Toon posts:

Hopeloos moederbord ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
graag zou ik beginnen met mijn pc te overclocken maar ik zit met een hoopje zeer vervelende problemen :? ik heb een packard bell systeem met een gigabyte moederbord (GA-8SIML-NF REV 1.2) . Everest is zo vriendelijk om mij te vertellen dat het moederbord Esey Tune 3 ondersteund als ik dit download krijg ik de melding dat mijn bios niet ondersteund wordt :r In het bios is ook alles gelocked => ik kan nergens iets veranderen en bios updates zijn er niet te vinden. Elk programma dat ik instaleer om vanuit windows te overclocken faalt omdat hij mijn bios niet ondersteund. Wat kan ik hier aan doen, kan ik een ander bios van een soortgelijk moederbord er overheen flachen ???? :D lijkt mij niet zo gezond maarja of kan ik mss een andere bios chip steken ??, zijn er nog andere mogelijkheden of is mijn moederbord klaar voor de vuilbak ??

overige systeem specificaties:

intel p4 2.66 Northwood stepping D1
Gigabyte GA-8SIML-NF REV.1.2
SIS 645DX chipset
512MB geheugen
Bios type :AMI (01-31-04)
ASUS Radeon 9600pro
80GB intern - 250GB extern

Verwijderd

Merk pc's zoals Packard Bell (Pak & Bel), Dell en Medion zijn niet te overclocken.
Daar zijn ze tegen beveiligd!
Dus dat overclocken gaat niet lukken!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:49:
Merk pc's zoals Packard Bell (Pak & Bel), Dell en Medion zijn niet te overclocken.
Daar zijn ze tegen beveiligd!
Dus dat overclocken gaat niet lukken!
Dat kan je zo omzeilen door er een andere bios in te flashen.

Op de site van Gigabyte zijn wel biossen te vinden voor het moederbord van de TS. Ik zou alleen geen wonderen verwachten van dit moederbord. SiS' chipsets gaan over het algemeen niet zo hard.

[ Voor 15% gewijzigd door Rhannie op 05-03-2006 15:52 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Hmmz .. dat zijn bij een Packard Bell, maar let wel op!
Als je er een andere BIOS in gaat flashen, kan je heel je moederbord op zeep helpen, en krijg je geen garantie meer.
Want als je gaat flashen vervalt de garantie!
Dus let goed op wat je doet!
Dit gebeurd op geheel eigen risico, noch Paddixx, noch ik zijn niet aansprakelijk als je de boel sloopt!

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:51:
[...]
Op de site van Gigabyte zijn wel biossen te vinden voor het moederbord van de TS.
op de site staan inderdaad wel een paar bios updates maar die zijn allemaal nog eens wat ouder en als ik ze flash dan gebeurt er niets 8)7

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:58:
[...]

op de site staan inderdaad wel een paar bios updates maar die zijn allemaal nog eens wat ouder en als ik ze flash dan gebeurt er niets 8)7
Als je via Dos flasht, kan je 'm ook nog proberen te forcen door -f toe te voegen aan het commando.

Dat die biossen op de site ouder zijn dan de bios die er nu in zit maakt verder niet zoveel uit. Die oudere biossen hebben waarschijnlijk wel de overclockfuncties erin zitten en daar ging het tenslotte om.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
en er is nog zo iets logisch er staat een jumper "clr_cmos" op mijn mobo (zover ik het begrijp is dit om terug te gaan naar fabriek instellingen) maar als ik deze omzet is mijn volledige pc zo dood als iets :O

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je moederbord vindt het ook niet zo fijn als je je PC opstart terwijl de "clear cmos"-jumper op clear cmos staat. Als je deze terug zet naar hoe die stond, zal je PC het waarschijnlijk wel weer doen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ja, klopt, even omzetten, en meteen terug, dat is voldoende :)
Als je hem start met die lock, kan hij niets schrijven, en werkt hij niet.
Waarschijnlijk ook niet al te goed voor je mobo om dat zo te laten... :X

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:02:
[...]
Als je via Dos flasht, kan je 'm ook nog proberen te forcen door -f toe te voegen aan het commando.
om.
kan er mij eens iemand presies uitleggen hoe ik dit dan moet flashen ?? mss doe ik wal iets fout :D
als ik de file download van de site staan er 3 files in:

FLASH864.EXE
8SIML.FE
autoexec.bat

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Waarschijnlijk staat er op de site waar je die bios gedownload hebt ook wel een info hoe je de files moet gebruiken, maar 't komt hier op neer :

- Maak een kale dos bootdisk
- Zet bovenstaande files erop
- Reboot je pc van floppy

Verwijderd

Topicstarter
ok dat ga ik dan maar ff proberen merci voor de reacties tot zover :)

• Nielson
Welke bios heb je trouwens gepakt, want zie het type dat jij noemt er niet zo tussenstaan. Overigens worden in merk pc's vaak aangepaste moederborden gebruikt waar je niet zomaar een bios in kan flashen van een type wat er wel een beetje op lijkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gewoon de GA-8SIML (niet de NF) genomen en geprobeerd zoals je zei maar tijdens het flashen krijg ik de eror BOS ID fail |:( kan dit liggen aan een slechte diskette ofzo ik kan natuurlijk ook eens proberen met een USB-stick

