[win 2000] Uitbreiding Raid-5; No operating System found

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 19:47

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb gisteravond onze server, die in raid-5 draait, uitgebreid met een extra harde schijf. Ging allemaal prima netjes via de raid controll manager nieuwe harde schijf aan raid-5 array toegevoegd. Nou server ging netjes rebooten etc.

Nou vanmorgen weer beginnen met wat checks ging aardig op een vreemde melding na van draai eseutil voor paar files. Maar ik kon gewoon bij mijn e-mail en alles dus server draaide prima. maar omdat ik het idee had dat er paar dingetjes niet lekker zaten dacht ik toch maar even een reboot doen. Nu na de reboot krijg ik ik nadat de bios en alles is geladen geen operating system found WTF! :(.

Net in de raid configurator gekeken en raid-5 draait gewoon netjes (inclusief nieuwe HD). Wat kan hier in godsnaam zijn gebeurd, heeft de server tijdens de reboot effe snel alles geformateeerd lijkt me sterk zo supersnel? help ik word gek :(

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom doe je een reboot zonder een goeie backup achter de hand als je denkt dat er iets niet snor zit?

Maar goed, dat lost je probleem nu niet op.
Rescue Disk pakken (die ene die je met BartPE hebt gemaakt waar je raid drivers ook in zitten) en kijken of er nog data op staat.

Hopelijk had je controller wel ondersteuning voor online raid expansion.
Zo niet bestaat de kans dat je RAIDset opnieuw geinitialiseerd is na het rebooten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja de controller heeft ondersteuning voor online raid expansion hij gaf ook aan dat het succesvol was gelukt nadat ik die extra HD had toegevoegd.

En ik heb een back-up (tapes achter de hand) maar daar wil ik nog lang niet aan denken!

Dus je advies is te kijken met me rescue disk? Ik heb die wel ergens dan moet ik die even gaan opzoeken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me wel zo handig niet?
Gewoon booten vanaf CD en kijken of je dan nog bij data kan komen.
Wellicht is je partitieindeling een beetje gaar of ergens een non-bootable flag gezet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja probleem is dat alle spullen van die server op een externe locatie liggen opgeslagen die worden nu gebracht dan ga ik zo eerst ff kijken met die disk en cd-rom. Ik hou je op de hoogte.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Misschien ook even gemakkelijk om te melden om welke hardware het gaat?

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Server:

NEC 120MF
Oud raid-5 4x36GB
Nieuw raid-5 5x36GB

Het ging om het bijplaatsen van een 36GB SCSI schijf. Er zater er 4 in raid-5 nu 5. Sorry voor late reactie al de dag al bezig. Alles was dus weeg. Geprobeerd op te staren met repair van Windows etc. maar die gaf aan dat het logisch volume geen data bevatten en dat er alleen een nieuwe installatie kon worden gestart. Nog van allles geprobeerd niks lukte, contact opgenomen met een externe partij (een jongen die mij wel is helpt die vaker grote projecten doet) hij is langs gekomen ook hij zei valt niets meer te redden.

Wij zijn nu dus alles opnieuw aan het installeren en restoren! Een ramp gezien het feit dat sinds kort me back-up niet meer op 1 tape paste (die back unit zou ik dus vandaag gaan vervangen) en over 2 tapes heen back-uppen is zwaar kut zoals nu blijkt met restoren.

In ieder geval ik had vooraf met NEC (de server is een NEC 120MF) afgestemd of ik die HD zonder problemen kon bijplaatsen ja hoor dat kon, DUS NIET! Dit verhaal krijgt nog een staartje niet normaal dit geintje, maar ja vandaag me best gedaan ga er zo mee kappen en morgen proberen klusje af te maken voor het grootste gedeelte. Wat een drama......

Verwijderd

Kon je neit via je raid config menu bij boot je raid5 even handmatig synchen / rebuilden?
Is de rebuild na het toevoegen van de extra schijf sowieso goed gegaan?

of wellicht 1 schijf er weer uithalen en kijken of het dan weer werkt? Raid 5 moet immers met 1 schijf minder nog gewoon door kunnen draaien.

