[SUB-Zelfbouw] Diameter van de gaten in de bracings?

Pagina: 1
Acties:

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 12:42
Ik ben momenteel bezig met het maken van een sub kast. Momenteel ben ik gaten in de bracings aan het doen, maar deze leken mij wat klein.
Hoe groot moeten deze minimum/maximum zijn om geen negatieve effecten te geven? Heb nu gaten van 70mm.

De sub zelf is 12" en de kast is volledig gesloten en ongeveer 70 liter.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik kan mij herinneren dat de toen nog geheten Lampje (nu Raymond) in het topic van teacher over zijn BX sub met slave zei dat echt gaatje op zich werkte als bass-reflexpijp.

In jouw geval, van een kast van 70 liter zou, genomen dat je 22mm MDF hebt, een pijp afgestemd op bijna 50 Hz! Dat is veels te laag. Met een gat van 12 cm ga je al op 71 Hz zitten.

Doordat het 70 liter is hoeven die pijpjes maar heel klein te zijn. Verder moet je het aan andere mensen vragen, want ik heb al veel subwoofer gezien van een formaat groter dan de jouwe en toch ook redelijk kleine gaten. Wel veel naast elkaar, dus misschien moet je ze toch optellen. Mij lijkt echt 7 cm toch behoorlijk klein. Ik heb allerlei verschillende grootten gemaakt om het lekker asymetrisch te houden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan er "gatenkaas" van maken met een gatenzaag. Andere optie (wat ik ook wel eens doe) is er grotere stukken uit-decouperen.

Overigens; je gaat pas echt in de problemen komen als de totale oppervlakte van de gaten kleiner is als de SD.

Wise enough to play the fool

• Soundstorm
Ik weet niet waarom je het pijpjes noemt, maar voor de duidelijkheid, het is een gesloten kast.
De MDF die ik gebruikt heb is 38mm :) Ik vond 22 net iets te dun :p

Ik heb nu al zitten denken om gewoon kleine stukken dwars te hangen onder willekeurige hoeken, dan heb ik veel minder werk om die gaten te boren (want dat duurt redelijk lang in 38mm).

• Soundstorm
Ik was inderdaad van plan om gatenkaas te maken, maar het is zo ongeloofelijk veel werk die gaten. Ook de decoupeerzaag gaat er maar heeel traagjes door.

Wat bedoel je met SD? De totale oppervlakte van de woofer zelf?

• Seers
Omdat ik ervanuit ging dat een bracing als een BR-pijp gaat werken ;)

Andere optie is inderdaad om gewoon een harksteel te kopen (die is 38mm dik) en die lekker een paar keer te kruisen met wat panelen her-en-der.

Edit: Sd is de effectieve conusoppervlakte van de woofer ja. Staat ook bij je parameters vermeld.
Edit2: Puur uit interesse: wat voor woofer is het? :)

[ Voor 27% gewijzigd door Seers op 05-03-2006 19:41 . Reden: nieuwsgierigheid toegevoegd ]

• Soundstorm
Momenteel is het geen al te fantastische Raveland AXX1212. Heb deze genomen omdat Barry mij die aanrade en hij niet zo duur was. Moest hij toch niet zo goed klinken uiteindelijk zal hij wel vervangen worden door iets anders.

De SD is 515 cm²

[ Voor 5% gewijzigd door Soundstorm op 05-03-2006 19:57 ]

• Seers
Soundstorm schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:56:
Momenteel is het geen al te fantastische Raveland AXX1212. Heb deze genomen omdat Barry mij die aanrade en hij niet zo duur was. Moest hij toch niet zo goed klinken uiteindelijk zal hij wel vervangen worden door iets anders.

De SD is 515 cm²
En die doe je in 70 Liter?

Dan heb je een Qtc van 0.453? Waarom maak je zo'n uberlompe sub, terwijl je zo goed als net zo veel output hebt bij bijvoorbeled 20 of 15 liter? Deze sub is namelijk totaal niet gemaakt voor gesloten gebruik, dit ding is zo ongeveer geoptimaliseerd voor BR-gebruik, dat zie je ook aan de gigantische magneet en dergelijke.

Verschil tussen gesloten (jouw inhoud) en BR is een -3dB-punt van 83 respectievelijk 42 Hz!

Ik was in dat geval voor een opstelling van Gradient W210's gegaan. Presteren uitermate goed in grote gesloten kasten. Desnoods neem je er bijvoorbeeld 4, 2 keer compound. Maarja dat zou mijn keuze dan geweest zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Seers op 05-03-2006 20:06 ]

• Soundstorm
Weet wel, maar de maat van de kast lag vast. Is een onderdeel van mijn bureau aan het worden. Ik kon hem kleiner maken, maar dan zat ik daar met een hoop lucht in een kast waar je niet aan kan. Nu kan die lucht gebruikt worden voor de speaker.
Ik ken er ook niet zo heel veel van, en omdat Barry mij deze adviseerde dacht ik die dan maar te nemen. Is toch geen wereldramp voor dat beetje dat die maar kostte. Klinkt het goed, is het in orde, en anders koop ik wel een andere.

• teacher

teacher

Dysgaf!

