Hoe sluit ik een Subwoofer aan op Yamaha receiver?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Yamaha RX-V657 receiver die uitstekend bevalt. Hierop aangesloten zijn 2 Tannoy's (front), 2 Elipsons (rear) en een Magnat centerspeaker.
Nu wil ik deze set uitbreiden met een subwoofer. Om te testen heb ik van een kennis een Sony passieve subwoofer. De enige aansluiting op mijn receiver is de pre-out, maar dan heb ik geen geluid. Wat doe ik fout??? Ik ben wel van plan om een actieve subwoofer aan te schaffen, maar hoe sluit ik die dan aan, wel op de pre-out?
Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik kom er niet uit. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:01

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

pre-out is niet versterkt, dus een actieve *of losse versterker tussen je yamaha en de passive sub* zal wonderen doen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door powerflux op 05-03-2006 19:00 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb net even op de website van Yamaha de manual bekeken. Er zit idd geen versterkte uitgang voor een sub op. Dat wil echter niet direct zeggen dat je hem niet zo aan kunt sluiten :)
Als je straks zelf een actieve sub aanschaft kun je die overigens zonder problemen op de pre-out hangen, daar is dat ding ook voor bedoeld (zie je eigen handleiding)
Volgens die zelfde handleiding, pagina 56 en 57, zou het in principe mogelijk moeten zijn om je sub op de front-aansluitingen te hangen. Je krijgt dan het hele bereik uitgestuurd over je speakers als je bij speakerkeuze LARGE selecteert. Omdat je nu geen sub hebt, ga ik er vanuit dat je huidige fronts het volleige bereik ook aan kunnen. Aangezien je versterker standaard mono uitstuurt op de bassen (zie ook je handleiding), zou het geen probleem moeten zijn om je sub op 1 van je frontaansluitingen te hangen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
The_Eagle schreef op zondag 05 maart 2006 @ 17:50:
Ik heb net even op de website van Yamaha de manual bekeken. Er zit idd geen versterkte uitgang voor een sub op. Dat wil echter niet direct zeggen dat je hem niet zo aan kunt sluiten :)
Als je straks zelf een actieve sub aanschaft kun je die overigens zonder problemen op de pre-out hangen, daar is dat ding ook voor bedoeld (zie je eigen handleiding)
Volgens die zelfde handleiding, pagina 56 en 57, zou het in principe mogelijk moeten zijn om je sub op de front-aansluitingen te hangen. Je krijgt dan het hele bereik uitgestuurd over je speakers als je bij speakerkeuze LARGE selecteert. Omdat je nu geen sub hebt, ga ik er vanuit dat je huidige fronts het volleige bereik ook aan kunnen. Aangezien je versterker standaard mono uitstuurt op de bassen (zie ook je handleiding), zou het geen probleem moeten zijn om je sub op 1 van je frontaansluitingen te hangen :)
Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ga vanavond gelijk de sub aansluiten op de Front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Nog even voor de zekerheid, voordat ik dit ga testen. Je schrijft aansluiten op de front.
Nu heb ik op deze receiver voor de aansluitingen van de speaker de keuze uit A en B.
Ik heb de front- en rear speakers aangesloten op A. Betekent dat dat ik nu de subwoofer moet aansluiten op de front van B ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163665

Wat "The_Eagle " schrijft over het aansluiten op de fronts, geldt voor een actieve sub met high level ingang. De fronts op A en de passieve sub op B kan je niet doen. De sub zou dan gewoon het volledige frequentiebereik voor zijn kiezen krijgen. (ervanuitgaande dat er geen filter in de sub zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tip: er is een (kleine) Tannoy actieve subwoofer in de aanbieding voor 229 bij bestekeus (uit Best) en die kun je idd wel direkt op de pre-out aansluiten. (nb: geen relatie met aanbieder, wil er zelf ook 1 gaan halen, daarom weet ik van deze aanbieding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

als je de sub op de front gaat zetten trek je volgens mij het hele geluidsbeeld uit elkaar. Bovendien heeft dat ook niets meer de maken met 5 kanaals encoding waar de sub voor bedoeld is. namelijk het LF geluid. Tevens krijg je een scheve belasting van je uitgangen. Stel dat je main 4 ohm is en je sub ook 4 dan belast je de front dus met 2 ohm. dat vinden de meeste versterkers absoluut niet fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:57

mace

Sapere Aude

Als je sub een High-level input heeft kan het geen kwaad om hem op luidsprekergroep B aan te sluiten,
het filter wat in de sub zit filtert de hoge tonen wel weg als het goed is, je moet er wel op letten dat de impendantie wel goed blijft, yamaha zet daar duidelijke informatie over achterop de versteker.