Nu een beetje laat natuurlijk omdat je al begonnen bent met reinstall.
En zoals al eerder gezegd, voor dergelijke changes ALTIJD een goede volledige backup maken, desnoods naar file met NTbackup en deze ergens op het netwerk plaatsen, of op een andere, niet in het raid 5 volume geplaatste interne disk.

Murphy has proven his point again :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 11:56 ]

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:14
Was je boot.ini gewoon niet een beetje in de war geholpen ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

je raid 5 uitbreiden heeft niet tot gevolg dat je partities groter worden. Dit is een softwarematige aangelegenheid. Heb je daar nog wat meegedaan of heb je alleen de raid-5 uitgebreid zonder een nieuwe partitie te maken of bestaande partities te vergroten?

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik heb precies gewerkt als in deze link staat beschreven. Hij zei daarna echt dat er geen data te vinden meer was.
We hebben toen nog (zoals in meerdere topics beschreven staat) een repair van windows proberen te doen en dan voor de eerste reboot te rebooten maar een repair was niet mogelijk omdat hij zei dat hij geen data op de volumes kon vinden en dus konden we ook daar niet aan beginnen. Hebben nog wat dingen geprobeerd maar niets lukt. je kon ook gewoon niets doen geen fixmbr, niets :'(

Betreft de data vrijwel alles kunnen restoren (Exchange, SQL en data) echter alleen wat documenten en mail verloren gegaan van vrijdag middag. Vervelend maar ben blij dat het grootste gedeelte terug is en dat we vanmorgen alles al weer "running" hadden toch een aardig klusje voor 1 weekend, geloof me......

[ Voor 24% gewijzigd door Beamer op 06-03-2006 15:07 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Welk OS draai je precies en met welk SP?.

En deze opmerking in de handleiding?
Make sure before you start that the new hard disk drive is identical to the other (same reference, same firmware...). Make sure also that Power Console Plus is already installed.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ja die harde schijf was niet volledig identiek nee. maar daarentegen die 4 die er in zitten is er ook al ééntje anders dan die andere 3. En daarnaast zou je bijvoorbeeld ook een 76GB schijf bij moeten kunnen pluggen bijvoorbeeld.

UPDATE: Overigens toch nog ff contact opgenomen met de leverancier betreffende die HD of dat het toch niet kon zijn omdat ik toch begon te twijfelen na je opmerking. Maar NEC heeft op basis van het serial number van de server uitgezocht welke HD we moesten hebben, dus dat dit het probleem is geweest, is vrijwel uitgesloten.

[ Voor 46% gewijzigd door Beamer op 07-03-2006 13:14 ]

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
De server draait inmiddels weer in zijn oude staat, inclusief de nieuwe HD. Echter wat mij opvalt, is dat voorheen en nu nog knipperen de 4 "oude" schijven van de raid-5 config tegelijkertijd. En die nieuwe HD (led) die knipper altijd net wat later.
Ik heb in de raid manager gekeken etc. daar zegt hij dat hij gewoon netjes meedraait etc. Echter vind ik het toch raar dat het ledje op een ander moment knippert. Misschien maak ik me druk om niets maar ik wilde me vragen wat jullie hiervan denken? En wat voor controles ik eventueel op de raid los zou kunnen laten?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:21
Beamer schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:55:
De server draait inmiddels weer in zijn oude staat, inclusief de nieuwe HD. Echter wat mij opvalt, is dat voorheen en nu nog knipperen de 4 "oude" schijven van de raid-5 config tegelijkertijd. En die nieuwe HD (led) die knipper altijd net wat later.
Ik heb in de raid manager gekeken etc. daar zegt hij dat hij gewoon netjes meedraait etc. Echter vind ik het toch raar dat het ledje op een ander moment knippert. Misschien maak ik me druk om niets maar ik wilde me vragen wat jullie hiervan denken? En wat voor controles ik eventueel op de raid los zou kunnen laten?
een (oude) schijf eruit trekken en kijken of je server het nog steeds doet ;)

zorg wel even voor een goede backup voor de tijd :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Beamer schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:55:
De led zit neem ik aan niet op de disk zelf maar op het backplane, maar ik zou me er niet zo druk om maken. Misschien dat deze iets andere disk een andere timing heeft voor het geven van een disk activitie signaal naar de led.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
@grolsch voor de rest ben je wel in orde? ;)

Ik heb nog even een vraag. Vandaag moest ik een gebruiker disabelen en zijn mail fowarden. Nu kan je dus niet de gebruikers volledig disabelen omdat ze mail anders niet meer wordt doorgestuurd (dit vind ik ook klote maar ok). Nu blokkeer ik dan altijd VPN en webmail en ontneem hem alle reachten.

