Toon posts:

LinkSys WRT54G verbinden met Speedtouch 716

Pagina: 1
Acties:
  • 1.113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste netwerkkenners,
Ik ben helemaal geen kenner en daarom vraag ik jullie het volgende, nadat ik e.e.a. al heb bekeken over dit onderwerp.
Sinds kort ben ik op internet via XS4ALL. Heb een Speedtouch 716 router en alles werkt prima. Het draadloos aankoppelen van een extra PC: Geen probleem. Stonden er zo bij. Ik was helemaal verrast. Maar nu wil ik mijn KISS DP558 DVD Recorder aansluiten op het internet voor onder andere de electronische programmagids (EPG). Ik kan echter geen draden trekken in het huis, dus dacht ik: draadloos moet ook kunnen. Aan die DVD speler kan ik via UTP een draadloos apparaat (ethernet bridge) hangen.

En nu begint mijn probleem: ik kan niets configureren. Ik heb nu een Linksys WRT54G bij de hand. Wat ik ook instel, ik krijg 'm niet in beeld onder Home Network van mijn Speedtouch 716. Eerder had ik dat ook al aan de hand met een WAP van het merk Buffalo G54. Toen ik hierover navraag deed bij 'deskundigen' verzekerden zij mij dat een WAPje nooit zou kunnen werken, maar wel met een router. Dus daarom de Linksys gekocht en weer... noppes resultaat.

Aangezien ik echt geen expert ben, maar graag wel draadloos een nieuw apparaat wil kunnen koppelen aan de speedtouch, ben ik op zoek naar een soort stappenplan.

Kan iemand mij uit de brand helpen???

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Sjod

Ik ben goed luisterend

Je kan dit op meerdere manieren oplossen.

1. Je maakt de speedtouch transparant (zoek naar DMZ) en je zet wireless uit op de speedtouch. Je sluit je linksys aan op speedtouch en gaat vanaf daar naar de volgen apparaten.

2. Je maakt de linksys passief. Je schakelt hierop dus dhcp en wireless uit. En je gebruikt hem als veels te dure switch

3. Je laat de boel 2 x routereren. Dus vanuit je speedtouch gaat het naar een 10.x adres en je linksys vormt dit om naar een 192.x adress

Hoe het precies moet staat in de handleidingen omschreven.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Sjod schreef op zondag 05 maart 2006 @ 17:50:
Je kan dit op meerdere manieren oplossen.

1. Je maakt de speedtouch transparant (zoek naar DMZ) en je zet wireless uit op de speedtouch. Je sluit je linksys aan op speedtouch en gaat vanaf daar naar de volgen apparaten.

2. Je maakt de linksys passief. Je schakelt hierop dus dhcp en wireless uit. En je gebruikt hem als veels te dure switch

3. Je laat de boel 2 x routereren. Dus vanuit je speedtouch gaat het naar een 10.x adres en je linksys vormt dit om naar een 192.x adress

Hoe het precies moet staat in de handleidingen omschreven.
Dat is hier dus helemaal niet relevant; dit gaat over router achter router.

De TS wil de Linksys gebruiken als 'bridge' om een bedraad apparaat aan te sluiten op zijn draadloos netwerk (de SpeedTouch).

Op de SpeedTouch heb je bij het draadloze gebeuren iets staan over WDS; denk dat je daar even mee moet rommelen. Verder moet het SSID van zowel de SpeedTouch als de Linksys gelijk zijn (correct me if I am wrong).

[ Voor 2% gewijzigd door naaa op 05-03-2006 20:36 . Reden: [small][/small] ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Antonie,
Je hebt inderdaad gelijk. De Linksys moet als een bridge gaan werken, bedraad aan de DVD recorder en draadloos naar mijn speedtouch.
Wat ik tot nogtoe heb kunnen doen is de Linksys een IP-nummer geven dat binnen de range van de Speedtouch valt.
Vervolgens moet ik de volgende vragen beantwoorden:
Internet Setup - Internet Connection Type: of ik een automatic configuration - DHCP wil. Volgens mij moet de Linksys helemaal geen IPnummers uitdelen. Dit ding moet internet ontvangen van de Speedtouch en dit doorgeven richting de KISS DVD. Ik kies daarom de optie STATIC IP (Ik kan ook nog kiezen uit PPPoE, PPTP, L2TP of Telstra Cable. Wat dit allemaal is...?);
- Ik kies dus STATIC IP, en dan gaat het gedonder verder:
Internet IP Address: ???
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: ipnummer Speedtouch ????
Static DNS 1: ???
Network Setup - Router IP
Local IP Address: ipnummer van de Linksys???
Subnet Mask: 255.255.255.0
Network Address
Server Settings (DHCP)

DHCP Server: Enable / Disable (ik zou zeggen: disable)
Starting IP Address: 192.168.1.1 (gokje, moest als laatste 'n getal tussen 1-254)
Maximum Number of DHCP Users: 1 (de DVD speler)
Client Lease Time 0 (default waarde)
WINS: 0.0.0.0 (default waarde)

Overigens kom ik nergens de kreet WDS tegen in de hele Linksys setup. De Speedtouch kan de Linksys wel vinden als accesspoint, als ik ernaar laat zoeken. Maar daar heb ik helemaal niets aan, als ik de Linksys als bridge wil laten functioneren, toch?

