LVM setup advies

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:26
Ik wil op mijn nieuwe Linux fileserver eens met LVM aan de slag. Maar ik zit nog met een aantal onduidelijkheden en wellicht hebben jullie wat tips...

De fileserver heeft momenteel 2x 300G SATA schijven en daar komt binnenkort 2x120G PATA bij.
Bij sets van schijven draaien in software RAID-1.
Op de 300G schijven heb ik root op LVM op swraid via Debian. Werkt heel mooi allemaal.
Hierop staan een aantal LVs binnen 1 VG.

Nu wil ik de data in de loop van de jaren steeds kunnen verslepen naar nieuwere en grotere schijven.
In principe kan de massa van de data (200+ GB) in 1 LV worden geplaatst.

Nu mijn vragen:
- is het wel slim om 1 hele grote LV te maken. Of is het slimmer om deze te splitsen in meerdere kleinere LVs (van bijvoorbeeld 50G) ?
- gebruik ik 1 VG op alle disks, of zou ik juist op iedere (set van) disks een apart VG moeten maken ?
(wat is het nut van meerdere VGs als je er in principe altijd maar eentje van hebt)
- kan ik een LVs binnen een VG verplaatsen van PV naar PV ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
GarBaGe schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:13:
- is het wel slim om 1 hele grote LV te maken. Of is het slimmer om deze te splitsen in meerdere kleinere LVs (van bijvoorbeeld 50G) ?
Persoonlijk zou ik zeggen van niet. Het voordeel van meerdere logische volume's is dat ik mijn partities over de volumes kan verdelen en op zo'n manier bijvoorbeeld kan voorkomen dat mijn systeem blijft staan omdat ik geen plaats meer op mijn partitie heb. Als ik mijn partities over meerdere logische volumes verdeel kan bijvoorbeeld rustig een partitie vollopen zonder dat de rest van mijn systeem blijft staan. :)
- gebruik ik 1 VG op alle disks, of zou ik juist op iedere (set van) disks een apart VG moeten maken? (wat is het nut van meerdere VGs als je er in principe altijd maar eentje van hebt)
Verdeelde VG's is bijvoorbeeld interessant als ik praat over verschillende fysieke storage devices en ik niet wil dat al mijn data verdeeld wordt over de devices. Via de VG's kan ik dus bijvoorbeeld mijn database volume op een aparte storage zetten en mijn archieven en logs op een ander volume (zoiets is meestal sterk aan te raden in een produktieve omgeving). :)
Ehm niet helemaal, je kunt de LV's alleen binnen een VG veranderen (resizen bijvoorbeeld). Ik kan met het offline nemen van mijn VG nieuwe PV's toevoegen of PV's verwijderen, maar doordat het LV in principe niet weet op wat voor disk ie actief is (alleen in welke VG) vermoed ik sterk dat dit niet helemaal gaat werken. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Ten eerste een hele goeie howto over LVM http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html
Ik zou een aantal LVs maken voor specifieke doeleinden net groot genoeg met wat spelings-ruimte. Hierdoor hou je ruimte over in je VG die je naderhand weer kunt toewijzen aan een LV die volloopt. Een LV met bv reiserfs als filesystem kun je online resizen zowel groter als kleiner, ext2/3 kun je alleen online groter maken (om kleiner te maken moet je het fs unmounten)
- gebruik ik 1 VG op alle disks, of zou ik juist op iedere (set van) disks een apart VG moeten maken ? (wat is het nut van meerdere VGs als je er in principe altijd maar eentje van hebt)
Als je LV wilt kunnen migreren tussen verschillende PVs is het volgens mij het makkelijkst als deze aan dezelfde VG zijn toegedeeld.
Een volledige VG kun je blijkbaar vrij makkelijk exporteren naar een andere systeem (heb ik GEEN ervaring mee)
Juist wel. Zie de howto van tldp http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/removeadisk.html Ik kan er alleen niet uit opmaken of dit online (gemount fs) kan.

Tip: schenk ook wat aandacht aan het filesysteem wat je wilt gaan gebruiken hier zitten ook nogal wat verschillen in.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Zoals Renegade al zegt, je systeem draait gewoon door als een van de LV's spontaan volloopt. (Database dumpje anyone?)

Daarnaast kun je je zo groot maken als je nu nodig hebt en de rest van de ruimte op je schijf (in je VG) toewijzen op het moment dat je LV dreigt vol te raken. Je hoeft dus niet lang van te voren weten hoeveel data je op welke LV zet. Op het werk gebruiken we voor elke klant een aparte LV die vergroot wordt indien nodig.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun