Dolby B: Technische info gezocht voor software-implementatie

Pagina: 1
Acties:

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 16:06
Hoi,

Ik ben aan het proberen om een software-Dolby-B decoder te maken, o.a. om een aantal oude bandjes te "restaureren". Helaas mis ik nog wat info die nodig is om het originele geluid weer terug te halen.

Voor zover ik weet doet Dolby B decoding 2 dingen:
1. Meet signaalsterkte in Decibel, alleen voor de hoge tonen.
2. Pas een sliding frequentie-filter toe afhankelijk van de gemeten signaalsterkte.

Stap 2 heb ik al werkend, en het resultaat lijkt best veel op "echte" hardware Dolby B decoders. Alleen wordt er steeds te veel of te weinig weggegooid, wat betekent dat de gemeten signaalsterkte niet klopt.

Bij stap 1 zit ik nog met een vraag:
- Hoe meet ik hoeveel Decibel er in mijn signaal zit? Welke toonhoogte moet ik hoe sterk meetellen? Moet ik hiervoor bijv. diezelfde sliding filters gebruiken?

Ik heb op internet gezocht, maar ik kan deze informatie niet vinden. Dus als iemand hier nog iets van weet...
Alle info die kan helpen is welkom!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien heb je hier nog wat aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby-B_Noise_Reduction

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Specy
Nee, helaas... De meest uitgebreide info die ik tot nu toe heb komt van de site van Dolby zelf af, en daar staat eigenlijk alles in (grafieken met van signaalsterkte afhankelijke frequentie-versterking e.d.) - behalve hoe ik de signaalsterkte bereken (meet).

(De grafieken zijn o.a. op http://hyperphysics.phy-a...hbase/audio/tape5.html#c5 te vinden.)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Kun je zoiets niet in Audition doen met dynamics Processing, als ik het goed begrijp versterkt dolby-b de zachte passages met een hoge frequentie, dus kun je daarna ze toch gewoon weer verzwakken als ze in een bepaalde db range en frequency range liggen?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Specy
Het is iets ingewikkelder, want als er meer hoge tonen zijn versterkt 'ie lagere frequentiegebieden meer, en als er weinig/geen zijn dan juist de hoogste frequenties ("sliding frequentie-filter").

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:50
De informatie die je zoekt is bedrijfsgeheim van Dolby. Ik vrees dat je daar niet aan komt, tenminste, niet de exacte informatie. Je kunt natuurlijk door flink te experimenteren met je waarden de werkelijkheid benaderen. Wellicht biedt Dolby een software-implementatie aan van Dolby-B ruisonderdrukking, maar dat zal niet goedkoop zijn.

Waarom neem je geen oud cassettedeck met Dolby B en speel je gewoon je cassettes met Dolby af? Kost een habbekrats op marktplaats, even schoonmaken, afstellen en gaan...
Pagina: 1