[TV] kapot door vallen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 14:57
Mijn TV is enkele weken geleden ongeveer een halve meter naar beneden gevallen. Harde ondergrond, maar geen fysieke schade aan de buitenkant.

Sindsdien, als ik mijn TV aanzet, krijg ik een grote witte streep in het midden (horizontaal) en verder niets. Jah, gepiep, maar dat deed hij al een tijdje.

Voor mij gevoel is het zo dat de beeldbuis nog wel projecteerd, maar niet meer goed verdeeld op het scherm.

Het is een (ouderwetse) breedbeeld van Sony, als dat nog van belang mocht zijn.

Wat ik graag wil weten:

- wát is er kapot?
- hoeveel kost dat? :+
- kan ik het zelf maken?

bedankt

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Ik denk dat dit moeilijk te zeggen is, maar misschien een heel andere tip: vaak valt zoiets onder de inboedelverzekering :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Elektronicanet schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:28:
Ik denk dat dit moeilijk te zeggen is, maar misschien een heel andere tip: vaak valt zoiets onder de inboedelverzekering :)
je laat zelf iets vallen en dat valt volgens jou onder de dekking, vertel me direct waar dan stap ik over :) (werk zelf als schade regelaar adviseur bij een lokale verzekeraar...)

eigenlijk kun je nooit je eigendommen verzekeren tegen fouten van je zelf, dat zou wel erg fraude gevoellig worden (muv auto casco, ruitbreuk, brand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarschijnlijk zijn de spoelen die je afbuiging verzorgen afgebroken... Is dit dit maken? Ja... Maar koop maar een nieuwe tv ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

het heeft in elk geval met je afbuiging te maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 20:07
Schroef hem eens open en controleer alle stekkers achterop de beeldbuis (laat hem wel even staan, zonder stroom. TV=Hoge spanningen!!). Check in het bijzonder die van de magneten die de electronen afbuigen. Hoogstwaarschijnlijk is de verticale 'afbuiger' los.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

Nakebod

Nope.

-wat is er kapot?
Je tv natuurlijk :P

Veel vestand van TV's heb ik niet, maar als je geluk hebt, is het alleen iets van losse contactpunten.
En je "ouderwetse" tv heeft toevallig geen garantie meer? Ik verwacht dat de onderzoekskosten al snel tegen de 100 euro lopen, en dan hebben ze er nog niet eens iets aan gedaan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
ik weet dus niets van tv's - tenminste, de binnenkant -

heel simpel dus:

ik zoek iets wat vast hoort te zitten, dit lijkt op een magnetische spoel? (waarop ik deze, met de stekker in de WCdoos, tegen mn tong steek?)

ik zal hem eens openschroeven.

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136207

Ik denk eerder dat de anode kabel los is maar kijk uit er staat een spanning op van ongeveer 100000Volt op. De anode kabel is de rode dikke kabel die met een zuignap op de beeldbuis is gezet. De anode zorgt voor het buigen van de beeldlijnen. Het kan ook een lager voltage zijn maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 136207 op 03-03-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 18:02
StuiTeR schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:31:
[...]

je laat zelf iets vallen en dat valt volgens jou onder de dekking, vertel me direct waar dan stap ik over :) (werk zelf als schade regelaar adviseur bij een lokale verzekeraar...)

eigenlijk kun je nooit je eigendommen verzekeren tegen fouten van je zelf, dat zou wel erg fraude gevoellig worden (muv auto casco, ruitbreuk, brand)
Niet geheel mee eens, als ik mijn TV in huis laat vallen omdat ik deze moet verplaatsen o.i.d. Dan valt dit bij mij wel onder de inboedelverzekering (amev). Heb het in de praktijk al een keer kunnen gebruiken toen mijn Digitale Camera van de trap was gevallen, en nee die had ik er niet afgegooid. Maar deze werd volledig vergoed!

For rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Anoniem: 136207 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:37:
Ik denk eerder dat de anode kabel los is maar kijk uit er staat een spanning op van ongeveer 100000Volt op.
Mwoa, bij een kleurentelevisie is dat maar iets van 25.000 tot 30.000 volt hoor.

Maar goed, niet minder dodelijk dus. :+

Wat mensen ook nog vergeten is dat in de voeding een paar dikke condensatoren zitten. De spanning die daar van af komt is lang niet zo hoog. Maar de stroom is zo groot dat die ook dodelijk kan zijn. In ieder geval kun je er fikse brandplekken aan overhouden.

De binnenkant van een TV is geen speelplaats. Als je weinig van stroom en spanning af weet, kun je er beter vanaf blijven. Een nieuwe TV is altijd nog goedkoper dan een begrafenis.

