Ik wil op mijn nieuwe Linux fileserver eens met LVM aan de slag. Maar ik zit nog met een aantal onduidelijkheden en wellicht hebben jullie wat tips...
De fileserver heeft momenteel 2x 300G SATA schijven en daar komt binnenkort 2x120G PATA bij.
Bij sets van schijven draaien in software RAID-1.
Op de 300G schijven heb ik root op LVM op swraid via Debian. Werkt heel mooi allemaal.
Hierop staan een aantal LVs binnen 1 VG.
Nu wil ik de data in de loop van de jaren steeds kunnen verslepen naar nieuwere en grotere schijven.
In principe kan de massa van de data (200+ GB) in 1 LV worden geplaatst.
Nu mijn vragen:
- is het wel slim om 1 hele grote LV te maken. Of is het slimmer om deze te splitsen in meerdere kleinere LVs (van bijvoorbeeld 50G) ?
- gebruik ik 1 VG op alle disks, of zou ik juist op iedere (set van) disks een apart VG moeten maken ?
(wat is het nut van meerdere VGs als je er in principe altijd maar eentje van hebt)
- kan ik een LVs binnen een VG verplaatsen van PV naar PV ?
De fileserver heeft momenteel 2x 300G SATA schijven en daar komt binnenkort 2x120G PATA bij.
Bij sets van schijven draaien in software RAID-1.
Op de 300G schijven heb ik root op LVM op swraid via Debian. Werkt heel mooi allemaal.
Hierop staan een aantal LVs binnen 1 VG.
Nu wil ik de data in de loop van de jaren steeds kunnen verslepen naar nieuwere en grotere schijven.
In principe kan de massa van de data (200+ GB) in 1 LV worden geplaatst.
Nu mijn vragen:
- is het wel slim om 1 hele grote LV te maken. Of is het slimmer om deze te splitsen in meerdere kleinere LVs (van bijvoorbeeld 50G) ?
- gebruik ik 1 VG op alle disks, of zou ik juist op iedere (set van) disks een apart VG moeten maken ?
(wat is het nut van meerdere VGs als je er in principe altijd maar eentje van hebt)
- kan ik een LVs binnen een VG verplaatsen van PV naar PV ?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD