[Multi-OS]User Synchroniseren

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 08:41
Voor school hebben ik en een paar klasgenoten de opdracht gekregen om Windows, Novell en Linux (de Active Directory, Edirectory en Ldap) met elkaar te laten synchroniseren.
Hierbij is het de bedoeling dat de user profielen gesynchroniseerd tussen de verschillende servers.

Omdat we op school les gehad hadden in novell, linux en windows leek het ons het verstandigste om deze 3 besturingssystemen te kiezen.
Onze keuze gaat dus uit naar Novell Netware 6.5, Suse Linux 9.2 en windows 2003 server, maar indien het handiger is een ander operating system (sun?) te gebruiken ipv 1 van deze 3 servers dan is dat natuurlijk ook mogelijk.

Op google en op dit forum heb ik al lopen zoeken naar software die ons bij deze opdracht zou kunnen assisteren en daarmee heb ik o.a. de volgende software gevonden:

- novell identity manager (http://www.novell.com/products/identitymanager/index.html)
- Admwin SetupBatcher (www.admwin.com)

Van deze 3 leek mij zelf identity manager het meest geschikt maar hierbij werd het mij niet duidelijk of het mogelijk was om een soort van periodieke synchronisatie uit te voeren tussen de verschillende operating systems. Hierbij leek het wel mogelijk om een nieuwe user aan te maken welke meteen bij alle operating systems aangemaakt werd.

In de handleiding van Admwin werd duidelijk dat het synchroniseren van deze 3 operating systems een lastige klus zou worden met dat programma omdat niet alle operating systems gesynchroniseerd konden worden (windows en novell was bijvoorbeeld niet mogelijk)

En nu de paar vragen die al deze informatie samenbrengen:

- Is er nog meer software waar we eens aandachtig naar zouden moeten kijken?
- Is het beter om een ander operating system te nemen ipv novell?
- Tips van hoe we dit het makkelijkste op kunnen lossen

Dit is dus echt bedoelt om ons met de neus in de goede richting te wijzen en niet zozeer dat we graag meteen alle installatieprocedures & instellingen naar ons toegeworpen krijgen. School blijft tenslotte toch om te leren.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je hebt 3 systemen die je apart wilt blijven gebruiken? Waarom?

Kun je niet in 1 keer naar een degelijk open sourced protocol overstappen? Je hebt al 2 LDAP systemen (AD en LDAP). Ik ken Novell's systeem niet zo goed dus ik zou naar LDAP overstappen. Daarnaast bestaan Novell's oplossingen voor zowel Windows als Linux dus kun je dat misschien beter doen (als je reeds een uitgebreide Novell implementatie hebt).

Je zult waarschijnlijk moeten zien wat de kost van het systeem. Vanwege integratie kun je AD imho uit het plaatje laten (alhoewel de nieuwe Samba misschien er mee overweg kan?)

[ Voor 23% gewijzigd door Guru Evi op 04-03-2006 04:14 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Als een van de projectleden kan ik hier ook wel op reageren

De opdracht is een opdracht die wij van school gekregen hebben, het is dus niet mogenlijk om iets aan deze opdracht te weizigen.
Dus de systemen appart blijven gebruiken is een must.
Van en uitgebreide novell implementatie is op dit moment geen sprake, alle 3 de servers worden vanaf "schroot" gebouwd.
We zullen zelf even kijken of novell ook ldap ondersteund want dan zou het inderdaad wel n idee zijn om alles op ldap te laten draaien.

Ook met de kosten van dit project hoeven we geen rekening te houden, alle versies die wij gebruiken zijn trail versies die maar een beperkte tijd werken. Desnoods moeten we een server een keer opnieuw installeren, we moeten voor school toch alles documenteren over hoe we dingen doen.

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 08:41
een klein schopje in de hoop dat iemand ons hier toch mee kan helpen

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:02

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

mnielsm schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:20:
...
In de handleiding van Admwin werd duidelijk dat het synchroniseren van deze 3 operating systems een lastige klus zou worden met dat programma omdat niet alle operating systems gesynchroniseerd konden worden (windows en novell was bijvoorbeeld niet mogelijk)
Aller eerst kan je Novell's Edirectory en Windows Active Directory WEL laten synchroniseren...

je hebt namelijk ook Edirectory voor Windows :). Deze 'add-on' zorgt er voor dat de Edirectory en de Active Directory aan gesynchroniseerd worden. Het regelt de synchronisatie tussen de verschillende containers (dus ook users). Ik moet je wel vertellen...het is een hele klus dit aan de praat te krijgen... maar als het werkt ... dan werkt het goed...!

Ik weet ook dat er Edirectory bestaat voor Linux... maar wat de status hier van is kan ik niet vertellen. Voor de rest kan ik met Linux helaas niet helpen... Voor zover al gezegd is zal Samba misschien ook wel een eind op weg helpen...

edit:
Whoops... volgende keer eerst maar op de site kijken ...
Iig ik zie dat Novell z'n DirXML heeft omgenoemd naar Novell Identity Manager... Als dit nog steeds dezelfde werking heeft als DirXML is het de uitkomst :) Dus de synchronisatie van AD->Edir en vise versa moet dan al goed gaan...

edit 2:
Na wel 5 minuten Google gebruikt te hebben kwam ik op DEZE site. Ik denk dat je hier wel iets kan vinden over de authenticatie van Linux -> AD.

[ Voor 26% gewijzigd door Mysteryman op 05-03-2006 14:42 ]

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Verwijderd

heel erg bedankt,
We hebben nu via identity manager de active directory en de netware edirectory werkende.
we mogten helaas niet ook edirectory op de windows machine zetten want het moesten 3 verschillende platvormen zijn en kon je dan net zo goed 3 novell servers neerzetten.

maar heel erg bedankt voor de informatie, nu alleen nog even een 3e besturingssysteem vinden die we eraan kunnnen koppelen.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Novell eDirectory en Active Directory praten allebei LDAP. Dus dat is geen enkel probleem om te synchroniseren met OpenLDAP, Fedora Directory Server of een andere willekeurige LDAP server.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Het is niet de bedoeling om je huiswerk hier te posten en door een ander te laten oplossen. Het is niet voor niets jouw huiswerk en niet het onze :)

Deze gaat dus dicht

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.