crashes bij hoge GPU temp?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.601 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XPointman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Beste tweakertjes, ik heb een probleem.

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een club3d 6600 GT
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1122064734.jpg

Nu krijg ik een hangend systeem bij 1600X1200 met alle detail op hoog in Guildwars.

eerst dacht ik dat dit een drivers issue zou kunnen zijn, maar na wat onderzoek heb ik ontdekt dat mijn videokaart soms bijna 105 graden wordt. In rust is ie 45 graden.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT01kl.JPG
De kaart is momenteel geheel standaard, niet overgeclocked of wat dan ook, ook zit er nog gewoon de stock cooling op.

nu lees ik overal goede verhalen over de arctic vga silencer, maar zie ik zo snel niet in waarom die koeler beter is dan die wordt bijgeleverd en standaard op de kaart zit.

Kan iemand me misschien vertellen of het wisselen van koeler echt zin heeft en of dit mijn crashes gaat verhelpen? maw: crashed mijn systeem waarschijnlijk door de hitte? heb ik een andere koeler nodig?

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Eeeeh 105 Graden????
Mag hopen voor je dat dat een verkeerde meting is...damn ej >:)
JAH dat is dan zeker de reden waarom je systeem gaat hangen ;)
Dus ik zou maar eens een goede koeler aanschaffen idd :P :o
En op de vraag waarom die beter zou koelen als de stock cooler?
Omdat als ze er vanaf het begin een goede koeler op hadden moeten zetten het jou meer geld had gekost, ze willen hun producten zo goedkoop/aantrekkelijk mogelijk maken. Daar heeft de koeling dus onder te lijden ;)

Verwijderd

Ik zou eerst eens met de winkel en club 3d overleggen hoe dit kan komen, misschien kun je er nog een nieuwe kaart uitslepen (die heeft dan toch minder te leiden gehad). En dan kun je met die gaan knutselen als het toch nog nodig blijkt te zijn.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Ik zie in je sig dat je een zalman VF 700 op je XT850 hebt zitten. wat zijn je ervaringen met dat ding?

ik zit momenteel aan iets met heatpipes te denken;
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.nl/images/products/zalman/521.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.nl/images/products/coolermaster/1068.jpg

ik weet alleen niet welke voor of nadelen dit heeft...

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• Ruben [NL]
XPointman schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:40:
Ik zie in je sig dat je een zalman VF 700 op je XT850 hebt zitten. wat zijn je ervaringen met dat ding?

ik zit momenteel aan iets met heatpipes te denken;
[afbeelding]
[afbeelding]

ik weet alleen niet welke voor of nadelen dit heeft...
Nou ik kan je vertellen dat hij jou 105 graden makkelijk naar de 75 graden haalt ;)
En als je rustig andere dingen doet zet je m op bijvoorbeeld 7 volt zodat ie (vrijwel) stil is.
Tjah en over die passieve koeling die je daar laat zien, het blijft natuurlijk passief he...verwacht daar geen wonderen van. Met jou kaart zul je er dan nog wel een goede fan op moeten richten ben ik bang.
Maar zou je niet ff wat verschillende programmaatjes downloaden om de temparaturen uit te lezen?
105 Graden is namelijk wel érg veel hoor.... :) Misschien n fout in het programmaatje van je screenshot? (rivatuner of standaard desktop contol) :)
Probeer eens bijvoorbeeld: AtiTool, Speedfan, Motherboard Monitor, etc... :)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Ik heb nu speedfan geinstalleerd... en ga zo even 3dmark 2k5 draaien. kijken wat ie uitleest.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Die 105 graden hoeft geen bottleneck te zijn.
Hij mag max 120 graden worden heb ik eens ergens gelezen.
De fan van je kaart draait verder wel?

computer voor alle werkzaamheden

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik had zo'n heatpipekoeler (thermaltake extreme gaint 3) op mijn geforce fx5900xt zitten en die werd na voltmod en OC max zo'n 60 graden. Dat ding is echter heel erg luidruchtig!

Ik heb hem pas vervangen voor een arctic nVidia silencer 3 en nu maak hij veel minder lawaai en wordt max 45 graden!!! Geheugen wordt ook beter gekoeld.

Misschien heeft een heatpipe bepaalde voordelen, maar zo'n type vidkaart koeler als de thermaltake extreme giant 3, zalman ZM80x-HP en de Coolermaster Coolviva maken daar niet goed gebruik van... (naar mijn mening ;) )

edit: overigens worden die vidkaarten wel vaker warmer, zeker in laptops worden ze 110 graden. Er zit in die kaarten vaak een thermische beveiling bij de 120 graden, dat betekend echter neit dat zo'n hege temp gezond is voor je kaart! 60-70 graden vind ik de max...

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 05-03-2006 17:17 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Fan van kaart draait inderdaad wel. en vrij hard ook, niet dat ie herrie maakt, maar toch.

Heb al eens overwogen er extra koeling op te zetten of dergelijken. hoe dan ook, dit is niet echt houdbaar wat mij betreft.

en over de maximale temperatuur; de "temperature treshold" van de kaart is iets van 127 graden inderdaad. ik zie alleen niet in dat dit goed is voor de videokaart....

net NFSMW gespeeld, na 3 minuten deze waardes gemeten:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT02.JPG

Verwijderd

wow 105 graden is wel veel
had ik ook eens met mijn 5200 van leadtek alleen dan 121. was zown fanloos ding.

ontopic:
dat je video kaart zo warm wordt kan natuurlijk niet als je garantie heb zou ik hem omruilen want hier klopt er iets niet.
meestal heb je op een graka 2 jaar garantie.
je kan natuurlijk wel een andere cooler erop zetten maar dan vervalt je garantie als je die heb)
en kost je extra geld.
als je geen garantie heb zou ik die cooler proberen anders terug gaan

• Ruben [NL]
Edwin van Cleef schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:55:
Die 105 graden hoeft geen bottleneck te zijn.
Hij mag max 120 graden worden heb ik eens ergens gelezen.
De fan van je kaart draait verder wel?
105 is misschien niet de temparatuur waarop hij zichzelf compleet uitzet, dat is dan die 120 graden.
Maar 105 graden is echt buiten de norm als je hem een beetje een leven wil geven hoor.
Dus zou toch maar even iets aan je koeling gaan doen... :X
Zoals je gelukkig ook al van plan bent :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben [NL] op 05-03-2006 18:06 ]

Verwijderd

Haal de cooler er eens een keer vanaf en kijk hoe het contact is.

Doe er dan ff lekker nieuwe verse koelpasta op (niet te veel he ) en kijk dan wat je temps zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:21:
Haal de cooler er eens een keer vanaf en kijk hoe het contact is.

Doe er dan ff lekker nieuwe verse koelpasta op (niet te veel he ) en kijk dan wat je temps zijn :)
Of koop een Zalman VF700

Verwijderd

Lijkt me beetje onzinnig om meteen te oordelen dat je iets nieuws moet kopen als je toch maar een gewone gamer bent wat ook kan met boxed cooler. Maybe is het contact gewoon slecht en dat scheelt alles. 45 graden idle is ook al best veel imo.

Hoe is de airflow in je case?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als hij zo beroerd koelt ligt het niet aan je airflow gok ik. Als ie in rust op 45 graden zit klopt er toch echt iets niet bij die koeler. Ik heb dezelfde kaart maar dan van XFX en beetje OC maar die wordt hooguit 60 met stockkoeler. Als je hem nog niet zolang hebt zou ik een beroep doen op de garantie!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Mijn 6600 GT gaat alvast nooooit bovend e 85°C (wat ik persoonlijk ook al warmpjes vind), en dat is ook met stock koeling.
Mij lijkt het dat TS gewoon garantie kan claimen; het product werkt niet naar behoren! (crashes)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

mijn 6800LE oced haalt idlewaarden van 51 graden dus die waarden van 45 is binnen de norm lijkt mij
stressed zit ik op iets van 85 graden na een paar uurtjes BF2
Verder is mijn kaart unlocked met 12 pipes en oced tot 400 gpu en 900mem wat zeker niet verkeerd is.
Volgens mij haalt de 6600GT hogere core en memspeeds dan mijn kaart en is de GPU van een ander ontwerp dan mijn 6800 kaartje
Mede door die hogere clockspeeds denk ik dat deze waarden nog binnen de gestelde normen zijn.

Je zou natuurlijk eens kunnen kijken naar de airflow van je systeemkast want het zou ook nog kunnen zijn dat de warmte in je kast niet weg kan waardoor deze in je systeemkast blijft hangen.
Mede dit zou de veroordzaker kunnen zijn van hoge temps van je kaart en van je systeem.
Zou je bijvoorbeeld eens temperaturen kunnen posten van je complete systeem.

verder kan je voeding het mischien niet helemaal bolwerken ik weet natuurlijk niet wat je complete systeem is qua componenten maar om zomaar je graka de schuld te geven vind ik wat kort door de bocht.
En wanneer deze niet goed is zou ik hem om gaan ruilen voor een nieuwe want als je nog garantie hebt dan moet je daar zeker gebruik van maken voor deze afgelopen is en de problemen pas goed beginnen.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Wat is je casetemp, aka heb je wel voldoende airflow in je kast zitten ???

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 20:04
hmpf, deze temperaturen zijn echt niet lekker. Zit de koeler er niet scheef op ofzo.

