Toon posts:

[Advies] Samengestelde PC

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu eindelijk uit, er zal en moet een nieuwe pc komen. Na wat aanbiedingen gelezen te hebben en topics gevonden te hebben hier, heb ik het voorlopige systeem samengesteld.

Wat ik vooral ga doen
Gamen, muziek luisteren en gebruik maken van MSN

Budget
Maximaal € 1400,- á 1500,-

Monitor waarop het systeem gaat werken
NEC Display Solutions MultiSync® LCD20WGX2
Een 20" Widescreen TFT monitor
met een aanbevolen resolutie van 1680*1050

Samengesteld systeem:

Moederbord Asus A8N-SLI Deluxe
€ 142,00
IDE Controller Ultra DMA/133, max. 133 MB/s, max. 2 apparaten Aantal: 1 De-activeren
Controller SATA Serial-ATA/150 RAID, max. 150 MB/s, max. 4 apparaten
Controller SATA 4x Serial-ATA/300, max. 4 Apparaten, RAID 0, 1 en 0+1 Controller USB USB 2.0, max. 60 MB/s, max. 127 apparaten
FireWire Controller FireWire, max. 50 MB/s, max. 63 apparaten
Geluidskaart Aantal: 1
Netwerkkaart Aantal: 1
Netwerkkaart Aantal: 1

Ik heb deze mobo gekozen voor de latere SLI-mogelijkheid en aangezien hij gebruikt werd voor de Tomshardware AMD X2 testen, zit ik hier wel snor mee. Genoeg geheugenbanken en slots voor latere upgrades.

Processor AMD Athlon64 X2 3800+ (2 GHz)
€ 305,00
Ik heb hier goede reviews over gelezen op http://www.tomshardware.com/2005/08/01/dual/
Hij is stil en aangezien een dual-core processor niet veel meer kost dan een single-core CPU heb ik deze genomen. Ook de kleinere cache van 1mb ten opzichte van de 4400+ 2mb maakt qua prestatieverhouding ook niet zoveel uit. Verder gebruik ik gewoon de meegeleverde processorkoeler aangezien deze versie "boxed" is. AMD's zijn verder zuiniger dan Intel en kunnen meer geklokt worden.

Dane-Elec 1 GB DIMM PC3200 CL3
€ 95,00
Ik heb via de Tweakers.net geheugenshop deze kit opgezocht, wel heb ik gehoord dat de dual-kit sneller zou zijn. Ik ben het minst zeker over deze keuze.

Voeding Zalman ZM460-APS
€ 92,00
Gewoon goede voeding, en ik ga er vanuit dat deze Zalman met 460W dit zaakje wel gaat trekken.

Grafische kaart XFX 7800GT Extreme
€ 302,00
Ik heb de twee product reviews gelezen hier, het is een mooie graka, trekt hedendaagse spellen makkelijk en is verder nog te OC'en.

250 GB harddisk (S-ATA) Samsung SpinPoint P (Bulk , SP2504C, S-ATA2, NCQ)
€ 99,00
Stil, zuinig, geen NForce4-Maxtor-schijven gezeur.

Behuizing CoolerMaster Centurion 5
€ 51,00
Simpel, zwart :7 , goede fans en nog verdere uitbreidmogelijkheid voor meer fans.

DVD-brander NEC ND4550
€ 42,00
Stil, snel en mooi geprijst.

Totaal: 1138,-

Nou zijn mijn vraagjes:
1) Ik heb niet zoveel verstand van geheugen, dus is dit een beetje een goede keus?
2) Ik heb nu zo'n beetje een basispc samengesteld, nou is er nog zo'n € 300,- over voor extra aanpassingen, wat zijn goede bestedingen, gezien de eisen die ik er aanstel?
3) Kan ik nog ergens op bezuinigen? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 19:26 . Reden: bedoelde Maxtor ipv Matrox ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor je geheugen kan je beter 2 Dimm's van 512 MB nemen als je in totaal 1 GB wil hebben. Dan draait het namelijk in Dual-channel en heb je dubbele bandbreedte.
Je kan dan als het niet veel duurder is ook CL 2,5 of zelfs 2 nemen. Dit is sneller geheugen. :)

Verder: Goed gekozen de rest, alleen maakt Matrox geen harde schijven. je bedoelt Maxtor ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Als je toch nog geld overhebt zou ik er 2 x 1 gb geheugen inproppen!