Je moet niet vergeten om dus de LFE uit te zetten en de main speakers op LARGE te zetten, dan gaat alle bas naar de voorspeakers.

Als je een aktieve woofer koopt dan klinkt je setup weer helemaal anders omdat de bas dan grotendeels van de sub komt ipv sub + front.

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 05-03-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
De test was geen succes. Er kwam wel geluid uit de sub, maar idd het gehele frequentiebereik.
Ik zal de tip van Quantor eens opzoeken. Had over de Tannoy TS8, Yamaha SWS 15 en de Rel Quake gelezen dat deze erg goed zouden zijn, alleen de Rel ( € 500) vind ik iets te duur.
Probleem vind ik wel dat je de speakers alleen kunt uittesten als je die in de winkel koopt, maar online kan je veel geld uitsparen.
Welke zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Mijn raad zou zijn:

Ga naar een audio winkel waar je lekker subwoofers kan beluisteren en waar je info kan inwinnen over het aansluiten van je uiteindelijke sub op je versterker B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Lennieboy83 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:48:
Mijn raad zou zijn:

Ga naar een audio winkel waar je lekker subwoofers kan beluisteren en waar je info kan inwinnen over het aansluiten van je uiteindelijke sub op je versterker B)
Ben ik met je eens, maar de kans is klein dat ze daar ook net jou receiver en speakers hebben.
Denk dat welke sub je ook gaat beluisteren op elke combinatie verschillend zal klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Met een aktieve sub maakt het vaak weinig uit hoor alleen als je met de high level inputs gaat werken wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Tim45 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:38:
De test was geen succes. Er kwam wel geluid uit de sub, maar idd het gehele frequentiebereik.
Ik zal de tip van Quantor eens opzoeken. Had over de Tannoy TS8, Yamaha SWS 15 en de Rel Quake gelezen dat deze erg goed zouden zijn, alleen de Rel ( € 500) vind ik iets te duur.
Probleem vind ik wel dat je de speakers alleen kunt uittesten als je die in de winkel koopt, maar online kan je veel geld uitsparen.
Gewoon gaan luisteren in de winkel, zeggen dat je er nog is moet over nadenken en dan gewoon online bestellen :) Tenzij je een geweten hebt ofzo, dan koop je hem gewoon in de winkel, die mensen hebben het al moeilijk om tegen de grote ketens op te boksen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:57

mace

Sapere Aude

Tim45 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:38:
Zit er ook een crossover knop op? draai hem dan eens op 90hz ofzo (of lager nog) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
MaCe1337 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 00:06:
[...]

Zit er ook een crossover knop op? draai hem dan eens op 90hz ofzo (of lager nog) :)
Op de Sony sub die ik getest heb zitten helemaal geen knoppen. Maar je bedoeld waarschijnlijk de Tannoy en de Yamaha. Op beiden kan je de crossover regelen, de Tannoy van 50 tot 150 Hz en de Yamaha van 40 tot 140 Hz. Wat wel opvalkt is dat de Yamaha veel zwaarder is, 19 kg terwijl de Tannoy slechts 7 kilo weegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Gewicht speelt ook een rol ja, hoe zwaarder hoe beter meestal ;) ik bezit zelf een JBL XTi 300 sub welke 28KG weegt, door meer gewicht is het vaak beter mogelijk om goed strakke lage tonen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Quantor schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:46:
Tip: er is een (kleine) Tannoy actieve subwoofer in de aanbieding voor 229 bij bestekeus (uit Best) en die kun je idd wel direkt op de pre-out aansluiten. (nb: geen relatie met aanbieder, wil er zelf ook 1 gaan halen, daarom weet ik van deze aanbieding)
Zodra je hem heb uitgetest zou je dan zo goed willen zijn om jou mening te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Lennieboy83 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:44:
Gewicht speelt ook een rol ja, hoe zwaarder hoe beter meestal ;) ik bezit zelf een JBL XTi 300 sub welke 28KG weegt, door meer gewicht is het vaak beter mogelijk om goed strakke lage tonen te krijgen.
Ik kan me dat voorstellen ja, maar is het dan niet vreemd dat de subs van Rel (één van de betere merken), juist allemaal zo rond de 7 kilo zitten, althans in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Nou allemaal is ook een beetje overdreven, wel in die prijsklasse denk ik ja ;)
Als je in hogere prijsklassen gaat zitten dan zie je ook duidelijk het gewicht van de beestjes omhoog gaan, ik heb zelf best veel subs gehad voor ik eindelijk de juiste had, ze waren allemaal niet sterk genoeg! Dus voor je een keuze maakt zorg dat je goed gekeken hebt naar de specs en zelf ook goed geluisterd hebt, en nog iets belangrijks je doeleind(en) waarvoor je m gebruikt.

