Geen sub met SPDIF onder 2.1

Pagina: 1
Acties:

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-02 08:38
Ik heb sindskort een reciever van sony de str-de545 aangesloten op de spdif uitgang van mn dfi infinity nforce 2 ultra 400 board. Echter als ik de versterker op 2.1 zet, werkt mijn subwoofer niet. Bij 5.1 werkt alles gewoon prima.

Is er iemand die toevallig weet wat het zou kunnen zijn?

Met voorbaat dank :D

• djkorpo
Niemand? :'(

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:40
Bij een normaal stereo signaal is er geen apart sub-kanaal. Je reciever is blijkbaar niet in staat met een stereo signaal de lage tonen door te voeren naar de sub.

Een 2.1 signaal bestaat niet. Wordt wel gebruik voor stereosets met aparte subs (die dus zelf filteren en de lage tonen naar de sub toestuurt), maar je gaat no-way een dergelijk driekanaals signaal uit je computer krijgen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• djkorpo
oke ik weet genoeg :) dan knal ik maar een tulp mini jack tussen mn reviever en soundkaartje Slotje mag erop!

• LV-426
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Het is wel mogelijk. Je moet ac3filter gebruiken (versie 1.01a of hoger), output instellen op 5.1, spdif aanvinken (niet passthrough) in "main" en pcm aanvinken in "use AC3filter for.... in "systeem" Vervolgens de matrix/mixer aanpassen zodat je 2.1 krijgt, dus geen auto matrix.. En speel wat met bas redir. Dus 5.1 met "stille" surroundboxen.

Echter misschien werkt het al simpeler als je je output in ac3filter op 2.0 + SW zet (2.1 dus), heb dit zelf niet geprobeerd.

Je zegt overigens dat het niet werkt als je je versterker op 2.1 zet... Dan ligt het volgens mij aan je versterker, die zou stereo dan naar 2.1 moeten filteren/upmixen en dat dus niet doen.

Let goed op of je een stereo (pcm) of ac3 signaal verstuurd via je spdif. Eventueel upmixen naar dolby surround en dan de gains van je achterste boxen op 0 zetten kan ook.

Verwijderd

djkorpo schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:37:
2.1 zet, werkt mijn subwoofer niet. Bij 5.1 werkt alles gewoon prima.
Klopt, de soundstrom ondersteund alleen dolby encoding bij 5.1. Op de andere stands geeft die alleen stereo geluid (2.0) over de spdif.

Maar wat je wel kan doen is je fronts op small instellen bij je versterker zodat die de lage tonen via je subwoofer uitstuurt.
Pagina: 1