P3 met 512 of P4 met 256 of anders een combo

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 10:49
Ik heb hier thuis 2 pc's staan. 1 van de 2 wil ik als desktop pc gaan inrichten. Alleen zit in een beetje te twijfelen tussen de 2.

Specs:
PC3:HP Paviljon 7970
Moederbord met Intel i850 chipset
Intel Pentium 4 1,4GHz/256/400/1,7v SL45G Costa Rica S423
2x 128 MB Rambus Rdram
Geforce 2 MX 400 64MB (AGP)
13 GB Hardeschijf

PC2:Compaq AP500
Moederbord met Intel 440BX Chipset
Intel Pentium III 550 MHz/512/100/2,0V
2x 256 MB ECC SD-RAM 100MHz CL2 Samsung
9.1-GB Wide Ultra2 SCSI (10,000 rpm)
3Dlabs Oxygen GVX1 (AGP) (Zijn fans van kapot dus even tijdelijk onderstaande video)
Videokaart Dell Velocity 128 AGP 4MB
Controller Symbios Logic Ultra2 SCSI (SYM8952u)
Voeding: Compaq PS-7331-1 325W
32X Max CD-ROM Drive

Mijn vraag is nu eigenlijk welke ik beter kan kiezen, de Compaq of de HP.

De HP heeft een sneller processor, maar minder ram geheugen. Nieuw ram is duur voor deze pc. 256 MB is dacht ik iets van 100,-
De Compaq heeft wel een langzamere processor, maar dan weer 512 MB geheugen. Deze heeft ook een 10k RPM SCSI hardeschijf welke ook sneller is lijkt me. Een voordeel van deze is, is dat ik er een 2de processor bij kan doen. Waardoor hij misschien nog steeds niet sneller is, maar wel efficienter.

Wat ik ook kan doen is combineren. Dus bijvoorbeeld de SCSI controller in de hp doen met de bijbehorende SCSI schijf. Of de Geforce 2 in de Compaq. Alleen als ik dat doe moet ik weer de goeie combo zien te vinden. Ook hierover mogen jullie tips geven.

Er moet een Linux distro op komen. Op het moment staat op de HP Xubuntu (met XFCE4 dus) en in de Compaq heb ik een Ubuntu live cd zitten. Het hoort eigenlijk in een ander topic maar bij het advies voor de hardware mag ook een advies voor de software. Op het moment wil ik er Ubuntu op gaan draaien.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:27
Als je enkel zeer lichte toepassingen draait: P4 met 256 (snellere proc)
Als je ook wat zwaardere toepassingen draait: P3 met 512 (meer geheugen en snellere HD)

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 20:45

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik denk dat het per saldo weinig uit gaat maken, voor de hedendaagse (zware) toepassingen zijn voor beide PC's de nadelen al door jezelf opgenoemd. Voor de lichtere toepassingen (internet, office) zou ik voor de PC met het meeste geheugen en de snellere hdd kiezen.

Wat software betreft zou ik inderdaad voor een linux distro gaan maar dan met een lichtere window manager. Bijvoorbeeld blackbox of fluxbox.

Powered By C8H10N4O2

• steven_86
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
ik zou toch echt proberen om 2e hands voor een redelijke prijs wat geheugen voor de P4 proberen te krijgen en dan ook nog de scsi schijf in de P4 gebruiken. als je namelijk wat geheugen weet te scoren is dat veruit de snelste van die twee. en een 2e processor vinden voor in de P3 is ook geen makkelijke opgave denk ik.

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Steven_86 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:51:
ik zou toch echt proberen om 2e hands voor een redelijke prijs wat geheugen voor de P4 proberen te krijgen en dan ook nog de scsi schijf in de P4 gebruiken. als je namelijk wat geheugen weet te scoren is dat veruit de snelste van die twee. en een 2e processor vinden voor in de P3 is ook geen makkelijke opgave denk ik.
Als je die SCSI schijf in je P4 wilt gebruiken dan heb je waarschijnlijk ook nog een SCSI controller nodig. Bij de Compaq is dit waarschijnlijk op het moederbord geintergreerd. Kost ook een paar centen wel meestal.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Verkoop het hele zootje, en koop met dat geld iets meer modern? :)

• GoblinGamer
Kluk-Kluk schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:54:
[...]

Als je die SCSI schijf in je P4 wilt gebruiken dan heb je waarschijnlijk ook nog een SCSI controller nodig. Bij de Compaq is dit waarschijnlijk op het moederbord geintergreerd. Kost ook een paar centen wel meestal.
Dat is juist het leuke, de SCSI Controller zit en onboard en er zit er 1 op een PCI kaart. Dus die SCSI Controller heb ik al.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:54:
Verkoop het hele zootje, en koop met dat geld iets meer modern? :)
Dat kan ik ook doen, maar heeft geen noodzaak. Ik heb een snelle laptop (Acer Travelmate 8104) waar ik alles op doe. Deze pc word dus gewoon om wat te knutselen. En ik heb al in Hoeveel is dit nog waard? - Deel 28 een reply gepost over wat alles waard is. Als dat gunstig uitvalt verkoop ik het misschien wel. Nu heeft het geen noodzaak, het is gewoon voor de fun. Toch wil ik het meeste eruit halen.

