Toon posts:

ATM E3 G.703 Coax Interface voor E3 lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ons moederbedrijf heeft zonet een contract afgesloten om een E3 lijn (weliswaar afgekapt op 10Mbit) te plaatsen. Deze zal via een Fiber getermineerd worden op een MDF waaruit wij een G.703 Coax interface krijgen.

Nu stel ik me enkel de vraag of dit "normaal" is voor E3 connecties, en of iemand hier reeds ervaring mee heeft betreffende de benodigde router en/of WIC (we spreken hier over Cisco materiaal). Alles zou cisco moeten blijven, de E3 word achteraf verdeeld naar 4 PIX Firewalls.

Iemand die wat licht op deze zaak kan schijnen ?

Grtz,
Thanis

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Even je leverancier bellen?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

VWIC-1MFT-G703 is RJ-48. Zie zo geen coax staan... Trancievertje erbij anders misschien?

[ Voor 73% gewijzigd door JackBol op 03-03-2006 20:33 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een E3 is 34Mbit, redelijk standaard dat dit coaxiaal gebeurt.

De verstaalslag van optisch (STM-1?) naar electrisch 34Mbit is niet altijd nodig. Vaak kan men met behulp van een channelised STM-1 kaart ook een 34Mbit verbinding maken. Het is maar net welke router en de prijs je wil betalen.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je kunt toch ook je provider vragen alles op Ethernet af te leveren ? Dus een termination point op basis van RJ45 ? Ik neem effe aan dat je er toch IP overheen gaat laten lopen.. Laat dan je provider die handel lekker leveren, scheelt je een hoop werk, en is in vergelijking tot de kosten van de lijk een kleinigheidje extra.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Tja,

Dat is nu juist het probleem ... de provider levert enkel af op G.703 Electrical Coax en niets anders. Er is een policy in ons bedrijf dat we nooit CPE van een provider afnemen en dus moeten we dit ook nu zelf voorzien. Heb uiteraard m'n leverancier al aangeschreven, maar dacht ook hier eens te horen.

Ik had reens een ATM-E3 Wic gevonden met Electrical Coax aansluiting,maar deze blijkt enkel voor de 26xx reeks te zijn, en wij hebben eigenlijk net een nieuwe 2851 aangekocht enkele maanden terug. Deze zou ik daarvoor willen gebruiken gezien ik daar nog 6 ongebruikte interfaces op heb.

Ik wacht het antwoord van de leverancier wel even af en dan zien we wel,laat nog wel iets weten dan.

Grtz,
Thanis

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Volgens mij heb je deze nodig:

http://www.cisco.com/en/U...heet09186a0080091b9e.html

ondanks het er niet bij staat maar vanaf de pagina van de router wel gelinkt is:

http://www.cisco.com/en/U...terfaces_and_modules.html

Vrij vaag, best eens contact opnemen met cisco direct, meestal antwoorden zij vrij vlot, hoogstwaarschijnlijk is het ondertussen gesupport maar alle stukken site niet up to date.

Zoals gezegd is het normaal dat E3 op coax afgeleverd wordt.

[ Voor 49% gewijzigd door Tomsworld op 04-03-2006 14:04 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Gillie
  • Niet online
De linken laten een ATM E3 card zien?

Misschien kan de TS aangegeven of dit de bedoeling is, ATM of 'normaal' E3 is een wezenlijk verschil.

• Bl@ckbird
  • Niet online
ISP ff bellen / mailen welke router en (H)WIC / NM kaart ze hier normaal gesproken voor gebruiken.

De NM-1A-E3 ATM E3 kaart is supported op de 2851, maar je hebt minimaal SP Services IOS nodig.
(Of hoger, bijvoorbeeld Advanced IP Services als je een firewall wil hebben.)

Of je idd. de NM-1A-E3 nodig hebt moet je ff bij je ISP checken.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 20:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Vergeet niet traffic shaping aan te zetten ;) als alles draait

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-02 08:13
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:17:
Beste tweakers,

Ons moederbedrijf heeft zonet een contract afgesloten om een E3 lijn (weliswaar afgekapt op 10Mbit) te plaatsen. Deze zal via een Fiber getermineerd worden op een MDF waaruit wij een G.703 Coax interface krijgen.

Nu stel ik me enkel de vraag of dit "normaal" is voor E3 connecties, en of iemand hier reeds ervaring mee heeft betreffende de benodigde router en/of WIC (we spreken hier over Cisco materiaal). Alles zou cisco moeten blijven, de E3 word achteraf verdeeld naar 4 PIX Firewalls.

Iemand die wat licht op deze zaak kan schijnen ?

Grtz,
Thanis
Ik zie hierboven mensen praten over een ATM kaart maar moet je niet gewoon een SERIAL kaart hebben ? En is het voor internet of voor een point-to-point.

Ik verwacht dat je provider een kast neerzet met daarin een multiplexer die op de glas-infra van de provider wordt gezet. Uit die glas-infra wordt dan een E3 gehaald en die krijg jij dus op COAX aangeleverd. (KPN noemt dit cityring bijvoorbeeld, er wordt bijvoorbeeld een Alcatel ADM geplaatst in hun glasvezelring. Deze ring kan een stmX snelheid zijn, en ze vormen daar gewoon VC's in om zo E1's, E3's, DS3's, STM1 etc... te leveren)
Hoe de provider dat doet is niet jou zorg natuurlijk maar je moet wel goed weten of je een ATM of een Seriele internet verbinding krijgt (want daar gaat het denk ik om)
Heb al meerdere keren meegemaakt dat mensen een verkeerde kaart kopen en dat gaat echt niet werken :)

[ Voor 9% gewijzigd door kevertje1977 op 05-03-2006 00:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg inderdaad een ATM E3 lijn aangeleverd vanuit de ADM die ze bij ons plaatsen. Ik hoop echter dat onze ISP zijn ADM op een andere locatie wil plaatsen want ik heb eigenlijk het volgende netwerk:

Locatie 1: Hoofdgebouw op het terrein, vlak naast een interconnect van de glasvezel provider (BT). Dit gebouw is via een 48 vezels fiberoptic ring verbonden met 3 andere gebouwen op hetzelfde terrein.

Datacenter: Hier staat alles.

Het probleem is dat de ISP met de fiber binnenkomt op locatie1 en ik eigenlijk een kilometer verder moet zijn in het datacenter. Er zijn nog genoeg vezelfs op de fiberring vrij (max. 100Mbit), maar als de ISP de fiber niet aankoppelt op ons patchpaneel op locatie1 en enkel daar de ATM E3 wil leveren zit ik met het probleem dat ik serieus wat extra kosten moet doen. Ik vermoed dat ik dan een of andere omzetting ga nodig hebben, en dan bedoel ik dus dat ik op locatie 1 een router met ATM én F/O aansluiting moet gaan plaatsen.

Zal dus best ook maar eens met m'n leverancier praten over de goedkoopste 'degelijke' routeroplossing om dit te doen. Hopelijk bestaat er zoiets in een 800 of 1700 series chassis, maar ik betwijfel het. Als ik dus verplicht ga zijn om een extra router + ATM wic + F/O wic te kopen zie ik tegen een extra kost van om en om de 10000€ aan ...vind ik wel een beetje heel veel eerlijk gezegd.

Ach ja ... we zien wel, het is natuurlijk niet mijn budget waar het uit moet komen :)

Grtz,
Thanis

• Gillie
  • Niet online
kevertje1977 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 00:34:
[...]
KPN noemt dit cityring bijvoorbeeld, er wordt bijvoorbeeld een Alcatel ADM geplaatst in hun glasvezelring. Deze ring kan een stmX snelheid zijn, en ze vormen daar gewoon VC's in om zo E1's, E3's, DS3's, STM1 etc... te leveren)
KPN cityringen zijn niet alleen Alcatel, Marconi/Siemens kan ook.
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:16:
Het probleem is dat de ISP met de fiber binnenkomt op locatie1 en ik eigenlijk een kilometer verder moet zijn in het datacenter. Er zijn nog genoeg vezelfs op de fiberring vrij (max. 100Mbit), maar als de ISP de fiber niet aankoppelt op ons patchpaneel op locatie1 en enkel daar de ATM E3 wil leveren zit ik met het probleem dat ik serieus wat extra kosten moet doen. Ik vermoed dat ik dan een of andere omzetting ga nodig hebben, en dan bedoel ik dus dat ik op locatie 1 een router met ATM én F/O aansluiting moet gaan plaatsen.
Je praat over eigen fiber ring 48 vezels. Weet je toevallig ook welke soort? Multimode of Singlemode.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, of het multi- of single-mode is vergeet ik dus altijd. Ik weet wel dat het redelijk oude Fiber is, die maximaal 100mbit aankan (of 1gbit op max. 800m dan) en dat de connectors uit 2 aansluitingen bestaan, een transmit/receive met vierkante aansluiting. Cisco bied dit al niet meer aan, enkel bij HP vind ik het nog betaalbaar terug.

Grtz,
Thanis

• kevertje1977
Gillie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:39:
[...]

KPN cityringen zijn niet alleen Alcatel, Marconi/Siemens kan ook.

