Toon posts:

Nieuwe Videokaart Installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb dus een nieuwe ATI Radeon Sapphire X1600 Pro (512mb, AGP) en een nieuwe voeding ervoor ingezet.
Maar nu wilde ik dan de videokaart zelf installeren...
Dus ik had de drivers van de oude videokaart verwijderd, toen de oude videokaart eruit gehaald en de nieuwe erin gezet, maar... de computer startte niet op.
Toen 100 keer alles nagekeken enz. , nou op dit moment weer de oude videokaart erin gezet om de computer te kunnen gebruiken en om uit te zoeken hoe het moet.

Dus, kan iemand vertellen hoe ik deze kaart moet installeren?
Of is het gewoon simpelweg éérst de drivers erop voordat de kaart erin gaat?

Nou in ieder geval, wat details over mijn computer:

- Dell Dimension 8200 (uit ~Maart 2002)
- Pentium 4 (2ghz)
- 768 RAM (DDR?)
- 500watt Voeding
- Ehm? , vraag maar voor meer details :)

GreetingZ
- Damage Inc.

Ps: Ik had op het Sapphire Tech Forum ook een topic gezien met iemand met zowat het zelfde probleem.
Ook met een Dell Dimension 82nogwat en ook de voeding van 250watt met een sterkere vervangen enz.
En dat ie dus ook niet opstartte met dezelde kaart (denk ik) erin.
Alleen daar stond nog geen antwoord voor op...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil niet stom doen maar heb je er al wel aan gedacht om de extra stroomkabel op de kaart zelf aan te sluiten? Ik geloof dat er zo'n floppy drive connector op zit.

Daar rechts vanboven dus:
Afbeeldingslocatie: http://image2.sina.com.cn/IT/cr/2006/0214/1209840377.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-03-2006 23:19 ]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

-edit-

[ Voor 98% gewijzigd door KneppaH op 04-03-2006 23:21 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nou, eerst de drivers installeren heeft geen zin (zal je ook niet zomaar lukken), deze doen pas iets wanneer windows wordt gestart en als ik jou begrijp start de hele computer geen eens op. Als eerste zou ik toch nog eens goed controleren of je de nieuwe kaart echt perfect in het AGP slot hebt zitten, dus goed stevig aandrukken.

En 500W voeding? Ik geloof er niks van dat Dell 500W PSU's levert in P4 desktop dozen, laat staan in 2002.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Admiral Freebee
  • Niet online
ik heb dus een nieuwe ATI Radeon Sapphire X1600 Pro (512mb, AGP) en een nieuwe voeding ervoor ingezet.
Overigens heeft Abbadon wel gelijk. De drivers installeren voordat je de kaart installeert heeft geen zin en zal waarschijnlijk niet werken. Als je bij het opstarten van je PC al geen beeld krijgt is het probleem gewoonlijk hardwarematig (niet noodzakelijk een stukke kaart).

Kijk even na of de stroomkabel er wel inzit, druk je kaart nog eens goed aan in het AGP slot en schroef hem niet té vast aangezien de kaart dan soms vanachter in het AGP slot geen goed contact maakt. Stel eventueel in je BIOS in dat je primary VGA device AGP is.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:22:
Nou, eerst de drivers installeren heeft geen zin (zal je ook niet zomaar lukken), deze doen pas iets wanneer windows wordt gestart en als ik jou begrijp start de hele computer geen eens op. Als eerste zou ik toch nog eens goed controleren of je de nieuwe kaart echt perfect in het AGP slot hebt zitten, dus goed stevig aandrukken.

En 500W voeding? Ik geloof er niks van dat Dell 500W PSU's levert in P4 desktop dozen, laat staan in 2002.
Wat bedoel je met het laatste over de voeding, dat ik nooit zoveel nodig zal hebben?
En wat bedoel je trouwens met desktop-doos :P .

Maar de kaart is er al een paar keer in en uit geweest, echt voorzichtig en goed erin gezet en aangeduwt en goed recht.

En ja, alle stroom/spanning-kabels zitten aangesloten.
Er zit een kabel bij met 3 aansluitingen, een moet aan de voeding, een stekketje aan de kaart zelf (daar op de hoek zoals eerder gezegd) en een naar de harde schijf.
Alleen die had ik eerst ook eraf gelaten omdat er in de schijven al stroomkabels zitten, daarna ook nog mét de kabel aan de harde schijf dacht ik, maar toen startte de computer nog steeds niet op.
O ja, en het LEDje van de flopp-drive bleef ook steeds branden... ik weet niet wat Admiral Freebee met floppy-drive-connector bedoelde?...

