Bias-knop platenspeler > wat doet het?

Pagina: 1
Acties:
  • 548 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120212

Topicstarter
:)
Ik heb een Sansui SR222 draaitafel, een Onkyo TS-SR501E receiver en sinds vandaag een Vivanco PA 111 voorversterker (van de mediamarkt). link1 draaitafel ---link2 draaitafel
Fijn dat ik weer allerlei ouwe platen kan draaien, maar ik heb wat vragen.

1: Wat moet ik met die Bias-knop? Ik kan werkelijk niet vinden (op google) wat het precies doet. Iets met oversturing of skating? :? Hij kan van 0 naar 3 in stappen van 0,25.

2: Hoeveel gram gewicht moet ik instellen? Ik heb het nu op 0,8 staan. En wat voor invloed heeft het gewicht op het geluid?

3: Ik zag aan mijn baspeakers dat ze nogal op en neer gaan (met 1 hz ofzo). Dit zal wel het gehobbel in die ouwe platen zijn (van '60 tot eind '70), maar kan ik dat subsonische gedoe er niet uit halen? Ik neem aan dat het nergens bevorderlijk voor is. De uitslag die ze maken is relatief enorm. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

gewicht wil je zo laag mogelijk hebben, zonder dat de plaat overslaat. Het geeft aan hoeveel gewicht er op de naald staat, minder gewicht, minder 'schade' aan de plaat. Als ie te licht staat zal de naald echter makkelijk uit de groev springen en daar wordt je niet vrolijk van.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 23:28
Bias is ongeveer hetzelfde verhaal als van Atgast hierboven, maar dan voor de krachtverdeling links-rechts. Om te testen zou je een plaat zonder groef moeten hebben, als de bias goed staat blijft de naald op zijn plaats (de low-tech manier :))

Edit: trouwens, de downforce moet zeker niet te laag. Te lage downforce richt meer schade aan dan een iets te hoge. Het beste houd je de downforce aan zoals aangegeven op de opname cartridge. Als je die niet hebt, gewoon even navragen bij je lokale Hifi zaak.

[ Voor 36% gewijzigd door Jiriki op 03-03-2006 22:35 . Reden: Toevoeging ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Bias? Is dat niet de anti-skating?

Doordat de plaat aan de buitenkant harder draait dan aan de binnenkant heeft de naald de neiging om naar buiten te driften. Met de bias-knop kan je de arm zodanig afregelen dat ie netjes blijft stilstaan. Er zijn speciale platen zonder groef om dit in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Varienaja op 03-03-2006 22:35 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft de bias-instelling invloed op het stereobeeld?

Ik heb wel een LP met kale b-side. Even testen... :)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 120212 op 03-03-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44215

Heb het even opgezocht over bias (puntje 3 van de toppicstarter) op www.hear.nl, en daar schrijven ze:

'Het proces van voormagnetisatie voor opname op een magneetband, zoals bijvoorbeeld een geluidscassette. De voormagnetisering wordt Bias genoemd.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
@Apekool: de bias heeft inderdaad invloed op het stereobeeld, omdat dat onder 45 graden is opgeslagen. De hig tech manier van meten is dan ook met een oscilloscope en een LP met gescheiden linker en rechter signaal.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@mad_erik, volgens mij is dat wat anders. ik vond ook vanalles over Bias mbt buizenversterkers.

Ik heb net getest met een blanco LP. Als ik het Bias instel op 1,5 blijft de naald precies in het midden van de plaat. Is dat de juiste instelling? Of moet hij iets meer naar binnen of buiten trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:29
draaitafel bias = dwarsdrukcompensatie = anti skating
De ronddraaiende plaat wil het element naar het midden trekken. De bias gaat dit tegen door een tegenovergestelde kracht uit te oefenen. De benodigde kracht is afhankelijk van je naalddruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Nee, als de naald op dezelfde plek blijft is de bias goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Atgast schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:29:
gewicht wil je zo laag mogelijk hebben, zonder dat de plaat overslaat. Het geeft aan hoeveel gewicht er op de naald staat, minder gewicht, minder 'schade' aan de plaat. Als ie te licht staat zal de naald echter makkelijk uit de groev springen en daar wordt je niet vrolijk van.
Maaaarrrrrrrr je vergeet te vermelden dat je een naald wel heel licht in kunt stellen maar dat wanneer je op het minimale gaat zitten de geluids kwaliteit ook zal dalen.