[...]
Het was ook een voorbeeld :)

Maarreh, als de fibers een bestaande glas-city-ring van BT zijn is de kans vrij groot dat het Single Mode is.
Dat ze max 100mbit aan kunnen vind ik erg vreemd. Het ligt er maar wat voor apparatuur je erop zet.
Als BT jou een E3 levert op G703 niveau dan moeten ze wel een ADM plaatsen. Of je moet darkfiber 100mbit af gaan nemen maar dat is een ander product dan E3 op G703.

Ik denk trouwens dat jij (of je bedrijf) bepaalt waar je de E3 wil hebben. Als dat 1 km verderop is moet BT of verder graven of ergens anders op de ring aansluiten (misschien loopt hun netwerk daar ook wel)
Of ze daar meer voor gaan vragen ligt een beetje wat jij met ze afspreekt. Voor een 3 jaar contract doen ISP al wat makkelijker over eenmalige kosten.

Snap trouwens niet dat je een E3 ATM afneemt voor IP. Ik zou gewoon een ETHERNET lijntje afnemen. Dat is tegenwoordig heel normaal.

[ Voor 30% gewijzigd door kevertje1977 op 05-03-2006 15:19 ]

• Bl@ckbird
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:16:
Hopelijk bestaat er zoiets in een 800 of 1700 series chassis, maar ik betwijfel het. Als ik dus verplicht ga zijn om een extra router + ATM wic + F/O wic te kopen zie ik tegen een extra kost van om en om de 10000€ aan ...vind ik wel een beetje heel veel eerlijk gezegd.
Als BT je verbinding op 10/100/1000 Mbit Ethernet kan afleveren, is een 1700 / 1800 goed.
Dit moet wel op basis van koper. (UTP / RJ-45) Anders zit je al met dure SFP-NM card voor het aansluiten van glas. Of je moet iets met media converters doen, maar dat is weel een extra kastje.

10/100 is de beste optie. Voor gigabit zit je alweer op een 2821.
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 13:58:
Nou, of het multi- of single-mode is vergeet ik dus altijd. Ik weet wel dat het redelijk oude Fiber is, die maximaal 100mbit aankan (of 1gbit op max. 800m dan) en dat de connectors uit 2 aansluitingen bestaan, een transmit/receive met vierkante aansluiting. Cisco bied dit al niet meer aan, enkel bij HP vind ik het nog betaalbaar terug.
LC / SC / ST ?
Voor een cityring zal het wel Single mode zijn denk ik...

De 3500 switches zijn nog SC.
Al het nieuwe spul van Cisco is LC.
Een verloopkabeltje ST - LC kun je gewoon bestellen. ( Als het ST is.)

[ Voor 32% gewijzigd door Bl@ckbird op 05-03-2006 15:54 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Ow, de laatste replies die ik hier nu zie zijn wel een beetje uit de bocht. Die vezels waarover ik sprak zijn zogenaamde "dark fibers", vezels die we dus zelf in de grond gestopt hebben.

Wat betreft de E3 lijn, tja, hier in .BE is het allemaal niet zo éénvoudig, en huren wij niet direct bij B Telecom (netwerk leverancier - Belgische spoorwegen, en dus niet British Telecom, mijn excuses). De ISP waarvan we de lijn afnemen kan enkel een E3 lijn bieden, en geen ethernet oplossing. Allemaal heel bizar natuurlijk, maar die ISP is ook de leverancier van zowel fixed als mobile voice voor de gehele groep en daar kan ik dus niet veel tegen doen.

Ik hoop dus dat B Telecom of de ISP (mobistar) de binnenkomende fiber (die enkel op locatie1 kan geleverd worden) wil aankoppelen op onze "dark fiber" ring om zo de ADM in het datacenter te plaatsen. Dit spaart ons direct enkele duizenden Euro's uit omdat we dan enkel een ATM E3 Wic dienen aan te schaffen.

Anyway, deze week komen ze de site survey uitvoeren (hopelijk) en dan weet ik weer wel wat meer. Heb in ieder geval in deze topic toch al wat info kunnen verzamelen. Waarvoor dank !

Grtz,
Thanis

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 21:16

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:31:
Ik hoop dus dat B Telecom of de ISP (mobistar) de binnenkomende fiber (die enkel op locatie1 kan geleverd worden) wil aankoppelen op onze "dark fiber" ring om zo de ADM in het datacenter te plaatsen. Dit spaart ons direct enkele duizenden Euro's uit omdat we dan enkel een ATM E3 Wic dienen aan te schaffen.
Lijkt me niet dat er ook maar 1 ISP is die hun glasvezels eerst nog aan die van een andere partij wil knopen en daarachter de ADM te zetten.

Vraag gewoon wat gangbare apparatuur is die men aan een E3 koopt aldaar en schaf dat aan.

Het lijkt me trouwens niet dat een 28xx of zelfs 36xx cisco serie deze koppeling aankan kwa interface, aangezien deze lang niet de volle 34mbit kunnen routen.

