Toon posts:

[illustrator] Spacing in fonts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien (weer) een basic Illustrator vraag, maar ik kom er niet uit. Zal wel beginnen met een plaatje waarop het probleem duidelijk is.
Afbeeldingslocatie: http://mindbench.nl/align.gif
Het komt er dus op neer dat de tekst later (verder naar rechts) begin dat het object, zoals te zien is aan de rode lijn. Dit geeft problemen bij het alignen van tekst objecten met verschillende lettergroottes. Ze komen niet recht onder elkaar, tenzij ik er outlines van maak. Maar dat is niet de bedoeling, omdat ik later de tekst nog moet kunnen aanpassen. Zaken zoals kerning, tracking, e.d. staan allemaal op 0. Hoe los ik dit op?

Ik gebruik trouwens Illustrator CS2

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
En als je er nou eens een tekstveld van maakt ipv een tekst object. (een vierkant tekenen met de teksttool) en daar in de tekst gaan opmaken dan zal alles toch wel goed moeten lijnen denk ik

Verwijderd

Topicstarter
dat geeft hetzelfde probleem.

Verwijderd

De tekst begint feitelijk gezien niet `verder naar rechts`. Als je de letter `i` zou bekijken in een font-bewerkingsprogramma, zul je zien dat de maker wil dat er een x-stel pixels witruimte aan de linkerkant behouden moeten blijven, ook als het de beginletter van je zin is. Kortom, zo is het font gebouwd - en dit heeft als voordeel dat als de letter `i` even later in je zin gebruikt wordt er ook netjes wat witruimte voor staat. Zoals het hoort dus.

Feit dat dit aan het begin van een zin/alinea ook gebeurd, is het probleem van de vormgever. Van jouw dus, in dit geval. Als je alles wel strak wilt laten beginnen, verticaal gezien, dan zul je dit handmatig moeten doen, op het oog. En zelfs dan kun je nog verschillende keuzes maken, hóe uit te lijnen. Succes.