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Anoniem: 136207 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:37:
Ik denk eerder dat de anode kabel los is maar kijk uit er staat een spanning op van ongeveer 100000Volt op.
Dús afblijven? of zit dit stuk apart ingesloten?

ik wil graag niet achteraf denken van: had ik daar mn kapsel maar niet aan verpest

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier nog een paar linkjes http://www.stickycarpet.com/pinx/starwars.html
http://www.pennridge.org/works/television.html
http://www.rcilink.com/arcade/TubeSwap_steps.htm

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 136207 op 03-03-2006 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
Nou, ik heb dit wel bij een beeldscherm van een computer gehad en die werd dood verklaard. Aangezien die reparaties nógal prijzig zijn. Bij een TV zal het zeker niet makkelijker zijn want daaraan valt nog minder door een monteur aan te vervangen. Ik denk idd dat je niet goedkoop uit zult zijn als je m laat repareren...misschien toch een goed excuus om je vriendin over te halen om n mooie nieuwe LCD-TV te kopen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G-SuPRuuB schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:50:
misschien toch een goed excuus om je vriendin over te halen om n mooie nieuwe LCD-TV te kopen? :+
TheNymf vraagt hoe je het probleem op moet lossen niet om zijn vriendin over te laten halen voor een nieuwe tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar is de vacuüm niet uit de beeldbuis. Anders verbranden de kleurenkannonen en dan krijg je ook geen, slecht of raar beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Anoniem: 136207 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:07:
Maar is de vacuüm niet uit de beeldbuis. Anders verbranden de kleurenkannonen en dan krijg je ook geen, slecht of raar beeld.
hoe moet ik dit dan testen, toch zeker wel openschroeven? want aan de buitenkant is geen schade whatsoever

offtopic:
Potjandosie, het is nog de TV van mijn vriending! toevallige gok mag ik hopen?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon de achterkant er af en de beeldbuis laten ontladen gewoon een tijd niet gebruiken. Want als hij aan heeft gestaan blijft er altijd spanning in de beeldbuis aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Anoniem: 136207 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:14:
Gewoon de achterkant er af en de beeldbuis laten ontladen gewoon een tijd niet gebruiken. Want als hij aan heeft gestaan blijft er altijd spanning in de beeldbuis aanwezig.
oké dan vraag ik nu of de stekker er uit kan. bedankt :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07
RetepV schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:42:
Mwoa, bij een kleurentelevisie is dat maar iets van 25.000 tot 30.000 volt hoor.
Maar goed, niet minder dodelijk dus. :+
Voltage is zover ik weet nog steeds niet dodelijk :) Amperes wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 136207 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:07:
Maar is de vacuüm niet uit de beeldbuis. ,,,,,,.
Hij is leuk >:) >:)

(je bedoeld natuurlijk: zit er misschien lucht in de beeldbuis... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78967

Jongens nooit een tv gerepareerd...
Als je een witte horizontale streep krijgt dan is je vertikaal afbuiging defect. En geheid is het een IC met een koeling erop gesoldeerd.
Beeldbuis is heel anders krijg je geen streep maar heeeel veel vonken.
Enige probleem kan zijn is dat de kleuren nooit meer goed komen omdat het kleurmasker vaak verbuigt bij dit soort acties ....
Even zoeken op de print waar het donker ziet en daar oversolderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb weleens een tv gerepareerd en het bleek toen de anode te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Bij jouw tv ligt de printplaat onderin de kast ( horizontale opstelling )
Door de klap die de tv maakte is er een scheurtje ontstaan in de printplaat en is en 1 of meerdere printbaantjes onderbroken.
Dit kun je zien door de print uit de kast te nemen en van dichtbij te bekijken.

wanneer je het onderbroken koperbaantje ( of baantjes ) hebt getraceerd dan kun je op de plaats van de breuk met een klein fittingschroevendraaiertje de groene laklaag van het koper wegkrabben en het baantje doorsolderen over de breuk.
Let wel op dat je tijdens het solderen niet twee baantjes per ongeluk met elkaar verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[...]

nee toch echt waar :+ (en ik werk als stratemaker, kan je nagaan!)
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Anoniem: 63856 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:27:
Bij jouw tv ligt de printplaat onderin de kast ( horizontale opstelling )
Door de klap die de tv maakte is er een scheurtje ontstaan in de printplaat en is en 1 of meerdere printbaantjes onderbroken.
Dit kun je zien door de print uit de kast te nemen en van dichtbij te bekijken.

wanneer je het onderbroken koperbaantje ( of baantjes ) hebt getraceerd dan kun je op de plaats van de breuk met een klein fittingschroevendraaiertje de groene laklaag van het koper wegkrabben en het baantje doorsolderen over de breuk.
Let wel op dat je tijdens het solderen niet twee baantjes per ongeluk met elkaar verbind.
wou ik sowieso al doen, ik heb wel ervaring met printplaten/computeronderdelen.

Btw: de TV is nog niet zó oud als op de foto's die ik gezien heb..

EDIT:

het was een kapotte printplaat!

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 19-04-2006 15:01 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

OK daar zit wel wat in hè ;) Had er even niet bij stil gestaan dat de TS de tv zelf heeft laten vallen. Beetje offtopic: maar als er nu visite is, en die stoot de tv van de tafel :? Wordt het dan wel gedekt (mits je een uitgebreide verzekering hebt)?