Ik hoop dat je me weer een stapje dichter bij de oplossing van deze digi-puzzel weet te brengen.

Groeten,
Maurizi-yo

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:41

defiant

Moderator General Chat
Wat je wil kan standaard niet met de WRT54G, de WRT54G is bedoeld,simpel gezegd, om te zenden en niet om te ontvangen. Je kan het wel bereiken door met aangepaste firmware de WRT54G in client mode te zetten, hierdoor gedraagt de WRT54G zich als een transparante brigde. Welke specifieke firmware dit ondersteund zal je even moeten uitzoeken, ik geloof dat firmware van sveasoft het o.a. ondersteund.
Let er wel op dat aangepaste firmware alleen werkt als je niet de V5 hebt van de WRT54G.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

Topicstarter
Defiant,
Heb jij dan een hardware-oplossing voor mij die wel gaat werken in de door mij (eerder) omschreven draadloze situatie?

Ben ondertussen behoorlijk radeloos aan het raken...

Groeten,
Maurizi-yo

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:41

defiant

Moderator General Chat
Als je niet met firmwares wilt experimenteren, maar kant-en-klare oplossing wil dan kan je de volgende producten overwegen:
wireless game adapter a/g
wireless game adapter g
Beide geven een apparaat wat alleen een netwerkaansuiting heeft, wireless mogelijkheden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

antonie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 20:35:
[...]

Dat is hier dus helemaal niet relevant; dit gaat over router achter router.

De TS wil de Linksys gebruiken als 'bridge' om een bedraad apparaat aan te sluiten op zijn draadloos netwerk (de SpeedTouch).

Op de SpeedTouch heb je bij het draadloze gebeuren iets staan over WDS; denk dat je daar even mee moet rommelen. Verder moet het SSID van zowel de SpeedTouch als de Linksys gelijk zijn (correct me if I am wrong).
Het is toch een router achter een router. Waarom zou het dan niet relevant zijn?

Wat ik al zij je moet 1 van de 2 apparaten laten bridgen. Ik zou de speedtouch als "bridge" laten functionioren. Omdat je op KPN netwerk zit (PPoa) moet je hiervoor de dmz gebruiken.

Als je de speedtouch wil laten voor wat het is. Kun je het volgende instellen op de linksys. Let op sluit de speedtouch dan aan op de LAN poort en niet op de WAN.
Internet Setup - Hoef je niet te configureren
Local IP Address: Zelfde range als speedtouch
Subnet Mask: Zelfde als speedtouchServer Settings (DHCP)
DHCP Server: Disable
Ik zou de bovenste manier verkiezen, want anders het is zonde van die mooie linksys, die degradeer je namelijk tot een switch :)

Edit = Je kan natuurlijk ook de linksys verkopen en hiervoor een goedkope switch terugkopen. Hou je geld over en het is makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjod op 06-03-2006 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sjod,
Bedankt voor je reactie. Maar heb je al wel eens zo'n linksys geprobeerd te initialiseren? Als ik kies voor een statisch IP adres, dus GEEN DHCP configuratie, dan vraagt die software mij 2 dingen te doen:
1. Ik moet het ipnummer van de DHCP-server ongelijk maken aan die van de DHCP-client, terwijl ik dus geen DHCP configuratie heb gekozen...
2. ik moet een DNS invoeren, maar ik weet niet waar ik die vandaan moet halen.

Dus kan ik niet verder met uitproberen van een statisch IPnummer...
Wil je mij nog even verder helpen? Kijk dan ook naar de soorten informatie die ik opsomde in mijn eerdere post van 05 maart 2006, om 23:11u.

Groeten + bedankt!
Maurice

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:01:
Sjod,
Bedankt voor je reactie. Maar heb je al wel eens zo'n linksys geprobeerd te initialiseren? Als ik kies voor een statisch IP adres, dus GEEN DHCP configuratie, dan vraagt die software mij 2 dingen te doen:
1. Ik moet het ipnummer van de DHCP-server ongelijk maken aan die van de DHCP-client, terwijl ik dus geen DHCP configuratie heb gekozen...
2. ik moet een DNS invoeren, maar ik weet niet waar ik die vandaan moet halen.

