[testcase] Kralingsebos in de sneeuw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30
Na meer dan een jaar alleen maar meekijken, nu mijn eerste testcase :)
Woensdag heb ik flink wat foto's gemaakt in het Kralingse Bos (park in Rotterdam). Ik had het voornemen om tot morgen te wachten met posten, maar ik wil er nu gewoon vanaf zijn. Mochten de kleuren/contrast erg fout zijn, zeg het dan. Dan ga ik morgen op een betere monitor bekijken wat het resultaat van een slecht scherm is ;)

Alles gemaakt met de spullen uit mijn sig. Helaas is de Exif-data gesneuveld met het rondje resizen, iik zal kijken wat ik daar op kan verzinnen.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203742%20(kc).jpg
2.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203750%20(kc).jpg
3. Minang Kabau, hadden we de avond ervoor nog gegeten :)
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203757%20(k).jpg
4.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203769%20(kc).jpg
5.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203770%20(kc).jpg
6.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203776%20(c).jpg
7.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203778.jpg
8.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203787%20(kc).jpg
9.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203794.jpg
10. Technisch is het allerbelaberdst, maar toch vond ik hem zo leuk O+. Hij kwam op me afgerend, en ik had hem natuurlijk niet op AF-C staan :(
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203753%20(s).jpg

En waar ik heel erg van baalde:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/300px%20_DSC_3736-mislukt.jpg
Dat is dus een mode dail die van A-stand naar M-stand verdraaid :(

Mocht iemand 1600x*** foto's willen zien, kan je op mijn homeserver kijken, daar staan ook wat foto's die ik voor de eerste ronde eruit heb gelaten :). 2 klikjes dus ipv 1 voor het grote formaat.
Ook voor het originele formaat kan je daar terecht. Wees a.u.b. lief voor mijn ADSL-lijntje :P

P.S. Ja, ik ben bezig met een nieuwe layout voor mijn website. Die is alleen nog niet af :)

Barst maar los met de opbouwende kritiek! Ik ben benieuwd wat ik beter kan doen :). Zowel qua compositie (veel foto's heb ik gecropt naar de helft van wat het was, dus valt nog wat aan te doen ;)) als qua nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
1, 8, en 10 :) Vooral 1 en 10, alleen heb je bij beide niet alles erop staan (staart/stok), en dat je bij tien wat mensen op de achtergrond hebt (wordt zo wat onrustiger). Wat vind je van 10 technisch niet goed?? Vind er zelf verder weinig mis mee, alleen de nabewerking kan wat beter.

Wat er mis is met de rest? Over het algemeen niet veel, maar zijn weinig speciaal. Van mij mag je de saturatie bij 7 wat omhoogschroeven. 't is nu een onduidelijk geheel. En bij 9 komt de boom helaas ook niet echt los van het bos

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kleuren en contrast lijken me goed. Ziet er natuurlijk uit.
Over het algemeen mis ik wat scherpte (het best te zien in de grote versies) met name in 2, 3, 4 en 9.
Soms lijkt het aan een te grote crop te liggen (zoals in #2) en soms lijken ze gewoon wat soft (#3 en #4). Ik kan niet niet precies zeggen waar het aan ligt.

#1 Leuke foto. Mooi scherp en leuk hoe de vacht wordt weggewaaid. Jammer v/h puntje van zijn staart en ik denk dat de compo beter uitkomt met de hond wat meer naar rechts.
#8 Ook mooi: lekkere lijn. Wel een beetje jammer v/d vuilnisbak (was al eerder gezegd, geloof ik).
#6, #7 en #9 vind ik een beetje snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Inquestos: Die staart was me niet opgevallen, excuses ;). Maak ik direct djengizz blij door hem wat naar rechts te schuiven ;). Ik had de uitsnede onder een lantarenpaal gehouden, waarbij ik even de staart vergeten ben. Uiteraard zal ik de nog even wegsoepen zodra ik daar tijd voor heb.
10 is heel erg onscherp, zoals je op de hogere resoluties kan zien. Er zat net te veel tijd tussen scherpstellen en afdrukken, zodat zijn achterpoten haarscherp zijn :)
7 en 9 zal ik naar kijken zodra ik in Eindhoven achter een beter scherm zit.

@dejngizz: Ik heb ze niet echt verscherpt ofzo, wat niet echt meehelpt. Volgende keer in Rawshooter eens met dat schuifje spelen :). #1 is net zoveel gecropt als #2, en met dezelfde lens gemaakt. Ook het diafragma was gelijk, #1 op 70mm en #2 op 116mm.
Wat denk ik de hoofdoorzaak is, is de belichtingscompensatie. Ik was bang voor highlights, en heb er veel ruis voor teruggekregen :X Note to self: volgende keer +0,5 ipv -1 gebruiken, heb nu in rawshooter bij bijna allemaal +1,5 moeten doen :( Op mijn schermpje zag het er zo egaal wit uit, maar ik had moeten onthouden dat dat niet de beste beoordeling is van te licht/donker. Vooral bij #3 is dat het probleem, daar heb ik aardig wat noise reduction moeten toepassen.
#1: windstil, ze waren gewoon aan het rondrennen :)
#6 snapshot? Welke oom/tante/zusje heb jij ooit een stapel hout zien fotograferen? Ik dacht juist dat dat een van de artistieke foto's was...
#8: ik heb hem nu iets gecropt, zodat de prullenbak dichter bij de rand staat en dus minder opvalt. Maar jij kende de foto nog, en zag hem dus toch :P

Dus de verbeterde versie van #1, met direct wat meer USM:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/R/m.b.v.d.vlist/GoT/06-03-01%20-%20sneeuw%20kralingse%20bos/600px%201%20-%203742%20v2%20(kcs).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dan idd dat ik de noise reduction zag.