Beter is om de gegevens van het naaldje op te zoeken en het gemiddelde te nemen van de minimum en maximum waarde. Vaak aangeduid met de term recommed tracking force.

Minumum waarde geeft welliswaar minder slijtage maar heeft als nadeling gevolg dat de aftasting van de groef natuurlijk ook minder is. Hoogst opgegeven waarde geeft meer plaat slijtage maar wel het beste geluid in 99 van de 100 gevallen.

Bias waarde gewoon hetzelfde instellen als je naalddruk. De Bias waarde is namelijk niets anders als een compensatie van het gewicht wat op je naald staat en door de kracht naar binnen word getrokken met als gevolg een ongelijkmatige slijtage tussen de linker en rechterkant van de groef (aftasting van een plaat vind namelijk plaats aan de zijwanden van een groef en niet op de bodem van een groef zoals sommigen wel eens denken ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 04-03-2006 00:19 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als eerste stel je je naalddruk in.

Je gebruikt weer die "lege" LP, draait je balansgewicht naar achteren totdat de arm "zweeft". Dan draai je de gewichtsschaal (die los kan draaien van het gewicht) naar 0 gram. *
Dan draai je het gewicht weer naar voren, naar ongeveer 2 - 2.5 gram

*op dit moment kan je ook de anti skating doen:
De anti skating is even vogelen, maar zal op ongeveer 2 - 2.5 gram uitkomen. Je arm zal nu langzaam naar buiten bewegen.

Let er ook op dat je TT waterpas staat. Je zal de pootjes kunnen verdraaien om dat te bereiken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-06 20:24

Redox

Motion Design / VFX

Verschillende pre-amps hebben een subsonische filter ingebouwd.

Pro-Ject Phonobox SE gebruik ik bijvoorbeeld. Subsonische frequenties hoor je toch niet, en het is alleen maar extra belasting voor je speakers en kan daardoor (ergens gelezen, dus correct me if I'm wrong) het hoorbare geluid vervormen. Het is tevens energieverspilling.

[ Voor 18% gewijzigd door Redox op 04-03-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 23:30
is 2-2.5 gram niet wat veel ? mijn thorens/linn doet 't prima met 1.5 gram, en ik heb altijd begrepen : hoe minder, hoe beter (voor 't vinyl dan iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

tech-no-logical schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:54:
is 2-2.5 gram niet wat veel ? mijn thorens/linn doet 't prima met 1.5 gram, en ik heb altijd begrepen : hoe minder, hoe beter (voor 't vinyl dan iig)
Klopt 2-2,5 gram is meestal voor dj tafels, ligt natuurlijk ook aan je element, voor hifi elementen is meestal iets van 1,5 gram vereist, maar dit kun je meestal wel op inet vinden voor het desbetreffende element
Te weinig is ook weer niet goed, dan krijg je een lousy geluidskwaliteit en het schijnt dan ook weer slecht voor je platen te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door blobber op 04-03-2006 16:09 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt helemaal aan je naald (dus niet aan je element). Ik ga ervan uit dat je er een standaard naald onder zit. En als je de informatie achter de draaitafel linkjes even leest staat dat er netjes hoor..

Overigens, 2 gram voor een DJ tafel is niet heel veel. Mijn concorde elektro's staan bijna op 4 gram.
Zelfs de stanton werkpaarden willen minimaal 3.5 gram zien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

teacher schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:21:
Het ligt helemaal aan je naald (dus niet aan je element). Ik ga ervan uit dat je er een standaard naald onder zit. En als je de informatie achter de draaitafel linkjes even leest staat dat er netjes hoor..

Overigens, 2 gram voor een DJ tafel is niet heel veel. Mijn concorde elektro's staan bijna op 4 gram.
Zelfs de stanton werkpaarden willen minimaal 3.5 gram zien.
Ja inderdaad een tijd geleden eens met zo'n oem bak gespeeld, zat een concorde nightclub-e in op 3,5 gram, ik vond dat loeizwaar, maar dat scheen normaal te zijn :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik las in de brochure van de draaitafel dat het minimum gewicht 0,8 gram is.
Uit de tekst maak ik op dat 'hoe minder gewicht hoe beter'. Dan heb je meer hoge tonen en dynamiek.
Ik heb hem maar op 1 gram gezet. Is prima zo.
Pagina: 1