nieuwe HTPC samenstellen/ bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bibosjakie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-08-2025
Dit is het eerste topic dat ik open. Vandaar niet al te veel negatieve reacties en op voorhand dank voor jullie reacties.

Ik heb thans een laptop om mee te internetten, surfen, downloaden en af en toe een spel te spelen. Daarnaast heb ik een xbox 360 om mee te gamen en een home cinema systeem van sony (HTR 6500).

Ik wil graag een htpc bouwen.

Belangrijkste eisen:
- stil
- multifunktioneel
- integraal onderdeel van mijn sony HTR 6500, sony WEGA tv, dus komt in mijn woonkamer te staan.
- vervanging laptop, wil dus htpc gebruiken om te internetten, surfen, dowloaden en om tvprogramma's op te nemen.

Minder belangrijk:
- het kunnen spelen van spellen, daar heb ik de xbox360 voor

Na veel te hebben rondgekeken op menig forum en de best buy gids te hebben nagelezen kom ik tot de volgende samenstelling:

- SilverStone Behuizing LC17 Zilver, Geen Voeding, 4 X 80mm € 81,51
- Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart € 84,03
- Asus Moederbord A8R-MVP € 91,60
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz € 258,82
- Arctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper € 13,45
- Kingston HyperX 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2 € 195,80
- Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 € 89,08
- Hauppauge TV Kaart WinTV PVR 500MCE Kit € 139,50
- NEC DV-5800 Zilver 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zilver € 17,65
- NEC ND-4551A Zilver, Labelflash € 42,86
- Microsoft Windows XP Media Center 2005, NL, OEM € 89,92
- Microsoft Keyboard Remote Windows XP MCE Draadloos, Zwart / Grijs, Qwerty

de genoemde prijzen zijn bij 1 winkel en exclusief btw (totale prijs is rond de 1400 euro inclusief btw)

Ten eerste vraag ik mij af of jullie nog op- en of aanmerkingen/ adviezen ten aanzien van de gekozen componenten hebben?

Ten tweede enkele specifieke vragen:
- ik heb gekozen voor een moederbord met onboard videokaart, omdat ik htpc niet wil gebruiken om te gamen. Maar is dit voldoende of kan ik toch beter kiezen voor een losse videokaart? Ik denk daarbij aan een ASUS N6600S 256MB TV-out, DVI omdat deze passief gekoed is, tevens zal ik dan kiezen voor een ander moederbord (Asrock 939Dual-SATA2, M1695).
- voldoet de onboard geluidskaart of kan ik beter kiezen voor een Audigy 2? Ik wil de htpc aansluiten op de versterker van de sony HTR 6500.
- gezien het feit dat ik meerdere zaken tegelijk wil doen. Bijvoorbeeld een film opnemen terwijl ik surf of download vraag ik mij of één harde schijf voldoende is/ of dat ik dan niet beter kan kiezen voor twee.Denk hierbij aan twee dezelfde (dus eerder genoemde hitachi) of een raptor die ik gebruik als opstartschijf, voor de proggies (maar zou deze dan niet te veel lawaai maken).

Ik hoop ik totaal met 1500 euro klaar te zijn, maar voor eventuele goede verbeteringen ben ik bereid iets meer te betalen.

Graag jullie adviezen, waarvoor dank.

Dennis.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Voor MCE heb je toch al gauw een goede videokaart nodig.
Als je dus voor MediaCenter gaat, moet je zeker die 6600 nemen (hebik zelf trouwens ook in mn HTPC ;)).
Qua geluid zou ik persoonlijk voor audigy kiezen, maar ik denk dat je met een onboard ook wel uit de voeten kan :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Bibosjakie
Dank,

dan zal het waarschijnlijk een asus 6600 passief gekoede videokaart worden. Ben alleen nog niet echt uit over de harde schijven en over de geluidskaart. De meeste audigy kaarten hebben echter geen optische uitgang (behalve de veel duurdere) en het zou wel makkelijk zijn als ik het optisch kan doorlussen :9

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:06
Let erop dat er fatsoenlijke filters op je videokaart zitten (Ati: Avivo, nVidia PureVideo). Ik weet helaas niet uit mijn hoofd welke kaarten dat wel/niet hebben, maar Google doet zonder twijfel wonderen.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
TheBlasphemer schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:53:
Voor MCE heb je toch al gauw een goede videokaart nodig.
Als je dus voor MediaCenter gaat, moet je zeker die 6600 nemen (hebik zelf trouwens ook in mn HTPC ;)).
Qua geluid zou ik persoonlijk voor audigy kiezen, maar ik denk dat je met een onboard ook wel uit de voeten kan :)
hoeft niet in mijn htpc heb ik een FX5200 en dat gaat prima
voor de geluidskaart heb ik een terratec omdat die een optical out heeft voor mijn surround set mischien ook iets om rekening mee te houden

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Bibosjakie
ik ben in de veronderstelling dat de geluidskaarten van terratec niet zo heel erg goed zijn. Een 5.1 of 7.1 met optische out in kost toch snel tussen de 40 en 70 euro. Voor dat bedrag heb je ook een audigy.