Mooi dat we meteen op onze wenken bediend worden met de update. Met staart is veel beter.
Met meer naar rechts bedoelde ik eigenlijk wel rechts uit het midden (sorry hoor dat ik niet duidelijker ben). Op die manier krijg je het idee dat de hond net de foto binnen stapt. Dit in combinatie met de haren naar links en de omgekeerde blik v/d hond geeft het idee dat er nog wat aan te komen zit.
Door hem rechts te plaatsen en door de diagonale stand v/d hond krijg je zo een driehoekige vlakverdeling in je foto die volgens mij een betere compo maakt.

edit:
Met snapshot bedoelde ik niet zozeer wie hem genomen heeft maar meer dat het onderwerp wat alledaags is. Dit is natuurlijk subjectief.

[ Voor 30% gewijzigd door djengizz op 05-03-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
Je "mag" de hond links of rechts plaatsen (proberen wat 't beste is), maar niet zo in het midden :)

@foto 10: ik dacht dat 't bewegingsonscherpte was, maar nu ik z'n achterpoot haarscherp zie, zal 't idd wel verkeerd gefocused zijn.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

MBV schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 19:32:
[...]

offtopic:
tatatataaaaaaaaa: [rml][ testcase] Kralingsebos in de sneeuw[/rml] :P Maak je een showcase, noem je hem voorzichtig testcase, en dan kijkt er niemand :'(
Ik kijk altijd wel door mijn eigen foto's heen, maar het echte uitzoeken en terugbrengen van 200 naar 20 foto's kom ik meestal niet snel genoeg aan toe om het leuk te laten wezen. Dus nu heb ik me voorgenomen dat ik nieuwe showcase-waardige onderwerpen direct bewerk :)
En natuurlijk ga ik verder bij het begin met uitzoeken, de foto's uit januari 2005 :( Je weet wel, verjaardagen enzo, had toen iets te vaak mijn S60 bij de hand ;)
Deze had ik al gezien, maar drong niet echt aan om te replyen :P.

De foto's die mij opvallen zijn 1 & 10.
#1 van 1 had je denk ik nog een veel betere kunnen maken, wat door de knieën gaan, wat betere compositie, maar het moment is op zich wel grappig.

#2 doet mij weinig, hond loopt achter andere hond aan, snap shot...

#3 ook hier heb je naar mijn idee weinig gedaan om de 2 huisjes er interessant op te zetten. Geen interessant oogpunt, maar lekker lui met een tele geklikt. Ga es met een 50 mm op stap en leer es te zoomen met je benen. zie> [rml][ testcase] Middagje Scheveningen haven/strand[/rml] (overigens heb jij meer reacties dan ik heb gehad :P )

#4 hond kijkt verschrikt op. Iedereen had deze foto kunnen maken. Vind hem niet echt boeiend. Een ander (lager) oogpunt had hem wederom interessanter kunnen maken. Laat hem es lekker aan't dollen zijn en z'n eigen weg laten gaan ipv dat hij door jouw afgeleid word. Tenzij je in een studio bezig bent en het beest zelf fotografeerd...

#5 doet me ook weinig; oever, rivier en aan de andere kant bebouwing. Een telelens maakt de boel vlak, 't is niet mijn ding merk ik al... Of gebruik hem waar hij sterk in is, onderwerp abstraheren van de achtergrond.

#6&7 't idee is leuk, alleen wat minder uitgevoerd. Wederom vanuit staand oogpunt, was dit de interessantste hoek?
Het valt me hier ook op dat de WB wat anders is dan de foto erboven en eronder. (sneeuw als referentie gebruikend)

#8 deze springt er weer wat meer uit, ik zag hem ook al in een ander topic langskomen Ik denk dat een blauwe hemel of interessanter wolkendek hem meer af had gemaakt

#10 moment is goed en die scheve horizon lig ik niet zo van wakker, dat maakt hem naar mijn idee juist iets meer interessanter. De tak in z'n bek had er wellicht wel helemaal opgemogen, maar op het moment zelf ben je al happy als je het kan vastleggen heb ik het idee :P

Ik krijg met name de indruk van deze serie dat je ergens gaat staan en vanuit dat ene standpunt foto's gaat schieten. Probeer wat meer rond te gaan lopen, te kijken en interessantere oogpunten/composities op te zoeken. 't Is niet makkelijk, ik geef het toe. Een hele goede les zou zijn om ook eens met een prime op stap te gaan. Je word daardoor verplicht om interessante composities/oogpunten etc op te zoeken. Want even makkelijk zoomen is er niet bij. Deze leerstof neem je mee als je weer es op pad gaat met een zoom objectief. Let maar op!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
julius schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:34:
[...]
Deze had ik al gezien, maar drong niet echt aan om te replyen :P.
Bedankt dat je toch nog even wilde replyen, zo te zien kan ik er wat mee. 'k Ken het ook wel hoor, ik zie veel testcases waar ik niet echt verbeterpuntjes aan zie maar die het toch nét niet zijn :)
De foto's die mij opvallen zijn 1 & 10.
#1 van 1 had je denk ik nog een veel betere kunnen maken, wat door de knieën gaan, wat betere compositie, maar het moment is op zich wel grappig.
Ik had al genoeg moeite met die honden bijhouden en ondertussen op de knop drukken :P. Steeds blijven zitten, foto's maken, en als de baasjes 50 meter verder waren met de fiets 100 meter verder gaan :)
#2 doet mij weinig, hond loopt achter andere hond aan, snap shot...

