Toon posts:

Hoe kan ik een file/dir aanmaken zonder permissies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik in Linux een file of een directory zo kan maken dat ALLE users er ALLES mee mogen doen? rwx rwx rwx zal ik maar zeggen

Dit vroeg ik me af in verband met een public home directory (/home/eppo/public_html) waar apache dan bij moet kunnen als je www.eendomein.nl/~eppo doet

Verwijderd

chmod -R a+rwx *

Zoiets?

Of bedoel je dat NIEUWE files ook die eigenschappen moeten krijgen? In dat geval moet je een of ander sticky bit ofzo aanzetten, maar zo'n guru ben ik nou ook weer nie :Z

Verwijderd

Topicstarter
ja precies, ook nieuwe files in die directory maar bedangkt.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
"umask 0" zorgt ervoor dat alles dat je aanmaakt voor iedereen lees- schrijf- en executable is. Het sticky bitje heeft er wel mee te maken maar is het net niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel, ik geloof dat dat het gaat oplossen. nog even m'n linux in a nutshell erbij pakken

nutshell nu ik erover nadenk ook best wel een leuke naam voor de opvolger van bash

maar wat is het stikkie bitje precies en wat doet dat?

Verwijderd

Topicstarter
ja bekijk het maar je zegt net dat je linux in a nutshell hebt dan kan je ook wel zoeken naar stikkie bit je schrijft trouwens sticky

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Het staat ook wel ergens bij de uitleg van de gnu fileutils. Bijvoorbeeld hier: vink.interstroom.nl/cgi-bin/info2www?(fileutils)Mode+Structure. Als je het info-commando hebt kan je het ook op je eigen computer opzoeken uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je hulp ik ga eens even zoeken.
Pagina: 1