Kon effe geen testen vinden waarin ik het één en ander kan staven, maar volgens mij is audigy toch heer en meester op het gebied van audio, mits niet professioneel.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 13:44

Piggen

Lekker bakkie

Dat is vooral met games, daar scoort Creative met z'n EAX. Maar verder is Terratec minstens zo goed als Creative, al betwijfel ik of je het verschil kunt horen.

• Bibosjakie
Hey Wouter,

ik zie dat je een raptor hebt, wat vind je; zal ik die als opstartschijf inbouwen (of maakt ie teveel lawaai)?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
Bibosjakie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:57:
Hey Wouter,

ik zie dat je een raptor hebt, wat vind je; zal ik die als opstartschijf inbouwen (of maakt ie teveel lawaai)?
die raptor zit in mijn normale pc wel een lekkere snelle schijf maar te veel lawaai voor een HTPC
en die geluidskaart een terratec heeft een optische uitgang dat hebben die creative alleen op de hele dure + het geluid van een terratec is gewoon heel goed

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Bibosjakie
Zo, na een aantal suggesties heb ik het systeem aangepast. Dit is thans de samenstelling:

- SilverStone Behuizing LC17 Zilver, Geen Voeding, 4 X 80mm
- Nexus Technology NX-5000 Real Silent Power Supply 500 Watt, Zwart
- Asrock 939Dual-SATA2, M1695
- AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz
- Arctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper
- Kingston HyperX 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2
- Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
- Asus GeForce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256
- Terratec Aureon 7.1 PCI
- Hauppauge TV Kaart WinTV PVR 500MCE Kit
- NEC DV-5800 Zilver 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zilver
- NEC ND-4551A Zilver, Labelflash
- Microsoft Windows XP Media Center 2005, NL, OEM
- Microsoft Keyboard Remote Windows XP MCE Draadloos, Zwart / Grijs, Qwerty

Zitten er nog onderdelen bij die geheel niet samenhangen met de overige onderdelen? Of tips voor veranderingen?

Tot slot, het moet echt een stil systeem worden (aangezien het in de woonkamer komt). Ik heb geen ervaring met stille systemen. Is bovenstaande samenstelling stil genoeg, of veroorzaakt het systeem toch te veel lawaai?

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Pff...Pure overkill die specs als je alleen tv wilt kijken en wat internetten...
'n 500Watt is niet nodig maar kan nog. Vraag wel na of ie in de behuizing past.
X2 3800+ absoluut overbodig. Met 'n sempron trek je de kar nog met 't grootste gemak.512mb is ook voldoende.
Hou je geld toch in je zak met 'n kwart van deze specs ben je ook nog op de toekomst voorbereid (mce 2006 etc..)
Me XP1700+/K7S5A/512mb/Asus 9550/Hauppauge 500mce loopt nog prachtig soepel met mce 2005.
Ga 's bij de Medimarkt, Mycom of wherever beetje pielen met de aanwezige mediacenter pc's. Scrollen door 't menu,zappen,fotos kijken,dvd kijken,mp3tjes afspelen. En check dan wat de specs zijn. Zal echt max de helft zijn van wat jij wilt.

Maar goed..je moet doen wat je wilt, 't is jouw geld.
'n Terratec is een hele goede geluidskaart. Veel beter dan je onboard shit en heeft een optische uitgang. Maar het is maar net de keuze die je wilt maken. Onboard op je mobo zit 'n sp/dif-out. Dan heb je in principe geen geluidskaart nodig.
De genoemde 6600 is inderdaad een goede graka maar de onboard van je Asus is al meer dan voldoende om tv te kijken. Tenzij je af en toe een spelletje wilt spelen dan zal je te kort komen maar dat kan je ook gewoon je xbox laten doen.