#3 ook hier heb je naar mijn idee weinig gedaan om de 2 huisjes er interessant op te zetten. Geen interessant oogpunt, maar lekker lui met een tele geklikt. Ga es met een 50 mm op stap en leer es te zoomen met je benen. zie> [rml][ testcase] Middagje Scheveningen haven/strand[/rml] (overigens heb jij meer reacties dan ik heb gehad :P )
Die 50mm had ik er in het begin ook opzitten. Tot ik die honden zag, met een 50mm moet je dan te hard rennen ;).
#4 hond kijkt verschrikt op. Iedereen had deze foto kunnen maken. Vind hem niet echt boeiend. Een ander (lager) oogpunt had hem wederom interessanter kunnen maken. Laat hem es lekker aan't dollen zijn en z'n eigen weg laten gaan ipv dat hij door jouw afgeleid word. Tenzij je in een studio bezig bent en het beest zelf fotografeerd...
Mwoah, opgeschrikt is niet echt het goede woord. Die hond kwam net uit het water, en keek eens rustig om zich heen :). Ik had meer foto's van die hond, maar die waren niet echt geslaagd.
#5 doet me ook weinig; oever, rivier en aan de andere kant bebouwing. Een telelens maakt de boel vlak, 't is niet mijn ding merk ik al... Of gebruik hem waar hij sterk in is, onderwerp abstraheren van de achtergrond.
Tja, ik had hem ook met wat meer groothoek, maar het 'mooie' stuk van Rotterdam stond er dan niet duidelijk op. 'k Wilde toch ergens aan laten zien waar het genomen was ;)
#6&7 't idee is leuk, alleen wat minder uitgevoerd. Wederom vanuit staand oogpunt, was dit de interessantste hoek?
Het valt me hier ook op dat de WB wat anders is dan de foto erboven en eronder. (sneeuw als referentie gebruikend)
Op dit scherm zie ik nu ook dat 6 geel is, vaag. Ik heb overal RawShooter de witbalans laten bepalen op het lichtste stukje sneeuw. Misschien even overdoen.
6 ben ik idd te lui geweest, is geloof ik op 200mm gemaakt ofzo :P. Ik zat echt door mijn knieën omdat ik iets hoger stond dan het bosje hout.
7 krijg je anders te veel of te weinig riet in beeld. En door de blubber daar banjeren om hem op 50mm te maken vond ik ook geen geslaagde optie.
#8 deze springt er weer wat meer uit, ik zag hem ook al in een ander topic langskomen Ik denk dat een blauwe hemel of interessanter wolkendek hem meer af had gemaakt
Staat er op mijn website een betere? Volgens mij was met die foto de lucht steeds grijs, en toen het was opengetrokken heb ik er niet meer aan gedacht. Ik overweeg trouwens om hier een poster van te maken :Y)
#10 moment is goed en die scheve horizon lig ik niet zo van wakker, dat maakt hem naar mijn idee juist iets meer interessanter. De tak in z'n bek had er wellicht wel helemaal opgemogen, maar op het moment zelf ben je al happy als je het kan vastleggen heb ik het idee :P
Kijk maar naar het verschil in scherpte tussen de kop en achterpoten op de hoge resolutie :)
Ik krijg met name de indruk van deze serie dat je ergens gaat staan en vanuit dat ene standpunt foto's gaat schieten. Probeer wat meer rond te gaan lopen, te kijken en interessantere oogpunten/composities op te zoeken. 't Is niet makkelijk, ik geef het toe. Een hele goede les zou zijn om ook eens met een prime op stap te gaan. Je word daardoor verplicht om interessante composities/oogpunten etc op te zoeken. Want even makkelijk zoomen is er niet bij. Deze leerstof neem je mee als je weer es op pad gaat met een zoom objectief. Let maar op!
Zoals gezegd: die zat erop. hier zie je waarom ik mijn 70-300 erop heb geschroefd. En met 8 en 9 had ik gewoon de 18mm van mijn kitlens nodig.
Met die honden heb je gelijk dat ik weinig heb rondgelopen, aangezien ik met 5 kilo zooi om mijn nek die honden niet bij kan houden. Ze renden als een gek van minang kabau naar de molens en weer terug, en bleven gemiddeld een beetje in de buurt van de baasjes. Met 8 en 9 heb ik wel het hele 'pleintje' rondgelopen op zoek naar de mooiste composities :)
Ik zal de volgende keer mijn fiets ergens parkeren, en mijn 50mm erop laten, goed? ;) Da's het nadeel aan een fiets: 't scheelt veel tijd met lopen, maar je blijft er toch bij in de buurt :)

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 13-03-2006 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

