Toon posts:

[Pure-FTPD-mysql] Waarom execute rechten nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een debian 3.1 systeem met pure-ftpd-mysql als ftp-server.

Nu wil ik alleen readrechten aan alle overigge gebruikers geven op de map /server/ftp/pub
Kortom 744 (De owner mag wel alles doen). Alleen wanneer ik dus dit doe:
chmod -R 744 /server/ftp/pub
Kan ik niet meer inloggen, dit kan ik verhelpen als ik wel execute rechten geef (755).

Het lijkt me alleen dat dit gevaarlijk is omdat mensen commands kunnen uitvoeren (is dit zo?) maar nog vreemder vind ik dat ik execute rechten moet hebben om in te kunnen loggen (bij 744 geeft hij aan dat de verbinding opnieuw is ingesteld vanaf de client (IE)).

Kan ik gewoon 755 behouden zonder veiligheidverlies?
Zo niet, hoe moet ik dit oplossen?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:00
Op directories betekent het execute bitje geen execute (je kunt een directory toch niet executen :)). Het execute bitje bij directories wordt gebruikt om te bepalen of je uberhaupt die directory in mag. Dit is iets anders dan een directory lezen, aangezien dit laatste inhoudt dat je een directory listing mag opvragen.

Een execute bitje op een directory heeft dus verder ook helemaal geen invloed op het kunnen uitvoeren van bestanden die in die directory staan.

Voor wat meer uitleg:
http://www.sfu.ca/acs/howtos/b/b-6.htm

[ Voor 7% gewijzigd door DJ Buzzz op 04-03-2006 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar de directory heb 777 rechten, hebben de bestanden dat automatisch dan ook of niet?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zegt net dat de directory 755 heeft, en niet 777? En waarom zouden bestanden dat automatisch ook hebben en waarom probeer je het niet gewoon? En heb je het linkje van djbuzzz al eens gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 12:09:
Je zegt net dat de directory 755 heeft, en niet 777? En waarom zouden bestanden dat automatisch ook hebben en waarom probeer je het niet gewoon? En heb je het linkje van djbuzzz al eens gelezen?
Ik bedoelde het als voorbeeld, maar goed neem dan maar als voorbeeld 755.
Ik heb de link inderdaad gelezen, echter kom ik er niet echt uit wat het verschil in rechten met files en directories is.

Wat ik dus wil is:
/server/ftp/pub = mappen: lees + execute. bestanden: leesrechten
/server/ftp/pub/upload = map: lees+ write + execute. bestanden: lees + write

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dan het verschil in mappen en files kan aangeven in chmod?
Want -R doet zowel bestanden als mappen:
You can change permissions for all files and directories within a directory by using the -R option on the chmod command. For example, to give others read and execute access to all files and directories (and files and directories within directories, etc.) within a directory called project1, you would type:

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:00
Ik zou zeggen, kijk eens naar de manual page van chmod en dan naar het stuk waar de uitleg staat over hoe je kunt werken met volgende opties i.p.v. octals gebruiken:

The format of a symbolic mode change argument is
`[ugoa...][[+-=][rwxXstugo...]...][,...]'.

Je kunt met de X optie namelijk makkelijk bereiken wat je wilt :). Verder zou ik als ik jou was even kijken naar de sticky bit en het gebruik van umask voor je upload directory.
Pagina: 1