Ik zou op de proc en geheugen bezuinigen en er 'n extra Hitachi hd in zetten. Op de rest valt, wat mij betreft, niet (al te) veel af te dingen.
Wat dacht je van;
  • 1 (of 2) x512mb Kingston a €36 (of €72)
  • AMD 64 3000+ (S939, 1,8Ghz, 512KB) a €139,90 (of 3500+ a €187,50)
Dan hou je met je huidige config al minimaal €300 in je zak. Kan je een hoop cd'tjes/dvd'tjes van huren/kopen om er op af te spelen.

Je moet ook 'n mpeg decoder hebben zoals Powerdvd 6 of NVidia codec. Zijn niet gratis.

iRacing Profiel

• Bibosjakie
Ah, eindelijk iemand die (echt) zegt wat hij er van vindt en de nodige kritiek heeft. Daar heb ik tenminste wat aan.

De reden dat ik voor een X2 processor heb gekozen is omdat ik tijdens bijvoorbeeld het opnemen van een tvprogramma ook nog willen kunnen surfen of iets downloaden.
Mijn ervaring op een single processor is dat de zaak toch zo af en toe kan gaan shocken en dat wil je niet als je iets opneemt.
Ander voorbeeld is opnemen en tegelijkertijd een dvdtje bekijken. Dus vandaar mijn keuze voor een dualcore.

Geheugen weet ik niet zeker, waarschijnlijk is 2 x 512 mb ook voldoende. Maar je hoort frequent dat je niet op het geheugen moet bezuinigen en dat 512/ 1Gb op dit moment echt de ondernorm is.

En over de voeding had ik zo mijn vraagtekens. De voeding die ik heb uitgekozen blijkt echt stil te zijn. 500 Watt is echt overkill, ik ga er toch geen zware grafische kaart in gooien. Maar voedingen maken vooral veel lawaai als ze tegen de max zitten.
Zal de 400 Watt ruim voldoende zijn? Dit dus enkel als systeem onder de 300 Watt stressed blijft.

Ik heb trouwens al software van powerdvd.

[ Voor 7% gewijzigd door Bibosjakie op 05-03-2006 18:54 ]

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Heb net je post gekruist.
ff wat opgezocht en herzien.
  • 'n Radeon 9550 voor €36 (heb ik zelf ook)
  • AsRock 939 Dual Sata €56 (ook)
  • Kingston 2x512mb €72 (ook)
  • 2x Hitachi Deskstar T7K250 €198 (ook)
  • MCE Keyboard €45 (ook)
  • Terratec Aureon 7.1 €55
  • Trust 514DX 5.1 €24 (als alternatief voor je Terratec. Durf te wedden dat je 't verschil niet eens hoort)
  • AMD 3500+ €190 (ook)
  • Nec dvd-rom €21
  • Nec dvd RW €51
  • Nexus voeding €98
  • Silverstone case €94
    MCE 2005 €95 (maar is vaak met 'n Hauppauge 500MCE enMCE remote in 'n bundel voor zo'n €150)
Samen ongeveer €1100-€1200
Je zou ook nog kunnen denken aan een Multi Card reader. Om je geheugenkaartjes uit je fototoestel of mobiel uit te lezen of te beschrijven. Uiterst nuttig. Heb je voor zo'n €14.

Heb 'n concessie gedaan wat betreft cpu. Niet echt nodig want 'n 3000+ gaat echt hard genoeg ook al doe je multitask gein. Tijdens 't tv kijken/opnemen kan je gerust surfen of office doen want je Hauppauge heeft 'n hardware matige decoder.
Daarom is een zware cpu al niet eens nodig en internetten kost nauwelijks cpu-tijd. Tel uit je winst en bespaar ruim €100.
Me 1700+ heeft nooit ene krimp gegeven bij opnemen en dvdtje draaien en op de achtergrond Outlook mail laten checken. Heb daarna trouwens wel 'n 2600+ en nu ook die Asrock met 1 gieg geheugen en 'n 3500+ maar dat is alleen maar omdat ik er ook heel veel mee Photosoep en geluid bewerk. Met alleen tv kijken en tegelijkertijd opnemen ben ik nog geen 10% cpu tijd kwijt.
350 Watt voeding zal ruim voldoende zijn. Moet wel 'n stabiele zijn.

Software moet powerdvd versie 6 zijn..!!

iRacing Profiel

• Bibosjakie
De nodige aanpassingen.