MBV schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:52:
Bedankt dat je toch nog even wilde replyen, zo te zien kan ik er wat mee. 'k Ken het ook wel hoor, ik zie veel testcases waar ik niet echt verbeterpuntjes aan zie maar die het toch nét niet zijn :)
Misschien wil je ook nog wel ff in mijn topic replyen? ;)
Ik had al genoeg moeite met die honden bijhouden en ondertussen op de knop drukken :P. Steeds blijven zitten, foto's maken, en als de baasjes 50 meter verder waren met de fiets 100 meter verder gaan :)
Mja, ik geef toe, zoiets is ook nauwelijks te doen. Als je op een interessante plek gaat staan zal het baasje niet het risico nemen een tak of whatever richting een fotograferend iemand te gooien. Terwijl voor meer interessante foto's dat wel handig zou zijn. Je zou ofwel met iemand met hond op pad kunnen gaan ofwel ter plekke mensen kunnen aanspreken om je wat te helpen met foto's. Maar ik denk dat je het meeste resultaat behaald als je mensen en de hond je al kennen met camera. Hond raakt dan het minste afgeleid van je als je toch maar op 1 plek blijft en niet gaat spelen met het beest.
Die 50mm had ik er in het begin ook opzitten. Tot ik die honden zag, met een 50mm moet je dan te hard rennen ;).
Zie boven, probeer samen te werken met de baasjes/bazinnen ;)
Tja, ik had hem ook met wat meer groothoek, maar het 'mooie' stuk van Rotterdam stond er dan niet duidelijk op. 'k Wilde toch ergens aan laten zien waar het genomen was ;)
Mischien dat hij interessanter word als je dichterbij het riet gaat zitten en er naar verhouding wat minder riet op komt en daarnaast ook meer inzoomt op 1 interessant gebouw of zorgt dat de lucht/contouren van de gebouwen interessant is.
Op dit scherm zie ik nu ook dat 6 geel is, vaag. Ik heb overal RawShooter de witbalans laten bepalen op het lichtste stukje sneeuw. Misschien even overdoen.
RSe, bagger programma, net als ACR in Photoshop wat dat betreft. Binnenkort open ik een nieuw topic met een probleem :X. Al is RSe wat beter in staat om een juiste WB te krijgen was m'n ervaring toendertijd.
6 ben ik idd te lui geweest, is geloof ik op 200mm gemaakt ofzo :P. Ik zat echt door mijn knieën omdat ik iets hoger stond dan het bosje hout.
7 krijg je anders te veel of te weinig riet in beeld. En door de blubber daar banjeren om hem op 50mm te maken vond ik ook geen geslaagde optie.
Wat ik vaker doe is foto's zo laag vanaf de grond nemen dat ik niet meer door de zoeker kan kijken en dus lukraak schiet. Oefening baart kunst. Een half jaar geleden stond ik ook niet voor niets bekend met deze techniek> julius shots :+
Staat er op mijn website een betere? Volgens mij was met die foto de lucht steeds grijs, en toen het was opengetrokken heb ik er niet meer aan gedacht.
't was ergens in een solo testcase of showcase topic dacht ik.
Kijk maar naar het verschil in scherpte tussen de kop en achterpoten op de hoge resolutie :)
(op het verkeerd focussen na dan ;) Kwestie van je diafragma verkleinen, al is dat niet altijd mogelijk... De D70 kan behoorlijk wat, maar zelfs op continuous focus met een (AF-s?) 70-200 VR wil dat nog niet lukken volgens mij. De incam AF is echt te traag op mijn 70-300 4.5-5.6. Met die Rotterdam Red Bull Airrace zat ik er ook regelmatig naast. Ik heb er wellicht een 1200 geschoten die dag, waarvan er misschien een 20 het daglicht mogen aanschouwen ;) (nog niet gedaanoverigens :P )
Zoals gezegd: die zat erop. hier zie je waarom ik mijn 70-300 erop heb geschroefd. En met 8 en 9 had ik gewoon de 18mm van mijn kitlens nodig.
Met die honden heb je gelijk dat ik weinig heb rondgelopen, aangezien ik met 5 kilo zooi om mijn nek die honden niet bij kan houden. Ze renden als een gek van minang kabau naar de molens en weer terug, en bleven gemiddeld een beetje in de buurt van de baasjes. Met 8 en 9 heb ik wel het hele 'pleintje' rondgelopen op zoek naar de mooiste composities :)
9 kan me niet zo bekoren, maar 8 wel wat meer. Al vraag ik me af hoe het eruit had gezien als je die in landscape had genomen. Maar nogmaals, als fotograaf zijnde is het ook de truc om dingen te kunnen voorspellen, weten wanneer en waar je onderwerp gaat lopen en die dan in een zo goed mogelijk oogpunt, moment en compositie zien vast te leggen. Hierbij moet je je een bepaalde routine zien aan te leren; je camera houdende in je hand al in de juiste instellingen zien te draaien in de beweging naar je hoofd toe bij wijze van spreken. Alsof je een auto rijd en blindelings weet hem van z'n 3 in z'n 4 te zetten. Dus weten op welke instelling hij staat en naar de juiste instelling te draaien. Het is een souplesse die heel wat van je vereist, ik ben er ook nog niet hoor ;). Al loop ik wel vaker met bepaalde standaard instellingen rond waar ik een heel eind mee kom. Maar kom nagenoeg wekelijks in situaties terrecht waarin ik heel snel moet reageren om spontane acties vast te leggen.
Ik zal de volgende keer mijn fiets ergens parkeren, en mijn 50mm erop laten, goed? ;) Da's het nadeel aan een fiets: 't scheelt veel tijd met lopen, maar je blijft er toch bij in de buurt :)
't is jouw feestje, jij maakt de foto's, jij vraagt hier commentaar en ik geef gewoon mijn mening/tips. Als jij denkt dat dat beter is dan doe je dat ;). Wie niet waagt wie niet wint. Zeker bij creatieve bezigheden als fotografie moet je zorgen dat je niet vastroest in gewoontes ;). Blijf kritisch kijken naar jezelf en blijf je ontwikkelen. Kijk hoe je dingen beter kan aanpakken :). Voor goeie shots moet je vaker gekke capriolen uithalen. Het zijn ook de mooiste verhalen van fotografen achter foto's, die anekdotes :+ ;).

ps, nu zie ik weer waarom ik RSe niet meer gebruik. Soms krijg ik zelfs stripachtige foto's eruit. Bekijk deze maar es goed. Het oogt gewoon niet natuurlijk. Als je te veel aan de highlights of aan de shadow slider trekt word het meteen zo'n strip tekening. Met name bij de tak is het goed te zien. PS / ACR doet dat al veel beter. Alleen is de WB daar verre van ideaal. Maar ook mis ik er vaak scherpte in. Massa shoots gaan prima in ACR als de foto's toch klein in een gallery komen. Grotere foto's en beter betaalde opdrachten gebruik ik NCE voor. Echter vind ik de anti ruis onderdrukking daarvan zwaar tegenvallen. Vanwege de traagheid is die echter niet geschikt om en masse te werken. En Tussenstappen opslaan heb ik een hekel aan als ik en masse moet werken. C1 moet ik nog altijd es uitproberen. Schijnt teh bomba te zijn ;), al vermoed ik dat dat dezelfde werkwijze zal hebben als in RSe.

[ Voor 10% gewijzigd door jules op 14-03-2006 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
julius schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 02:58:
[...]

Misschien wil je ook nog wel ff in mijn topic replyen? ;)
Welke? :P
edit:
Ik zie dat jij nog maar 2 topics hebt geopend in FGS, ik neem aan dat je scheveningen bedoelt? Zal ik daar vanmiddag eens naar kijken
[...]
Mja, ik geef toe, zoiets is ook nauwelijks te doen. Als je op een interessante plek gaat staan zal het baasje niet het risico nemen een tak of whatever richting een fotograferend iemand te gooien. Terwijl voor meer interessante foto's dat wel handig zou zijn. Je zou ofwel met iemand met hond op pad kunnen gaan ofwel ter plekke mensen kunnen aanspreken om je wat te helpen met foto's. Maar ik denk dat je het meeste resultaat behaald als je mensen en de hond je al kennen met camera. Hond raakt dan het minste afgeleid van je als je toch maar op 1 plek blijft en niet gaat spelen met het beest.
[...]
Zie boven, probeer samen te werken met de baasjes/bazinnen ;)
De honden hadden zo op het oog geen idee dat de baasjes bestonden. Die hond had ook alleen maar een stok in z'n bek om er trots mee rond te lopen. Hoe vaak heb ik de baasjes de naam van de hond horen roepen? Geen idee, honden gingen alleen gewoon verder 8)7. Ook als ik ze bij hun naam riep om even een kop mijn kant op te krijgen, reageerden ze dus niet... kortom: lekker laten spelen :)
[...]
Mischien dat hij interessanter word als je dichterbij het riet gaat zitten en er naar verhouding wat minder riet op komt en daarnaast ook meer inzoomt op 1 interessant gebouw of zorgt dat de lucht/contouren van de gebouwen interessant is.
Zal ik de volgende keer proberen
[...]
RSe, bagger programma, net als ACR in Photoshop wat dat betreft. Binnenkort open ik een nieuw topic met een probleem :X. Al is RSe wat beter in staat om een juiste WB te krijgen was m'n ervaring toendertijd.
Ik denk eigenlijk dat ik gewoon ben vergeten te klikken op een wit stuk in die foto B) De rest is heel consistent namelijk, niet zo moeilijk met een zo mooi witpunt als sneeuw :). Gewoon 'pick white balance', nooit een probleem met sneeuwfoto's. Verder vind ik de workflow van RSe ideaal: gewoon je foto's in een mapstructuur zetten zoals altijd, groeperen naar 1/2/3/trashcan, trashcan doorlopen, echt weggooien, schuifjes trekken en exporteren naar JPEG. Wil alleen ergens een Premium krijgen, aangezien ik nu moet exporteren naar JPEG en dán pas croppen, beetje irritant.
[...]
Wat ik vaker doe is foto's zo laag vanaf de grond nemen dat ik niet meer door de zoeker kan kijken en dus lukraak schiet. Oefening baart kunst. Een half jaar geleden stond ik ook niet voor niets bekend met deze techniek> julius shots :+
Dat was met een groothoek, niet op 155mm, respectievelijk 110mm, toch? Mag jij goed mikken met een 200mm lens zonder door de zoeker te kijken, success ;)
[...]
't was ergens in een solo testcase of showcase topic dacht ik.
hier bedoel je. Die heeft net zo weinig lucht, helaas...
[...]
(op het verkeerd focussen na dan ;) Kwestie van je diafragma verkleinen, al is dat niet altijd mogelijk... De D70 kan behoorlijk wat, maar zelfs op continuous focus met een (AF-s?) 70-200 VR wil dat nog niet lukken volgens mij. De incam AF is echt te traag op mijn 70-300 4.5-5.6. Met die Rotterdam Red Bull Airrace zat ik er ook regelmatig naast. Ik heb er wellicht een 1200 geschoten die dag, waarvan er misschien een 20 het daglicht mogen aanschouwen ;) (nog niet gedaanoverigens :P )
Er waren immers al genoeg andere fotografen. Had ik al verteld dat ik al mijn foto's heb weggegooid? 200mm op fullframe is te weinig :(
Maar Red Bull Airrace is toch hét voorbeeld van een MF-situatie? Diafragma beetje knijpen, parfocal point pakken, en klikken. Daarnaast is de 70-300 nog een héél stuk langzamer dan mijn 70-210 :P
[...]
9 kan me niet zo bekoren, maar 8 wel wat meer. Al vraag ik me af hoe het eruit had gezien als je die in landscape had genomen. Maar nogmaals, als fotograaf zijnde is het ook de truc om dingen te kunnen voorspellen, weten wanneer en waar je onderwerp gaat lopen en die dan in een zo goed mogelijk oogpunt, moment en compositie zien vast te leggen. Hierbij moet je je een bepaalde routine zien aan te leren; je camera houdende in je hand al in de juiste instellingen zien te draaien in de beweging naar je hoofd toe bij wijze van spreken. Alsof je een auto rijd en blindelings weet hem van z'n 3 in z'n 4 te zetten. Dus weten op welke instelling hij staat en naar de juiste instelling te draaien. Het is een souplesse die heel wat van je vereist, ik ben er ook nog niet hoor ;). Al loop ik wel vaker met bepaalde standaard instellingen rond waar ik een heel eind mee kom. Maar kom nagenoeg wekelijks in situaties terrecht waarin ik heel snel moet reageren om spontane acties vast te leggen.
Bij mij was hij, bij het uit de tas halen, 2x verdraaid van A naar M :'(. Ach, WB doe ik achteraf met RAW wel, in de A-stand op f/8 geeft met mijn tele vaak mooie plaatjes, ik had alleen de belichting op +1 stop moeten zetten.
[...]
't is jouw feestje, jij maakt de foto's, jij vraagt hier commentaar en ik geef gewoon mijn mening/tips. Als jij denkt dat dat beter is dan doe je dat ;). Wie niet waagt wie niet wint. Zeker bij creatieve bezigheden als fotografie moet je zorgen dat je niet vastroest in gewoontes ;). Blijf kritisch kijken naar jezelf en blijf je ontwikkelen. Kijk hoe je dingen beter kan aanpakken :). Voor goeie shots moet je vaker gekke capriolen uithalen. Het zijn ook de mooiste verhalen van fotografen achter foto's, die anekdotes :+ ;).
Zo bedoelde ik het niet. Ik gaf een verklaring voor wat ik fout had gedaan. Bedankt voor de tips, ik zal proberen er wat mee te doen :)

