Sun Ultra 5 laten booten van ide cdrom

Pagina: 1
Acties:

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Hoi,

Ik heb vandaag met dion_b wat van mijn meuk tegen het zijne geruild (alles werkt toppie btw) en nu wil ik graag mijn sun sparc 5 opnieuw installeren (staat nu openbsd op waar ik ondermeer het pass niet van weet). met freebsd/sparc64.
De 3 cd`s gedownt en gefikt, bootcd in de drive gedaan en boot cdrom, krijg ik de melding "can`t open boot device". Na wat gezoek denk ik dat het ding probeert te booten van scsi maar dat zit er niet op, na nog wat verder gezoek heb ik geprobeerd: boot /pci@1f,0/pci@1,1/ide@3/cdrom
wat de melding can`t open bootdevice op levert (zelfde dus).

iemand een idee hoe ik van mijn ide cdrommetje kan booten?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een Sparc 5 bestaat niet, wel een SPARCstation 5 en een Ultra 5.
De eerste doet helemaal niet aan 64 bit en IDE, de tweede doet dat wel.
Oftewel, gebruik eens volledige benamingen i.p.v. afkortingen, dat voorkomt verwarring.
Gezien het feit dat je geen SCSI hebt maar wel IDE zou dat neerkomen op een Ultra 5.

Ik heb hier een Sun Blade 100 staan met een standaard cdrom van Liteon. Die gaf dezelfde melding. Ik heb op internet het e.e.a. uitgezocht en het bleek dat dit type cdrom drive een klote ding was dat veelal problemen gaf. Als oplossing gaf men aan dat je de drive maar moest vervangen. Ik heb de drive toen vervangen door een dvdrom drive van LG waardoor ik ook meteen van dvd's gebruik kon maken (wel zo fijn met Solaris 10). Deze drive werkt naar behoren en met boot cdrom kan ik zowel van cd als dvd booten. Solaris 10 en FreeBSD 6 (SPARC64 port) installeren prima.

[ Voor 63% gewijzigd door ppl op 04-03-2006 20:23 . Reden: groot gedeelte vergeten :P ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij zit er geen IDE op een pizzadoos sparcstation 5, wel scsi. tenminste, op de mijne niet :)

Probeer aan een wat oudere plextor scsi cdrom te komen, die werken hier goed, met de jumpers op de juiste plekkies.

Tenminste, ALS je uberhaupt een ss5 hebt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 04-03-2006 20:19 ]

specs

• dj_dysaster
Sorry voor de verkeerde benaming, ik heb een Ultra 5. Met ide en 64 bit. Ik heb inmiddels wat verschillende drives geprobeert, en heb er nu een die:

Bad magic number in disk label
Can't open disk label package
Evaluating boot

Can't open boot device

geeft.
Ik had gelezen dat dit door een gare cd kan komen, ik ben dus even een andere aan het downloaden.

EDIT: bootfloppy gedownt en met rawwrite op flop gezet, zelfde melding :X

[ Voor 12% gewijzigd door dj_dysaster op 04-03-2006 21:02 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

dj_dysaster schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 20:44:
Sorry voor de verkeerde benaming, ik heb een Ultra 5. Met ide en 64 bit. Ik heb inmiddels wat verschillende drives geprobeert, en heb er nu een die:

Bad magic number in disk label
Can't open disk label package

Can't open boot device

geeft.
Ik had gelezen dat dit door een gare cd kan komen, ik ben dus even een andere aan het downloaden.
Mjah, ik zit met eenzelfde probleem :p alleen heb ik al 3 verschillende cd's geprobeerd en krijg ik nog steeds dezelfde fout. Ik heb de SUN niet van dion_b maar van Tew_-Dan :p ik gaat strakkies ff proberen met een andere cd/dvd-drive....

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• dj_dysaster
* dj_dysaster heeft et gefixt.