Met een woofer van hooguit 10 kilo en een 20cm woofer erin met laten we zeggen een 100 watter zal je het volume nooit zo hoog kunnen zetten (met behoud van geluidskwaliteit) als een sub van 30 kilo met een 30cm woofer erin met een 300 watt erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Lennieboy83 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:53:
Nou allemaal is ook een beetje overdreven, wel in die prijsklasse denk ik ja ;)
Als je in hogere prijsklassen gaat zitten dan zie je ook duidelijk het gewicht van de beestjes omhoog gaan, ik heb zelf best veel subs gehad voor ik eindelijk de juiste had, ze waren allemaal niet sterk genoeg! Dus voor je een keuze maakt zorg dat je goed gekeken hebt naar de specs en zelf ook goed geluisterd hebt, en nog iets belangrijks je doeleind(en) waarvoor je m gebruikt.

Met een woofer van hooguit 10 kilo en een 20cm woofer erin met laten we zeggen een 100 watter zal je het volume nooit zo hoog kunnen zetten (met behoud van geluidskwaliteit) als een sub van 30 kilo met een 30cm woofer erin met een 300 watt erin.
Zelf zoek ik een sub tot € 300. De genoemde Yamaha heeft een vermogen van 300 Watt en een woofer van 35 cm. Deze heeft ook een bassreflexpoort. Wat vind t jij van deze specs? Verder vraag ik mij af of Yamaha wel een merk is waar je speakers van koopt. Tannoy is dan misschien een logischer keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Tim45 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:51:
[...]

Zelf zoek ik een sub tot € 300. De genoemde Yamaha heeft een vermogen van 300 Watt en een woofer van 35 cm. Deze heeft ook een bassreflexpoort. Wat vind t jij van deze specs? Verder vraag ik mij af of Yamaha wel een merk is waar je speakers van koopt. Tannoy is dan misschien een logischer keus.
Sorry 25 cm. dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163665

Persoonlijk heb ik er nooit spijt van gehad, dat ik een svs uit amerika heb laten komen.
Ik had hem in binnen een week in huis, waarvan de meeste tijd bij de douane is gaan zitten.
De extra kosten vielen ook wel mee. 180 dollar verzend, 19% btw, 4,5 % douane en 25 euro administratiekosten aan bax-global. Al met al ongeveer 1100 euro voor een sub die op de site 875 dollar kost. Maar wat een geluid. (pc-plus 16-46)
Al met al best de moeite van het sparen waard.

De massa van de sub is niet alleen van belang, door een slimmere constructie kan je ook veel stijfheid halen uit een lichte constructrie.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 163665 op 06-03-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Tim45 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:51:
Kijk daar heb je het al, een Yamaha sub die klinkt al heel anders dan bv. een Amerikaans merk woofer, vaak klinken de Japanse subs wat aggressiever, ik heb voor een JBL gekozen omdat dat een Amerikaanse woofer is en je weet wat voor muziek er in de USA over het algemeen over de woofers wordt gedraaid, vandaar dat ze vaak groot en zwaar zijn.
Zoals al eerder gezegd staar je niet blind op online reviews en ga in de winkel luisteren, zo voorkom je een miskoop.
Pagina: 1