[A8N-E] Chipset Fan @ full speed?

Pagina: 1
Acties:

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05 12:05
Waarde gotters, sinds gisteren heb ik een nieuw systeem, compleet gebouwd, na wat inlezen op got natuurlijk ;)
Het systeem startte dan ook in 1 keer goed op en draait tot nog toe als een zonnetje 8)

Maar hey, natuurlijk is er weer iets waar ik me aan erger, en dat is het volgende:
Q-Fan, het programma van Asus waarmee je fans automatisch langzamer laat draaien bij lage load.
However, op een of andere manier wordt de chipset fan niet gecontroleerd en blijft altijd op 6000+ toeren draaien :(
Niet echt bevordelijk dus voor mijn ultrastille systeem dus.
Mobo boekje zegt "Alleen chassis fan 1 word gecontroleerd door Qfan(cha_2 dus niet) en de Chipset fan word automatisch aangepast in sync(oid) met de processor koeler.
Dit betwijfel ik ten zeerste, zie screenshot: (AI Booster)
Afbeeldingslocatie: http://img487.imageshack.us/my.php?image=booster0kz.jpg
En Speedfan hier:
Afbeeldingslocatie: http://img487.imageshack.us/my.php?image=speedfan4go.jpg
Die reageert dus ook nergens op :'(

Iemand ideen?

[ Voor 16% gewijzigd door Phorze op 04-03-2006 19:50 ]

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
Ik heb ook een A8N-E, Qfan doet alleen de CPU fan regelen.
Om de chipset fan stiller te krijgen heb ik hem op 5 volt gezet (via molex stekker)
je kan hem ook op 7 volt zetten, het zal wel een zo goed zijn voor de garantie. Dus zorg dat hij niet te warm wordt.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
:P Het kan ook simpeler. Stel bij de geadvanceerde opties van SpeedFan,de laatste versie, de fan divider van de NB-fan bijvoorbeeld maar eens op 9 en de fan multiplier op 15. Bij mij draait de fan dan al op 3200 toeren, waardoor geluidsproductie minder werd. Stuk makkelijker :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 04-03-2006 23:26 ]

Verwijderd

Die asus fans blijven toch kleine herrie schoppers, maar die nforce 4 wordt zo warm dat als je hem bijvoorbeeld koelt met een passief zalman bridge koeler dat je wel een goede airflow nodig hebt in je pc om de chip op een acceptabele stabiele temp te houden.

Een ander nadeel vind ik dat ze enorm snel verslijten, we krijgen nogal wat asus bordjes retour met een kapotte bridge fan, dus ik denk dat het zeker verstandig is om de fan op een lagere snelheid te laten draaien als je systeem daar stabiel op kan draaien. Een drupje siliconen prut in de lager maakt de koeler wel een stuk stiller, maar dit is helaas meestal maar van korte duur.

Nog een vraagje, gebruikt de TS ook Qfan icm Cool & Quiet? (dit wil ook nog wel eens van dat soort problemen opleveren)

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
rippance schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:26:
:P Het kan ook simpeler. Stel bij de geadvanceerde opties van SpeedFan,de laatste versie, de fan divider van de NB-fan bijvoorbeeld maar eens op 9 en de fan multiplier op 15. Bij mij draait de fan dan al op 3200 toeren, waardoor geluidsproductie minder werd. Stuk makkelijker :)
Ik heb het geprobeert en alleen Speedfan geeft aan dat hij langzamer gaat.
Er is evenveel lawaai, en asus probe geeft nog 6000 toeren aan.
Ik heb hem op 10000 en 300 rpm gehad en geen verschil in geluid, bij mij werkt het niet.

• Phorze
Yo, ik ga het proberen met de divider in speedfan >:)
en ik gebruik nu even geen CnQ, want anders wil AI Booster niet opstarten.

Edit: Divider/multiplier instellen werkt niet, fan blijft op 6000 toeren draaien. Jammer want ze beloven wel in het mobo boekje dat het kon. Het lijkt wel of ze hem expres gelockt hebben ofzo.

