Led-testertje voor netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 11:59

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb 'ns ergens gehoord dat het redelijk simpel was om te kijken of een kabel binnen een UTP netwerkje werkte door deze op de hub/switch aan te sluiten en aan de andere kant een kastje met leds aan te sluiten (in feite net als NIC zelf), heeft iemand een schema of uitleg voor zo'n zelf te bouwen testertje?

Groeten Johan

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt in de winkel gewoon kabel testers kopen. Deze bestaan meestal uit 2 delen. De tester en de repeater. Deze meten UTP/COAX door een geven met ledjes aan welke kabels wel/niet goed verbonden zijn. Deze kosten volgens mij zijn 40 gulden.

Daar hoef je zelf dan niet moeilijk voor te doen en je hebt geen hub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft hier meer info over, ben namelijk ook wel geinteresseerd hierin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.ritmo.nl / www.blackbox.nl / www.zerosix.nl

die dingen zijn zowat overal verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 11:59

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Hmmm bij 06:

MODULAR KABEL TESTER NLG 112,00

dan kan ik 't beter met m'n laptop aan de ene kant en switch aan de andere kant doen
;-)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik iets heel handigs op gevonden ;) :

je neemt een utp stekkertje en doet daar in een VASTE VOLGORDE :) een stukje utp kabel in. 10 cm is genoeg. vervolgens label je de draadjes met kleine labeltjes van 1 tm 8. de uiteinden moet je uiteraard strippen.

herhaal dit voor een 2e stekkertje met een draadje.

verder nodig: multimeter (evt. extra persoon als de afstand groot is...) + 2 doorlus blokjes. totale kosten: +/- 5,- :)

vervolgens doe je aan bijde kanten van de kabel een doorlus blokje plus een stukje kabel met het stekkertje erop, en aan de ene kant van de kabel doe je bv. 1 & 2 aan elkaar (de uiteinden vd. draadjes 1 & 2 voorzichtig om elkaar draaien) en dan meet je met een multimeter aan de andere kant of 1&2 in verbinding staan :) zo simpel is het...

werkte hier perfect voor lange afstanden door muren ed. gewoon iemand boven en beneden. ene multimeter en de andere de draadjes aan elkaar draaien, ff meten, volgende :)

suc6!

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Volgens mij kan je best wel een doorlus blokje met ledjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, kan wel, maar dan heb je een voeding nodig (batterijtje voldoet) en extra zooi (behuizingkje ed.) en dat is duurder :(

om jullie een idee te geven van wat ik bedoelde:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gilian/kabeltestertjes.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

En wat heb je dan vervolgens gemeten?
(Waarschijnlijk) de weerstand van 8 draden. Daar ben je nog niet echt veel wijzer van geworden. Je kan ook nog een verkeerd pair gebruikt hebben, of nog leuker, 2 pairs met een ander pair verwisseld hebben met een enorme berg overspraak als resultaat.
UTP testen is wel wat meer dan even weerstand meten. Dan kun je nog beter zoals al gezegt werd de hele boel aansluiten op een 2 networking devices en kijken of het werkt ;)

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan met die nummertjes erop in combinatie met kleuren van de draadjes zeker wel zien of je ook verkeerde paren hebt gebruikt... op de meeste multimeters zit wel een optie om draden door te meten, of anders gebruik je gewoon de weerstands meet optie en kijk je of de weerstand niet erg hoog is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
staight cable: 1kant in de uplink poort van een hub en de andere in een willekeurige andere poort TADA heel veel collisions

cross cable:

beide kanten in een gewone poort
Pagina: 1