De axx1212 is een prima ding voor de centen, maar die wil écht een gepoorte kist zien. Gelukkig is 70 liter een mooie maat om later nog een poort in de rammen :)

Overigens, als je genoeg gaten in je bracing maakt zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Wat gebeurd er immers met een BR kist als je er heel veel mini poortjes in zet? Die werken uiteindelijk als één groot gat. :+
Seers schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:01:
[...] dit ding is zo ongeveer geoptimaliseerd voor BR-gebruik, dat zie je ook aan de gigantische magneet
Dus aan dee grootte van de magneet kan je zien of een driver geschikt is voor BR kisten... :o

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 05-03-2006 20:12 ]

• Seers
teacher schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:09:
De axx1212 is een prima ding voor de centen, maar die wil écht een gepoorte kist zien. Gelukkig is 70 liter een mooie maat om later nog een poort in de rammen :)

Overigens, als je genoeg gaten in je bracing maakt zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Wat gebeurd er immers met een BR kist als je er heel veel mini poortjes in zet? Die werken uiteindelijk als één groot gat. :+
Raymond in "DIY time!! bouw van een BX10 (pics van e..." :+
[...]Dus aan dee grootte van de magneet kan je zien of een driver geschikt is voor BR kisten... :o
Ow jee, nu voel ik mezelf de grond in geboord worden. :+
Ik dacht toch dat je aan de grootte van de magneet min-of-meer de Qts kan afleiden (tuurlijk heeft het met magneetkeuze etc. etc. te maken) en uit de Qts kun je wat zeggen over het gebruik van gesloten danwel gepoort.

Maar ik begrijp dat ik ernaast zit teacher?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik weet dat raymond mij er destijds op wees. Na wat denk- en rekenwerk heb ik het exact zo gelaten zoals het was, en de sub klinkt toch echt prima :)

Aan de grootte van de magneet zou je misschien de BL kunnen gokken, maar niet de stijfheid van de ophanging (spider, surround).

Maar.. laten we weer teruggaan naar de TS; Doe jezelf een plezier.. en poort die kist :)
Stukje buis van 1 euro, en meteen een berg laag en rendement er voor terug.

Afbeeldingslocatie: http://img313.imageshack.us/img313/1749/axx12125sw.png
geel; gesloten, groen; gepoort met een buis van 10 rond en 33 lang. En ja; 70 liter is een beetje "te".

• Seers
Daar heb je inderdaad een punt. :)

Overigens moet je dan ook nog even kijken wat er gebeurd als je een kast neemt van 23,5 liter.
De blauwe is 23,5 liter BR kast
De grijze is 70 liter BR kast (teacher's ding dus) :)
De gele is 70 liter gesloten

Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/AXX1212-klein.jpg
klikbaar
Group delay is wellicht interessant detail

Maar je kunt natuurlijk ook nog voor de Linkwitz transform gaan. Je vertraging blijft maar beperkt maar je kunt hem wel enorm diep spelen. Ik denk dat je ook Xmax genoeg hebt (weet natuurlijk niet hoe luid jij denkt te spelen).

[ Voor 21% gewijzigd door Seers op 05-03-2006 21:17 . Reden: Linkwitz Transform ]

• Soundstorm
Vind alleszins dat jullie heel behulpzaam zijn! Zoals ik het al zei, ik ken er niet zo heel veel van, ik hoor alleen of het goed of slecht is. En momenteel is het de bedoeling dat het beter klinkt dan mijn huidig creative setje ;)
In de vorige draad werd me duidelijk gemaakt dat ik het zelf maar moest zoeken, dus was de keuze snel gemaakt als iemand mij iets adviseerd hé.
Ik gok dat ik hem deze week zal kunnen testen. En waarschijnlijk zal ik het volledige systeem binnen een 2 tal maanden kunnen testen. Dan zal ik bepalen of het goed of slecht is. Ik had vorige keer zitten kijken naar een Visaton, maar die bleek niet goed te zijn. Dat vond ik wel raar, aangezien het voor een gesloten kist was en zijn fs ergens rond de 30Hz hing. Hij was natuurlijk wel 2-3 keer zo duur en als ze mij hem afraden...

Volgens het papiertje bij de speaker zou hij in een 38L kast met een 6x15cm poort moeten zitten.

Morgen zal ik wat stukken (3-4) van een 10 cm lang in de kast hangen onder willekeurige hoeken. 2 vertikaal en 2 horizontaal. Dit zal wel nog meer sterkte geven en zal reflecteren in rare hoeken zodat er zeker geen staande golven komen.
Reden dat ik zo een stevig ding wil hebben is omdat de kast zelf zo weinig mogelijk mag trillen. Mijn bureau gaat er namelijk op steunen en die mag niet de hele tijd staan trillen. Daarom moest hij zo zwaar mogelijk zijn en zo stevig mogelijk.

Ik zal wel nog zien, zal zeker mooie plaatjes plaatsen hier van de bouw van de kist.

Edit: Mijn kamer is slechts 4x3m, en heel luid zal da nooit staan omdat de ouders dan zullen klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soundstorm op 05-03-2006 23:11 ]

Pagina: 1