Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting voor 2005, echter is er een deel mij niet geheel duidelijk.

Ik heb nu het geheel ingevuld en kom uit bij "verdelen". Echter, wanneer ga je nu betalen en wanneer ga je nu terugkrijgen? Als het bedrag positief is, krijg je het dan terug, of krijg je het terug als het negatief is?

Ik heb net even getest, en als ik mijn leaseauto een veel hogere cataloguswaarde geef dan verwacht je dat je extra aan bijtelling moet gaan betalen. Als ik nu bij verdelen kijk, is het bedrag velen malen hoger maar wel positief. Ik kan me echter niet voorstellen dat je met een hogere bijtelling meer geld terugkrijgt, dus vandaar de verwarring.

Met wat geschuif in verdeling kan ik het geheel of positief of negatief krijgen. Het is overigens bizar om te zien wat het effect hierop is en hoeveel dit kan uitmaken.

Kortom is een negatief bedrag ontvangen, of betalen? En vice versa... :?

Verder nog een vraag, je kunt je ziekenfondspremies aftrekken, en je ziektekostenverzekering. Voordat ik het verkeerd begrijp .. 12x de premie die je betaald aan je zorgverzekeraar + het deel wat de werkgever heeft betaald :?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 19:04 ]

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Dit staat allemaal keurig uitgelegd in de helpteksten van het programma.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

NEGATIEF getal is GOOOOOD.... dan krijg je geld terug

* WFvN dacht dat het omgekeerd was, heeft gebeld met de belastingtelefoon om te vragen hoe het kwam dat ik moest dokken... zou waarschijnlijk komen door niet juiste opgave van het salaris bij de voorlopige teruggave, salaris pakte hoger uit én wijzigingen in WOZ.... naderhand nog eens gecontroleerd, tóen zag ik pas dat ik geld terug kreeg.... eerst bij het verdelen het bedrag zo laag mogelijk gemaakt maar toen het kwartje viel, toch maar zo hoog mogelijk gemaakt; scheelde bijna 50 euro

[ Voor 83% gewijzigd door WFvN op 05-03-2006 21:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
TromboneFreakus schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:42:
Dit staat allemaal keurig uitgelegd in de helpteksten van het programma.
Bedankt voor je behulpzame antwoord na het lezen van mijn post. Ik krijg het idee dat je gewoon lukraak "iets" wilde zeggen.

Ik heb de help functie van het programma al voor het plaatsen van de post gebruikt, betreft de verdeling staat er niets met betrekking tot negatieve waarden en positieve waarden, en betreft de aftrekbare posten had je zelf ook kunnen raden dat het redelijk subjectief onderwerp is. ;)

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 13:48

eagle

-beast

Negatief bedrag betekend dat je geld terug krijgt.
Ziektekosten is de som van alle betaalde premies dus idd 12x maandpremie + de premie betaald door de werkgever. (vergeet je de huisapotheek niet 8) )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden, was dus niet de enige in verwarring. Ik kwam bij toeval dus achter die ziektekosten. Voor moest ik 112 euro betalen, en erna ineens 600 euro terug. Zo wordt aangifte doen leuk! :) Maar die apotheek, wat is daar aftrekbaar van? Alles wordt vergoed door de verzekeraar, dus wat valt er af te trekken? :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 22:08 ]

• eagle
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 13:48

eagle

-beast

In het aangifte programma vindt je onder: aftrekposten>buitengewone uitgaven>speciefieke uitgaven>rekenhulp het kopje huisapotheek en daar mag je per persoon in de huishouding (dus ook eventuele kinderen) 23 euro per persoon aftrekken.
(we zijn met zijn vieren is toch weer 40 euro extra die we terugkrijgen)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 22:06:
Bedankt voor de antwoorden, was dus niet de enige in verwarring. Ik kwam bij toeval dus achter die ziektekosten. Voor moest ik 112 euro betalen, en erna ineens 600 euro terug.
Haal jij die 5481 euro drempel puur met premies? :?

edit:
ow wacht die drempel is inkomensafhankelijk :X

[ Voor 10% gewijzigd door curry684 op 06-03-2006 01:16 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Ik ben Q2 2005 begonnen met werken. Voor die tijd studeerde ik nog. Ik heb geen eigen huis. Ik twijfel of ik uberhaupt wel aangifte moete doen. Ik heb van de belastingdienst overigens geen envelop ontvangen. Dus, moet ik aangifte doen voor 2005?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 01:13:
[...]

edit:
ow wacht die drempel is inkomensafhankelijk :X
Ehm ja? .. ziekenfonds premie vanuit de werkgever is voor ons (vrouw en ik) totaal een minimale 4500 euro alleen al. Dan tel ik daar nog eens de maandelijkse premies voor de ziektekostenverzekering bij op en dan zit je snel over die drempel heen :P

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
curry684 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 01:13:
[...]

offtopic:
Klopt die drempel in jouw geval wel, ik dacht dat je meer verdiende?

@Gordijnstok, weet je zeker dat de premies die je vanuit je werkgever betaald corrrect zijn? Het lijkt mij nogal aan de hoge kant. Dit is het bedrag dat op je loonstrook staat?

Voor de rest kun je bij ziektekosten nog best veel dingen aftrekken, bijvoorbeeld reiskosten naar de huisarts/ziekenhuis etc, uitgaven voor een bril.

[ Voor 15% gewijzigd door P_de_B op 06-03-2006 09:44 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 08:58:
Ik ben Q2 2005 begonnen met werken. Voor die tijd studeerde ik nog. Ik heb geen eigen huis. Ik twijfel of ik uberhaupt wel aangifte moete doen. Ik heb van de belastingdienst overigens geen envelop ontvangen. Dus, moet ik aangifte doen voor 2005?
Je hebt wel een jaaropgaaf gekregen neem ik aan, gewoon even aangifte doen dus, is 10 minuten werk.
Je krijgt volgens mij alleen bericht van de BD wanneer je het jaar ervoor ook aangifte hebt gedaan, wanneer je geen bericht krijgt houdt dat niet in dat je geen aangifte hoeft te doen.

NB:
Er loopt toch al een topic over de aangifte van 2005, inclusief een hele berg tips en trucs.
Aangifte 2005 - Tips en Trucs

[ Voor 69% gewijzigd door argro op 06-03-2006 11:24 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

P_de_B schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:43:
[...]

offtopic:
Klopt die drempel in jouw geval wel, ik dacht dat je meer verdiende?
offtopic:
alleen de laatste maanden van het jaar, daarvoor had ik krap modaal wegens 'eigen bedrijf'

Professionele website nodig?

Pagina: 1