Toon posts:

[unix] Installation from floppy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik heb hier een oud werkstation staan, namelijk een Hewlett Packard (HP) Vectra ES/12. Ik wil graag het één en ander met Unix gaan doen om hier wat meer van te leren, maar het lukt me maar niet om Unix geinstalleerd te krijgen. Het probleem is namelijk, ik heb geen CD-rom drive, geen netwerkaansluiting, geen IDE aangesloten schijf, dus mijn conclusie was al snel dat ik het via de floppy drive moest gaan doen.
Aangezien ik al een tijd aan het zoeken ben en tot niets ben uitgekomen post ik deze topic.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik Unix (met zo min mogelijk erop en eraan, omdat het via floppy geinstalleerd moet worden) installeren via floppy. Ik ben al op een aantal pagina's geweest en heb al 3 disks gemaakt, maar deze bleken gewoon niet te werken. Het werkstation startte op met de diskette erin en niets, dat was het. Op dit moment staat er Dos op en dat was het ook direct.

Thanks voor jullie hulp.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

Cyphax

Moderator LNX
Ah, Unix? ;)
Wees iets specifieker :)
Welk OS wil je nu gaan draaien? Minix? Een Linux distro?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Nou, eerlijk gezegd ben ik er niet zo veel in thuis als jouw (zie ik al vrij snel :P) Ik heb gewoon een Unix boek thuis liggen en wil er mee kunnen werken vandaar dat ik Unix wil. Ik heb wat lopen zoeken op Inet en kwam snel op FreeBSD en Knoppix uit. Ik weet niet als je hier verder wat mee kunt?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ah je wilt gewoon een Unix systeem draaien. Nou je kunt inderdaad een aantal kanten op. Linux systemen zijn op zich Unix-achtigen, BSD is zelfs officieel een Unix, net als bijv Solaris maar dat laten we maar even voor wat het is. ;)
De meeste Linux distro's zijn vandaag de dag te groot om nog op diskettes beschikbaar te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je verder geen oplossing hoe ik het zou kunnen oplossen? :P Ik zou er bijzonder graag mee aan de slag willen, maar ik krijg het maar niet aan de praat en ben al een tijd bezig :(

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Heb ik dat trouwens goed gezien en is die HP een 286?
Dan houdt het voor wat betreft Linux even op, daar heb je een 386 voor nodig.
Ander voorstel: Minix 2 (van Nederlandse bodem :P)
ftp://ftp.cs.vu.nl/pub/minix/2.0.4/
En lees dit even door:
ftp://ftp.cs.vu.nl/pub/minix/2.0.4/README.TXT
Daar kun je als het goed is even mee verder. :)

Zorg even dat je de specificaties van die HP weet, en let op de regel in dat readme bestand:
Important note: Version 2.0.4 will not run on a system with only 640K!
Als je maar 640KB geheugen hebt kun je uitwijken naar een nog oudere versie, en die dingen vind je hier: ftp://ftp.cs.vu.nl/pub/minix/old/

Nog 1 tip: als je al dingen uitgeprobeerd hebt, zeg er dan even bij wat dat precies inhoudt. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Cyphax op 04-03-2006 16:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het Cyphax, zal ik doen.. Ik had me geschiedenis weer is op één dag staan vandaar dat ik even niet kon terug vinden op welke pagina ik geweest was en wat ik dus gedaan had. Ik had in ieder geval 3 diskettes gemaakt met fdimage zoals beschreven stond (ik weet er namelijk verder niets vanaf), deze zouden bootable moeten zijn, maar hij pakte ze gewoon niet op het werkstation. Vervolgens wilde ik gaan kijken in de Bios die die dus niet had ofzo :S zodoende... ik ga nu even readme doorlezen en het een en ander proberen wat je zei, jullie horen zo weer van me!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja maar als jij een Linux kernel van diskette probeert te laden die een 386 vereist, en jouw PC is een 286, dan gaat ie niet werken. Nu is Minix 2 (of lager) toevallig een OS dat niet meer vereist dan een 286, waarbij je voor 2 meer dan 640K geheugen nodig hebt, misschien zijn er nog andere Unices die erop draaien, maar ik ken alleen Minix dus.
Maar je zegt er ook niet bij wat je op die 3 diskettes hebt staan dus ik ga uit van een Linux of BSD systeempje, en ik ga er ook vanuit dat jouw HP een 286 is met meer dan 640KB RAM.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 04-03-2006 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even opgezocht en wat blijkt => HP Vectra ES/12... I386... 640K inderdaad...