• kevertje1977
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:31:
Ow, de laatste replies die ik hier nu zie zijn wel een beetje uit de bocht. Die vezels waarover ik sprak zijn zogenaamde "dark fibers", vezels die we dus zelf in de grond gestopt hebben.

Wat betreft de E3 lijn, tja, hier in .BE is het allemaal niet zo éénvoudig, en huren wij niet direct bij B Telecom (netwerk leverancier - Belgische spoorwegen, en dus niet British Telecom, mijn excuses). De ISP waarvan we de lijn afnemen kan enkel een E3 lijn bieden, en geen ethernet oplossing. Allemaal heel bizar natuurlijk, maar die ISP is ook de leverancier van zowel fixed als mobile voice voor de gehele groep en daar kan ik dus niet veel tegen doen.

Anyway, deze week komen ze de site survey uitvoeren (hopelijk) en dan weet ik weer wel wat meer. Heb in ieder geval in deze topic toch al wat info kunnen verzamelen. Waarvoor dank !

Grtz,
Thanis
Dat schept inderdaad wel wat licht (hoe toepasselijk) op de zaak.

Ik zou als ik jou was gewoon een router kopen en die op de locatie zetten waar B-Telecom de E3 aflevert. Vervolgens zou ik een 100mbit Multimode fiber optische kaart in je router stoppen, voor een 7206 bijv de PA-FE-FX , mits je MM fibre hebt tussen je panden.
Aan de andere kant kan je dan eenzelfde router plaatsen of een convertor van fiber naar RJ45, of een module voor je switch.
Uiteraard kan je ook een GEIP kaart o.i.d. kopen en aan de andere kant voor je switch een GBIC ofzo.
Mogelijkheden te over.

Ik verwacht niet dat B-Telecom hun ADM op jouw fiber gaat zetten (als je al singlemode fiber hebt).
Ten eerste is dat lastig met storingen en ten tweede krijgen ze dan bij een breuk op jou fiber-ring een onderbreking in hun ring (Los of Resilience) terwijl de rest van hun ring wel mooi rond is (vermoedelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ondertussen ook te horen gekregen dat ik eventueel een G.703 to fiber converter zou kunnen gebruiken. Heb hiervoor het volgende product teruggevonden:
http://www.blackbox.nl/pr...1655014050&bmLocale=nl_NL

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk product ? Het is de bedoeling dat we dus de binnenkomende Coax E3 omvormen zodat we die kunnen koppelen op een fiber netwerk. Kan dit ? Of heb ik nog steeds langs beide kanten een omvormer nodig en nog altijd een E3 wic dan ?

Ik heb eens ergens iets gelezen van een E3 modem die een E3 naar Ethernet levert, is dat misschien een alternatieve oplossing indien bovenstaande niet zou werken

Kwestie van het budget toch maar zo beperkt mogelijk te houden.

Grtz,
Thanis

Verwijderd

Zo'n linedriver converteert het E3 signaal naar een (custom) signaal wat over de glasvezel loopt. Aan de andere kant van de lijn wordt het signaal dus weer terug geconverteerd naar een E3 signaal. Misschien heb je geluk en gebruiken de linedriver een protocol wat je direct kan verwerken maar normaal gesproken converteer je het weer terug naar E3 en gebruik je zo'n set puur om de data over een eigen glasvezel te verplaatsen. Dus BT levert op locatie A, via een set linedrivers verplaats je het naar locatie B en daar routeer je de data van E3 naar IP en dat gaat het netwerk op.

Dat laatste zou je ook op locatie A kunnen doen waarna je het IP verkeer naar locatie B stuurt. Dit is waarschijnlijk wat goedkoper dan de €4000,- van de linedrivers. De router staat dan echter niet in het datacenter.

En ja een modem wat de E3 signalen weet om te zetten naar ethernet en rechtstreeks op de ring gooit is natuurlijk goedkoper dan van e3 naar x naar e3 naar ethernet

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag eigenlijk een betaalbaar alternatief gevonden welke achteraf bekeken wel zeer interessant is. Indien iemand hier ervaringen/bedenkingen bij heeft mag je die zeker geven, bij veel animo hieromtrent begin ik wel een apart topic hierover, want lijkt me zeer leuk materiaal:

http://www.linuxrouter.nl

Dit is een partner/reseller van ImageStream producten welke serieus krachtige routers gebaseerd op linux zijn. Prijs is zeer scherp, maar als je reviews en tests bekijkt zijn ze een stuk performanter dan hun Cisco tegenhangers. Op de site van imagestream vind je zelfs een heuse Cisco Alternative matrix.

De oplossing die ik in gedachten had was een ImageStream "rebel" router met E3 interface. Listprijs is rond de 3600$.

Grtz,
Thanis
Pagina: 1