Een ide cable zit net een milimeter te hoog :X 8)7 |:(

• maratropa
  • Niet online
Mijn SS20 deed eerst ook alleen maar leip, todat ik de hele boel resette naar fabrieksinstellingen. Weet alleen al die commando's niet meer :)

specs

• lameeuw

lameeuw

Harddisk maar vervangen..... die gaf dus problemen. Ook de cd-rom speler maar vervangen, die wou niks lezen :p Harddisk in een ander systeem gedrukt en tijdens windows install alleen maar errorrrrssssss :'(

Nu heb ik Splack op de schijf staan, maar nou mot ik dat nog zien te booten ??

• ppl
  • Niet online

ppl

lameeuw schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:12:
Harddisk maar vervangen..... die gaf dus problemen. Ook de cd-rom speler maar vervangen, die wou niks lezen :p Harddisk in een ander systeem gedrukt en tijdens windows install alleen maar errorrrrssssss :'(

Nu heb ik Splack op de schijf staan, maar nou mot ik dat nog zien te booten ??
Als je dat op een andere machine hebt geinstalleerd dan kun je dat wel schudden. Die Ultra 5 is een hele andere architectuur ondanks dat er van gewone pc spullen gebruik wordt gemaakt (IDE, PCI, USB).

Het lijkt me verstandig als je je eerst eens ging verdiepen in Sun machines en met name die Ultra 5. Op Wikipedia, sunhelp.org, sunstuff.org en diverse andere sites vindt je meer info. Zoek ook vooral naar OpenBoot, dat is namelijk wat in Sun machines zit i.p.v. een BIOS zoals in een pc en wat aardig essentieel is. Disklayout en bootloaders zijn ook ietsje anders op dit soort machines en dat is wel handig om te weten voordat je met bepaalde zaken aan de gang gaat. Met FreeBSD 6 heb je er in ieder geval niet zoveel last van maar iets als OpenBSD en NetBSD dus wel. Hoe het metLinux zit (zoals Debian Linux en UltraLinux) weet ik niet, dat heb ik nog nooit geprobeert op een Sun machine.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi om te horen dat het probleem niets meer was dan een kabeltje dat loszat :z

Even titelfix gedaan (de SparcStation 5 is een heel ander beest, ook met heel andere CD-kuren (512kB blocks etc...)) en move naar een subforum waar meer over Suns gesproken wordt.

Move OH -> NOS
gladiool schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 21:22:
Mijn SS20 deed eerst ook alleen maar leip, todat ik de hele boel resette naar fabrieksinstellingen. Weet alleen al die commando's niet meer :)
reset-all in de OBP iirc

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 05-03-2006 17:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

• maratropa
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:59:
Mooi om te horen dat het probleem niets meer was dan een kabeltje dat loszat :z

Even titelfix gedaan (de SparcStation 5 is een heel ander beest, ook met heel andere CD-kuren (512kB blocks etc...)) en move naar een subforum waar meer over Suns gesproken wordt.

Move OH -> NOS
[...]

reset-all in de OBP iirc
Oja dat was hem O+

Eigenlijk moet ik nog eens wat doen met m'n SS20, die staat hier maar te staan. Er moet nog een processor in eigenlijk, 1tje is maar alleen...

@DionB, jij hebt toch een SS20 met 2 procs niet? Hoe zat het ook al weer met die processoren, want bijvoorbeeld mijn 125mhz ROSS proc in de SS20 is sneller dan de 175 mhz proc in m'n SS5.
Op Ebay kun je trouwens nog leuke ROSS setjes krijgen voor een SS20...

specs

• lameeuw

lameeuw

ppl schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:47:
[...]

Als je dat op een andere machine hebt geinstalleerd dan kun je dat wel schudden. Die Ultra 5 is een hele andere architectuur ondanks dat er van gewone pc spullen gebruik wordt gemaakt (IDE, PCI, USB).

