Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kortsluiting van radio...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Topicstarter
Mijn radio heeft dus ergens een kortsluiting gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/flabah/fotos/DSC00054.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/flabah/fotos/DSC00055.JPG

Maar dat is niet zo een probleem, maar wat wel een probleem is dat het lampje van mijn batterij constant blijft branden, en mijn benzine meter doet ook raar, ik weet zeker dat de bak vol is, en de wijzer geeft niets tot een kwart bak aan.

Ik heb de batterij losgekoppeld en terug aangekoppeld, met geen resultaat... Iemand toevallig nog een idee? thx.

De Nederbelg !

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26
In de auto van m'n moeder (Daewoo Matiz) hebben we ook eens kortsluiting gemaakt (perongeluk) met de autoradio. Sindsdien blijft het airbag lampje de hele tijd branden. We zijn naar de dealer geweest en die zei dat de computer (in de auto) ge-reset moest worden maar dit kostte €100 euro :/ . Dat hebben we dus maar niet gedaan, want hoe vaak heb je nou een ongeluk?. We hebben het lampje van de airbag gewoon losgedraaid btw.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

TS: in welke auto?

koppel de batterij eens af, voor een minuut of 10.
kijk eens of daarna alles weer normaal is als je weer contact maakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:33:
In de auto van m'n moeder (Daewoo Matiz) hebben we ook eens kortsluiting gemaakt (perongeluk) met de autoradio. Sindsdien blijft het airbag lampje de hele tijd branden. We zijn naar de dealer geweest en die zei dat de computer (in de auto) ge-reset moest worden maar dit kostte €100 euro :/ . Dat hebben we dus maar niet gedaan, want hoe vaak heb je nou een ongeluk?. We hebben het lampje van de airbag gewoon losgedraaid btw.
Das leuk als dus echt wat aan de hand is met een airbag en dat je dus gewoon lekker door rijd terwijl in je stuur een luchtzak zit plus explosieven... want een airbag heeft niet omdat het een "luchtzak" is en het is officieel A.I.R bag / Automatic Inflatable Resistance bag. Raar want bijna elke nieuwe auto kan je tegenwoordig zelf reseten. Zelfs mij oude clio van me oma uit 1998 kan dat.

Ingeval boeie... ontopic. Als je er achter kan komen WAAR door/ en waar kwa plek die kortsluiting is gemaakt kan je snel diagnose stellen. Als het gebeurt is op de 12v lijn+dimlijn naar je autoradio kan je vrij zeker zijn dat dus bij kortsluiting je bezine meter zo kick heeft gehad daardoor dat hij kapot is dus. Tja ik denk je dat je er weinig aan gaat doen :|

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 22:36 ]

• Jellabie

Jellabie

Topicstarter
paQ schreef op zondag 05 maart 2006 @ 22:31:
TS: in welke auto?

koppel de batterij eens af, voor een minuut of 10.
kijk eens of daarna alles weer normaal is als je weer contact maakt?
Opel vectra A '93
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 22:35:
[...]

Das leuk als dus echt wat aan de hand is met een airbag en dat je dus gewoon lekker door rijd terwijl in je stuur een luchtzak zit plus explosieven... want een airbag heeft niet omdat het een "luchtzak" is en het is officieel A.I.R bag / Automatic Inflatable Resistance bag. Raar want bijna elke nieuwe auto kan je tegenwoordig zelf reseten. Zelfs mij oude clio van me oma uit 1998 kan dat.

Ingeval boeie... ontopic. Als je er achter kan komen WAAR door/ en waar kwa plek die kortsluiting is gemaakt kan je snel diagnose stellen. Als het gebeurt is op de 12v lijn+dimlijn naar je autoradio kan je vrij zeker zijn dat dus bij kortsluiting je bezine meter zo kick heeft gehad daardoor dat hij kapot is dus. Tja ik denk je dat je er weinig aan gaat doen :|
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/flabah/fotos/DSC00055.JPG

Dit is de 12v lijn van de radio die niet aangesloten was. dus gewoon ergens los hong in de auto, dus waarschijnlijk heeft die een stuk aluminium geraakt ofzo.

De Nederbelg !

• paQ
  • Nu online

paQ

dat zou kunnen ja.
als je 12V constant spanning zomaar ergens aan je frame hangt, krijg je sluiting.

Is je radio kaduuk?
is alles afgezekerd? (en bij de batterij of bij de radio zelf)

• Jellabie

Jellabie

Topicstarter
De zekering van de radio is niet stuk.
De zekering vanvoor bij de batterij en vanachter bij de 2 versterkers is ook nog heel.

Enkel vind ik dit raar,

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/flabah/fotos/DSC00054.JPG

Dat is de kabel naar mijn versterkers.

Het geluid begon plots te kraken en te storen, en toen kwam er een rookpluim van de radio vandaan.
Ik heb alles afgezet.

Het kan goed zijn dat de radio niet stuk is. Maar ik zet hem er liever niet meer terug in eigenlijk.

De Nederbelg !

• paQ
  • Nu online

paQ

heeft dat deel niet ergens op metaal gerust waar wellicht sluiting op stond?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Lampje van je "batterij" is normaal voor het laadsysteem en meer specifiek de dynamo. Is dat het lampje dat blijft branden?

• Jellabie

Jellabie

Topicstarter
lijkt mij sterk.

Omdat die recht in mijn radio zitten. Dus rechtstreeks in de achterkant van de radio.

Maar ik denk dat die constante 12v lijn op de alu houder van de radio zat, radio steekt in die houder... dus via de houder zo die kabel heeft doorgebrand. Of zoek ik het nu wel erg ver?
_-SToFFeL-_ schreef op maandag 06 maart 2006 @ 00:10:
Lampje van je "batterij" is normaal voor het laadsysteem en meer specifiek de dynamo. Is dat het lampje dat blijft branden?
Dat lampje idd, maar ik heb de auto ondertussen al 10 keer ofzo gestart en terug afgezet... en hij start nog vanzelf.

ik denk dat de batterij na 10 keer starten wel plat zal zijn moest hij niet opladen?

[ Voor 44% gewijzigd door Jellabie op 06-03-2006 00:14 ]

De Nederbelg !

• Chevy454
  • Niet online
Kijk eens naar de D+ aansluiting, meet eens voor de gein je batterijspanning bij een draaiende motor.

Kan zijn dat nu jouw spoelen van de alternator niet meer worden aangedreven sinds er nu stroom weglekt. Je lamp zit aangesloten tussen de 15 en de D+. Op de 15 staat de batterijspanning, op de D+ de alternatorspanning. Er zou bij werkende motor dus maximaal 2V over de lamp staan, lang niet genoeg om die te doen ontbranden.

Denk dat de D+ aansluiting van de lamp aan de massa hangt en de spoelen niet worden bekrachtigd -> merk je aan de batterijspanning.

offtopic:
Prutser :P

[ Voor 92% gewijzigd door Chevy454 op 06-03-2006 13:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Jellabie

Jellabie

Topicstarter
Morgen moet de auto toch binnen voor een klein onderhoud, dan wordt er ineens naar gekeken.

Wat mij vandaag opviel was dat de temp. meter ook dood tegen zijn stokje ligt, en de achterruit verwarming doet ook niets meer.

De Nederbelg !

• Jellabie

Jellabie

Topicstarter
ok... wat blijkt nu, de zekering van de sigarettenaansteker was stuk.

Dus,

benzine meter
temp. meter
sigarettenaansteker
achterruitverwarming

staan allemaal op 1 zekering 8)7

De Nederbelg !

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature