Toon posts:

Activiteit voeding van invloed op kwaliteit ADSL-signaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een aantal PC's staan, waaronder een zeer oud beestje, een Celeron 366 met oude Codegen 250W ATX-voeding, gewoon als hobbybak om wat oude DOS-spellen op te spelen. Nu heb ik ook een ADSL-verbinding (ISDN) via een E-Tech vierpoorts modem/router. Dat werkt allemaal prima, alleen het vreemde nu is dat de activiteit van die oude 250W-voeding van invloed is op de kwaliteit van het ASDL signaal.

Als hij uitstaat is er niets aan de hand. Doe ik de stekker erin (en gaat er dus een standby-spanning lopen) dan gaat meteen de signaalsterkte op mijn ADSL-lijn met ~1.5 dB omlaag. Zet ik de PC vervolgens aan, dan valt het signaal met nog eens ~2.5 dB. Nu is dat niet zo erg omdat er nog genoeg overblijft, maar ik vind het vreemd.

Wat kan zoiets veroorzaken? Moet ik aan een (magnetisch) veld denken, of moet ik het zoeken in storing/troep die 'terugkaatst' van de voeding op het net (oscillatie)? Het probleem doet zich ook voor als ik de oude PC helemaal aan de andere kant van de kamer zet, en ook als ik 'm met een verlengsnoer op een totaal andere stroomgroep aansluit.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Heb een soort gelijk probleem:

De voeding van een oude computer, Codegen(?) 250W AT, stoort wanneer ingeschakeld zo erg dat het signaal van digitale televisie wegvalt.

"Geen audio/video"

Andere groep maakt ook niet uit; maar dat vind ik enigsinds logisch:
Die Devolo adapters werken toch ook gewoon ondanks dat hun 'broertje/zusje' op een andere groep zit?

Verwijderd

Het zou wel eens aan de aarding van je pc kunnen liggen. Is die goed geaard? Zo nee, dan kan die stroom gaan lekken via de kpn kabel (de tel centrale is wel goed geaard)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die is geaard, ik heb ook nog eens een andere geaarde groep geprobeerd en het verschijnsel blijft.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Het kan zijn (moet eigenlijk wel zijn) dat je stroomkabels naast je netwerkkabels lopen.
Probeer de netwerkkabel eens te vervangen door een FTP/STP kabel (of simpelweg het gedeelte wat stoort in te pakken met aluminiumfolie :9), dan zul je zien dat de kabel minder stoort.

Vaak is het ook zo dat in de meterkast de hoofdkabels langs elkaar lopen, en dat de voeding dusdanig daar stoort, dat er een brom op de telefoonleiding komt, waardoor het signaal wegvalt.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 17:45
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:50:
Ja, die is geaard, ik heb ook nog eens een andere geaarde groep geprobeerd en het verschijnsel blijft.
Stomme vraag, maar, als je de stekker erin steekt, maar de PC niet verbindt met de modem/router, gebeurt dan nog hetzelfde?

Ik zou zelf denken aan een gevalletje RFI, waarbij je voeding op bepaalde frequenties storingen veroorzaakt. Bij een oude/budget voeding kan ik me dit voorstellen. Alleen zou ik niet weten of het in dit geval via het stopcontact of de netwerkkabel gaat. Kan ook zijn dat er een probleem is met je aarding.
DarthPlastic schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:54:
Het kan zijn (moet eigenlijk wel zijn) dat je stroomkabels naast je netwerkkabels lopen.
Probeer de netwerkkabel eens te vervangen door een FTP/STP kabel (of simpelweg het gedeelte wat stoort in te pakken met aluminiumfolie :9), dan zul je zien dat de kabel minder stoort.

Vaak is het ook zo dat in de meterkast de hoofdkabels langs elkaar lopen, en dat de voeding dusdanig daar stoort, dat er een brom op de telefoonleiding komt, waardoor het signaal wegvalt.
Stroomkabels, netwerkkabels en telefoonkabels moet je idd. netjes van elkaar gescheiden houden. (weet de precieze afstanden niet meer, maar ergens tussen de 15 en 50 cm), tenzij je afgeschermde kabels gebruikt.

Als je netwerkkabel langs een stroomkabel loopt, kun je met netstat -e zien of er bv. fouten zijn in de data die over de kabel word verstuurd.

[ Voor 43% gewijzigd door Klaus_1250 op 06-03-2006 15:03 ]

Pagina: 1