VW Lupo schakelt vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 3.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Een vriendin van mij heeft ongeveer een jaar geleden een ex-leasewagen gekocht, zijnde een VW Lupo TDI 54kW uit 9-2000. Zoals altijd bij dit soort constructies, is het WYSIWYG; geen garantie en dergelijke. De auto heeft nu ongeveer 180k gelopen en begint problemen te vertonen met de versnellingsbak.

Bij een koude start, is het moeilijk om de 3e versnelling te gebruiken, zowel in stilstand als bij het rijden. Het is niet een kwestie van doorduwen; het is een kwestie van toevallig wel of toevallig niet. Als de auto warm is (en dus ook de bak), lijkt het wat makkelijker te gaan en kan de 3e versnelling beter gebruikt worden. Na inspectie door een VW-dealer, kwam de volgende conclusie op tafel: bak eruit en een gereviseerde ervoor in de plaats. Verder koppelingsplaten vervangen. Kosten vanaf 1500 Euro.

Nou ben ik geen VW-monteur, maar weet aardig wat van auto's af en na een kort stukje rijden in die Lupo, lijkt het erop dat er alleen iets met de bak is en niet met de koppeling of de platen. In elke versnelling (ook de derde) pakt 'ie gewoon direct op zonder slippende koppeling dus daar ligt het euvel niet, lijkt me. Zelf vermoed ik slijtage of speling in het schakelmechanisme maar kan dat niet bevestigen.

Gaarne hoor ik wat jullie opinie is hierover; zowel hoe we verder kunnen kijken naar wat het euvel zou kunnen zijn maar ook over de kosten die op dit moment worden voorgeschoteld want 1500 Euro is een aanzienlijk bedrag ten opzichte van de waarde van deze auto (aankoopwaarde in januari 2005 was 6250 bij de lease-veiling).

offtopic:
Modjes, kan iemand de titel veranderen naar "VW Lupo schakelt vreemd"?

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2006 16:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 12:54
Waarom ga je dan niet bij een andere dealer kijken voor een second opinion? Wellicht dat hij een ander verhaal kan vertellen. Bovendien is koppelingsplaten vervangen door een dealer idd schrikbarend duur.... bij mijn vorige auto moesten deze ook vervangen worden. Als de dealer het zou doen kostte het me 450€, terwijl de platen zelf 61 of 66€ gekost hebben....

Als je zelf een beetje handig bent lijkt me dat je wellicht zelf op zoek kunt naar een gereviseerde bak (Reken op een 250/300€ ongeveer hiervoor), al dan niet met nieuwe koppelingsplaten of zoals je zelf al zegt "iets" in het schakelmechanisme.... Dan is de prijs in ieder geval al een heeeeel stuk gezakt. En als je er een zaterdag of zondag voor uittrekt heb je beide wel vervangen schat ik zo.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik me een uitzending van Wheeler Dealers (beetje fout, op discovery, anyway) goed herinner, dan is er ook nog zoiets als een onderdeel (naam weet ik even niet) dat de schakelpook met de bak verbind. Ze haden daar op een gegeven moment ook last met een zelfde symptoom, en het vervangen van dat onderdeel was de oplossing.
Zoals je al merkt weet ik niet veel van auto's, maar je kunt hier allicht even naar kijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 12:54
The_Eagle schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:54:
Als ik me een uitzending van Wheeler Dealers (beetje fout, op discovery, anyway) goed herinner, dan is er ook nog zoiets als een onderdeel (naam weet ik even niet) dat de schakelpook met de bak verbind. Ze haden daar op een gegeven moment ook last met een zelfde symptoom, en het vervangen van dat onderdeel was de oplossing.
Zoals je al merkt weet ik niet veel van auto's, maar je kunt hier allicht even naar kijken :)
Synchromesh Ringen heb je het waarschijnlijk over ?