Systeem:

SilverStone Behuizing LC17 Zilver, Geen Voeding, 4 X 80mm
Antec NeoHE Power 380 Watt , Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Asrock 939DUAL-SATA2
AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz
TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 (2X)
Hauppauge TV Kaart WinTV PVR 500MCE Kit
Asus VGA Extreme N6600 Silencer 256 MB
TerraTec Aureon 7.1 Dolby Digital Retail
NEC DV-5800 Zilver 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zilver
NEC ND-4551A Zilver, Labelflash
Microsoft Keyboard Remote Windows XP MCE Draadloos, Zwart / Grijs, Qwerty
Microsoft Windows XP Media Center 2005, NL, OEM

Totaalbedrag ex BTW € 1057,95

BTW 19% € 201,01

Te Betalen € 1258,96

• Bibosjakie
Graag nog overige reacties. Ben er nog steeds niet uit of ik niet toch een X2 processor nodig heb.
In de best buy van maart 2006 wordt ook een x2 3800 gebruikt voor multimedia.

Waarom wordt daar dan niet gekozen voor een goedkopere processor, tenminste als voor multimedia een dualcore echte overkill is?!!

Verwijderd

Met name bij de multimediatoepassingen, zoals het bewerken en encoderen van video en geluid, komt de extra core goed van pas.

bron: BBG Maart

Het is dus net wat je doel is, volgensmij wou je niet echt richting encoderen enzo dus dan is dual core wel een soort van overkill, met een 3200+ moet het makkelijk lukken, maarja als het binnen je budget past dan is een dual core natuurlijk wel mooi meegenomen ivm met de toekomst enzo. 8)

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Waarom 2x 250 Gb?
Waarom niet 1x 500 Gb? bijv.: Maxtor DiamondMax 11 RoHS Compliant

En waarom een DVD speler? (zelf vind ik dat geldverspilling, je dvdrewriter speelt ook dvd's af..)

Laurens

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-02 20:35
(jarig!)
als je voor een PCIe videokaart kiest heb je de Asrock 939DUAL-SATA2 niet nodig en kun je gewoon een moederbord met alleen PCIe kiezen. een moederbord met bijde is alleen handig als je nog een AGP kaart hebt die je wil overplaatsen en later toch nog wil upgraden.

edit: laat maar zag in de pricewatch dat het toch een van de goedkoopste is

[ Voor 14% gewijzigd door martijn- op 06-03-2006 16:26 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Dat hoeft niet, Asrock heeft met de Dual Sata2 gewoon een heel net moederbord op de markt geplaatst die een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft, vele mensen kopen de Dual Sata2 als concurrent van de A8N-E/SLI en niet speciaal om de AGP en PCI-e functie.

• Bibosjakie
Inderdaad Pinda heeft gelijk.

In meerdere forum is de vraag over het moederbord al gesteld. Voor de duidelijkheid, vooral prijs technisch is dit een zeer goed moederbord.
Een aantal funkties zul je niet gebruiken, maar de asus 8NE is gewoon iets duurder

• Bibosjakie
ik zet er enkel twee harde schijven in als ik ook een dualprocessor erin zet. Mocht ik toch gaan voor bijvoorbeeld een athlon 3200+ dan ga ik voor één harde schijf.
Prijstechnisch kies ik dan waarschijnlijk niet voor een 500GB schijf

• Bibosjakie
Maar Pinda, ik lees op een aantal forums dat je ook verstand hebt van stille systemen. Misschien dat jij antwoord hebt op één van mijn eerder gestelde vragen
Is het systeem wel stil genoeg, zo niet wat kan ik verbeteren?

Antwoord op één van de eerdere vragen. Als je even alles had doorgelezen dat had je gelezen dat ik tijdens het kijken van een filmje (dvd) graag iets wil opnemen. Ja, dit kan ik ook doen door het eerst op de harde schijf te zetten, maar ik prefereer een dvd RW

[ Voor 39% gewijzigd door Bibosjakie op 06-03-2006 16:33 ]

• ruthger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11-2024
Misschien toch handig om een Ati X1300 of hoger te overwegen voor HDTV decoderen.

Benchmark

Veni, vidi et cervesiam

• Bibosjakie
ik ben in ieder geval op zoek naar een passief gekoelde videokaart. Volgens mij zijn daar nu enkel de nvidea 6600 en de ati 1300 kaarten en natuurlijk wat kaarten van de vorige generatie.

Daarnaast was laatst te lezen dat alle huidige kaarten nog geen HDTV ondersteunen op 100%. Had iets met een besparing van enkele centen te maken 8)7

En ik kan wel wachten tot ze deze fout goed hebben gemaakt, maar dan kan ik ook wachten op de nieuwe socket van AMD daar er dan processors zijn die minder energie verbruiken en dus geschikter zijn voor htpc's.