[ Voor 44% gewijzigd door Phorze op 05-03-2006 12:13 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
een vriend van me heeft er gewoon zo'n zalmann, passiev koelertje erop gezet, en er zijn ook actieve northbridge coolertjes, die al een stuk minder lawaai maken *en sorry hij's niet erg handig (lees erg niet handig) en het is hem zo ff gelukt, dus al gotter, en als je zelf je pc'tje in elkaar heb gezet dan kun jij dat ook, en dan heb je voor geloof ik 15€ een stillere pc :)

ik kan zo ff geen linkje vinden, maar de electronica boer op de hoek hebben ze die dingen zelfs liggen, :)

~ Mijn prog blog!

• B-Buster
  • Laatst online: 23:46
Had ook zo'n herrieschoppende chipsetfan erop zitten, maar heb hem vervangen door een passief koelblokje. Kost bijna niets en koelt prima.

Als je een stil systeem wilt en je ook zo'n blokje wilt moet je ff kijken of je er genoeg plek voor hebt. Videokaart hangt bij mij bijvoorbeeld een beetje in de weg, maar het past precies :) Heb overigens een Asus A8N5X mobo met nforce4 chip en geen A8N-e, maar qua indeling is t bijna t zelfde ;). Je hebt wel een goeie airflow nodig wil je zo'n passief blokje kunnen gebruiken.

Je kunt ook een ander fannetje erop zetten als je hem stiller wilt maken, maar dat soort kleine fans zijn nooit echt goed stil vind ik.

Zie hier voor dat zalman blokje: pricewatch: Zalman ZM-NB47J (passief)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Phorze
Ja ik heb al even gekeken naar die NB heatsink van Zalman, echter gaat het bij mij niet passen want die videokaart (nogal een joekel) die steekt er te ver overheen vrees ik.
:(
Ik vind dit echt zo crap he van Asus. Ze beloven Q-fan ondersteuning voor 3 koelers en uiteindelijk blijkt dus dat alleen de CPU aangestuurd wordt. (dat gaat overigens wel goed, die draait standaard in windows in 2d modus 700-800 toeren, hoor je totaal niet :) )

Ik voel er ook vrij weinig voor om hem op 7 volt te laten draaien, want op het moment dat ik zwaar aan het gamen ben heeft hij die extra koeling misschien wel nodig.
Ik heb een goede airflow, 12CM intake vooraan 12CM outtake achteraan, en een airduct voor de processorkoeler. Alles blijft lekker fris maar ik ben toch bang voor die northbridge.

Ik heb op mijn intake fan al een fancontroller aangesloten (zalman fanmate 2)
Misschien is er nog een optie om die door te linken ofzo? miss kan ik ze in serie plaatsen?
Maarja de chipset en de intake fan met een controller besturen is ook neit alles natuurlijk 8)7

• B-Buster
Een fancontroller erop aansluiten kun je wel doen, maar voor zover ik weet blijft dat koelertje een redelijke herrie produceren. Zeker als de rest van je kast wel redelijk stil is.

Je zou een ander stiller fannetje erop proberen te plaatsen. Ik heb zelf een spire coolertje besteld voor m'n NB omdat ik een Arctic NV Silencer op mn videokaart wil zetten, en dan zit dat zalman blokje behoorlijk in de weg. Hij schijnt ong 21dB te zijn dus is opzich te doen. Voor die 4 euro is het iig het proberen waard. Zal als ik hem heb wel laten weten of het wat is ;)

Zoniet, dan ga ik dat zalman blokje eens modden :D

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
Phorze schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:00:
...
Misschien is er nog een optie om die door te linken ofzo? miss kan ik ze in serie plaatsen?
Maarja de chipset en de intake fan met een controller besturen is ook neit alles natuurlijk 8)7
Ik zou ze niet in serie zetten want dan kunnen ze maximaal op 6V (6V+6V)lopen. Parallel gaat wel je moet alleen oppassen dat je niet teveel stroom trekt.

