Schakelen lantaarnpalen per straat of per paal?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.940 views sinds 30-01-2008

• Schnaap
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 01:03
Ik had vorige week een discussie met een goede vriend van me.

Het ging over lantaarnpalen. Ik woon in Dongen en daar hebben we met carnaval een lichtjes optocht. En speciaal voor die avond zijn er straten zonder licht (de lantaarnpalen zijn uitgezet) maar nu is mijn vraag: gaat dit per straat, of kan je elke paal uitzonderlijk uitzetten?

Zelf denk ik de hele straat omdat ze altijd per straat aangaan. en nooit uitzonderlijk van elkaar.

Kan iemand mij helpen met deze vraag?

Alvast bedankt

Verwijderd

Lijkt me ook per straat, bij lange straten is het soms in twee of meerdere delen. Ik baseer me ook ervaringen, bvb als ze de lampen controleren op de autostrade dan doen ze ook preventief alle lichten uit en niet telkens 1 voor 1 (of per 10 of 100) waar ze aan het werken zijn.

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Ik denk ook per straat (of per een x-aantal geschakelde lataarns in lange straten of straten met onderbroken verlichting), want waarom zou je lantaarnpalen afzonderlijk in- of uitschakelen?

Het kan technisch vast wel, maar wat is het nut daarvan? Het lijkt mij dat de hoeveelheid licht per straat of blok niet heel veel van elkaar verschilt. Dan heb je weinig aan lantaarns die onafhankelijk van elkaar aanspringen omdat ze dan allemaal rond ongeveer dezelfde tijd aangaan.

Volgens mij is dat duurder dan een of twee lampjes een beetje vroeger aandoen dan eigenlijk moet.

Offtopic:
Ze kunnen natuurlijk altijd los van elkaar worden uitgezet, maar dat valt al snel onder vandalisme

Een muis maakt nog geen piepshow

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

volgens mij is het zo dat je per straat 2 groepen hebt.
want als ze hiet de palen aangaan doen ze dat eerst aan de ene kant van de straat en dan de andere kant.
zo is het in heel de wijk hier is me opgevallen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het meest logische is, is dat ze per groep geschakeld worden.
Je zet ergens een grote schakelaar, met een flinke zekering, en je zet er zo veel palen mee aan als de zekering aan kan.

En je zorgt er voor dat niet alle palen tegelijk aan gaan, een paar seconden er tussen laten om een grote piek in het stroomverbruik te voorkomen.

Verder heeft iedere paal nog een eigen zekering, zodat niet bij vandalisme bij 1 paal (met bv. voetbal lamp kapot -> water er in) een hele straat zonder verlichting zit omdat de hoofdzekering kapot is.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Ik werk onrechtstreeks voor Electrabel (als programmeur voor het leidingregistratie systeem, maar dit even terzijde).
Elke lantaarnpaal kan bij ons apart gestuurd worden. Je hebt een aantal steunen, en deze zijn gekoppeld aan een stuurpunt. Je hebt 1 stuurtpunt per X palen. Hangt een beetje van de fysieke plaatsing van de palen af hoeveel dit er zijn. Dit stuurpunt heeft een aantal programma's, bv:
prog1: lampen aan als het donker wordt (mbv lichtsensor) en uit om 11u.
prog2: lampen aan als het donker wordt (mbv lichtsensor) en uit om 11u.; heronsteking om 6u.

Elke paal wordt in aan een bepaald programma gehangen. Zo kan je bv in een straat de palen om en om aan en uit laten gaan. Elke paal apart kan ook manueel aan of uitgezet worden, bij de recentelijk geplaatste stuurpunten kan dit via een intranet op afstand. Bij de oudere stuurpunten moet men dat op het stuurpunt zelf doen.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ook zijn de lantaarnpalen op de kruispunten vaak apart geschakeld. Na 11 uur ofzo gaat hierzo de straatverlichting uit uitgezonderd de palen op de kruisingen en andere onoverzichtelijke plaatsen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn weten is het in NL zo dat ze idd pre groep geschakeld worden. Dat kan een hele straat betreffen, maar ook een bocht in de weg oid. Ligt er maar net aan hoe de situatie is lijkt me.
Overigens kun je elke paal ook zonder problemen afzonderlijk uit zetten, maar dan moet je hem aan de onderkant opendraaien (achter dat luikje op 1m boven de grond bij iedere paal zit een schakelaar + zekering + starter etc). Bovenin zit echt alleen de lamp - dan hoeft men voor simpele service-zaken geen hoogwerker in te huren :)

BTW: de meeste palen krijg je, ofschoon er een driehoekige sleutel voor nodig lijkt te zijn, gewoon met een pijpsleutel open ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit onderwerp past niet echt in dit forum. Het zou in Stuffis Generalis passen, maar daartoe heb je nog geen toegang; zie de FAQ voor meer informatie. Voor jou is er momenteel geen plek op Gathering of Tweakers om deze vraag te stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Confusion op 05-03-2006 20:41 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.