[Excel] Lineaire Hypotheek

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SugoiX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-06 11:37
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag even bezig geweest met Excel voor mijn zus. Ze moet namelijk voor school met excel een klantvriendelijke formulier maken om uit te rekenen hoeveel je per maand kwijt bent, als je een bepaalde bedrag invult, rente, looptijd.

Schematisch gezien ziet het nu zo uit .... om jullie wat duidelijker uit te leggen:

Lening x bedrag
Rente x %
Looptijd X jaar
Startjaar x jaar

-- Jaar -------- Maandelijkse bedrag
1. x jaar -- x bedrag
2. x jaar -- x bedrag
3. x jaar -- x bedrag
ect .....
29. x jaar -- x bedrag
30. x jaar -- x bedrag

Nu zit ik vast bij de looptijd. Hoe kan ik bijvoorbeeld als ik bij de looptijd bijv. 25 jaar invul, dat ik dan ook 25 cellen krijg .... want de situatie van nu is dat ik altijd 30 cellen heb, dat klopt alleen als ik een looptijd heb van 30 jaar.

Alvast bedankt!!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt in elke cel een IF-constructie maken waarin staat dat de cel leeg moet zijn als de looptijd niet lang genoeg is, en anders een bepaalde waarde aan moet nemen zoals normaal het geval zou zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door GlowMouse op 04-03-2006 19:38 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Dat jij huiswerk voor je zus maakt is al fout, en het hier vragen nog fouter.

Modbreak:Voor alle duidelijkheid: huiswerkvragen zijn niet verboden op GoT. Wat we perse niet willen hebben zijn vragen á la 'maak mijn huiswerk'. M.a.w. voor huiswerk geldt hetzelfde als voor alle andere topics: dat uit de topicstart blijkt dat de TS voor het openen van een draad eerst zelf energie heeft gestoken in zijn vraag en heeft geprobeerd om zelf tot een oplossing te komen.

Als je niets te zeggen hebt reageer dan gewoon niet en maak een TR aan.

Is er verders nog iets bekend hoe dat gemaakt moet worden, in Excel schrijf ik eigenlijk zelf alleemaal macro's die dit soort dingen kunnen, maar aangezien dit huiswerk is, en macro's nogal complexer zijn dan een simpele berekening in een som, zou ik je niet een tikje in de jusite richting kunnen geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Lustucru op 04-03-2006 20:29 ]

Ey!! Macarena \o/

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:54

aex351

I am the one

cel waardes kan je vast zetten met $

< dit stukje webruimte is te huur >

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
stel dat het jaar in kolom a staat en het aantal jaren in D3..
Zet dan in kolom A iets als
=ALS(RIJ(A1)<$D$3,RIJ(A1),"")
en in kolom B een soortgelijk trucje, maar dan met de formule voor je maandelijkse aflossing.

[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 04-03-2006 23:02 ]

• SugoiX
Bedankt jongens. Ik ga morgen wel de methode proberen van GlowMouse en onkl. RaZ marco's lijk me niet echt hanidg. In principe heb ik alle formules al om uit te rekenen voor standaard aantal jaren. Maar eigelijk moet het kunnen veranderen met de looptijd.

Ik laat me morgen wel horen of alles gelukt is... want is nu een beetje laat.

• SugoiX
Jongens, ik kom er nog steeds niet uit met de ALS functie ..... Telkens als ik de ALS functie toepast krijg ik een fout, dat de formule niet werk ....

http://members.chello.nl/~k.wong3/Lineaire hypotheek.xls

Zo ziet hij er nu eruit. Wat jullie nu ziet klopt ook wel. Alleen als ik bij looptijd bijvoorbeeld 20 jaar invul, dan moet G23 t/m G32 leeg worden, maar dat is nu niet het geval.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik zie nergens een als? :?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

onkl schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:01:

Zet dan in kolom A iets als
=ALS(RIJ(A1)<$D$3,RIJ(A1),"")
.
uiteraard IF als je een engelse versie gebruikt..... ;)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
SugoiX schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:55:
Jongens, ik kom er nog steeds niet uit met de ALS functie ..... Telkens als ik de ALS functie toepast krijg ik een fout, dat de formule niet werk ....

http://members.chello.nl/~k.wong3/Lineaire hypotheek.xls

Zo ziet hij er nu eruit. Wat jullie nu ziet klopt ook wel. Alleen als ik bij looptijd bijvoorbeeld 20 jaar invul, dan moet G23 t/m G32 leeg worden, maar dat is nu niet het geval.
In G32 staat nu in je voorbeeld:
=(C$13+($C$3-($E32-$C$9)*$C$13)*($C$5/100))/12
Maak daar eens van:
=IF(C$7+C$9+0.1>E32,($C$13+($C$3-($E32-$C$9)*$C$13)*($C$5/100))/12,"")
of (als je een Nederlandse Excel hebt)
=ALS(C$7+C$9+0.1>E32;($C$13+($C$3-($E32-$C$9)*$C$13)*($C$5/100))/12;"")

[/voorkauw] :>

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zit er een soortgelijke spreadsheet in de meegeleverde voorbeelden van de laatste paar Office-versies.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kan dit ook niet veel makkelijker met de ingebouwde financiele functies van Excel? Ik ben niet zo thuis in dit soort economie, maar volgens mij is er een naam voor dit soort type berekening. En bij die naam is vast wel een ingebouwde formule te vinden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1