Na bijzetten nieuw geheugen artifacts/memtest errors

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb vorige week bij MyCom 2 x Corsair Valueram 1024 MB PC3200 gekocht. Omdat het geen 'kits' zijn voor dual channel, heb ik gevraagd of dus 2 losse reepjes ook konden. Dat kon, mits de serienummers maar opeenvolgend zijn volgens hun, draait het in dual channel.

Maar goed, ik heb daarnaast reepjes Kingston Valueram, wel een kit van 2 x 512 PC3200 in me systeem zitten. Aangezien ik BF2 speel leek het me wel handig om extra geheugen bij te plaatsen omdat ik niet wil dat geheugen oa een bottleneck is voor me Gigabyte 7800GTX. Processor is AMD XP 64 3500+ Venice. En Moederbord is een Gigabyte GA-K8NF-9.

Nadat ik het in me systeem geplaatst had, bij opstarten gaf hij dual channel aan, geen probleem. Vervolgens werd er net een nieuwe patch uitgerold voor BF2, dus eerste keer spelen met 3 gig in totaal blijkt opeens af en toe artifacts te ontstaan, punt van het pistool die smeert lekker mee, soms bij inzoomen sniper gun, rechter rondje zwart etc. In eerste instantie dacht ik dus dat het door de patch was, maar aangezien ik dat toch niet geloofde en na wat rommelen in de videosettings dacht ik toch maar even te kijken of het geheugen nu wel goed is. Want zelfs al een keer dat BF2 eruit klapte wat ik nooit heb gehad.

Dus ik hier die memtest programma gedraaid en ik zie dat de 4 bankjes bijelkaar ERRORS geven. Dus ik denk dat moet er een zijn van die 4. Na alle bankjes een keer gedaan te hebben, met 4 tot 5 passes en geen errors. Dus het moet de samenwerking zijn. Net de 2 x 1024 gedaan meer dan 3 en half uur testen en geen errors.

Hoe kan dit? En is dit op te lossen of helaas pindakaas de 2 x 512 moeten er aan geloven?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:51
Zet je command rate op T2. Deze staat vaak op enabled/T1, zonder is het geheugen wat trager, maar wel stabieler. Of draai het op 333Mhz.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 15:57
Kijk sowieso goed naar de ingestelde timings. Ik heb ook eens een combinatie gehad van twee maal 512MB en twee maal 1024MB VS PC3200 op één nForce4 bord. Echter, het BIOS nam de timings over van de iets vlottere 512MB DIMM's (o.a. CL2.5 vs. CL3 en nog enkele andere) waardoor het zaakje niet stabiel liep.

Neem precies die geheugen timings over die het BIOS aangeeft wanneer je alleen beide 1024MB DIMM's er in hebt zitten (schrijf ze allemaal op). Doe vervolgens beide 512MB DIMM's er bij in en zorg dat de timings identiek zijn aan wat je zo-even hebt opgeschreven (stel dus handmatig in). Dit werkte in ieder geval wel bij mij :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Nou ik heb even tot nu toe alles opgeschreven, maar helaas zijn alle timings hetzelfde :|

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
CAS#          3
MINRAS        8T
RASTOCAS      3T
ROWPRECHARGE  3T
ROWTOROW      2T
ROWCYCLE     11T
ROWREFRESH   14T
READTOWRITE   4T
WRITERECOVERY  3 bus clock
WRITETOREAD    2 bus clock
REFRESH        200Mhz, 7.8 ns
READPREAMBLE   5.5ns
ASYNC LATENCY  7ns

Elk reepje apart hebben deze settings. Dus dan zouden ze samen moeten kunnen werken. Echter bij memtest geeft hij fouten op test #5.

Ik heb al gekeken naar versie bios, die moet ik nog wel updaten, maar de updates zijn alleen maar supported cpus.

Trouwens de reepjes Kingston zijn single sided en de Corsair double sided, echter in moboboekje staat dat dit geen problemen moet geven.

Verder meer ideeen?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 21:04
Ik heb het zelfde moederbord en heb er 2 x corsair 512MB en 2 x twimos 512MB er inzitten zonder probleem.
Ik vermoed ook dat het de timing is en misschien de combinatie singel - dubble sidded geheugen.
Heb je al eens gebropeerd het geheugen te underclocken in de bios?
Op 333 Mhz en op T3 etc.

Maar ik vind het vreemd dat je geheugen op 200Mhz (400Mhz) draaid met 4 bankjes vol.
Hij moet dan eigelijk op 333Mhz draaien want dat is de limiet van dit moederbord.
Ik heb hem daarna handmatig overgeclockd naar 400Mhz en dat werkt bij mij ook.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Als ik naar de specificaties kijk van het moederbord, lijkt het me gewoon dualchannel 400 aan te moeten kunnen.

T3 waar vind ik dat precies? Ik had hierboven een rijtje staan, welke moet ik dan hebben? En command rate?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
SpiriTNL schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:04:
Ik heb het zelfde moederbord en heb er 2 x corsair 512MB en 2 x twimos 512MB er inzitten zonder probleem.
Ik vermoed ook dat het de timing is en misschien de combinatie singel - dubble sidded geheugen.
Heb je al eens gebropeerd het geheugen te underclocken in de bios?
Op 333 Mhz en op T3 etc.

Maar ik vind het vreemd dat je geheugen op 200Mhz (400Mhz) draaid met 4 bankjes vol.
Hij moet dan eigelijk op 333Mhz draaien want dat is de limiet van dit moederbord.
Ik heb hem daarna handmatig overgeclockd naar 400Mhz en dat werkt bij mij ook.
Niet zo zeer de limiet van het moederbord, maar van de geheugencontroller, en die zit bij AMD toch echt in de proc ingebakken, niet op het moederbord.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Hoe zit het dan met de AMD XP 64 3500 + Venice? Waaraan kan ik zien welke snelheid geheugen is? Met 2 bankjes op dual channel (400) geen probleem. Echter met 4 bankjes wel. Limiet van moederbord is volgens mij gewoon dual channel op 400.
Pagina: 1