Dus kan ik niet verder met uitproberen van een statisch IPnummer...
Wil je mij nog even verder helpen? Kijk dan ook naar de soorten informatie die ik opsomde in mijn eerdere post van 05 maart 2006, om 23:11u.

Groeten + bedankt!
Maurice
Als je de linksys passief maakt, hoef je de WAN verbinding niet te configureren. Je vult bij het lan ip adres een ip adress in uit dezelfde reeks als de speedtouch uitgeeft, en je zet dhcp uit.Je sluit de speedtouch en de client aan op de LAN poorten.

Als je het wel via de WAN poort wil. Vul je in dat hij het via dhcp verkrijgt. Als het goed is krijgt de linksys dan een 10.0.0.x adres. Dit zal de linksys dan routeren naar 192.168.1.x en deze krijg je dan op de PC. Zet dan wel het wireless op de linksys uit.

Nogmaals het is het makkelijkste om je linksys te verkopen op marktplaat of de pricewatch en hiervoor een switch terug te kopen

Verwijderd

Topicstarter
Sjod,
Welke switch zou jij me aanraden?

Groeten,
Maurice

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Excuses excuses. Ik heb nu pas door dat ik het verkeerd gelezen heb. :)

Ik dacht dat je speedtouch wireless was, maar dit is niet zo (ofwel?)

Als dit zo is heb je niks aan een switch, maar dan moet je een accespoint hebben. Of wat je nu hebt.

Dan zou ik het volgen instellen:

Speedtouch ga naar NAPT en vul bij default server : 10.0.0.1 in

Linksys

Wan: ip address 10.0.0.1 subnet 255.255.255.0
default gateway : 10.0.0.138
nameserver: 10.0.0.138

Sluit je pc aan op de linksys en als het goed is moet je nu internet hebben (effe rebooten)

Als je dat voor elkaar hebt dan kun je met wireless aan de slag

[ Voor 63% gewijzigd door Sjod op 08-03-2006 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoi Sjod,
Zowel mijn Speedtouch 716 als de Linksys zijn wireless. Met de Speedtouch het internet op: da's geen probleem. Ook het bijschakelen van andere PC's = geen probleem.
Maar om nu ook die Linksys WRT54G wireless in beeld te krijgen op de Speedtouch: Da's het probleem!!! Kun je mij stap voor stap, zoals je ook in je laatste reply deed, aangeven hoe ik e.e.a. kan instellen? Dat kan ik tenminste volgen.

Alvast bedankt voor je meedenken.
Maurice

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

als je het zoals bovenstaande heb aangesloten. Kun je als het goed is pingen naar 192.168.1.254

(je linksys verschijnt nooit in je speedtouch menu omdat smb niet aanstaat)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Sjod,
De oplossing is er!!!

Ik heb even een ruilactie gedaan bij de plaatselijke electronicaboer en de Linksys WET54G ethernet bridge gekocht. Het was effe 'n gepiel om dat ding bekend gesteld te krijgen op de Speedtouch 716 router. Dat kwam omdat ik niet meteen direct toegang kreeg tot de Linksys via de browser, met een draadje hangend aan mijn PC. Secure gegevens invullen zoals het password leverde niets op.
Helaas dan maar de setup van de CD-ROM erbij gepakt.
Die liet me eerst het kanaal niet wijzigen. Snackje, want die kun je alleen maar in Ad Hoc mode aanpassen. Eenmaal gedaan, schakel je om naar Infrastructure, en hij onthoudt het gekozen kanaal dat je eerder zette in de Ad Hoc mode.
Verder geen probleem met de setup. De Linksys vervolgens onbedraad gelaten en de Speedtouch pikte 'm na een paar tellen op. bingo!
Toen de Linksys aangesloten op de Kiss DP-558 DVD recorder. Ook daar even opletten: DNS en Gateway moesten beide gelijk zijn aan de gateway van de router en weer bingo! Internet op mijn Kiss!!!
Ook FTP-en gaat als een speer tussen PC en de Kiss.

Ik hoop dat deze reactie 'n hulp kan zijn voor anderen die met een soortgelijke puzzel zitten.

Daarom bedank ik me bij jou voor je tips en ideeën en wie weet komen we elkaar nog eens in een forum tegen.

Groeten,
Maurizi-yo

• geertvduin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zit met hetzelfde probleem.
Met mijn laptop werkt mijn WLAN (van de SpeedTouch 716) perfect en kan ik moeiteloos online.

Maar mijn router (in bridge-functie) krijgt geen IP adres toegewezen.
Ik heb van alles geprobeerd, maar kom bovenstaande problemen ook tegen.

Weet iemand of er een speedtouch probleem is met routers in bridge-stand?

[ Voor 10% gewijzigd door geertvduin op 13-08-2007 23:43 ]

Pagina: 1