Ik zie ik nu dat bij alle gebruikers onder Exchange features --> protocols, geen protocollen meer staan, waar dit voorheen altijd wel het geval was. Ik kan webmail dus niet uitschakelen terwijl het wel werkt (net getest). Iemand enig idee hoe ik de protocollen weer "zichtbaar" kan maken onder exchange features?

EDIT: heb het al gevonden view -->Advanced, dan wel zichtbaar 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Beamer op 09-03-2006 13:41 ]

Verwijderd

misschien is je nieuwe disk Parity-disk geworden ?

• Grolsch
Beamer, ik ben zeker wel goed wijs :P

Waarom zou je er niet zo een disk uit kunnen trekken :?
Daar is het systeem voor bedacht hoor.
Of verwacht je dat je een mailtje krijgt op het moment dat een HD aan het dood gaan is :?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 21:16

_Arthur

blub

Beamer schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:51:
@grolsch voor de rest ben je wel in orde? ;)
Omdat je toch opnieuw moest installeren had ik de werking van je raid5 set -zeker- getest. Je raid-5 aanmaken, OS er op en een random disk er uit trekken en wachten.

Daarna disk er weer in om te kijken of je raid5 set weer gerebuild werd.

Nu weet je namelijk nog niet of het wel of niet werkt, behalve dan "ik heb een raid5 set".

• Beamer

Beamer

Return of the legend

Topicstarter
Ik ben het er mee eens dat ik het toen had kunnen doen. Maar om het nu te doen tja ene kant als HD kapot gaat zelfde verhaal, maar dan doe ik dan wel een herinstal stel je voor dat het niet goed zit, wat me sterkt lijkt wat in me raid manager etc, worden netjes alle disks weergegeven etc., dan als ik het er nu uittrek ben ik weer een weekend onder de pannen. Misschien een andere keer dat ik het nog wel probeer, maar ja dan zeg ik tegen me baas ja ik wou ff testen of de raid-5 wel werkte die deed het niet en nu moet je me nog een weekendje uren betalen. Dan zegt tie ook van had die harde schijf er lekker in laten zitten waarom moest je die er zo nodig uit halen het draaide toch goed. :/

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 21:16

_Arthur

blub

Beamer schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 13:00:
Ik ben het er mee eens dat ik het toen had kunnen doen. Maar om het nu te doen tja ene kant als HD kapot gaat zelfde verhaal, maar dan doe ik dan wel een herinstal stel je voor dat het niet goed zit, wat me sterkt lijkt wat in me raid manager etc, worden netjes alle disks weergegeven etc., dan als ik het er nu uittrek ben ik weer een weekend onder de pannen. Misschien een andere keer dat ik het nog wel probeer, maar ja dan zeg ik tegen me baas ja ik wou ff testen of de raid-5 wel werkte die deed het niet en nu moet je me nog een weekendje uren betalen. Dan zegt tie ook van had die harde schijf er lekker in laten zitten waarom moest je die er zo nodig uit halen het draaide toch goed. :/
Als je er een disk uit trekt en het gaat niet goed; dan draaide het dus NIET goed en is het wel goed geweest om het in een gecontroleerde situatie te testen. Ipv te wachten totdat er spontaan een disk dood gaat en het alsnog niet goed is.

• Grolsch
Beamer schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 13:00:
tjah, wat je nu verteld is natuurlijk een beetje onzin.

Als je baas je een weekend extra moet betalen valt nog mee.
Wat als al het personeel niet had kunnen werken, omdat blijkt dat je RAID kabinet instabiel is :?

Je baas vind zeker een firewall nergens voor nodig, en virusscanners te duur ;)

Pagina: 1