Dit stond er op de verschillende floppys:
Disk1: Boot.flp
Disk2: Kernel.flp
Disk3: WDB4Z1US.EXE

zoiets was het. De derde disk was nog intact, de andere twee waren al weer geformatteerd zodoende dat ik het niet meer precies weet.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het lukt maar niet... Hij blijft maar zeggen dat er een error op de diskette zit wanneer ik hem probeer aan te roepen via A:... En bootable lukt al helemaal niet, hij gaat gewoon door... Ik kan er gewoon niet uitkomen... Zoals Cyphax net heeft meegegeven heb ik het geprobeerd, maar het lukt allemaal niet erg...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik TS was zou ik even naar FreeSco gaan kijken. Dat gaat 100% zeker te weten draaien (maar 1 floppy nodig ;) ) Verder zijn daar dermate veel progsels voor te vinden dat ie er ook mee uit de voeten kan als webserver, mailserver etc :)

Zie http://www.freesco.org/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er even naar kijken... ik had ondertussen ff deze machine opnieuw opgestart met de diskette erin en uiteraard doet die het goed :S het probleem is dus dat die de floppy via de HP Vectra niet wil booten :( ik kijk nu even naar jouw voorstel Eagle

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

The_Eagle schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:58:
Als ik TS was zou ik even naar FreeSco gaan kijken. Dat gaat 100% zeker te weten draaien (maar 1 floppy nodig ;) ) Verder zijn daar dermate veel progsels voor te vinden dat ie er ook mee uit de voeten kan als webserver, mailserver etc :)
Zie http://www.freesco.org/
En wat zegt de freesco site:
Minimum instal requires a 386sx 16 with 8mb of ram.
:z

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
Jah en dat niet alleen het ligt me uberhaupt niet wat er allemaal staat. Mijn probleem is dat ik Unix wil installeren op de PC maar het niet lukt, niet dat ik een ander iets wil proberen. Simpelweg wil ik gewoon een Kernel hebben waarmee ik uit de voeten kan om Unix mee te leren...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

HP VECTRA ES/HP VECTRA ES 12

Processor 80286
Speed 8/12MHz
Max. Onboard DRAM 1MB
maw een 286 en _niet_ een 386 ;)

Als je iets serieus op deze machine wilt draaien moet je iets nemen wat ook uit die tijd komt, linux dus sowieso niet ;)

Verder raad ik je toch echt aan om voor een tientje ofzo een 486/pentium 2de hands te kopen, hiermee kan je veel beter unix/linux op leren :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Mocht je in de buurt van Oss wonen: ik heb hier nog een P2-333Mhz machientje staan, volgens mij met cdromspeler en netwerkkaart, mag je voor 5 euro hebben ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:07:
[...]

maw een 286 en _niet_ een 386 ;)

Als je iets serieus op deze machine wilt draaien moet je iets nemen wat ook uit die tijd komt, linux dus sowieso niet ;)

Verder raad ik je toch echt aan om voor een tientje ofzo een 486/pentium 2de hands te kopen, hiermee kan je veel beter unix/linux op leren :)
zekerste weten wel een 386 :) sorry :) en jah ik ben het met je eens, maar Linux hoeft al niet eens... het gaat puur om Unix... en maybe is het wel beter om andere te gebruiken maja... easier als het hier gwn op ging werken... :O

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:09:
Mocht je in de buurt van Oss wonen: ik heb hier nog een P2-333Mhz machientje staan, volgens mij met cdromspeler en netwerkkaart, mag je voor 5 euro hebben ;)
Haha wat mist er allemaal aan dan ;)

• 0siris
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:10:...maar Linux hoeft al niet eens... het gaat puur om Unix
Misschien moet je je eerst eens meer gaan verdiepen in:
- wat is Unix?
- wat is Linux?
- wat is de relatie tussen Unix en Linux?
alvorens je ook maar aan hardware gaat denken :)
aan die machine mankeert niets, ik heb er alleen niets aan, en 2ehands vang je er geen drol voor.