Maar zo kun je altijd blijven wachten.

Verwijderd

Heheh ben nou niet echt die stilheids pro maar kan wel wat dingen zeggen erover :P

De Freezer 64 Pro is iig stiller dan de AMD Boxed cooler dus dat is sowieso mooi meegenomen, ook is het mobo passief gekoeld dus daar zal je ook geen last van hebben. Je voeding is ook een 'silent' versie dus dan ga ik er van uit dat ie extra stil is. Denk dat je het op dit gebied niet veel stiller kan krijgen.

Je kast en casefans kan ik niet veel over zeggen maar je kan je kast altijd nog beetje dempen met speciaal spul dat vast wel bestaat en casefans zijn ook wel in silent versie te krijgen. Als je echt een stil systeem wilt kan je heb voor tips het beste ff kijken op dit topic bijv.

Succes 8)

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Bibosjakie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:44:
Graag nog overige reacties. Ben er nog steeds niet uit of ik niet toch een X2 processor nodig heb.
In de best buy van maart 2006 wordt ook een x2 3800 gebruikt voor multimedia.

Waarom wordt daar dan niet gekozen voor een goedkopere processor, tenminste als voor multimedia een dualcore echte overkill is?!!
Wil ik niet meer veel over kwijt. Heb je getipt wat betreft dedicated mce pc's bij Mediamarkt etc. Check ook de vele sites met dedicated mce pc's. Doe hier wat mee.

Wat nog wel belangrijk om toe te voegen is;
wanneer je de 500mce in de Asrock duwt moet je ook een bios instelling wijzigen. Namelijk de pci latency timer iets hoger zetten. Op bijv 64. Errug belangrijk anders doet de 500mce 't niet. Wel om in je achterhoofd te houden. Was er zelf blindelings vanuit gegaan dat die kaart 't wel zou doen en 't heeft me veel geklooi bezorgd om de boel draaiende te krijgen. 't werkt verder probleemloos.
Hoe de genoemde 939SLI32-eSATA2 met de 500mce werkt weet ik niet. Ze hebben in elk geval dezelfde Uli1695 chip.

Of 'n 150mce goed samenwerkt weet ik niet.
Asrock heeft ook 'n nForce 4 mobo vergelijkbaar met 'n Asus A8N-E. Die werken zo ver ik weet probleemloos.
Nogmaals...'t werkt na 't wijzigen van 'n bios-instelling perfekt.
Bibosjakie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:37:
ik ben in ieder geval op zoek naar een passief gekoelde videokaart. Volgens mij zijn daar nu enkel de nvidea 6600 en de ati 1300 kaarten en natuurlijk wat kaarten van de vorige generatie.
Me Asus 9550 (agp) is passief gekoeld en doet 't perfekt. 'n 9250 (agp) is €20 goedkoper en daar merk je tijdens 't afspelen van 'n dvd of tv kijken niets van.
Een kaart die €100 of €200 duurder is maakt ook 't verschil niet.

Op de keuze van 1 250Gieg valt verder niets af te dingen.

Tot slot;
Een, voor 'n pc, simpele handeling als tv weergeven heb je geen monster nodig.
I rest my case...succes met je keuze.

iRacing Profiel

• Bibosjakie
Dank je Mowa,

ik had gisteren al gelezen dat jij problemen met het moederbord en de tvkaart had.

Even gekopieerd:
De MCE500 werkt niet zonder meer probleemloos met het mobo..!!
Weet ik uit ervaring. Werd op got helaas nooit op gereageerd maar op xpmce gelukkig wel. Dus met wat aanpassingen in het bios. Helaas moet satelliet kijken het dan weer ontgelden. Beeld en geluid lopen dan niet synchroon.

Heb toen meteen effe gekeken op xpmce, en heb gezien hoe ik het één en ander kan oplossen. Maar in ieder geval dank voor de gegeven adviezen.

Mocht het financieel wat uitmaken op het systeem dan ga ik inderdaad voor een goedkopere grafische kaart, misschien zelfs wel terug naar mijn oorspronkelijke moederbord met onboard grafische chip (alhoewel mij dat wat minder leek)

Cave: ben in mijn eerste post niet geheel eerlijk geweest. Ik rip ook regelmatig een dvdtje ( :X )

[ Voor 8% gewijzigd door Bibosjakie op 06-03-2006 22:03 ]

Pagina: 1