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 15:23
Bij de Polo een bekend probleem. De versnellingsbakjes doen wel eens moeilijk. De kosten varieren nogal eens. Lees dit topic anders eens door.

offtopic:
Gelukkig hebben ze bij de Polo 6n2 bij de 1.4TDI'tjes vernieuwde versterkte versnellingbakken gebruikt en hoop ik dit probleem nooit tegen te komen :(

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

F-Tim schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 18:06:
[...]

Synchromesh Ringen heb je het waarschijnlijk over ?
Al sla je me dood :P
het lek een betje op iets van een zuiger. Was iets met een kogelgewricht geloof ik. Waar het op neer kwam, was dat het koppelstuk van pook naar versnellingsbak niet lekker meer was. Zat speling op oid. En dat veroorzaakte het euvel (als ik me goed herinner).
Het vermoeden dat er slijtage of speling in het schakelmechanisme zit, doet me dit vermoeden.
Waar ik verder nog aan zit te denken (en wat niet eens zo onlogisch zou zijn, gezien de leeftijd en het gebruik van het beestje) is de koppelingsvloeistof. Als je de problemen alleen bij een koude start hebt, kan het zijn dat de koppelingsvloeistof nog niet helemaal op temperatuur is. Iets met viscositeit enzo. Mogelijk zit er iets aan de tandwielen aangekoekt, wie zal het zeggen. Koppelingsvloeistof vervangen mag niet zo duur zijn, en is iig iets dat je sowieso kunt proberen lijkt me :)

Disclaimer: Ik betoog totaal niet verstand van auto's te hebben - ik denk gewoon logisch mee

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
De vloeistof voor de bak wordt regelmatig gecontroleerd en vervangen maar dat heeft het probleem niet kunnen verhelpen. Ik weet inderdaad wat er wordt bedoeld met die slijtage; veel bakken hebben een stang gemonteerd tussen de pook en de versnelling en die stang is gemonteerd op 2 kogelgewrichten. Deze kunnen inderdaad speling hebben over "versleten" zijn en hierdoor ontstaat er vervelend gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:56

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet of dat je probleem is (maar je kan er natuurlijk naar kijken, das een stuk goedkoper dan een gereviseerde bak monteren).
Meestal bij versleten kogelgewrichten zijn versnellingen in het algemeen moeilijk te vinden.

Het is overigens niet vreemd om de koppelingsplaten te vervangen als de bak vervangen wordt. De auto heeft 180k gelopen, en de bak moet er toch af. Het zou lullig zijn als over 20k de platen als nog vervangen moeten worden, en de bak er dus wederom af moet.

zorg iig voor een second opinion.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Motor- en versnellingsbakolie zijn gescheiden.
Hydraulische olie van de koppeling is normaal remvloeistof dus geen gekut met viscositeit.

Waar zit het probleem nu eigenlijk? Moeilijk schakelen of moeilijk in versnelling te krijgen. Is namelijk een wereld van verschil. Moeilijk in versnelling krijgen kan synchromeshringen zijn, moeilijk schakelen kan eventueel probleem zijn met de bediening van de schakelassen. Speling op de bowden kabels ofzo (als die er zijn op een Lupo).

Wat ik zou doen: versnellingsbakolie aflaten en kijken wat je in de olie aantreft...

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 04-03-2006 19:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:31:
Motor- en versnellingsbakolie zijn gescheiden.
Hydraulische olie van de koppeling is normaal remvloeistof dus geen gekut met viscositeit.

Waar zit het probleem nu eigenlijk? Moeilijk schakelen of moeilijk in versnelling te krijgen. Is namelijk een wereld van verschil. Moeilijk in versnelling krijgen kan synchromeshringen zijn, moeilijk schakelen kan eventueel probleem zijn met de bediening van de schakelassen. Speling op de bowden kabels ofzo (als die er zijn op een Lupo).