[ Voor 14% gewijzigd door 0siris op 04-03-2006 17:12 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:55:
Nee het lukt maar niet... Hij blijft maar zeggen dat er een error op de diskette zit wanneer ik hem probeer aan te roepen via A:... En bootable lukt al helemaal niet, hij gaat gewoon door... Ik kan er gewoon niet uitkomen... Zoals Cyphax net heeft meegegeven heb ik het geprobeerd, maar het lukt allemaal niet erg...
Dat diskettestation kan gewoon 1,44MB diskettes lezen enzo?
Wat voor error geeft ie precies?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:10:
zekerste weten wel een 386 :) sorry :) en jah ik ben het met je eens, maar Linux hoeft al niet eens... het gaat puur om Unix... en maybe is het wel beter om andere te gebruiken maja... easier als het hier gwn op ging werken... :O
dan is het niet de ES/12 ;)

http://docs.hp.com/cgi-bin/doc3k/B59608250.11943/43

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:13:
[...]

Dat diskettestation kan gewoon 1,44MB diskettes lezen enzo?
Wat voor error geeft ie precies?
Wanneer ik fdimage.exe gebruik om een bootable floppy te maken van dat boot.mnx gaat alles goed... ik start hem in mn eigen pc en geen probleem, alleen via dos aanroepen van A: lukt me zowel op deze pc niet en op de Vectra niet... geen probleem zou je zegge, maar dan moet die natuurlijk wel worden geleze door de Vectra bij de boot...

De foutmelding gaat om ongeldige bestandssysteem...

• 0siris
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:16:
[...]
Wanneer ik fdimage.exe gebruik om een bootable floppy te maken van dat boot.mnx gaat alles goed... ik start hem in mn eigen pc en geen probleem, alleen via dos aanroepen van A: lukt me zowel op deze pc niet en op de Vectra niet... geen probleem zou je zegge, maar dan moet die natuurlijk wel worden geleze door de Vectra bij de boot...
De foutmelding gaat om ongeldige bestandssysteem...
Dat hoort zo ;)
die floppies zijn dan in een bestandsformaat dat noch windows noch dos kan lezen.

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:18:
[...]

Dat hoort zo ;)
die floppies zijn dan in een bestandsformaat dat noch windows noch dos kan lezen.
gehe zo ver was ik al ja :P maar weet iemand misschien hoe je zonder Bios ervoor kan zorgen dat die de diskette toch bootable pakt?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:19:
[...]

gehe zo ver was ik al ja :P maar weet iemand misschien hoe je zonder Bios ervoor kan zorgen dat die de diskette toch bootable pakt?
wellicht dat iemand dat weet zodra je even vermeld welke machine je nu daadwerkelijk hebt ;)
offtopic:
overigens heeft die bak natuurlijk wel een bios, dat hebben ze allemaal, altans als het een ATcompatible is

[ Voor 15% gewijzigd door Erkens op 04-03-2006 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds een HP Vectra ES/12 met i286 en 640K

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 01:01 ]

• 0siris
Is het diskettestation in die hoogbejaarde HP niet gewoon rot?

[ Voor 4% gewijzigd door 0siris op 04-03-2006 17:30 . Reden: in, niet op ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:27:
Ik heb nog steeds een HP Vectra ES/12 met i386 en 640K
praktisch onmogelijk, maargoed wat jij wilt ;)

maar ehm, kan je wel met een DOS bootflop opstarten?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:19:
[...]

BIOS reset en eerst eens proberen met afgekoppelde harddisk? Dan moet ie wel :P
Overigens zou er op de site van HP gewoon moeten staan hoe je bij zo'n ding het BIOS in komt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

F2 werkte hier goed op mijn, inmiddels overleden, Commodore i286 1MB.
Bij dergelijke oude beestjes zit de toegang meestal op een functietoets. Dus ram wat af ;)
Verder buttons als Del, Esc en het ingedrukt houden van Shift kun je proberen voor het BIOS.

