Toon posts:

[acces/SQL] users toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik ben nog niet heel ervaren met acces/sql maar ben druk bezig het te leren.
ben al een poosje aant zoeken maar kan niet echt vinden wat ik bedoel dus hoop dat iemand me ff helpt.

Ik heb een tabel met users waar heel makkelijk nieuwe aan kunnen worden toegevoegd. die worden geimporteerd vanuit excel met 10-30 tegelijk. nu kan het zijn dat een user al bestaat en het is niet de bedoeling dat iemand er 2keer in voor komt natuurlijk.

ik moet dus eigenlijk de recordset waar de nieuwe users inzitten vergelijken met de tabel waar de rest inzit. de nieuwe moeten erbij en de bestaande niet. aan de hand van 2 velden per gebruiker is op zn minst nodig om een unieke id te krijgen.

hoe kan ik dit het best oplossen? welke sql statement is daar het best voor te gebruiken?
ik dacht aan distinct maar ben er nog niet uit hoe ik dit ga realiseren.

het lijkt me een vrij standaard procedure, is er ook een simpele oplossing voor?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 14:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een unique constraint leggen op het username veld?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
en hoe doe ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
niemand verder een idee?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een goed boek?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[google=unique constraint access] zou alvast een goed begin zijn.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
ja kheb wel een paar boeken maar kdacht, misschien weet iemand hier een vrij simpele oplossing voor. kben al dagen aant zoeken, maar niet met heel veel succes.

t probleem is dat het wel snel moet blijven. ik kan natuurlijk beide tabellen bij mekaar gooien en dan de users met een unieke naam/geboortedatum/stad eruit eruit halen en die weer in een nieuwe tabel zetten maar dat lijkt me niet echt een effectieve oplossing.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je nou een goed boek gaat lezen over databaseontwerp/modelleren/oid, dan kom je gauw genoeg achter hoe het moet. Het is namelijk nogal basic stuff.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
heb ook een boek gelezen, maar dacht iemand kan me vast wel een duwtje in de goede richting geven. aangezien het zon basic probleem is...

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Okay, eerst even wat informatie:
• welke constraints heeft de tabel waar de gegevens in moeten komen?
• hoe ziet je query er nu uit die de gegevens moet importeren?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 22:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je hebt ondertussen al een duw in de juiste richting gekregen door -NMe- en door P_de_B. Wat voor informatie mis je nog? Wat heb je nu zelf al geprobeerd? En wat lukte daar niet mee?

Edit: overigens, is deze ook van jou? [rml][ Access] Tabellen vergelijken op overeenkomsten[/rml]

[ Voor 23% gewijzigd door Creepy op 06-03-2006 17:27 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1