ps, nu zie ik weer waarom ik RSe niet meer gebruik. Soms krijg ik zelfs stripachtige foto's eruit. Bekijk deze maar es goed. Het oogt gewoon niet natuurlijk. [knip]
Mijn vertaallijst houdt op bij PS en RSe. Help me eens verder ;) ACR? C1? Ik heb ze wel eens gezien, maar wat was het ook al weer :X
Magoed, die foto is het slachtoffer van héél erg onscherp zijn en héél veel USM in PSP om hem een beetje toonbaar te krijgen.

* MBV moet weer verder studeren:(
offtopic:
weer een veel te lang bericht geworden. En dan heb ik de loze returns al weggehaald...

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 14-03-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

deze
De honden hadden zo op het oog geen idee dat de baasjes bestonden. Die hond had ook alleen maar een stok in z'n bek om er trots mee rond te lopen. Hoe vaak heb ik de baasjes de naam van de hond horen roepen? Geen idee, honden gingen alleen gewoon verder 8)7. Ook als ik ze bij hun naam riep om even een kop mijn kant op te krijgen, reageerden ze dus niet... kortom: lekker laten spelen :)

Ik blijf erbij, proberen te voorspellen waar ze naar toe lopen. Kijk eerst goed of ze vaste routines hebben, leef je in hun denkwereldje en bepaal daarna je positie.
Verder vind ik de workflow van RSe ideaal: gewoon je foto's in een mapstructuur zetten zoals altijd, groeperen naar 1/2/3/trashcan, trashcan doorlopen, echt weggooien, schuifjes trekken en exporteren naar JPEG. Wil alleen ergens een Premium krijgen, aangezien ik nu moet exporteren naar JPEG en dán pas croppen, beetje irritant.
Mja, ik ken de werkwijze, deze werkwijze vond ik inderdaad ook prettig en heb ik meegenomen naar Adobe's Bridge. Het selecteren dan. Voor de daadwerkelijke "bewerking" (het schuifjes trekken) gebruik ik ACR (Adobe Camera RAW, de RAW converter van PS ;) ). Het feit dat je met een curve kan werken, PS actions (sort of macro's) en kan croppen in 1 batch bewerking vind ik ideaal. Ik zet in 1 keer de settings/crops goed waarna ik verschillende batches met actions laat lopen. Eentje voor opdrachtgevers, eentje om te mailen en evt grotere gebrandmerkte als teasers voor potentiële opdrachtgevers. Bij RSe en NCE moet ik altijd alsnog een tussenstap opslaan, daar waar bij mij behoorlijk wat kwaliteit verloren ging... Naast dat het de nodige opslag ruimte (backups) kost.
Dat was met een groothoek, niet op 155mm, respectievelijk 110mm, toch? Mag jij goed mikken met een 200mm lens zonder door de zoeker te kijken, success ;)
Ik geloof dat het in Rotterdam was, dat ik aan die vriendin waar ik mee was liet zien hoe ik uit de losse hand met m'n tele presteerde. Ik zei al dat dat juist waardeloos ging, maar gek genoeg wist ik het onderwerp wel te pakken te krijgen. Wat ik al zei, een beetje oefening kan geen kwaad! ;). D'r zijn bijvoorbeeld ook genoeg van die western cowboys die vanuit hun heupen kunnen schieten, of van die kleiduif schutters die niet door het visier hoeven te kijken. Waarom zou je dat met je cam niet kunnen?
hier bedoel je. Die heeft net zo weinig lucht, helaas...
Die ja
Er waren immers al genoeg andere fotografen. Had ik al verteld dat ik al mijn foto's heb weggegooid? 200mm op fullframe is te weinig :(
Tjees! Nope, wist ik niet. Mja, ik heb met mijn 300 mm met cropfactor 1.5 ook nog behoorlijk gecropt soms ;)
Maar Red Bull Airrace is toch hét voorbeeld van een MF-situatie? Diafragma beetje knijpen, parfocal point pakken, en klikken. Daarnaast is de 70-300 nog een héél stuk langzamer dan mijn 70-210 :P
mja, 'k heb nog weinig ervaring in zulk soort situaties. Ben niet zo'n vliegtuigspotter. Voor een keertje vond ik het leuk en eigenlijk ging ik met name voor de vliegtuigen boven het water. Alleen 10e rangs met zelfs de mogelijkheid om op een kratje te staan was niet voldoende :'(. Een volgende keer wellicht een persaanvraag indienen. Ik weet nog wel leuke binnenkomertjes ;).
Bij mij was hij, bij het uit de tas halen, 2x verdraaid van A naar M :'(.
Dat gebeurd mij ook vaker, zelfs als ik het ding in m'n hand heb. De D200 heeft daar minder last van heb ik al gezien. Maar goed, da's niet echt een schrale troost....
Ach, WB doe ik achteraf met RAW wel, in de A-stand op f/8 geeft met mijn tele vaak mooie plaatjes, ik had alleen de belichting op +1 stop moeten zetten.
Mja, ik schiet niet voor niets naast jpg's ook nog NEFjes. Ik kom vaker in situaties waarin ik m'n nefjes nog kan redden terwijl dat niet meer met een jpg zou kunnen.
Mijn vertaallijst houdt op bij PS en RSe. Help me eens verder ;) ACR? C1? Ik heb ze wel eens gezien, maar wat was het ook al weer :X
Uitleg staat boven ergens
offtopic:
weer een veel te lang bericht geworden. En dan heb ik de loze returns al weggehaald...
offtopic:
Haha, probeer nu es uit mijn bericht te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
julius schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:18:
offtopic:
Haha, probeer nu es uit mijn bericht te komen :P
Dat wordt dus even wat dingen overslaan die nu al genoeg behandeld zijn :P
[...]
deze
[...]

Ik blijf erbij, proberen te voorspellen waar ze naar toe lopen. Kijk eerst goed of ze vaste routines hebben, leef je in hun denkwereldje en bepaal daarna je positie.
Bedankt voor de tip, was toen alleen lastig toepassen.
[...]
Mja, ik ken de werkwijze, deze werkwijze vond ik inderdaad ook prettig en heb ik meegenomen naar Adobe's Bridge. Het selecteren dan. Voor de daadwerkelijke "bewerking" (het schuifjes trekken) gebruik ik ACR (Adobe Camera RAW, de RAW converter van PS ;) ). Het feit dat je met een curve kan werken, PS actions (sort of macro's) en kan croppen in 1 batch bewerking vind ik ideaal. Ik zet in 1 keer de settings/crops goed waarna ik verschillende batches met actions laat lopen. Eentje voor opdrachtgevers, eentje om te mailen en evt grotere gebrandmerkte als teasers voor potentiële opdrachtgevers. Bij RSe en NCE moet ik altijd alsnog een tussenstap opslaan, daar waar bij mij behoorlijk wat kwaliteit verloren ging... Naast dat het de nodige opslag ruimte (backups) kost.
Ach, zolang alle programma's gratis zijn doe ik niet moeilijk :Y) Ik zal er eens naar kijken. Voordeel van RSe is dat de premium-versie ook kan croppen, zodat je die tussenstap niet hoeft op te slaan. En die kost maar €89, waar Adobe CS over de €800 heen gaat... :X. Ook is RSE helemaal gericht op die workflow, en zitten er geen onnodige dingen in. Daardoor is de interface helemaal 'schoon', en zit je niet te worstelen met 1000 dingen die je nooit had moeten gebruiken ;)
[...]
Ik geloof dat het in Rotterdam was, dat ik aan die vriendin waar ik mee was liet zien hoe ik uit de losse hand met m'n tele presteerde. Ik zei al dat dat juist waardeloos ging, maar gek genoeg wist ik het onderwerp wel te pakken te krijgen. Wat ik al zei, een beetje oefening kan geen kwaad! ;). D'r zijn bijvoorbeeld ook genoeg van die western cowboys die vanuit hun heupen kunnen schieten, of van die kleiduif schutters die niet door het visier hoeven te kijken. Waarom zou je dat met je cam niet kunnen?
Misschien omdat ik niet in die groep hoor? :P Voor zover ik weet zijn er maar weinig mensen die vanaf de heup kunnen schieten met een pistool, ik zou het iig niet proberen. Misschien zodra de teller van mijn camera net zo hoog staat als die van jouw. Ik zit nog maar op 3800, heb zo'n vermoeden dat jij wat meer hebt :P
[...]
Tjees! Nope, wist ik niet. Mja, ik heb met mijn 300 mm met cropfactor 1.5 ook nog behoorlijk gecropt soms ;)
[...]
mja, 'k heb nog weinig ervaring in zulk soort situaties. Ben niet zo'n vliegtuigspotter. Voor een keertje vond ik het leuk en eigenlijk ging ik met name voor de vliegtuigen boven het water. Alleen 10e rangs met zelfs de mogelijkheid om op een kratje te staan was niet voldoende :'(. Een volgende keer wellicht een persaanvraag indienen. Ik weet nog wel leuke binnenkomertjes ;).
Regel er dan ook een voor mij :P Oh ja, regel dan ook even een bigma ofzo, aangezien 210 met crop natuurlijk niet geschikt is voor dat soort dingen B)
[...]
Dat gebeurd mij ook vaker, zelfs als ik het ding in m'n hand heb. De D200 heeft daar minder last van heb ik al gezien. Maar goed, da's niet echt een schrale troost....
[...]
Mja, ik schiet niet voor niets naast jpg's ook nog NEFjes. Ik kom vaker in situaties waarin ik m'n nefjes nog kan redden terwijl dat niet meer met een jpg zou kunnen.
Ik heb er al een paar keer spijt van gehad, en sinds ik RSe echt heb ontdekt (en hij niet met JPEG om kan gaan :P) schiet ik alleen nog maar RAW. Behalve natuurlijk wanneer ik vermoed dat een laptop meenemen niet echt handig is, en ik toch meer dan 300 foto's wil maken natuurlijk :P
[...]
Uitleg staat boven ergens
[...]
Als ik een reactie geef in jouw topic, vertel je mij dan wat C1 is? ;)