Het lijkt me verstandig als je je eerst eens ging verdiepen in Sun machines en met name die Ultra 5. Op Wikipedia, sunhelp.org, sunstuff.org en diverse andere sites vindt je meer info. Zoek ook vooral naar OpenBoot, dat is namelijk wat in Sun machines zit i.p.v. een BIOS zoals in een pc en wat aardig essentieel is. Disklayout en bootloaders zijn ook ietsje anders op dit soort machines en dat is wel handig om te weten voordat je met bepaalde zaken aan de gang gaat. Met FreeBSD 6 heb je er in ieder geval niet zoveel last van maar iets als OpenBSD en NetBSD dus wel. Hoe het metLinux zit (zoals Debian Linux en UltraLinux) weet ik niet, dat heb ik nog nooit geprobeert op een Sun machine.
Ik ben nog net niet gek :p Splack is geinstalleerd op de Ultra 5, niet op m'n AMD ;)

Ik heb ook Solaris geprobeerd (op de Ultra 5 ja) en die zegt dat er geen schijf aangesloten zou zijn ?? Ik heb 3 disks geprobeerd, waaronder de meegeleverde. 1 van de 2 disks die ik er zelf bijgepakt heb maakt overigens nu hetzelfde geluid als de meegeleverde: opspinnen, bijbehorende ratelende geluid en dan een ratelend afspinnend geluid.... Ik zal nog verder klooien morgen :p

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gladiool schreef op zondag 05 maart 2006 @ 17:04:
[...]

Oja dat was hem O+

Eigenlijk moet ik nog eens wat doen met m'n SS20, die staat hier maar te staan. Er moet nog een processor in eigenlijk, 1tje is maar alleen...

@DionB, jij hebt toch een SS20 met 2 procs niet?
Yup, 2x SM71 75MHz modules, 172MB RAM en een 8MB V-SIMM voor 24b kleur op integrated framebuffer.
Hoe zat het ook al weer met die processoren, want bijvoorbeeld mijn 125mhz ROSS proc in de SS20 is sneller dan de 175 mhz proc in m'n SS5.
Nuttige link:
http://mbus.sunhelp.org/

Conversietabel voor de verschillende MBus CPUs (op zelfde clock):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU L2 Cache    Relative Performance
CY7C605          0 Kb   1.0
RT620 (A-C)     256 Kb  1.5
RT620 (A-C)      512 Kb 1.8
RT620 (A-C)      1024 Kb    2.0
SuperSPARC-I        0 Kb    1.9
RT620D          512 Kb  2.2
SuperSPARC-I    1024 Kb 2.6
SuperSPARC-II   1024 Kb 2.9

Hier een vergelijkting tussen een 70MHz MicroSparc II (in de SS5) en een 50MHz SuperSparc I *zonder L2 cache* in de SS20
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
BYTE UNIX BENCHMARK
                   SPARCSTATION 5  SPARCSTATION 20M
Arithmetic              5.9             8.3
Dhrystone               5.2             4.6
Execl                   0.7             0.7
File Copy              12.4            15.0
Pipe                    1.7             2.3

BYTE NATIVE-PERFORMANCE BENCHMARKS
                   SPARCSTATION 5  SPARCSTATION 20
Integer index           0.67            0.72
Floating-point index    1.07            1.49
Op Ebay kun je trouwens nog leuke ROSS setjes krijgen voor een SS20...
Yup, al moet je de Sun SuperSparc II modules ook niet onderschatten, op zich zijn het geen snelheidsmonsters, maar de grote L2 cache doet wonderen voor de responsiveness van die dingen.

Overigens moet ik bekennen dat ik sinds ik mijn Ultra10 (440MHz/2MB, 1GB RAM, Creator3D UPA, SunPCI II x86 kaart met 600MHz Celeron en 192MB RAM) in gebruik heb, de SS20 alleen maar als monitorsteun voor de 20" monitor van de Ultra10 gebruik :o

Edit: daarom ook dat ik die Ultra5 van de hand deed...

Oslik blyat! Oslik!

• ppl
  • Niet online

ppl

dion_b schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:59:
[...]

reset-all in de OBP iirc
Dat is beetje afhankelijk van de OBP versie. Bij de ene is het reset-all, bij de andere set-defaults en bij weer een andere was het meer setenv-default (of iets in die geest).

Volgens mij kon je op de sunsolve site wel al die OBP commando's achterhalen. Wat in ieder geval altijd wel helpt is 'help' in tikken op die 'ok' prompt :)

De cdrom faq is overigens ook wel handig om door te bladeren: http://www.sunhelp.org/faq/suncdrom.html

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 05-03-2006 19:53 ]

Pagina: 1