Wat ik zou doen: versnellingsbakolie aflaten en kijken wat je in de olie aantreft...
Het probleem is specifiek, na het ontkoppelen, om de versnellingspook in vakje 3 te krijgen voor het kiezen van je 3e versnelling. Dus op basis van wat je zegt zou het probleem "moeilijk in versnelling krijgen" het probleem het beste beschrijven. Van 1 naar 4 of van 4 naar 2 naar 1 is geen probleem. Zodra je 3 ergens in het opschakelen/terugschakelen mee wil nemen, is het een probleem om de 3 te vinden en te plaatsen. Lukt het vinden/plaatsen eenmaal, dan is het loslaten van het koppelingspedaal een eitje en grijpt de versnelling zonder probleem goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De Wheeler Dealers aflevering ging over een 205. Daar was een koppelstuk tussen de bak en de pook niet goed. Het ging daar niet om de synchromesh ringen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 22:10:
Zodra je 3 ergens in het opschakelen/terugschakelen mee wil nemen, is het een probleem om de 3 te vinden en te plaatsen. Lukt het vinden/plaatsen eenmaal, dan is het loslaten van het koppelingspedaal een eitje en grijpt de versnelling zonder probleem goed aan.
Tijdens het rijden? Of wanneer je stilstaat? Hoe gaat van 3 naar 2?

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 04-03-2006 22:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 22:25:
[...]

Tijdens het rijden? Of wanneer je stilstaat? Hoe gaat van 3 naar 2?
Beiden. Zoals in de openings-post:

- koude start, geen mogelijkheid om stilstaand naar 3 te gaan.
- vlak na koude start; zeer zelden tijdens het rijden naar de 3.
- zeg maar; na 20 minuten rijden is de 3 zowel stilstaand als rijdend vaker te vinden maar nog niet altijd.

Terug en opschakelen vanuit 3 (dus naar 2 of 4) gaat zonder problemen. Opschakelen van 2 naar 3 minder goed alsmede terugschakelen van 4 naar 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122648

koppelingsplaten en/of bak vervangen is gewoon duur, omdat er ontzettend veel arbeid in zit, niet omdat de dealer je naait.

het is gewoon een uur of 4 x 80 euro ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Anoniem: 122648 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:00:
koppelingsplaten en/of bak vervangen is gewoon duur, omdat er ontzettend veel arbeid in zit, niet omdat de dealer je naait.

het is gewoon een uur of 4 x 80 euro ofzo
Heb vandaag even gebeld met 2 revisie-bedrijven; inderdaad is de volledige (de-)montage rond de 400 ex. BTW; dan nog vind ik de resterende 1000 Euro voor een vervangende bak zo ontzettend hoog of ligt dat aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zo iets gehad met mijn megane. Nieuwe versnellingsbak olie met nog een toevoeging er bij en het probleem was bij mij opgelost. Kosten € 70,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En versnellingsbak reviseren kost normaal gesproken rond de 700 EURO. Exc (de)-montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Synchromesh ring van de 3de versnelling dus niet meer zo fris ;(
Prijs van revisie en werkuren lijken me mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Heren/dames, ik weet weer voldoende. Het zal erop neer gaan komen dat iemand haar vakantiegeld gedeeltelijk moet gaan besteden aan de auto, hoe vervelend het ook is. :X

Ben in ieder geval flink geholpen omtrent de prijzen en het zeer waarschijnlijke probleem; nu is het even goed zoeken naar iemand met gouden handjes en anders toch een revisie-bedrijf bij haar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Je kunt ook goed leren double-clutchen tot die tijd. :)

Dus:
- rijden in 4
- koppeling in
- pook in vrij
- koppeling omhoog
- stoot gas geven
- koppeling in
- pook in 3
- koppeling omhoog

Zo krijg je veel oudere auto's (Alto, Fiësta, etc) met slechte synchromesh in de 2de versnelling vaak nog goed in z'n 2. Ook de oude Laguna van m'n ouders wilde zo onder het rijden prima in z'n 1, wat anders niet lukte.
Pagina: 1