offtopic:
en dat terwijl ik morgen een belangrijke, maar vooral moeilijke toets heb. Dat wordt de herkansing :X Noem ik maar SOG :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

MBV schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:11:

Misschien omdat ik niet in die groep hoor? :P Voor zover ik weet zijn er maar weinig mensen die vanaf de heup kunnen schieten met een pistool, ik zou het iig niet proberen. Misschien zodra de teller van mijn camera net zo hoog staat als die van jouw. Ik zit nog maar op 3800, heb zo'n vermoeden dat jij wat meer hebt :P
Een camera is er voor om gebruikt te worden. In ieder geval die van mij wel :P. En ja, ik heb er inderdaad al wat meer shots op zitten :P. Een dikke 30k, maar daar vertel ik wel bij dat ik ieder weekend shoots heb waarbij ik tussen de 150-300 tot soms wel 600 foto's maak. Afhankelijk van de duur van het event. Ik ben nu in ieder geval wel een stuk zuiniger met afdrukken dan een half jaar geleden. Een parkpop doen en met 2200 foto's thuiskomen (geschoten in 6-8 uur tijd) is wel erg veul ;). Daarentegen doe ik het wel betaald momenteel en heb ik m'n cam binnen no time terug verdient ;).
Regel er dan ook een voor mij :P Oh ja, regel dan ook even een bigma ofzo, aangezien 210 met crop natuurlijk niet geschikt is voor dat soort dingen B)
Ligt eraan hoe strikt ze zijn. Veelal is het maar 1 fotograaf die mee mag, zelfs een Patrick Savalle was geweigerd dacht ik... Dus denk dat je beter je eigen kennissen kring kan raadplegen :P.
Ik heb er al een paar keer spijt van gehad, en sinds ik RSe echt heb ontdekt (en hij niet met JPEG om kan gaan :P) schiet ik alleen nog maar RAW. Behalve natuurlijk wanneer ik vermoed dat een laptop meenemen niet echt handig is, en ik toch meer dan 300 foto's wil maken natuurlijk :P
Ik heb nauwelijks restricties kwa ruimte opslag. Heb ik een vermoeden dat ik meer dan 450 foto's ga maken gaat m'n image tank mee. Kost niet veel meer ruimte en moeite tijdens de shoot zelf. Maar het ding ligt momenteel wel al weer een 6 maanden werkeloos op m'n bureau (op z'n backup functie na).
Als ik een reactie geef in jouw topic, vertel je mij dan wat C1 is? ;)
tnx voor je reply, C1 staat voor Capture One/Capture1, een ander RAW bewerkingsprogramma wat helemaal de hoogte in geprezen word.
offtopic:
en dat terwijl ik morgen een belangrijke, maar vooral moeilijke toets heb. Dat wordt de herkansing :X Noem ik maar SOG :P
succes met je toets morgen. en soggen doe je toch echt zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
julius schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:19:
[...]

[...]
Ligt eraan hoe strikt ze zijn. Veelal is het maar 1 fotograaf die mee mag, zelfs een Patrick Savalle was geweigerd dacht ik... Dus denk dat je beter je eigen kennissen kring kan raadplegen :P.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat gegarandeerd 0 kans op een perskaart geeft :( Ach ja, ik ben ook maar amateur :)
Vroegâh kon je nog een 'perskaart' kopen in de vorm van een L-lens o.i.d. Nu iedereen zo'n ding koopt gaat zelfs dat niet meer helpen. Niet dat ik daar geld voor heb, maar het idee.. ;)
[...]

Ik heb nauwelijks restricties kwa ruimte opslag. Heb ik een vermoeden dat ik meer dan 450 foto's ga maken gaat m'n image tank mee. Kost niet veel meer ruimte en moeite tijdens de shoot zelf. Maar het ding ligt momenteel wel al weer een 6 maanden werkeloos op m'n bureau (op z'n backup functie na).
Zo'n ding moet ik dus nog kopen. Ik denk dat ik voor de vakantie een MP3-speler met HDD ga kopen, een Cowon iAudio X5L lijkt me wel wat :Y)
[...]
tnx voor je reply, C1 staat voor Capture One/Capture1, een ander RAW bewerkingsprogramma wat helemaal de hoogte in geprezen word.
Ik kon er even niet meer opkomen, heb hem idd eerder langs zien komen. Die kost maar €125, mocht ik hem legaal willen ;)
[...]
succes met je toets morgen. en soggen doe je toch echt zelf :P
't lukt zoals gewoonlijk voor geen meter, ben echt veel te lui geworden op het HBO, en in de zomervakantie is het laatste beetje discipline gestopt met werken 8)7. Op het WO blijk je zelf je boeken te moeten pakken, vóór de les :X
Pagina: 1