Toon posts:

BrightCapture Technology - hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een camera die ook goed in het donker kan fotograferen. Nu zag ik de Olympus mju 700, deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0601/olympus/olympus_mju700_colours-001.jpg

En die heeft Brightcapture technology... Op Dpreview.com vond ik het volgende daarover:
BrightCapture Technology – How does it work?

In traditional live-view technology, only some pixel information is used to depict the image on the camera’s LCD screen. With Olympus BrightCapture technology, all available pixel information is used. Innovative software divides the surface of the CCD into square groups, each made up of nine pixels. Each of these pixel groups is then compressed to a single Super Pixel, and the information from these Super Pixels is then relayed on the LCD to give a brighter, clearer view.

BrightCapture technology is put to continuous use brightening, and generally improving, the view seen on the LCD monitor. It is also brought into play to improve picture results in certain scene modes where, as well as increasing ISO values and adjusting the shutter speed, the output of the CCD is read as Super Pixels. This means that information from every single one of the pixels on the CCD is used, but read out in blocks of nine as Super Pixels, each of which has an average reading of the nine pixels that it is comprised of. After the picture has been taken, this Super Pixel information is expanded to a higher resolution by Olympus’ TruePic algorithm. When dividing the CCD into blocks of nine pixels, an average colour and brightness reading is calculated. This ‘averaging out’ eliminates any extraneous noise within the block and makes colour gradation from one Super Pixel to the next smooth and natural.
Maar wie kan mij uitleggen hoe het werkt? Het verhaal op dpreview.com komt nogal incompleet of onduidelijk over. Wordt er nou gesommeerd over die 9 pixels? Wordt het dan niet veel te licht? Of wordt er gemiddeld? Maar dan blijft het toch donker (maar wel met minder ruis)?

Is het waar dat wanneer ik betere resultaten krijg met een camera met minder pixels, aangezien per pixels er dan meer licht op valt? En is het waar dat ik beter een camera met een stabalisator erin (zoals de Panasonic) kan nemen, dat dat beter werkt dan deze techniek (digitale nabewerking versus een lange belichtstijd dus)?

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De technologie lijkt veel op die wat door Foveon wordt gebruikt. Bij Foveon kunnen ruisvrije hoge ISO-waarden worden gebruikt als je bereidt bent om in resolutie in te leveren. Het komt er op neer dat je de waarden van pixels bij elkaar optelt, waardoor de gevoeligheid effectief omhoog gaat, ten koste van de resolutie. Voor het aansturen van een lcd-scherm lijkt me dat geen probleem en zelfs een heel effectieve oplossing om een helderder beeld te krijgen bij weinig licht. Ik zie echter een probleem. De dynamische range van een afzonderlijke pixel wordt namelijk niet 100% benut, waardoor er dus detail verloren kan gaan.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02
Gaat het hierbij niet alleen om het LCD schermpje? Dus om te zorgen dat je in het donker nog een beetje ziet waar je mee bezig bent? Althans, dat maak ik er uit op...

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit staat bij ISO3200:
"due to usage of BrightCapture Technology Image size is fixed to 1,600 x 1,200"

Resolutie van dit toestel is 3264 x 2448. Met de BrighCapture technologie wordt dit 1088x816 (delen door 3). Deze resolutie wordt dan vermoedelijk weer verhoogd naar 1600x1200 dmv. TruePic technologie.

Volgens mij gebruiken al die compactjes zoiets om hoge ISO-waarden te bekomen met een aanvaardbare hoeveelheid ruis. Lijkt me niet echt speciaal.

Voor een betere weergave op het LCD scherm zal dit wellicht wel goed werken.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Ralph Smeets schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:32:
De technologie lijkt veel op die wat door Foveon wordt gebruikt. Bij Foveon kunnen ruisvrije hoge ISO-waarden worden gebruikt als je bereidt bent om in resolutie in te leveren. Het komt er op neer dat je de waarden van pixels bij elkaar optelt, waardoor de gevoeligheid effectief omhoog gaat, ten koste van de resolutie. Voor het aansturen van een lcd-scherm lijkt me dat geen probleem en zelfs een heel effectieve oplossing om een helderder beeld te krijgen bij weinig licht. Ik zie echter een probleem. De dynamische range van een afzonderlijke pixel wordt namelijk niet 100% benut, waardoor er dus detail verloren kan gaan.
het lijkt natuurlijk helemaal niet op wat foveon gebruikt. Je levert bij foveon namelijk helemaal geen resolutie in. je krijgt een hogere iso gevoeligheid door andere technologie.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

justice_strike schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:19:
[...]

het lijkt natuurlijk helemaal niet op wat foveon gebruikt. Je levert bij foveon namelijk helemaal geen resolutie in. je krijgt een hogere iso gevoeligheid door andere technologie.
Lees even deze deze pagina op de website van Foveon:
Variable Pixel Size (VPS) Capability
  • Neighboring pixels can be grouped together on-chip to obtain the effect of a larger pixel.
  • Enables flexible video capture at a variety of resolutions.
  • Enables higher-ISO mode at lower resolutions.
  • Reduces noise by combining pixels.
Ben je nu nog steeds van mening dat deze technologie niet op die van Foveon lijkt?

Mestreechs volksleed:

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
He dat is toevallig heb net de olympus mju 700 terug gebracht naar de winkel omdat deze toch veel ruis
heeft bij hogere iso waardes vooraal in huis , iso 400 vond ik al niet meer acceptabel, buiten opnames
bevatten ook wat ruis bij schaduw partijen.
Vind het dus een erg matige camera heb nu de fuji f10 mee genomen en deze is perfect weinig ruis bij hele hoge iso waardes.

• justice strike
Ralph Smeets schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Lees even deze deze pagina op de website van Foveon:
[...]

Ben je nu nog steeds van mening dat deze technologie niet op die van Foveon lijkt?
yes. Want itt tot foveon werkt de chip van olympus nogsteeds met een bayer configuratie. Foveon is geen bayer. per pixel worden alle kleuren opgeslagen.
By capturing full-measured color images, the need for indirect color interpolation and artifact-reducing blur filters is eliminated
De foveon cmos sensor is volgens mij nog steeds uniek en totaal niet te vergelijke met een gewone sensor waarbij de image size verkleint wordt. zei het per 9 pixels of in totaal. en zoals ik eerder zei bij foveon lever je geen resolutie in voor hogere iso gevoeligheid.

//edit dat vps wordt inderdaad uitgelegd op een zodanige manier dat het lijkt op die technologie van olympus. Echter is de implementatie heel anders dan van olympus. Het gaat gewoon achteraf net zoals je dat met elke andere camera kan doen in photoshop.

[ Voor 26% gewijzigd door justice strike op 05-03-2006 21:39 ]

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik had het dan ook alleen maar over vps, het combineren van pixels om een hogere gevoeligheid te krijgen met als nadeel dat je op het gebied van resolutie moet inleveren, ook bij Foveon (Enables higher-ISO mode at lower resolutions).

Mestreechs volksleed:

Verwijderd

De sensors van Foveon:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/Learn/Articles/Glossary/Camera_System/images/123di_foveon.gif

De normale Bayer sensor zoals in de meeste (en ook in deze mju700) camera's gebruikt wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/Learn/Articles/Glossary/Camera_System/images/123di_cfa.gif

De sensor van Foveon heeft misschien een lagere resolutie dan de betere Bayer sensors maar dat komt niet door het downscalen van de pixels om zo de ruis te elimineren. (Waarschijnlijk omdat de kosten voor de sensor keer 3 gaan.)
De techniek is dus wel degelijk anders.

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Even voor de duidelijkheid, ik ben er wel degelijk van bewust dat de Foveon sensor een totaal andere techniek gebruikt als een normale Bayer sensor. Dat hoor je me ook nergens ontkennen. Echter, zoals je op de site van Foveon kunt lezen, kan de X3-sensor pixels die naast elkaar liggen met elkaar combineren om zo een hogere gevoeligheid te bereiken, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de ruis. Wel wordt de effectieve resolutie hierdoor kleiner. Wat Olympus nu doet, komt op het zelfde neer. In plaats van groepen van vier pixels uit te lezen en te interpoleren tot een kleur, worden er nu groepen van negen pixels tegelijkertijd uitgelezen en geinterpoleerd om een pixel te beschrijven. Je gebruikt dus net als bij de Foveon-sensor meerdere pixels om een hogere gevoeligheid te bereiken, ten koste van de resolutie. Het Foveon-trucje is dus vertaald naar het gebruik voor een Bayer-sensor. Ja, de achterliggende techniek is totaal anders, maar het idee is hetzelfde: de waarden van naast elkaar liggende pixels optellen om een hogere gevoeligheid te krijgen ten koste van de resolutie.

Mestreechs volksleed:

• justice strike
zoals ik al eerder zei, dit kan je met elke andere camera + photoshop ook doen. Maar ik begrijp de verwarring wel. De implementatie is alleen totaal anders dan van olympus.

[ Voor 21% gewijzigd door justice strike op 07-03-2006 00:01 ]

Pagina: 1