Een mailtje met redenen is imo redelijk nutteloos. Laat mij dat eens toelichten adhv de opties die je hierboven geeft: 'wordt wel verwerkt', 'wordt niet verwerkt' en 'was niet de eerste'.
'Wordt wel verwerkt' merk je vanzelf

'Was niet de eerste' is niet bepaald een simpele knop: als een submit 's ochtends wordt gedaan en door de redacteur die dan dienst heeft afgekeurd wordt, zou de redacteur die 's middags dienst heeft eerst het werk van de ochtendredacteur moeten doornemen. Dat kan niet geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld omdat er vaak verschillende linkjes worden aangeboden. Dat is dus domweg teveel werk. 'Wordt niet verwerkt' heeft vaak verschillende redenen, en, zo blijkt nu maar weer, ook redenen met een beperkte houdbaarheid. In het licht van het nieuwsaanbod van vrijdag vond ik het nieuws over het Google-lek niet de moeite van het publiceren waard (ja, ik was degene die jouw submit afkeurde, net als die van skaars. Sorry hoor

), het betrof tenslotte een lek in een (zij het populaire maar per definitie gemankeerde) beta, en wat de leeftijd van de ontdekker voor belang had ontging en ontgaat mij nog steeds. Als 'ie nou vijf was geweest, alla, maar op je veertiende kan je al een behoorlijke hoeveelheid kennis hebben, nog los van de beschikbare vrije tijd en nieuwsgierigheid

Ook een third party bevestiging van het lek ontbrak op het moment dat ik de submit reviewde, het nieuws had daarmee een hoog 'tjonge, kijk nou 'es'-niveau en weinig relevantie. Dat een site als nu.nl het wel meteen bracht sterkt me alleen maar in die overtuiging
Een dag later blijkt dat Google het lek gedicht heeft (ik was gisteren te vroeg klaar om dat nog mee te krijgen), en dat veel sites er aandacht aan besteden. Omdat het nieuwsaanbod in het weekend bovendien een wat ander karakter heeft dan doordeweeks (om eens wat te zeggen: in het weekend vinden er geen product releases plaats, die doordeweeks wel aandacht opeisen), omdat Google snelle actie nodig vond én omdat de intrinsieke nieuwswaarde door de aandacht die het stuk elders krijgt ook was gestegen (het moet tenslotte niet zo zijn dat een T.net-lezer niet mee kan praten over iets wat bij iedereen voorop de tong ligt), oordeelde een collega dat het inmiddels gebracht moest worden. Mijn argumentatie is even geldig als deze, dus de afwijzing op vrijdag was net zo geldig - vind ik

- als het alsnog brengen op zaterdag. Een mailtje met 'dit is
nog geen nieuws' was dus wel mogelijk geweest, maar vergt voorspellende gaven en die hebben zelfs wij niet
Mailtjes vragen gewoon veel meer tijd en de redactie zit al krap in de uren. 'Onvoldoende uitzoekwerk' is in elk geval nooit een reden: als iets nieuwswaardig is brengen we het, al geef je alleen een link en een eenregelige samenvatting. Wel helpen meer gegevens ons om sneller een inschatting van nieuwswaardigheid te kunnen maken, maar als uit de submit niet duidelijk wordt waarom iets nieuws is dan checken we heus de bron nog wel even
Misschien is het makkelijker als je het ziet als een usenetpost: je weet nooit hoeveel mensen lol van je werk hebben, maar je doet het niet om complimentjes te krijgen, je post om een bijdrage te leveren. Die bijdrage werd en wordt bij ons zeer op prijs gesteld.