- Damage Inc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 23:41 ]

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Controleer eens wat voor voeding erin zit. Het lijkt er inderdaad op dat je pc gewoon veels te weinig prik levert voor die videokaart. Dell is berucht om net genoeg spanning leverende voedingen in te bouwen.

Gaat de pc uberhaupt nog aan ?, zie of hoor je wat ?

ps. als het ledje van de floppy drive constant brand, heb je waarschijnlijk de kabel verkeerd om erop gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door cycloon_ op 04-03-2006 23:47 ]

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Topicstarter
Cycloon schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:45:
Controleer eens wat voor voeding erin zit. Het lijkt er inderdaad op dat je pc gewoon veels te weinig prik levert voor die videokaart. Dell is berucht om net genoeg spanning leverende voedingen in te bouwen.

Gaat de pc uberhaupt nog aan ?, zie of hoor je wat ?

ps. als het ledje van de floppy drive constant brand, heb je waarschijnlijk de kabel verkeerd om erop gezet.
Zoals ik al zei, ik heb er een nieuwe voeding voor gekocht.
Er zat standaard een 250watt in, dat was niet genoeg werd er gezegd, en nu zit er een van 500watt in.

Het computerscherm blijft gewoon knipperen alsof de computer uitstaat, en ik weet niet of de computer zelf gewoon opstart.
Ik denk het niet want ik hoor echt bijna niks, geen geratel of wat dan ook, en de USB apparaten gaan niet aan, die gaan altijd pas aan als ik bij het scherm kom waar je je moet inloggen in Windows.

En welke kabel er verkeerd opgezet bedoel je?
Ik heb niks met de floppy-drive gedaan... ik zie alleen dat het LEDje van de floppy-drive met de nieuwe videokaart erin blijft branden als ik de computer aanzet.

- Damage Inc.

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Dan lijkt het erop dat die kaart gewoon dood is. Maw terug naar de winkel ermee.

succes en truste ;)

http://specs.tweak.to/9714

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 10:22
als de kaart dood is gaan iig je ventilatoren draaien en piept de pc meestal...
was het niet iets met de compatibiliteit van die dell voedingen ? dat die een andere pinout hadden ofso...
maar als het wel werkt met nieuwe voeding en oude graka is dat het dus niet

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een nieuwe voeding... niet van Dell gekocht, die konden me er geen leveren zeiden ze.

Maar ik zag op het Sapphire Tech Forum nog minstens 3 andere mensen met hetzelfde probleem, alleen andere Dell modellen...

- Damage Inc.

• Admiral Freebee
  • Niet online
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 05 maart 2006 @ 00:10:
als de kaart dood is gaan iig je ventilatoren draaien en piept de pc meestal...
was het niet iets met de compatibiliteit van die dell voedingen ? dat die een andere pinout hadden ofso...
maar als het wel werkt met nieuwe voeding en oude graka is dat het dus niet
Inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht. De ATX connector op het moederbord was (is?) bij Dell computers anders opgebouwd dan een standaard ATX connector. Dat kan goed de reden zijn waarom het allemaal niet werkt.

En met floppy drive connector bedoel ik zo eentje als de twee hier rechts op de foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.mycableshop.com/300x300/CPWLSY_300.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zondag 05 maart 2006 @ 02:13:
[...]

Inderdaad, daar had ik nog niet eens aan gedacht. De ATX connector op het moederbord was (is?) bij Dell computers anders opgebouwd dan een standaard ATX connector. Dat kan goed de reden zijn waarom het allemaal niet werkt.

En met floppy drive connector bedoel ik zo eentje als de twee hier rechts op de foto:
[afbeelding]
En waar zit een ATX-connector en hoe kan ik zien of die anders is?

En die stekkertjes heb ik er gewoon 1 van op de kabel die erbij kwam zitten, en ja, die had ik dus aangesloten...
Ik had er trouwens ook nog een over in de computer...

Maar tot zover kan het probleem die ATX-connector zijn... meer weet ik niet.

- Damage Inc.

Verwijderd

De ATX-connector is die stekker met heel veel draadjes met verschillende kleurtjes die op je moederbord zit.
Overigens kan dat géén probleem zijn, want Dell gebruikt gewoon standaard 20-pins ATX-connectors. Ik heb zelf ook een keer de voeding van mijn Dell moeten upgraden en dat was toen (qua stekkertjes althans) geen probleem.
Kun je, gewoon voor de zekerheid, eens proberen of je X1600 het in een andere pc wèl doet? Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat daar het probleem zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 11:37 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je hebt 't wel over je 500 Watt voeding maar van welk merk is deze Damage Inc.?

