Winamp & hardnekkige tags in mp3's

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:03
Ik ben bezig met het opschonen en tagen van mijn mp3 collectie. Uiteraard met behulp van Tag&Rename (T&R) en Mp3 / Tag Studio (MTS).

Een van de problemen die ik had was dat losse mp3'tjes soms wel een albumnaam hebben in hun tag in Winamp. Het gevolg is dat je in je Media Library van Winamp veel albums met 1 a 2 nummers krijgt. Dat stoorde mij, dus wil ik de album tag bij losse nummers weg hebben. Doe ik dit met de bovengenoemde tools dan gaat dat goed. In de tools is het resultaat goed. Alleen bij sommige mp3 komt in Winamp dan toch weer een album naam te staan (en nog steeds niet in T&R en MTS). Wanneer ik van die nummers in de Media Library (alt+3) dan toch het album tag verwijder lukt het wel. Tot dat ik de Media Library leeg en opnieuw vul. Met andere woorden de albumtag wordt niet uit het mp3'tje zelf gehaald.

Uiteraard heb ik het deleten van tags over id3 v1 en v2 gedaan in beide programma's. Winamp toont het album alleen bij v2.

Als ik het mp3 in een text editor open en zoek op de albumnaam (in dit geval "538 Dance Smash Hits - Summer 2001") dan staat het altijd aan het einde van het mp3tje:
code:
1
..UUUUUUUUULYRICSBEGINEAL00034538 Dance Smash Hits - Summer 2001000053LYRICS200TAGThe Sound Of Goodbye (Single) Perpetuous Dreamer                                                                            ÿ

Via MTS heb ik ook bij het verwijderen van tag "delete all frames", clean up "more fields", en ook gewoon "remove tags" gedaan. Die data blijft gewoon in het mp3 bestand aan het einde staan.

In Winamp heb ik ook aangegeven dat hij niet tags bij afwezigheid mag gaan gokken. Helpt niet.

Ik wil dus eigenlijk van die junk data af die Winamp schijnbaar wel leest en gebruikt en de massive mp3 tag tools niet. Iemand hier ervaring mee of suggesties die ik nog kan proberen? Handmatig editten is eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
ik heb recentelijk mijn muziekcollectie in batch opgeschoond door middel van mp3bookhelper. Zijn rond de 9000 nog niet gebrande mp3tjes waar de tags ook zwaar vervuild waren. In batch kan je alle extra kenmerken die je niet nodig hebt, gewoon verwijderen....

Succes

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
Jammer, maar ook dat programma haalt die code van mijn eerste post niet uit het mp3'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tim, probeer eens in je text editor de tag te verwijderen en op te slaan als mp3.. Misschien werkt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
Ik heb precies "LYRICSBEGINEAL00034538 Dance Smash Hits - Summer 2001000053LYRICS200TAG" weggehaald. Winamp speelt hem wel af, maar hierdoor is het bestand wel corrupt door geraakt. Althans het context menu (rechtmuisknop menu) herkent niet meer dat het om een mp3 gaat en geeft daarom een error. Als ik het bestand dan in een tag programma open en opnieuw artiest en titel tag geeft is de file weer goed. En inderdaad dan is de album naam weg. Ook wel logisch, maar dit is geen goede manier van werken. Het is teveel werk om handmatig files te editten, en ik ben er helemaal niet zeker van of de file nu nog wel correct is. Zomaar in een teksteditor wat weghalen is niet juist.

Al die id3 info staat allemaal aan het begin van het bestand en die junk data van mij juist aan het einde. Dat lijkt mij een aanwijzing dat het niet een officiele id3 tag is. Wat Winamp er dan mee moet snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Staan je albums in een speciale Albums folder? Zo ja, maak in je Winamp Media Library een nieuwe view aan (rmb op Audio > Add Smart View of ins). Zorg dat je in de Simple View Editor zit, dat werkt wat makkelijker. Klik op het +-je wat er staat, en kies voor de volgende dingen: Het maakt verder niet uit of je Simple media view gebruikt of Artist/album view.

FilenameDoes not containAlbums-folder

Ga vervolgens naar je nieuwe view, en selecteer alles (Ctrl-A). Kies vervolgens voor Ctrl-E, en vink Album aan. Gooi deze leeg, en kies voor Update. :)

[ Voor 15% gewijzigd door pasta op 04-03-2006 03:07 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
Ik was niet op de hoogte van die views en dat je queries kon doen, maar de losse nummer staan niet in een folder die over een komt met de album tag die winamp weer geeft.

Een los nummer staat bv hier: 'I:\Music\Sorted\Single Tracks\P\Perpetuous Dreamer - The Sound Of Goodbye (Single).mp3' terwijl in winamp als album "538 Dance Smash Hits - Summer 2001" wordt weergegeven. Die albumnaam wordt rechtstreeks uit het mp3 bestand gehaald.

Dit: "Kies vervolgens voor Ctrl-E, en vink Album aan. Gooi deze leeg, en kies voor Update." is inderdaad een oplossing om de album tag in de medialibrary weg te halen. Maar wanneer ik de files dan opnieuw in de library stop dan zijn ze weer terug. De junk data blijft in het mp3'tje staan.

igg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 02:14:
Jammer, maar ook dat programma haalt die code van mijn eerste post niet uit het mp3'tje.
Je hebt wel bij "set ID3" v1&2 aangegeven? Standaard opent die op V1 (en dan krijg je niet alles weg;v1 kan maar beperkte info hebben, V2 is veel uitgebreider). Daarnaast moet je nog aangegeven welke kolommen je wilt zien; via "MP3 info colums". Want veel van die meuk staat niet in standaard kolommen. En een standaard tag editor haalt niet alles weg [daar liep ik zelf tegenaan totdat iemand op GoT over deze tool vertelde.

Ik weet niet of het mag, maar zou je ergens een mp3 kunnen posten, dan kan ik eventueel eventueel meekijken en even testen hoe de tag op te schonen

Heren moderators; als het niet mag mod mijn posting maar

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 02:39:
Ik heb precies "LYRICSBEGINEAL00034538 Dance Smash Hits - Summer 2001000053LYRICS200TAG" weggehaald.
Is dat geen Lyrics3 tag ipv ID3v1 of v2??? Het is maar een ideetje hoor..... :X :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
@Black Piet
Ja ik heb inderdaad ook gekozen voor ID3v1&2. Ik kan inderdaad niet zomaar een mp3 uploaden. Ik heb geprobeerd het filetje te cutten tot 10 sec, maar dan verdwijnt de gewraakte data aan het einde ook!

@ChAoSAkADaViD
Ik heb idd ook de lyrics tag opgezocht. Die was leeg. Ik heb er zelf data in gestopt, maar die komt aan het begin van het bestand te staan en de junk data blijft en staat aan het einde van het bestand.

maar heel vreemd, maar wel waar, nadat ik wat pasta suggereerde: "Kies vervolgens voor Ctrl-E, en vink Album aan. Gooi deze leeg, en kies voor Update" werkt goed. De album tags verschijnen niet meer in winamp en ook niet wanneer ik de Media Library leeg en opnieuw vul. Dat vind ik eigenlijk vreemd, want de junk data blijft in het mp3'tje staan.

Kortom mijn probleem is verholpen / op misterieuze wijze geen probleem meer, alhoewel ik bang ben dat winamp die setting, ondanks het legen van mijn media library, onthouden heeft en dus dat ik de zelfde problemen weer heb bij een versie instal van winamp / windows.

iig bedankt.
Pagina: 1