Mag ik overigens opmerken dat ik een i386 met 640kB RAM heel erg onwaarschijnlijk vind klinken en je echt wil vragen dat ding van binnen te bekijken om zeker te weten dat het geen 286 is ;)

Ik woon in de buurt van Oss, misschien heb ik nog wel interesse in die P2-333 ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 04-03-2006 19:32 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Liegebeest
  • Laatst online: 07-02 22:52
het gaat puur om Unix...
Zoals al eerder is gezegd is het misschien ook handig als je je eerst eens verdiept in wat UNIX nou werkelijk is. Want je houd zo vast aan het concept "runnen van UNIX", terwijl dat eigenlijk tegenwoordig een nogal manke opmerking is.

Tegenwoordig is volgens mij de originele UNIX zelfs uitgestorven als product (ik kan me vergissen natuurlijk). Er zijn nu tientallen verschillende smaken van UNIX. Het is dus niet één operating system meer: het zijn nu tientallen aftakkingen van het originele OS, die allemaal op hun eigen manier zijn opgebouwd en die dus ook elk ongelooflijk anders van elkaar zijn.

Veel computer fabricanten maakten in de jaren zeventig, tachtig en negentig ook gewoon hun eigen smaakje UNIX. Zo werk ik dagelijks met Solaris, de UNIX van Sun. Het vervelende is dat al die UNIces ook vaak niet echt onderling compatible zijn wat betreft het platform waar ze op draaien. Tru64 hoef je echt niet op SPARC hardware te draaien bijvoorbeeld :)

Naast dus de vraag wat voor hardware je nu gebruikt is het ook een goede vraag welke UNIX je nu gebruikt. Welke diskette images heb je en waar heb je ze vandaan?

Ook, zoals al eerder is gezegd: op een 386 met 640k RAM zal je niet echt iets meer aan de praat krijgen.. Echt niet. Ik heb nog een computer staan waar ik niets mee doe en als je me lief aan kijkt mag je die voor een _heel_ zacht prijsje overnemen O+ Die bak is gebouwd rond een Athlon 800 en is voor jou doeleinden _erg_ compleet. Daar kan je als het goed is zonder enig probleem Ubuntu Linux op draaien. IMHO is dat een hele goeie Linux om het mee te leren...

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 04-03-2006 22:24 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je echt graag met 'Unix' wilt leren werken kun je beter VMWare onder windows op je snelle PC installeren (tenminste, ik neem aan dat je nog een andere PC hebt naast die 286 ;)) en daar Linux op uitproberen... Download hier de gratis VMWare player + de browser applicance (=een kant en klare install van Ubuntu Linux). Zit ook wel een console in, dus de commando's uit je oude Unix-boek kun je ook uitproberen. Dat draait dus gewoon onder windows in een virtuele PC.

Op een 286 of andere brakke oude PC lijkt het me nou niet echt inspirerend om Unix of wat dan ook op te leren... Linux hoef je sowieso al niet te proberen op een 286...

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 05-03-2006 01:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb het één en ander nagekeken en volgens de binnekant van de computer is het een I286 Oke oke Erkens en cybersteef jullie hadden gelijk :P Credit _/-\o_ met 640K :)

Osiris diskettestation is volgens mij niet verrot, maar ik heb nog geen manier om het aan te tonen :P Ik gok het namelijk nog steeds op dat hij de nieuwe floppys niet kan lezen, vanavond had een vriend van me erover dat het misschien met de ?SD/RD? reader te maken had... En daardoor zou die de huidige diskette niet pakken... Dus ik denk dat het diskettestation het nog wel doet, maar dat ik even wat oudere diskettes moet gebruiken... Vandaar dat de boot het wellicht ook niet deed...

