[RAM] Dual Channel Memory probleem

Pagina: 1
Acties:

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Nou, na verschillende topics gelezen te hebben en verschillende tests gedaan te hebben, heb ik jullie hulp even nodig.

Probleem is het volgende: Vastlopers tijdens het internetten, tijdens gewoon office gebruik en tijdens gamen.

Configuratie:
Mobo: Asus A8V Deluxe (Bios 1017)
Processor: AMD Athlon 3500+ (S939, 2.2 GHz, 2000 MHz, niet overclocked) van ongeveer 1,5 jaar oud.
RAM: Corsair Value Select 1 GB (2x 512) kit of 2 (CAS 2,5)
Voeding: Tagan 480W
Kast: Coolermaster Praetorian
Casefans: 2x in (front) 2x uit (boven + achter)
CPU-koeler: Zalman AlCu 7000

Het probleem kwam me aan het licht toen ik de laatste dagen tijdens dezelfde game (Crashday) continue vastlopers kreeg. In eerste instantie dacht ik dat het een temperatuursprobleem was.

Temperatuur (kast dicht)
Idle CPU: 42C Mobo: 25C
Stressed (Memtest) CPU: 55C Mobo: 36C (vastloper met 2 reepjes)

Temperatuur (kast open)
Idle CPU: 37C Mobo: 23C
Stressed (Memtest) CPU: 57C Mobo: 37C (vastloper met 2 reepjes)

Aangezien hij zowel met de kast open als met de kast dicht vastlopers kreeg ben ik dus het geheugen gaan testen.

Volgende tests gedaan:
Beide reepjes RAM afzonderlijk getest op mobo met memtest. Beide reepjes zijn ca. 20 minuten getest (ca. 600%) zonder problemen.
Game gedraaid met beide reepjes afzonderlijk (ongeveer 40 mins gamen per reepje) zonder problemen.

Nu denk ik zelf dat 1 memory slot brak is (en wel Slot A1) aangezien met single memory tests beide reepjes afzonderlijk zijn getest in Slot B1.

Nu is dus de grote vraag of ik dit kan testen door met beide reepjes erin te steken, maar dan niet in slot 1 maar slot 2. In de handleiding staat namelijk dat je voor 2 reepjes Dual Channel gebruik moet maken van de blauwe slots op het mobo.

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Probeer je die 2 reepjes geheugen gewoon toch op die andere 2 slots uit? je hebt dan gewoon even geen Dual channel maar dat boeit dan even niks want je wilt weten of de 2 reepjes goed met elkaar kunnen samen werken.. Dus gewoon die 2 reepjes in die andere 2 "zwarte" slots propen en dan kijken of het wel goed draait.

ps. het lijkt met stug dat die slot brak is.. k`denk eerder dat er 1 van die reepjes geheugen niet helemaal goed meer is.

En anders nog even Memtest draaien.. om echt goed te testen of de bijde reepjes nog goed zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door HiDNN op 04-03-2006 13:47 ]

• -Leon-
't lijkt me sterk dat 1 van de reepjes niet goed is, aangezien ik ze beiden afzonderlijk van elkaar heb getest zonder problemen. Kan natuurlijk ook een dual-channel conflict zijn.

Eerst maar eens beide reepjes in ander slot proppen :)

• -Leon-
Nou, inmiddels zit memtest over de 150% zonder problemen....
't lijkt erop dus op dat dat memoryslot echt brak is, anders was die al lang weer vastgelopen, want dat gebeurd al rond de 20% in de blauwe slots :(

** EDIT **

Aaaaarggh.... Nu zit ie dus weer vast op 177%
CPU temp geeft ie aan op 58C

Dat lijkt me toch niet het probleem??

[ Voor 26% gewijzigd door -Leon- op 04-03-2006 14:35 ]

Verwijderd

kan je het geheugen effe op cas 3 zetten i.p.v CAS 2,5 ( in de bios )

• -Leon-
alles op auto laten staan en alleen CAS handmatig op 3.0 gezet.