@ harde schijf: Het is Maxtor en geen Matrox (NForce 4 is allang niet meer met Maxtor hoor maar ala)

Eventueel kun je er nog 'n extra dvd-spelertje instoppen, zodat je sneller kan branden

@ Behuizing: Heb ik zelf ook en is echt 'n hele mooie en handige case!

EDIT: Pff Metal was weer eens eerder :9

[ Voor 9% gewijzigd door CLB op 04-03-2006 15:41 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dubbelpost :X

[ Voor 100% gewijzigd door Satch op 04-03-2006 15:41 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1) Kijk eens in de QVL op de site van Asus om te zien wat voor merk geheugen dat bordje het liefst heeft.
2)Nog een hdd voor Raid0? Geeft zeker wat performancewinst. Overigens zou ik nog een reepje geheugen bijzetten. Dan ben je voorbereid op de toekomst (en dat wil je, met zon pc) en je kunt dual channel draaien.

Verder zou ik geen SLI bord nemen. Mocht je later willen upgraden kun je net zo goed een nieuwe videokaart kopen, dat zorgt waarschijnlijk voor meer performancewinst. Bovendien heb je dan nieuwere features die toekomstige kaarten ongetwijfeld zullen bieden.
Overigens zijn het niet alleen de Maxtor schijven die last hebben van dat gedoe met Nforce4 chipsets. Alle schijven met Sata2 hebben hier last van geloof ik. De oplossing was om Sata2 uit te schakelen met een jumpersetting geloof ik.
Mocht je echter nog meer geld over de balk willen smijten, kun je altijd nog voor een nog betere videokaart gaan, maar de 7800GT biedt een prima prijs/kwaliteit verhouding.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
RoD schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 15:42:
Verder zou ik geen SLI bord nemen. Mocht je later willen upgraden kun je net zo goed een nieuwe videokaart kopen, dat zorgt waarschijnlijk voor meer performancewinst. Bovendien heb je dan nieuwere features die toekomstige kaarten ongetwijfeld zullen bieden.
Overigens zijn het niet alleen de Maxtor schijven die last hebben van dat gedoe met Nforce4 chipsets. Alle schijven met Sata2 hebben hier last van geloof ik. De oplossing was om Sata2 uit te 0schakelen met een jumpersetting geloof ik.
Deze opmerking is vrij nutteloos; die bugs zijn al lang opgelost; de kans dat je nog zo'n 'foute' hd vindt is behoorlijk klein. Zie de frontpage van 'n paar weken terug.

• RoD
  • Niet online

RoD

Nutteloos? :? Ik geef aan dat het geen Maxtor probleem is, wat de TS dacht en dat er gewoon een oplossing is. Overigens moet je Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4 maar eens doorlezen als je denkt dat het allemaal opgelost is :z

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 04-03-2006 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem dus aan dat jullie mij steunen met het feit dat een 3800+ beter is in prijs/kwaliteit dan een 4200+ of 4400+ ?

Hmm interessant, ik kan 2 dingen met het mobo doen, zo laten (voor SLI) of een A8N-E nemen.
Ik zal daar nog even meer over moeten lezen aangezien ik niet precies weet hoeveel een SLI opstelling zin had, RoD brengt het alsof je er redelijk weinig aan hebt en je beter na 3 jaar weer een betere graka kan kopen.. Mensen die hier hetzelfde over denken of ?

edit: klees even het SLI topicje wel

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

SLI is gewoon 'n hype.

Maar ze zeggen dat je dus beter 1 x 7800 GT kunt draaien dan bv. 2 x 6600 GT.
Zoek maar wat benchmarkjes op! Je kunt gewoon beter 'normaal' draaien en over 2 jaar 'n nieuwe graka kopen

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
3800+ en non-SLI nemen...

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:41:
Ik neem dus aan dat jullie mij steunen met het feit dat een 3800+ beter is in prijs/kwaliteit dan een 4200+ of 4400+ ?
Ja :P
Hmm interessant, ik kan 2 dingen met het mobo doen, zo laten (voor SLI) of een A8N-E nemen.
Ik zal daar nog even meer over moeten lezen aangezien ik niet precies weet hoeveel een SLI opstelling zin had, RoD brengt het alsof je er redelijk weinig aan hebt en je beter na 3 jaar weer een betere graka kan kopen.. Mensen die hier hetzelfde over denken of ?

edit: klees even het SLI topicje wel
Je hebt er zeker wel wat aan, maar niet als je pas na 2 jaar oid gaat upgraden, dan kun je beter een nieuwe kopen want die is dan met de huidige nieuwe technieken ed veel sneller.