Ik neig toch naar de Compaq. Hij heeft meer geheugen, en een zuinigere processor als ik het goed heb...? of maakt dat niet zoveel uit?

• Kluk-Kluk

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Kijk eens naar de specs van die PCI SCSI controller.... (mbt SCSI std's)

En ja zoals al eerder gezegd, de hele zooi verkopen is misschien ook een optie.

Powered By C8H10N4O2

• Bullebas
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03-2025
Kijk anders even op de vraag en aanbod pagina van T.net; iemand biedt een gig rdram aan voor 70€

Verwijderd

Je kan ook de compaq verkopen en van dat geld weer wat ram kopen voor de p4 ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Bullebas schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 22:39:
Kijk anders even op de vraag en aanbod pagina van T.net; iemand biedt een gig rdram aan voor 70€
Lol daar dacht ik dus ook al direct aan bij t lezen van dit topic.

Kwa hdds maakt t geen moer uit denk ik. Een 9.1Gb 10k schijf oude generatie is niet veel sneller dan een 13gig IDE disk (Zoektijden wel maar goed). Daarnaast is 9gig natuurlijk erg weinig en maken die dingen een teringherrie.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 22:07
Ik zeg altijd bij dit soort configuraties dat het niet 'economisch verantwoord' is daar nog geld in te steken. ;) Verkoop beide systemen en koop een budget systeem is mijn advies. Voor weinig geld draai je een sempron met 512 mb ram en een leuk m-atx boardje met alles onboard. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

-roberth- schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:09:
Ik zeg altijd bij dit soort configuraties dat het niet 'economisch verantwoord' is daar nog geld in te steken. ;) Verkoop beide systemen en koop een budget systeem is mijn advies. Voor weinig geld draai je een sempron met 512 mb ram en een leuk m-atx boardje met alles onboard. :)
Inderdaad de slimste oplossing.
Minder verbruik, meer performance, en veel minder moeite.

• GoblinGamer
Ik heb ondertussen weer een pc erbij:

HP Visualize P-Class:
Dual PIII Moederbord
1x Pentium III 866MHz slot 1
2x512 SD-RAM ECC 133MHz, CL3 = 1024MB
18 GB SCSI 10.000RPM
HP Fx5 graphic card (AGP 2x)
Adaptec SCSI 29160 controller
Floppy drive
HP cd-writer Plus
Compleet met voeding en kast.

Deze is nog aardig te doen, maar staat al in de verkoop (net als de andere trouwens).

Maar goed,

Ik ben nu dus een nieuwe aan het samenstellen. Weet eigenlijk niet zo goed wat nou goed is voor Linux enzo. Beetje standaard spul moet wel werken toch?

Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2 59
Processor: AMD Athlon64 3000+ bulk 139
Geheugen: Kingston DIMM 512 MB 42
Hardeschijf : Samsung SpinPoint P80SD 80GB 59
Grafische Kaart: Asus Extreme N6200TC-256TD 52
Kast: Enermax CA-3030 Pandora 49
Voeding: CoolerMaster ExtremePower 380W 39
Geluidskaart: onboard
Processor koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro 19
Dit kost nu 458 euro.

Maar zit nog te twijfelen. Misschien een Sempron toch beter en goedkoper.
Wil toch graaf rond de 350,- uitkomen. 400,- mag ook nog wel. Weet niet of dat gaat lukken.
Het probleem met de Sempron is, dat socket 754 niet goed meer te upgraden is naar een sneller processor.
Ik zat daaorm ook eens te kijken naar Intel. Voor socket 775 zijn zowel Celerons als Pentium4's verkrijgbaar en dus makkelijker te upgraden. Deze zuipen dan ook weer veel stroom web.

Het moet een volwaardig desktop-pc worden voor zo weinig mogelijk geld. Ik probeer het te financieren van de verkochte pc's + een beetje extra misschien.

Ik kijk nog rustig even verder en klooi nu maar wat aan met de P-class. Probleem 1 = de resolutie.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:03

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe kom je telkens aan zulke pc's Wil ook wel krijgen. Heb je misschien tips aan hoe ik zulke pc's krijg. ( heb wel een P3 en een P4 gekregen. Maar die waren beide half. Ik heb er toen nog maar net 1 van kunnen maken)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GoblinGamer
Mijn vader nam ze mee. Hij mag ze verkopen, maar hij geeft ze weer aan mij.
Sommige familieleden waarvan ik de pc wel eens maak of iets samenstel geven de oude aan mij. Soms is dat een goeie, soms niet (een 486 SX ofzo, Leuk voor aan de muur). Deze weken heb ik dus geluk omdat mijn vader ze meeneemt, Hier klooi maar wat met linux of verkoop ze. Nouja ik doe allebei.
Maargoed het komt er dus op neer dat je gewoon geluk moet hebben dat mensen of bedrijven afdankertjes hebben en die wegdoen.
Je kan ook de losse onderdelen verkopen.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

GoblinGamer schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:35:
Mijn vader nam ze mee. Hij mag ze verkopen, maar hij geeft ze weer aan mij.
Sommige familieleden waarvan ik de pc wel eens maak of iets samenstel geven de oude aan mij. Soms is dat een goeie, soms niet (een 486 SX ofzo, Leuk voor aan de muur). Deze weken heb ik dus geluk omdat mijn vader ze meeneemt, Hier klooi maar wat met linux of verkoop ze. Nouja ik doe allebei.
Maargoed het komt er dus op neer dat je gewoon geluk moet hebben dat mensen of bedrijven afdankertjes hebben en die wegdoen.
Je kan ook de losse onderdelen verkopen.
Ik ga eens vragen of zowel mijn vader als mijn moeder daar op willen letten.