Om nog een bijdrage aan dit topic te leveren :p Mocht het een TDA ICtje zijn wat kapot is (afbuiging oid), geef me het typenummer, met een beetje geluk heb ik 'm hier liggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Elektronicanet op 04-03-2006 01:39 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 07:36

WouterG

Dit is geen ondertitel

Vaak vallen tv's gewoon nog te repareren. Even openschroeven, kijken of er op de printplaten schade te zien is en dat opnieuw solderen. En oppassen voor het hoogspanningsgedeelte.
Heb ook twee tv's succesvol gereanimeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170028

Yep, vertikale afbuiging.

Klinkt wellicht stom maar kan je op de volgende manier controleren:
Zet het toestel aan.
Neem (bij voorkeur een lange geisoleerde) schroevendraaier.
Plaats deze met de punt op het "kunststof juk" die over de hals van de beeldbuis geschoven is.
(Dat kunststof ding waar de afbuigspoelen op zitten).
Houd nu het handvat van de schroevendraaier tegen je oor (klinkt gevaarlijker dan het is).
Nu zou je een monotone 50Hz brom moeten horen (heel duidelijk).
Is die er niet dan is het inderdaad de vertikale afbuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

RetepV schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:42:
[...]

Een nieuwe TV is altijd nog goedkoper dan een begrafenis.
Daar merkt de topic starter gelukkig niets van :+

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 26653 op 04-03-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Jongens alsjeblieft, pas nou toch OP met kapotte tv's. Als je er geen kaas van gegeten hebt, laat het kastje dan dicht en breng het ding weg. TV's zijn erg gevaarlijk.

Het is allemaal al een keer gezegd, maar even samenvattend: Je vertikale afbuiging werkt niet. Je tv is niet dood en ook niet ten dode opgeschreven, maar er is een kans dat de kleuren niet meer goed komen. Niet alleen kan het raster zijn verbogen of niet meer op z'n plek zitten, maar de afbuigspoelen en permanente magneten kunnen ook van hun plaats zijn gekomen door de val. Het is erg bewerkelijk (zelfs voor een expert) om dat allemaal weer goed te krijgen.

Vertikale afbuiging die stuk gaat is meestal een doorgebrand ic (zoals gezegd) maar omdat het probleem optrad na een val zou het hier ook een losgeraakte connector kunnen zijn, of een haarscheurtje in de print, of een onderdeel op de print dat al niet zo goed vastzat en nu helemaal is losgekomen.

Als je er geen verstand van hebt, kun je hooguit proberen om alle connectors te controleren. Wrik ze voorzichtig een beetje. Als er eentje helemaal los ligt dan heb je je vriendje gevonden. Blijf van de beeldbuis af en bemoei je ZEKER niet met de dikke anode-kabel (die eindigt aan de beeldbuis onder een rubber kapje). Blijf daar af. De beeldbuis werkt als condensator waardoor de hoogspanning (30kV) soms na weken nog eenwezig is. Ga niet knoeien met de print of solderen en kom NIET aan het binnenste van het apparaat als het aan staat.

Bedenk je ook dat die horizontale lijn alle energie bevat die normaal over het hele scherm wordt verdeeld. De fosforlaag op die plek slijt ongeveer 600x zo hard dan normaal, dus als je tv te lang aan staat met die streep dan blijf je dat zien. Draai je licht- en contrastregelaars zo laag mogelijk als je dat toch wilt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54

pistole

Frutter

ik heb dit ook wel eens gehad met een Sony tv (verhuis schade in dit geval). Hij deed het weer als ik een flinke ros gaf 8)7

Later bleek dat een gelijkrichter los op de print zat. Even aanstippen met een soldeerbout bleek voldoende!

Mijn tip: controleer de printplaat op losse zaken, maar pas goed op in het high-voltage gebied!

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Elektronicanet schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 01:38:
[...]

OK daar zit wel wat in hè ;) Had er even niet bij stil gestaan dat de TS de tv zelf heeft laten vallen. Beetje offtopic: maar als er nu visite is, en die stoot de tv van de tafel :? Wordt het dan wel gedekt (mits je een uitgebreide verzekering hebt)?

Om nog een bijdrage aan dit topic te leveren :p Mocht het een TDA ICtje zijn wat kapot is (afbuiging oid), geef me het typenummer, met een beetje geluk heb ik 'm hier liggen :)
/oftopic, dan is het nog niet verhaalbaar op je eigen inboedelverzekering omdat het gewoonweg geen gedekte schade is. Echter als de "omgooier" een AVP (aansprakelijkheids verz. particulieren) heeft kan je die aanspreken. besef wel dat een avp altijd op dagwaarde uitkeert. (tuurlijk kan de omgooier ook zelf aansprakelijk stellen voor de schade!)
xabre16v schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:29:
[...]

nee toch echt waar :+ (en ik werk als stratemaker, kan je nagaan!)
:O
er zijn uitzonderlijk gevallen bekend (wellicht dat je daar op doelt) dat Aegon dekking biedt omdat ze de beeldbuis als glas aanmerken en die schade is gedekt. Ook als je er bv zelf water in laat vallen omdat er "toevallig" een plant op staat willen ze nog wel eens betalen. Dit zijn echter uitzonderlijke situatie's binnen hun "alle van buiten komende onheilen dekking"

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 04-03-2006 16:11 ]

Pagina: 1