Verwijderd

We blijven altijd wel bezig met upgraden... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb al dat geld niet om binnen een half jaar aan 2 7800 GFX te zitten
Dus geen DDR gewoon DIMM? en als ik een tv-out kaart erbij zou kopen zou dit nog enigzins verschil maken in de keuze voor een mobo?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

loze ononderbouwde kreet...

verder mooie configuratie en inderdaad een dualchannel kit kopen dat is echt de moeite waard :)

over het ram, je moet 'gewoon' huis tuin en keuken DDR ram hebben :) (geen DDR2 maar normaal DDR :) )

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 04-03-2006 18:41 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 18:15:
Ja ik heb al dat geld niet om binnen een half jaar aan 2 7800 GFX te zitten
Dus geen DDR gewoon DIMM? en als ik een tv-out kaart erbij zou kopen zou dit nog enigzins verschil maken in de keuze voor een mobo?
Volgens mij ga je nu wat termen door elkaar gooien. :P

Je hebt een DDR-SDRAM DIMM (Dual Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory Dual Inline Memory Module :P) nodig. Dus DDR, en een DIMM. ;)

En een tv-out kaart? Je hebt een tv-out op je videokaart zitten, dus ik denk niet dat je daar nog een apart kaartje voor wilt bijsteken. Je bedoelt een tv-tuner-kaart? Waar je tv mee kan kijken? Dat zijn gewoon PCI kaartjes en ik ken eigenlijk geen hedendaagse moederborden waar geen PCI sloten opzitten. Dus dat maakt voor je moederbord-keuze weinig uit.

Als je nog geld overhebt zou ik persoonlijk eens kijken naar wat stillere koeling. Zeker als je een Asus A8N-SLI of A8N-E overweegt, de chipset fans op die bordjes zijn niet echt de stilste.

Qua geluidsproductie zit je met je voeding en schijf waarschijnlijk wel goed, kast denk ik ook (enkel afgaande op het merk...), misschien dat je nog voor een stillere CPU-fan en northbridge-cooler kunt gaan dus. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50

dodo79

witte dikke tonnie

misschien een klein adviesje:
vervang Asus A8N-SLI Deluxe door de Asus A8N-SLI Premium
deze heeft geen fan maar een heatpipe op de chipset zitten.
De fannekes van de chipset schijnen nogal kabaal te maken, en daar heb je met een heatpipe uiteraard geen last van

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
Dat maakte niet zoveel uit heb ik gehoord, je kan naar Asus informatie opsturen over je aankoop en dan krijg je een nieuwe mobo fan toegestuurd.

En waarschijnlijk wordt de nieuwe mobo een A8N-E (sound, sata-raid, lan)
ik denk dat jullie daar non-sli opstelling meebedoelen ;)

Verder komt er nog wel een extra hdd bij, reepje DIMM (2 gig in totaal), misschien betere graka

@ XanderH: Wat bedoel je precies? dat je tv-tuner kaarten gewoon kan aansluiten op je mobo?
iemand tips voor een tv-tuner?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:24:
Dat maakte niet zoveel uit heb ik gehoord, je kan naar Asus informatie opsturen over je aankoop en dan krijg je een nieuwe mobo fan toegestuurd.

En waarschijnlijk wordt de nieuwe mobo een A8N-E (sound, sata-raid, lan)
ik denk dat jullie daar non-sli opstelling meebedoelen ;)
Die nieuwe fan is misschien beter dan de originele, maar om nou te zeggen dat ie stil is...

Mijn broer heeft een A8N-E en een X2 3800+, en beide origingele koelers waren echt veeeeel luidruchtiger dan zijn SP2504C schijfjes (4 stuks). Kan zijn dat je dit niet echt een probleem vindt, maar het leek even alsof je een stil systeem wilde na je voeding en hdd keuze... ;)
@ XanderH: Wat bedoel je precies? dat je tv-tuner kaarten gewoon kan aansluiten op je mobo?
iemand tips voor een tv-tuner?
Euh, na het lezen van deze vraag begin ik me even serieus af te vragen of je ooit een PC in elkaar gezet hebt? :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66511/full.jpg

Dit is een tunerkaart. Natuurlijk kun je een PCI kaart "gewoon op je mobo aansluiten".