Ik zou zelf als je niets verkoopt. Voor de DUAL P3 gaan. Heb ik ook. Werkt prima. De tweede pro is redelijk makkelijk te vinden als je een beetje zoekt. ( die heb ik toevallig gekregen. Alletwee. Had eerst dual celeron @ 350 MHZ) Als je iets koop is je huidige aanschaf ding prima. Als ik het geld had ik ook zoiets gewildt. ( maar dan sempron @ socket 939. Net wat goedkoper. gamen doe ik toch niet op het hoogste niveau dus scheelt weer geld die je in ram kan steken)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GoblinGamer
Op het moment staat de P-class te draaien.
Jammer dat ik geen Sempron's op 939 kan vinden.
En ik denk dat je niet goed gelezen hebt, er kunnen namelijk wel 2 processors in maar er zit er maar 1 in. Een 2de zoeken is een optie maar zeer moelijk. Ook zit er iets van een VRM in ofzo waarvan ik dan een 2de nodig heb. Deze zal wel niet zo makkelijk te vinden zijn. Wel heb ik gezocht in de V&A en daar wel wat PIII op 1GHz gezien die per 2 verkocht worden, ook heb ik wat gesnuffelt op Marktplaats. Het probleem is dus dat ik niet weet of Dual Processor gaat lukken. Leuk maar als je dat wil moet je denk ik tegelijk 2 processors kopen, naderhand gaat dat zeer moeilijk.

Het heeft geen haast, ben mij alleen aan het orienteren. Verder kijk ik rustig rond en misschien word het nieuw mischien 2de hands, dat is ook een optie.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Semprons op s939 bestaan simpelweg niet. Maar waarom zou je iets nog goedkopers willen dan een Athlon 64 3000+? €139 is geen geld voor een nieuwe boxed processor met die prestaties.

🖥️ | 🚗

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

GoblinGamer schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:50:
Op het moment staat de P-class te draaien.
Jammer dat ik geen Sempron's op 939 kan vinden.
En ik denk dat je niet goed gelezen hebt, er kunnen namelijk wel 2 processors in maar er zit er maar 1 in. Een 2de zoeken is een optie maar zeer moelijk. Ook zit er iets van een VRM in ofzo waarvan ik dan een 2de nodig heb. Deze zal wel niet zo makkelijk te vinden zijn. Wel heb ik gezocht in de V&A en daar wel wat PIII op 1GHz gezien die per 2 verkocht worden, ook heb ik wat gesnuffelt op Marktplaats. Het probleem is dus dat ik niet weet of Dual Processor gaat lukken. Leuk maar als je dat wil moet je denk ik tegelijk 2 processors kopen, naderhand gaat dat zeer moeilijk.

Het heeft geen haast, ben mij alleen aan het orienteren. Verder kijk ik rustig rond en misschien word het nieuw mischien 2de hands, dat is ook een optie.
Ik heb het prima gelezen hoor ;) Maar het enige is dat je een proc moet hebben van de gelijke snelheid. Als je dan toch nog aan het orienteren bent dan kun je ook kijken naar een cheapass upgrade van een tweede proc. Af en toe staat er wel een P3 550 MHZ bij. Bijv een maand geleden waren ze er nog in overvloed.( zocht een 2e proc. kreeg toen er 2 van mijn vaders werk. Hadden ze nog los liggen ergens. beide toevallig zelfde stepping)
MadMarky schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:56:
Semprons op s939 bestaan simpelweg niet. Maar waarom zou je iets nog goedkopers willen dan een Athlon 64 3000+? €139 is geen geld voor een nieuwe boxed processor met die prestaties.
Je zit daar fout. ze bestaan wel. Fujitsu levert ze al. Het duurt niet lang voor ze er ook voor de consument er zijn. 754 word afgedankt. En nu is 939 aan de beurt om langzaam in verval te raken

[ Voor 16% gewijzigd door Touchdomex op 15-03-2006 19:05 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:33
Uit de pricewatch:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB)
AOpen H450B (ATX, 300W, Zwart)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

Totaalprijs: € 390,26

Eventueel zou je de prijs nog verder naar beneden kunnen krijgen door het geheugen te downgraden naar 512MB. Maar 1GB begint tegenwoordig normaal te worden, en met 2 banken geheugen draai je ook nog eens in met een dual channel configuratie. Het moederboard is mATX, vandaar ook de mATX kast. Zo blijft het geheel mooi compact :).
Pagina: 1