Voordat je denkt aan de koeler te vervangen moet je toch ingaan op wat men eerder al gezegt heeft en contact opnemen met de leverancier. Hoge temperaturen bevoorderen niet bepaald de levensduur dus waarom jezelf teniet doen als je misschien een verse kaart in de plaats kan krijgen :)

Als je daar niet aan wil beginnen zou ik zelf de zalman VF700Cu / VF700AlCu aanraden.

Beide kaarten in m'n computer zijn overclocked en worden onder benchmarks <55 graden en Idle rond de 40 graden (zelfde als stock). Hiervoor werden ze 70-80 en vertoonde ze vrij snel artifacts.

Mocht je nou een vreselijk slechte airflow hebben in je kast kan je toch beter de nv silencer nemen, deze blaast direct naar buiten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
slechteairflow zou evt een boosdoener kunnen zijn, aanvoer van frisse lucht is vrijwel niet bestaand in mijn case door het "design". je kan me echter niet vertellen dat de case temp de boosdoener zou moeten zijn. ik heb ook als ik mijn case geheel open zet vastlopers.

Zojuist overigens het koelelement verwijderd, de boel opgepoetst, nieuwe pasta ertussen(zeer dun laagje dit keer) en opnieuw bevestigd.

Nu opnieuw gemeten, na ongeveer 5 minuten Guild wars :
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT03.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT04.JPG

Wat me ernstig op valt is dat het ding wel enorm snel weer afkoelt.

zit er sterk aan te denken om een arctic silencer aan te schaffen...

[edit]
heeft er iemand ervaringen met de arctic silencer en een GF 6600 GT op een AGP slot?

ik vind info dat dit ding gemaakt is voor de 6600GT PCI, maar AGP wordt niet vermeld.

[ Voor 51% gewijzigd door XPointman op 06-03-2006 08:04 ]

• Blanco88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-03-2024

Blanco88

#king

Dat van AGP of PCI maakt niet veel uit.. maar die er eens een Artic Silencer op.. ;)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Ik heb geen arctic silencer maar een VF700 gekocht. die had zoiezo geen probs met mijn videoplank...

dus... ik net testen, en ik ben nog niet helemaal klaar, maar dit zijn tot nu toe de resultaten...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT05.JPG

als je dat vergelijkt met dit:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT04.JPG

dan vind ik de resultaten wel schokkend...

kan iemand me overigens vertellen wat die ene piek is in de resulaten?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Leesfoutje waarschijnlijk :)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
en dit zijn de resultaten in Q4...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/VT06.JPG

ik ben erg tevreden... tnx gasten

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

heb je deze temps allemaal gerealiseerd met een vf700???

mooie temps maar wat is nu je max temperatuur?
dan zou zoiets namenlijk ook voor mij te overwegen zijn namenlijk.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
ik ben er inderdaad niets anders aan gedaan dan sinpelweg een VF 700 op het bordje monteren.

O, en een passive heatsink op de northbridge bevestigd, maar ik denk niet dat iets met de GPU Core te maken heeft.

mijn maximale temperatuur is dus ongeveer 45 graden. dat is wel een daling van bijna 60!!!! graden, wat mij betreft echt een ontzettend goede investering.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Waarschijnlijk maakte de oude koeler dan ook helemaal geen goed contact met de core. Ik heb al wel eens een aantal reviews over de 6600GT gelezen waar in werd beweert dat de standaardkoeler zonder extra maatregelen nogal fragiel bevestigd is.

• Ruben [NL]
G-SuPRuuB schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:47:
[...]
Nou ik kan je vertellen dat die VF700 jou 105 graden makkelijk naar de 75 graden haalt ;)
Ok :9 Ik stel die waarde ff bij naar 50 >:)
En het komt idd waarschijnlijk ook doordat de oude cooler dan niet helemaal goed zat, 60 graden verschil komt namelijk nooit alleen door het feit dat het een andere koeler is ;) :)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Het bleek dat de stock cooler een grote scheur had ter hoogte van de GPU. hij zat overigens wel strak bevestigd, dat heb ik meerdere malen gecontroleerd. ik heb ook al meerdere keren de koelpasta opnieuw aangebracht, dus dat ding is al vaker los geweest.

Maar goed, ik vind de resultaten verbazingwekkend. Heb vanmorgen geprobeerd om het ding over te klokken, maar dit wil nog niet echt goed lukken. ik kan de core wel tot 593 mhz krijgen,maar dan heb ik mijn vage crashes alsnog.

Trouwens, nog even twee vraagjes, of moet ik daar een nieuw topic voor openen?

*ik heb van zalman 8 van die ram heatsinks gekregen. nu passen die door het ontwerp van mijn kaart niet op de geheugenchips. heeft iemand een idee wat ik er wel mee kan doen?