(Plaatje was van een Hauppage PVR150MCE trouwens. Best leuke kaartjes, je hebt ook de PVR-500 met 2 tuners.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Nog nooit gewerkt met tv-tuners.. dat is echt onbekend terrein voor mij
en je hebt ook draadloze tv-tuners geloof ik :+

• avdr2
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04-2021
Later een 2 x een SLI-kaart voor de performance ? Geeft geen 2 x verbetering maar zuipt wel die stroom + hitte.

Inderdaad, al gezegd, upgrade later met 1 nieuwe kaart.

SLI hoeft dan dus niet persé.

• avdr2
Als je niet zwaar gaat multitasken en geen grote projecten opent, laat %TEMP% dan maar zoals Windows die instelt.

Maar anders: overweeg een aparte kleine snelle harddisk om daar %TEMP% en %TMP% bestanden in te laten openen.

En natuurlijk ben je vrij om deze tips te volgen:
  • geen hopeloze C:partitie van 40 gigabyte gebruiken om alles op neer te plempen.
  • Een C: van 4G is zat. Zet OS en PROG/DATA op verschillende partities.
  • Installeer alleen utils in C:\Pogram Files.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
avdr schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:35:
Als je niet zwaar gaat multitasken en geen grote projecten opent, laat %TEMP% dan maar zoals Windows die instelt.

Maar anders: overweeg een aparte kleine snelle harddisk om daar %TEMP% en %TMP% bestanden in te laten openen.

En natuurlijk ben je vrij om deze tips te volgen:
  • geen hopeloze C:partitie van 40 gigabyte gebruiken om alles op neer te plempen.
    • Een C: van 4G is zat. Zet OS en PROG/DATA op verschillende partities.
  • Installeer alleen utils in C:\Pogram Files.
Tis een beetje offtopic maar a la.

Data op een andere partitie dan de C: schijf lijkt me evident, maar ik heb nooit gesnapt wat het nut is van je OS en Programma's op verschillende partities. A: Als je een image maakt moet je een image maken van twee partities (omslachtig) en B: Als je Windows opnieuw installeert (en dus de C: schijf formatteert) installeer je al je programma's toch ook opnieuw, althans het overgrote merendeel van de programma's heeft talloze registry entries zodat ze toch niet meer werken na een reïnstall. Ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie.

• RoD
  • Niet online

RoD

Films, muziek, Word documenten en dat soort dingen kunnen prima op een aparte partitie. Ik maak zelf ook altijd een datapartitie aan.

• avdr2
smvs schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:08:
[...]

..maar ik heb nooit gesnapt wat het nut is van je OS en Programma's op verschillende partities. A:

Als je een image maakt moet je een image maken van twee partities (omslachtig) en B: Als je Windows opnieuw installeert (en dus de C: schijf formatteert) installeer je al je programma's toch ook opnieuw, althans het overgrote merendeel van de programma's heeft talloze registry entries zodat ze toch niet meer werken na een reïnstall. Ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie.
  • Een defrag op een kleine C: met alleen OSspul houdt alle OSbestanden dicht bij elkaar. Op een 40G wordt defrag moeilijker voorspelbaar/bestuurbaar
  • Het managen, storen, aanpassen van 4G image is gewoon makkelijker dan een 40G met allerlei zooi. (FF testen of dit ook op een ander systeem opstart..., ok, ik ga nu progs x,y,z wegdoen, deinstalleren, o, he, een crash tussendoor.... met 40G zooi heb je niks zekers meer, met een 4G OS ben je redelijk zeker dat die snor zit ... en je kunt de backup van C en D terugzetten om te zien wat nog werkt)
  • Ik wil altijd ergens gewoon de cleane core hebben, dat is het OS met de utils. Toepassingen zijn een ander verhaal. Data ook.
Maar het is ook voor een deel een kwestie van smaak, geef ik toe.

grtz

Verwijderd

Erg mooie kast idd, heb um zelf ook. Houw wel rekening mee dat je die voorste fan niet aangesloten wilt hebben aangezien dat ding best wel kabaal maakt. En zonder doet je pc het prima (ik heb dr ook een X2 3800+ in zitten.). Voor een review van de kast:
http://www.silentpcreview.com/article200-page1.html

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zit te bedenken hoe ik kan besparen of de kast/voeding
door een kast te nemen (natuurlijk wel goede kwaliteit, antec sonata II :) ?) met voeding bespaar je toch al snel weer 40 euro.. nu alleen ff kijken of het wel het goede aantal voltages heeft
Pagina: 1