Nou maar weer effe memtest runnen (tenminste, ik naam aan dat dat de bedoeling is) :)

** EDIT **

138% and still running...
Vorige keer liep die pas vast bij 177%

200% and still running....
(die CAS 2.5 instelling is trouwens standaard. Ik heb helemaal niks veranderd aan die memory settings in de bios)

[ Voor 46% gewijzigd door -Leon- op 04-03-2006 15:39 ]

Verwijderd

bij mij liep het geheugen tesnel voor het asus bord A8N-E.
toen ik de snelheid eruit haalde was het probleem opgelost.
van cas 2.5 naar cas 3 bedoel ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 15:40 ]

• -Leon-
Ik hoop dat dat de oplossing is, maar in de handleiding staat het type geheugen wat ik erin heb als compatible. Dan zou je mogen verwachten dat het moet werken... :/

Maar goed, 225% en hij loopt nog steeds zonder fouten en de temperatuur v/d CPU is ook lager (53C)

• -Leon-
344.8% en weer vast......

Hopeloos dit..... :/
Wat kan nou het probleem zijn? :'(

Verwijderd

Probeer eens in een ander MoBo of probeer eens ander RAM in je MoBo.
1 van die 2 is het denk ik.

Verwijderd

hoe lang heb je dat bord al ?
en wanneer begonnen de problemen ?

• -Leon-
@Bluecold

RAM heb ik afzonderlijk getest vanmorgen en kwam zowieso al tot 600% zonder vastlopers. gamen ging met beide afzonderlijke reepjes ook zonder probs, dus lijkt me geen memoryprob. Lijkt me dat memtest dan vor de 100% al had geroepen dat er errors waren.

@245ram

Heb de hele configuratie ongeveer 1,5 jaar. problemen zijn ongeveer 3 maanden geleden begonnen. dacht toen dat het temp was, dus kast maar eens uitgezogen en processor er opnieuw op. Dat bracht de temp wel naar beneden, maar loste het probleem dus niet op.

'k ben nu bezig met het opvoeren van het voltage op het geheugen. De temp van de CPU blijft er wel koeler door, maar op 2.7V liep die in dual-channel net alweer vast op 30%

hij loopt nu op 2.8V en loopt nu weer vast :/

** EDIT **

Dit was dus allemaal weer op standaard CAS 2.5
'k ga het nu nog maar eens testen op CAS 3.0 en 2.8V

** EDIT **

Op CAS 3.0 en 2.8V loopt ie al vast bij 13%
laatste kans op 2.6V.....

[ Voor 14% gewijzigd door -Leon- op 04-03-2006 16:41 ]

• -Leon-
Nou... te weinig voltage is het niet...
Teveel kan het natuurlijk ook zijn, dus hij draait nu lekker op 2.6V @ CAS 2.5 (volgens mij)
en memtest zit netjes op 165% en CPU lekker op 53C (dus koeler dan voorheen)

;)

Duimen dat hij zo doorloopt... anders ben ik het spoor echt bijster en mag ik hopen dat ie in de fik vliegt, dan heb ik tenminste een reden om te upgraden.....

** EDIT **

370% zonder problemen... 'k vind het best.
Hopenlijk was onregelmatig/te hoog voltage dus het probleem :)

In ieder geval bedankt voor de hulp ;)

[ Voor 18% gewijzigd door -Leon- op 04-03-2006 17:31 ]

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Maar heb je die voltages ook veranderd toen je de pc net nieuw had :?
Zoniet dan klopt er iets toch niet helemaal.. want is niet echt normaal dat je je voltage van je mem na verloop van tijd lager moet zetten..

• -Leon-
Voltages hebben vanaf het begin altijd op AUTO gestaan. 't lijkt me ook niet helemaal goed, maar ja.... 'k ben al lang blij dat ie nu weer draait ;)

CPU is netjes 36 C nu en hij draait lekker stabiel. Memtest tot kleine 500% laten lopen in dual channel en de temperatuur is een stuk lager als voorheen.

** EDIT **

Het is weer zover.... vastloper... :(
'k word er beetje moe van inmiddels.
Kan een PC vastlopen door een brakke video-kaart ??

[ Voor 25% gewijzigd door -Leon- op 05-03-2006 12:58 ]

• -Leon-
Net nog even memtest gedraaid vanaf bootable CD. Heeft dik een uur gedraaid, 3 volledige tests afgerond zonder problemen.

Lijkt me dat het geheugen in orde is... :)
Pagina: 1