Hoi, ik heb enige tijd gezocht maar kan geen gebruikerservaringen vinden over het gebruik van windows apps mbv wine op OSX x86.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
De context van mijn vraag om een eventuele wildgroei aan reacties te beperken: Ik heb een powerbook maar denk over de aanschaf van een mbp (wie niet?) vanwege de voordelen die wine mij zou bieden.
Ik heb de volgende bronnen geraadpleegt:
www.winehq.org De wiki geeft aan dat er aan een x86 OSX wine gewerkt wordt. Uit de FAQ komt het volgende:
Ik neem aan dat de FAQ al enige tijd niet meer geupdate is gezien de opmerking over OSX, waarin gesproken wordt over emulatie van x86 voor de ppc chip en de afwijking op wat er in de wiki staat.
codeweavers, die een commerciele, ondersteunde versie van wine aanbieden, geeft aan dat je over linux/bsd op x86 architectuur moet beschikken.
Voor basic requirements moet je bij codeweavers lang zoeken je komt uiteindelijk over een bij codeweavers opgeslagen versie van de wine user guide. Hierin staan de volgende basic requirements:
so far so good:
darwine dit project heeft ten doel wine mbv qemu te laten werken op de ppc. Dat is voor deze archtiectuur overbodig. (niet voor PPC uiteraard)
x11 X11 wordt gewoon ondersteund, (http://www.apple.com/macosx/features/x11/) en is via je cd of verschillende download sources te installeren.
osx86project.org Een hele site erover met eeen forum met als naam "WINE, Emulation, and Other Virtual Machines". url: http://forum.osx86project.org/index.php?showforum=64
Ik krijg na het lezen van enkele threads de indruk dat het allemaal een beetje werkt.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
De context van mijn vraag om een eventuele wildgroei aan reacties te beperken: Ik heb een powerbook maar denk over de aanschaf van een mbp (wie niet?) vanwege de voordelen die wine mij zou bieden.
Ik heb de volgende bronnen geraadpleegt:
www.winehq.org De wiki geeft aan dat er aan een x86 OSX wine gewerkt wordt. Uit de FAQ komt het volgende:
BeOS: porting efforts (BeWine) used to be pretty strong, but BeOS has severe limitations in Unix call support. The demise of Be further hampered the project though it might come back one day on one of the open BeOS projects. In any case a functional port seems unlikely to ever happen at this stage. Mac OS X / Darwin: The Darwine project is currently working on porting Wine to the Darwin/x86 platform. Their goal is to eventually make it possible to run x86 Windows applications on Darwin/PPC and then Mac OS X by using Bochs. FreeBSD: This port is well maintained and should work with limitations in specific areas (mainly missing device/hardware support). Linux/x86: Works, and as the most popular platform for both developers and users, it is the best supported platform of all. |
Ik neem aan dat de FAQ al enige tijd niet meer geupdate is gezien de opmerking over OSX, waarin gesproken wordt over emulatie van x86 voor de ppc chip en de afwijking op wat er in de wiki staat.
codeweavers, die een commerciele, ondersteunde versie van wine aanbieden, geeft aan dat je over linux/bsd op x86 architectuur moet beschikken.
Voor basic requirements moet je bij codeweavers lang zoeken je komt uiteindelijk over een bij codeweavers opgeslagen versie van de wine user guide. Hierin staan de volgende basic requirements:
1.5.1. System requirements In order to run Wine, you generally need the following: A computer ;-) Wine: only PCs >= i386 are supported at the moment. Winelib: selected other platforms are supported, but can be tricky. A UNIX-like operating system such as Linux, *BSD, Solaris x86, ReactOS, Cygwin >= 32MB of RAM. Everything below is pretty much unusable. >= 96 MB is needed for "good" execution. An X11 window system (XFree86 etc.). Wine is prepared for other graphics display drivers, but writing support is not too easy. The text console display driver (ttydrv) is nearly usable, so you don't necessarily have to install X11 if you don't need it for the programs you intend to run (in other words: mainly for text mode programs). |
so far so good:
- computer, geheugen en X11 is allemaal geen probleem. X11:zie hieronder
- unix like operating system: dat is OSX inderdaad. Maar ik zie hierbij geen OSX vermeld, ik twijfel. Is de FAQ al tijden niet bijgewerkt of werkt het niet?
darwine dit project heeft ten doel wine mbv qemu te laten werken op de ppc. Dat is voor deze archtiectuur overbodig. (niet voor PPC uiteraard)
x11 X11 wordt gewoon ondersteund, (http://www.apple.com/macosx/features/x11/) en is via je cd of verschillende download sources te installeren.
osx86project.org Een hele site erover met eeen forum met als naam "WINE, Emulation, and Other Virtual Machines". url: http://forum.osx86project.org/index.php?showforum=64
Ik krijg na het lezen van enkele threads de indruk dat het allemaal een beetje werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door knijnsel op 06-03-2006 09:44 ]
<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site