Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

attiny2313 programming

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is een beginners vraag dus alvast mijn nederige excuus... Toch even de experts erbij halen:

Ik ben al dagen bezig een attiny2313 van een programma te voorzien maar dat wil niet lukken. Als hardware gebruik ik nu de dongle zoals die bij ponyprog geadviseerd word (enkel dat ik een LS gebruik ipv een HC. De uP heb ik op een boardje gezet met een 4MHz kristal en een program ledje. (uit een beginners PDF van Gerhard Schmidt) voeding is 5V

Eerst geprobeerd met avreal te programeren:

avreal/WIN32 - AVR controllers LPT programmer by Redchuk Alexandr
v1.25rev3 (Feb 9 2006 18:37:39) http://www.ln.com.ua/~real/avreal
bug-reports, suggestions and so on mail to avreal@real.kiev.ua

Command:
+TINY2313 -p1 -as -o4MHz -% -r 6.hex
% LPT base port 0x378
% assume that LPT data writes not faster then 1uS
% Atmel adapter for STK*00 found
% STK mode
% osc = 4000kHz -> setup=1, hold=1,1
% Reset
% PgmOn reply 0xFFFFFFFF
% Try 1 to resync by reset pulse % PgmOn reply 0xFFFFFFFF
% Try 2 to resync by reset pulse % PgmOn reply 0xFFFFFFFF
% Try 3 to resync by reset pulse % PgmOn reply 0xFFFFFFFF
% Try 4 to resync by reset pulse % PgmOn reply 0xFFFFFFFF
Can't resync
Reset pin released
Adapter disabled

Daarna ook nog met ponyprog2000 maar deze zegt dat het device niet herkend wordt (of niet aanwezig is) Het prog ledje gaat hierbij wel branden.

Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet... Heeft iemand een hint of tip wat de eenvoudigste test (volgorde) is?

Ik ben best al lang met electronica bezig, maar meer HF, geen data, en al zeker 10 jaar met een koude soldeerbout gezeten... alles (maar vooral mijn treal and error) is een beetje roestig...

Bedankt alvast met jullie geduld!

Leo.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Welk schema heb je gebruikt? Deze of deze?. Eerst natuurlijk gewoon alle verbindingen controleren, kijken of je de goede pinnen hebt aangesloten op de printerpoort en op de attiny. MISO/MOSI niet per ongeluk omgedraaid? Niet een te sterke pull-up bij de reset lijn gezet? Als de attiny nog niet gebruikt is is een kristal zelfs niet eens nodig, standaard staat de interne oscillator aan. Voor dat AVReAl moet je niet -o4MHz opgeven, dat is de snelheid waarmee het protocol om te programmeren wordt uitgevoerd. 4MHz kan ie zeker niet bijhouden, niet met een 4MHz kristal en zeker niet met de interne oscillator van standaard 1MHz. Zet deze snelheid een flink stuk lager: 0.1Mhz ofzoiets.

www.madwizard.org

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
Volgens mij ondersteund ponyprog de Attiny2313 nog niet. Wel zijn oudere broer de AT90S2313
Misschien een handige link voor je http://expand.xs4all.nl/avr/intro.jsp

[ Voor 30% gewijzigd door Steefph op 03-03-2006 21:26 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Madwizard: Ik heb nu de tweede gemaakt. (na diverse eenvoudige versies) goede tip over de clock...

De nieuwste versie van ponyprog kent wel de attiny2313.

Ik heb weer wat leesvoer en ik zal alles nog eens goed nalopen... Ik meld me weer.

Bedankt zover.

Leo.

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-04-2019
Ik heb toevallig voor Carnaval ook nog zon ATTiny2313 geprogrammeerd, en daarbij zat er gewoon 5v op VCC en RST, 0v op GND, en de juiste kabels aan de juiste pinnen van de eerste programmer (dus niet betterSTK200), en dat werkte uiteindelijk als een droom. Ook met de nieuwste Ponyprog2000. Ik gebruikte verder AVRdude die bij de nieuwste WinAVR meegeleverd is, dus misschien is dat een tip?

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
't is maar een klein tipje, maar toch.

Voor school ben ik ook bezit met een AVR (atmega32). Ook ik maak gebruik van de ponnyprog dongle.

Per ongeluk heb ik als IC niet het aanbevolen IC gebruikt 8)7, maar een ander (type zelf weet ik niet meer).

Een na het ic vervangen te hebben door de aanbevolen versie werkte hij wel.

gebruikte schema (volgens mij):
http://www.lancos.com/e2p/avrisp-siprog.gif

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!

Met een eenvoudige aansluiting (FBPRG van ba1fb) en avreal. Ik weet niet waarom de andere brouwsels niet werkten (ik heb ondertussen zoveel geprobeert dat ik daar wel nooit achter zal komen)

Nu ik dit aan de praat heb ga eerst hiermee aan de gang totdat ik de tiny wat onder de knie heb.

Bedankt voor alle hulp!

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:59:
Met een eenvoudige aansluiting (FBPRG van ba1fb) en avreal. Ik weet niet waarom de andere brouwsels niet werkten (ik heb ondertussen zoveel geprobeert dat ik daar wel nooit achter zal komen)
Mooi dat het gelukt is. Als je je parallele poort nog enigsinds wilt beveiligen kun je nog 1k weerstanden zetten tussen alle lijnen behalve GND. Mocht er dan per ongeluk een pin op output gaan dan maakt het geen kortsluiting met je parallele poort.

www.madwizard.org

Pagina: 1