*Ik wil gaan proberen om mijn amdathlon64 3200+ te overclocken. nu heb ik dat echt een enorme tijd niet meer gedaan(ooit nog met een duron 700 ofzo) kan iemand me vertellen of ik dat ding moet unlocken? en zo ja, hoe dat moet?

*wat zijn de volgende logische stappen? ik geloof dat ik voor de rest namelijk best wel butt geheugen heb.

*hoever zou ik theoretisch kunnen komen met dit systeem:

amd athlon 64 3200+ ( Zalman CNPS-7000B-Cu)
asus a8v deluxe
2X 512 mb noname geheugen

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
unlocken hoeft niet gewoon de fsb in stapjes verhogen maar er is een appart topic over de A8V over te klokken kijk daar eens

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Ok, ik blijf het probleem houden...
de temperatuur van mijn videokaart blijft prachtig binnen alle perken. maar mijn systeem blijft crashen.

ik zou ondertussen niet meer weten waar het aan ligt. de hele temperatuur rondom de videokaart is gewoon koel, als ik mijn hand erbij houdt krijgt die het koud.

Ik heb ook al aan de geheugenchips gevoeld, ook die zijn niet warm of iets dergelijks.
kennelijk heeft dit probleem nu even niets met warmte te maken. wat kan er nog meer de reden van zijn dat mijn sysje crashed?

ik draai nvidea 81.98 drivers(nieuwste die ik kon vinden) systeem heb ik bovenstaand al vermeld.

Verwijderd

XPointman schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:15:
Ok, ik blijf het probleem houden...
de temperatuur van mijn videokaart blijft prachtig binnen alle perken. maar mijn systeem blijft crashen.

ik zou ondertussen niet meer weten waar het aan ligt. de hele temperatuur rondom de videokaart is gewoon koel, als ik mijn hand erbij houdt krijgt die het koud.

Ik heb ook al aan de geheugenchips gevoeld, ook die zijn niet warm of iets dergelijks.
kennelijk heeft dit probleem nu even niets met warmte te maken. wat kan er nog meer de reden van zijn dat mijn sysje crashed?

ik draai nvidea 81.98 drivers(nieuwste die ik kon vinden) systeem heb ik bovenstaand al vermeld.
Mischien te zwakke voeding ?

• Ruben [NL]
Misschien, post in ieder geval de rest van je specs even zodat we kunnen zien wat voor een systeem je hebt :)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Specs:

Athlon64 3200+
AsusA8V
2 X 512 MB pc 3200(1X corsair, 1X kingston)
Geforce 6600 GT 128 Mb Club3d
samsung dvd brander
120 GB IDE 7200 HDD maxtor
Terratec DMX 6fire soundcard
zalman ALCU cpu koeler
zalman VF700
Zalman Northbridge koeler

heb overigens windhoos opnieuw installed, draai nu al ongeveer 17 minuten ATI tool, scannen op artifacts. tot nu toe vind ie niets. ik begin meer en meer te denken aan driver issue OID

Verwijderd

kan je niet eens naar de winkel gaan waar je dat ding hebt gekocht, en vragen om een andere?

niet goed gelezen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 19:14 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Als je alles op normale/stock speeds laat dan komen die vage crashes dus niet?

Ik vraag mij af wat die 2 125graden zijn in speedfan.

Kijk met welke test jouw pc het snelste crasht en probeer de Omega, DNA en officiele nvidia drivers uit. Probeer eens 77.78, 81.98 en nog een andere versie. Als daarmee nog steeds je systeem crasht kan het hoogst waarschijnlijk liggen aan je zwakke no-name 300watt voeding of videokaart is brak.
Probeer een andere videokaart of voeding als het mogelijk is.

Test zowiezo met memtest86, prime95, 3Dmark05 en 06 het systeem en post de resultaten samen met de temps.
Wat je ook kan doen is een tafelventilator dicht tegen de videokaart plaatsen, zodat die het geheugen van de videokaart koelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Archimond op 09-03-2006 19:33 ]

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Archimond schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:31:
Als je alles op normale/stock speeds laat dan komen die vage crashes dus niet?
Normale speeds Crashte het ding ook, heb dat na windows re-install niet meer gezien
Ik vraag mij af wat die 2 125graden zijn in speedfan.
Archimond schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:31:
Test zowiezo met memtest86, prime95, 3Dmark05 en 06 het systeem en post de resultaten samen met de temps.
Wat je ook kan doen is een tafelventilator dicht tegen de videokaart plaatsen, zodat die het geheugen van de videokaart koelt.
Memtest geeft geen errors aan.
CPU burn-in kan ik uren laten draaien zo lijkt het.
Ati Tool bleef maar vastlopen VOOR de windows re-install.

zal dalijk wel even 3dmark scores posten.

nieuws:
Zojuist 25 minuten ati tool gedraaid, zonder vastlopers of dergelijke.

Pagina: 1