• Nielson
Nee, dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat die bios niet bedoeld is voor jou mainboard.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord volgensmij maar flashen lukt bij mij ook niet.
Er staan zoveel 8siml moederborden dus ik weet niet welke ik moest kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
jamer jamer ik heb ze zowat allemaal geprobeert maar ze doen het geen van alle => dit moederbord is dus niet te oc'en :'(

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 16:42
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:48:
jamer jamer ik heb ze zowat allemaal geprobeert maar ze doen het geen van alle => dit moederbord is dus niet te oc'en :'(
Bij sommige mobo's waaronder ook sommige oudere aspire mobo's moet je eerst een jumper overzette voordat de optie;s in de bios aanpasbaar zijn, meschien is dit bij jou ook het geval.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:48:
Je kunt het natuurlijk ook proberen met uniflash, om gewoon geforceerd een bios te updaten. zolang je weet waar je mee bezig bent kan er niet zo heel gek veel fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
mmm ok ik denk dat je hiermee bedoeld een bios van een ander moederbord flashen of niet ??
ja k kan wel eens probeeren, maar hoe moet dit dan ?? en ja te ver afwijken in moederbord zal ik ook ma nie doen zeker :)

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Terw_Dan schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:02:
[...]

Je kunt het natuurlijk ook proberen met uniflash, om gewoon geforceerd een bios te updaten. zolang je weet waar je mee bezig bent kan er niet zo heel gek veel fout gaan.
Nouja, als hij er een verkeerde bios in flasht, werkt zijn moederbord niet meer.

@De TS:
Je kan ook kijken of een van die andere 8SIML borden heel veel op die van jou lijkt, zowel qua lay-out als qua features (USB, sound, chipset, enz). Je hebt best wel kans dat je dan een bios kan vinden die ook op jouw moederbord werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er dus even vanuitgegaan dat dit flashen mij gaat lukken :) en de beste opl lijkt mij het bios van ge GA8-SIML te nemen ik heb maar een paar kleine verschilletjes opgemerkt zoals sothbridge is een SIS 961 ipv 962

kan ik mijn huidig bios niet backuppen en als het misloopt simpel terug flashen ??

kan er mij aub ook eens iemand uitleggen hoe ik nu een geforceerde een bios te update moet doen

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Sommige moederborden hebben 2 bioschips, zodat je je originele bios terug kan zetten mocht het flashen mislukken. Als jouw moederbord dat ook heeft, kan je gaan flashen zonder dat er iets fout kan gaan. Heb je dit niet en je flasht een verkeerde bios erin, dan doet je moederbord helemaal niks meer.

Mocht dat gebeuren, dan kan je altijd nog Gigabyte/Packard Bell een lieve mail sturen met de vraag of ze een nieuwe bioschip willen sturen met de originele bios erin. Als je die dan op je moederbord doet, dan werkt 'ie weer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Paddixx schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:09:
Sommige moederborden hebben 2 bioschips, zodat je je originele bios terug kan zetten mocht het flashen mislukken. Als jouw moederbord dat ook heeft, kan je gaan flashen zonder dat er iets fout kan gaan. Heb je dit niet en je flasht een verkeerde bios erin, dan doet je moederbord helemaal niks meer.

Mocht dat gebeuren, dan kan je altijd nog Gigabyte/Packard Bell een lieve mail sturen met de vraag of ze een nieuwe bioschip willen sturen met de originele bios erin. Als je die dan op je moederbord doet, dan werkt 'ie weer.
Voor zover ik weet heeft dit plankje een opgesoldeerde bioschip... dus die kun je niet verwisselen tenzij je hem los gaat solderen. Bioschips krijgen van PB kun je vergeten, dat doen ze niet.

Wat je moet doen is zoeken naar de niet OEM versie van dit bord. Komt deze exact overeen dan kun je die bios pakken en flashen. Komen ze niet exact overeen dan kun je problemen verwachten als je gaat flashen, dus dat kun je dan beter niet doen.

voor het flashen kun je het beste uniflash gebruiken, die flasht gewoon als jij zegt dat hij dat moet doen (zolang hij overweg kan met de chips).

Verwijderd

Topicstarter
ok lijkt me logisch maar is er geen mogelijkheid om mijn huidig bios te backuppen en als het mis gaat weer terug te flashen ?? via dos ofzo. of is mijn pc bij een foute flash "dood" en kan ik zelfs niet in dos geraken ??

Verwijderd

als je een bios erin flasht waar het mobo niet mee overweg kan, kan je zelfs DOS niet meer opstarten.
de enige mogelijkheid die je dan nog hebt is om de bios los te solderen, op te sturen naar iemand met een programmer, 10 tot 30 euro insluiten, 1 tot 4 weken wachten, en hopen dat hij het dan weer doet.

of een ander mobo kopen.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als je een verkeerde bios in je moederbord flasht, zal hij geen kick meer geven als je 'm aan zet. Je kan zelfs niet eens door de Post heen komen, dus je komt al zeker niet in Dos. Als je echt wilt gaan overclocken, kan je denk beter even kijken naar een ander moederbord. Een tweedehands Pentium 4 moederbordje moet je wel voor weinig kunnen krijgen. Iets in de trand van een Asus P4P800SE.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor alle reacties maar het lijkt mij op dit moment te riskant => voorlopig enige pc :'(
Pagina: 1