DOS bootflop weet ik eigelijk niet wat dat inhoudt (A) Dus graag nader uitleggen Erkens :) Ik ben nog even te lui om het helemaal op te zoeken, ben ook wat druk met andere programmeerdingies... ff tussendoor ErRay Productions the shit ;) iemand applicatie van wat ook nodig, wij fixen dat... maar met OS moet ik het tog echt van die vriend van me hebben :P

The_Eagle ik zal eens proberen de harde schijf los te koppelen en kijken wat die dan doet... daarnaast zal ik nog ff wat documentatie te voor schijn toveren, misschien kan ik iets vinden over de Bios.

Ik heb ook nog wel interesse in verouderde, maar nog wel goed draaiende computers voor een klein prijssiej... dus als je wat hebt laat me even weten hoeveel je er voor wilt hebben :) cailin_coilleach of Osiris misschien?

cailin_coilleach Jah dergelijke dingen over Unix weet ik dat het eigenlijk niet meer concreet kan worden genoemd en er verschillende delen van zijn gemaakt. Op je vraag terug te komen, de hardware weet je nu, en welke Unix versie (of hoe we het ook willen noemen) ik wil gaan gebruiken maakt me eigenlijk vrij weinig uit... Ik heb niet echt een voorkeur zolang ik er maar mee kan stoeien, en eventueel (maar dit is niet mijn hoofd instelling hiervoor) hem als server te laten draaien in mn huis... De diskettes heb ik gedownload van een pagina, ik zal zo even opzoeken waar dat vandaan was en er waren drie bestanden, fdimage.exe en kern.flp en mfsroot.flp. En als ik het goed had zat ik op de volgende pagina op dat moment http://www.freebsd.org/re...allation/i386/index.html. En oh jah by the way :P Ik kan heel lief kijken O-)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
i386 gaat dus niet werken op je 286... Ik zou het plan sowieso gewoon staken, want met een 286 valt tegenwoordig gewoon geen plezier mee te beleven :P En ook al vind je iets unix-achtigs wat nog op die PC draait, dan is het vast erg lastig te configureren en krijg je het alsnog niet aan de praat. Unix is over het algemeen geen dos/windows waarbij alles zomaar werkt of automatisch geinstalleerd wordt met menuutjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 05-03-2006 01:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
I see what you man Palomar... maar omdat ik hem hier nu toch heb staan kan ik er beter wat van leren :) nooit bang zijn om te leren ;) En nu heb ik vannacht toch niets te doen werk ik er nog wel ff mee voort :)

Ik heb by the way net de hardeschijf losgekoppeld en opgestart... het enige wat ik krijg is "8311 -- Hard Disk Error" en "Insert system disc in drive and press any key to continue" :) Dus helaas, hier ben ik niet echt verder mee gekomen... Ben er nu wel eindelijk achter hoe dat verdomde machine los moest :P dat was ook aardig wat werk gehe... nu maar ff weer in mekaar zetten en daarna maar eens documentatie van HP doorlopen voor de Bios knopp :P

Oke bij deze heb ik de computer weer in elkaar en heb ik het één en ander qua documentatie opgezocht en het blijkt dat je een floppy disk "Setup and Utilities" nodig hebt om in de Bios te komen, vandaar dat het niet lukte :P We gaan nog even kijken als we die kunnen vinden, want via Inet zijn deze vrijwel niet te verkrijgen :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2006 03:06 ]

• Liegebeest
  • Laatst online: 07-02 22:52
En als ik het goed had zat ik op de volgende pagina op dat moment http://www.freebsd.org/re...allation/i386/index.html.
Wel, dan is dat duidelijk :) Het is dus FreeBSD voor het i386 platform. Zoals al is gezegd: dat gaat nooit of te nimmer draaien op een 286.
En oh jah by the way Ik kan heel lief kijken
Verkocht aan de knul met de mooie ogen. Die bak van mij heb ik vroeger Suse op gedraaid en ik weet zeker dat zo ongeveer elke courante Linux/BSD versie er op gaat draaien.

Mail me ff buiten het forum om, om een afspraak te maken.

EDIT:
Het is trouwens een goed idee om bijvoorbeeld alvast bij Ubuntu gratis CDtjes te bestellen :) Die kan je dan gaan draaien als je een wat beter systeem hebt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 05-03-2006 13:24 ]

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1