• Phorze
B-Buster schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:54:
Zal als ik hem heb wel laten weten of het wat is ;)

Zoniet, dan ga ik dat zalman blokje eens modden :D
:Y)
Ik hoor het wel

[ Voor 56% gewijzigd door Phorze op 06-03-2006 19:38 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Phorze schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:00:
Ja ik heb al even gekeken naar die NB heatsink van Zalman, echter gaat het bij mij niet passen want die videokaart (nogal een joekel) die steekt er te ver overheen vrees ik.
:(
Ik vind dit echt zo crap he van Asus. Ze beloven Q-fan ondersteuning voor 3 koelers en uiteindelijk blijkt dus dat alleen de CPU aangestuurd wordt. (dat gaat overigens wel goed, die draait standaard in windows in 2d modus 700-800 toeren, hoor je totaal niet :) )

Ik voel er ook vrij weinig voor om hem op 7 volt te laten draaien, want op het moment dat ik zwaar aan het gamen ben heeft hij die extra koeling misschien wel nodig.
Ik heb een goede airflow, 12CM intake vooraan 12CM outtake achteraan, en een airduct voor de processorkoeler. Alles blijft lekker fris maar ik ben toch bang voor die northbridge.

Ik heb op mijn intake fan al een fancontroller aangesloten (zalman fanmate 2)
Zolang er een redelijk standaard koeling opzit, past het op een A8N SLI nog wel. De 7800GTX en 1800XT passen ook allebei precies, als ik de plaatjes mag geloven. Heb je echter een koeler die dubbelslots is tot op de hoogte van het blokje, dan zul je het blokje moeten bewerken. Maar meestal is dit niet het geval.

• Phorze
Ik ga als ik terug van werk kom nog even goed kijken, Het is een XFX 7800GT, enkelslots dus.
Misschien dat het dan toch past.

• B-Buster
Dat past wel. Ik heb een 6800GS, die is volgens mij net zo lang, en de koeler die erop zit is t zelfde. Stock past het precies, koelblokje zit dan wel een beetje tegen de kaart, maar niet op een manier dat t slecht is.

Edit: Heb vandaag die chipsetfan binnen gekregen. Zoals te verwachten was maakt ie @ full speed ook nog een redelijk hoog geluid. Niet echt hard maar omdat t anders is dan de rest van de geluiden valt het wel op.

Op 5V is het geluidsniveau goed te doen, maar ik vraag mij af of ie dan snel genoeg draait om de nforce4 chip koel te houden..?

[ Voor 45% gewijzigd door B-Buster op 07-03-2006 10:40 . Reden: toevoegen van info ]

• Phorze
B-Buster schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:01:

Op 5V is het geluidsniveau goed te doen, maar ik vraag mij af of ie dan snel genoeg draait om de nforce4 chip koel te houden..?
In andere topics zeggen ze dat de NB behoorlijk heet kan worden.
Ik heb nog even gekeken en ik ben bang dat het zalman blokje niet gaat passen, de stock koeler die erop zit (op de videoplank) zou het net moeten halen, dus net er strak tegenaan, maar er zit ook nog een condensatortje. Die zit echt te erg in de weg :r
Nu lees ik hier in een ander topic over de A8N-SLI (zitten zelfde NB coolers op)
Dat je er ook een vervangend koelertje op kan zetten inderdaad.
How about deze?
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=TL2P03&#tecData

PS: ben benieuwd of dat spire koelertje goed werkt

[ Voor 4% gewijzigd door Phorze op 07-03-2006 10:50 ]

• B-Buster
Je kunt er best een ander koelertje op zetten natuurlijk, maar t probleem is gewoon dat die 40mm fans, hoe goed ook, toch altijd wel een hoog geluid maken. Zeker als ze op een koelblokje zitten.

Het Spire koelertje ga ik misschien straks ff installeren. Weet niet of ik vandaag tijd hem om t hele mobo weer uit te gaan bouwen. Heb hem net ff 'droog' getest. Misschien valt t met het geluid ook wel wat mee als ie onder de videokaartkoeler hangt. Dat wordt hier dus een Arctic nv silencer en die valt er volledig overheen heb ik gezien :)

Pagina: 1