Als het 'n Qtec voeding is, zijn we gauw klaar met je probleem of is 't echt 'n A-merk voeding...

(ook hoef je niet bij elke post te groeten, dat doen we automatisch op GoT)

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 11:36:
Overigens kan dat géén probleem zijn, want Dell gebruikt gewoon standaard 20-pins ATX-connectors. Ik heb zelf ook een keer de voeding van mijn Dell moeten upgraden en dat was toen (qua stekkertjes althans) geen probleem.
Ik hoor helaas andere verhalen, want tegenwoordig (dus als je nu een Dell XPS koopt) zit er meestal wel een standaard voeding in, maar vroeger was dit helaas niet zo...

In de FAQ stond hier iets over, zal het even nazoeken.
Komt erop neer dat de pinnetjes van de mobo-stekker (die grote met 20 draden) bij Dell in een andere volgorde moesten...

edit: Hier staat al iets, ik kon de goede FAQ niet meer vinden na de forumwijzigingen, maar er staat iig in wat de verschillen tussen een normale0 en een Dell-voeding zijn.
De beste oplossing is kijken naar de draadkleurtjes van de oude Dellstekker, die moeten exact overeenkomen met de nieuwe. Zo niet, dan moet je alle draden uit de nieuwe stekker halen (vrij lastig) en ze op de Dell-manier rangschikken.
Maar beschouw dit als een laatste redmiddel, alleen als je zeker weet dat je mobo de 'Dell-volgorde' nodig heeft.

edit2: Hier het originele FAQ-artikel, met de Dell-pinout.
Aangeraden om de rest ook even te lezen, daar staat bv over het 'ompluggen' van de draadjes.

[ Voor 41% gewijzigd door DarthPlastic op 05-03-2006 11:50 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56
DarthPlastic schreef op zondag 05 maart 2006 @ 11:43:
[...]

Ik hoor helaas andere verhalen, want tegenwoordig (dus als je nu een Dell XPS koopt) zit er meestal wel een standaard voeding in, maar vroeger was dit helaas niet zo...

In de FAQ stond hier iets over, zal het even nazoeken.
Komt erop neer dat de pinnetjes van de mobo-stekker (die grote met 20 draden) bij Dell in een andere volgorde moesten...

edit: Hier staat al iets, ik kon de goede FAQ niet meer vinden na de forumwijzigingen, maar er staat iig in wat de verschillen tussen een normale0 en een Dell-voeding zijn.
De beste oplossing is kijken naar de draadkleurtjes van de oude Dellstekker, die moeten exact overeenkomen met de nieuwe. Zo niet, dan moet je alle draden uit de nieuwe stekker halen (vrij lastig) en ze op de Dell-manier rangschikken.
Maar beschouw dit als een laatste redmiddel, alleen als je zeker weet dat je mobo de 'Dell-volgorde' nodig heeft.

edit2: Hier het originele FAQ-artikel, met de Dell-pinout.
Aangeraden om de rest ook even te lezen, daar staat bv over het 'ompluggen' van de draadjes.
Als hij dat niet vertrouwd, kan hij altijd nog een verlengkabeltje voor ATX halen en die met kabelverbinders (van die knijp-dingen) ompluggen, dan is het altijd in originele staat terug te brengen zonder nare blijvende gevolgen. Deze bijvoorbeeld 5 euro bij Salland :)

@TS: je kan erachter komen door de ATX-stekkers van je oude en nieuwe voeding te vergelijken

[ Voor 4% gewijzigd door Miglow op 05-03-2006 17:06 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Miglow schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:51:
[...]
@TS: je kan erachter komen door de ATX-stekkers van je oude en nieuwe voeding te vergelijken
De beste oplossing is kijken naar de draadkleurtjes van de oude Dellstekker, die moeten exact overeenkomen met de nieuwe. :X

Na twee keer zal hij het wel doorhebben :Y)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

@ Topic Starter:

Mocht je de boel eenmaal draaiend hebben zou je dan eens een paar benchmarks willen doen? Ik ben erg benieuwd naar wat deze kaart haalt in combinatie met een 2,0Ghz P4. Heb namelijk de zelfde CPU en ben ook tegen deze kaart aangelopen (heb nu nog een FX5200 64-bits :r ). Heb in mijn PC'tje alleen 1gig PC3200 mem.

Alvast bedankt...
Pagina: 1