Toon posts:

[TV] "donkerdere" vegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een tijdje terug een 2e hands tv aangeschaft, waar ik zeer tevreden mee ben! echter valt het mij zo nu en dan op (vooral bij bepaalde lichte kleuren) dat het lijkt alsof er verticale (dus van boven naar beneden) donkerdere strepen ontstaan (iedere keer op ongeveer dezelve plekken op het beeld).
Deze "vegen" lopen niet helemaal van boven naar onder, maar wel redelijk (misschien wel helemaal) recht. Het beeld wordt wel gewoon weergegeven, maar dus netalsof op die strepen de helderheid lager staat oid.
het zijn lijnen van <cm breedte schat ik in
Vooral helemaal aan de linker kant zitten in het midden wat kleinere vegen welke (zo ver ik kan zien, aangezien het bij donkere kleuren niet goed te zien is) permanent aanwezig zijn.
De grotere vegen die ik dus af en toe opmerk, zijn lastiger te zien en lijken vooral te ontstaan bij bepaalde kleuren en als het beeld zich snel horizontaal verplaatst.

Ik heb al met de instellingen gespeeld, en het gaat er niet weg van (het lijkt echt "in het beeld te zitten"). Als ik het beeld van weergave verander (dus van breedbeeld naar 4:3 bijvoorbeeld) gaan de strepen niet mee, ze lijken dus gefixeerd op de beeldbuis te zitten.

Het is niet verschrikkelijk storend, maar ik vind het wel zonde voor een tv nu nog in de winkels zo'n 800 euro kost.

een (crappy) impressie van wat ik nou bedoel (het verschil in helderheid is wel minder in het echt):
Afbeeldingslocatie: http://img66.imageshack.us/img66/2095/tv8ny.jpg

Mijn vraag is: heeft iemand verstand van tv's en wat dit fenomeen inhoudt? is er iets kapot, is dit kenmerkend voor deze serie?

De tv is een Panasonic TX-28PS10F
van zo'n 2 jaar oud.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 14:34 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik zou denken 1 of ander magnetisch effect?
Probeer 'm eens te 'degaussen'?
In het geval van een TV zal er daar allicht wel geen knopje voor zijn,
dus probeer 'm eens een hele tijd van de stroom te halen?

Verwijderd

Topicstarter
daar dacht ik zelf ook al aan, echter staan er geen speakers in de buurt aan (behalve die er aan vast zitten, en het lijkt me dat die het probleem niet veroorzaken).
De TV demagnetiseerd zichzelf iedere keer als hij aan gaat (karde dreun hoor je dan) dus het lijkt me dat dat het probleem ook niet is.

Wat ik overgens in de startpost was vergeten te vermelden is dat het gebeurd bij zowel kabeluitzendingen als bijv iets via DVD (RGB en niet RGB en verschillende ingangen geprobeerd).

Ik zal hem vannacht van de stroom af zetten, maar ik denk eigenlijk niet dat daar het probleem zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
het een nachtje van de stroom afhalen heeft niet geholpen, het probleem is er nog steeds.
Ik zal zowiezo maandag wel even langs de winkel gaan waar hij aangeschaft is, probleem is echter dat het aankoopsbewijs wat ik erbij gekregen heb geloof ik een bon is van garantie ofzo.. niet van de originele aankoop waardoor ik niet weet hoe oud ie is :/