(her)aanleg thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.732 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169968

Topicstarter
1.1 Inleiding

Omdat m'n huidig thuisnetwerk (voor zover daar sprake van is ;) ) nietmeer aan m'n eisen voldoet , zou ik graag dit volledig opnieuw aanleggen. Het nieuwe netwerk zou moeten uitblinken in :
  • Stabiliteit
  • Snelheid
  • Veiligheid
Gezien ik me wel interesseer in netwerken , zou ik door dit netwerk aan te leggen ook mijn kennis wat willen verruimen en wat dingen toepassen (ik denk aan : een server opzetten , een firewall instellen , ...)

1.2 Huidige situatie

Hieronder volgt een netwerkschets van de huidige netwerksituatie (vergeef me mijn gebrekkige visio kennis aub :X )

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/webspace/huidig_netwerk.jpg

Misschien dat dit schema niet (geheel) duidelijk is , daarom nog een woordje uitleg :

Het internet komt binnen op de zolder , gaat vanaf daar met +- 20meter telefoonkabel naar de kamer waar m'n workstation staat , daar komt een splitter op en vanaf daar gaat het naar de usb modem (copperjet 800). Om bestanden via het netwerk te streamen en te gamen op m'n xbox (via xlink) vertrekt er een crosscable naar beneden toe , ik schat dat dit +- 15meter is.

1.3 Tekortkomingen bij huidige situatie
  • Mijn isp meld dat er signaalverlies is op de lijn , dit zou te wijten zijn aan slechte binnenbekabeling.
  • Hierdoor haal ik niet de maximale snelheid (6mbit) die mijn isp me aanbied.
  • Er is geen sprake van veiligheid , er wordt op geen enkele manier poorten geblock.
  • Er is geen mogelijkheid meer dan 1 client (xbox) aan te sluiten.
  • Er moet altijd handmatig via de inbelsoftware van de usbmodem ingebeld worden.
1.4 Oplossing(en) ?

Om het probleem van het signaalverlies op te lossen dacht ik eraan om een netwerkmodem te kopen , deze zodicht mogelijk bij de binnenkomst van de telefoon te zetten , en deze dan (in bridged mode) alles laten 'doorstreamen' naar de firewall ,waar vanaf daar het verder gaat naar de switch waarop de clients (en servers) aangesloten worden.

Het probleem van de meerdere clients tegelijk aansluiten wordt doordat de firewall dienst doet als gateway , en er gebruik gemaakt wordt van een switch ook verholpen.

Als laatste zou het veilig(er) moeten zijn , doordat het internet voor het de clients (en servers) bereikt , gefirewalled wordt.

Hieronder volgt een schema van hoe ik het in gedachten had :

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/webspace/toekomstig_netwerk_resized.jpg

1.5 Vragen , onduidelijkheden , advies

Allemaal goed en wel denken jullie nu misschien wel , maar wat is dan het probleem ? Waarom moet je hiervoor een topic op GoT openen ?
Wel , ik heb een heleboel vragen waarvan ik na geGoT , gegoogled en zelf nagedacht te hebben er niet direct uitkom...Ik zal ze hier kort even opsommen en aangeven waar de probleemstelling precies zit.
  1. De modem.
  2. De switch.
  3. De firewall.
1. Een van de meest fundamentele in het gehele netwerk lijkt me een stabiele en snelle modem.

Wat me bij mijn zoektocht hierna is opgevallen is dat er tegenwoordig bijna geen 'losse' ethernetmodems met alleen deze functionaliteit meer te vinden zijn , dit is echter wel precies wat ik nodig heb. Al het routering / firewall / nat / ... werk gebeurd immers via de firewall. Het enige wat deze modem zou moeten doen is automatisch verbinding maken met het internet als de verbinding verbroken wordt (en dit gebeurd door mijn isp om de 36uur) en het internet via bridged mode 'doorstreamen' naar de firewall.

De modem moet verder adsl2+ ondersteunen , en deze aan volledige snelheid (25mbit/s) kunnen ondersteunen , ik wil niet dat hier een bottleneck zit.

Rekening houdend met voorgaande eisen kwam ik bij de speedtouch 516 uit. Is dit een goede keuze ? Zijn er (betere) alternatieven ? Zijn er mensen met ervaringen met deze modem ?

2. Na de modem ook een zéér belangrijk onderdeel in het netwerk. Ik verwacht hiervan dat deze probleemloos 100mbit full duplex per poort kan leveren , stabiel is en 8 of 12 poorts is. Verder mag deze ook actief gekoeld staan , deze staat toch in een kamer waar er nooit mensen komen dus dit is geen enkel probleem , ik heb liever dat deze door actieve koeling beter presteerd dan dat deze stil en passief gekoeld is maar onstabiel / traag is.

Verder heb ik geen behoefte aan gigabit , er is (buiten mijn workstation) geen enkele client die hier momenteel gebruik van maakt , en moest ik achter x aantal jaar behoefte hieraan hebben vervang ik de switch wel , ik heb nu geen zin meer te betalen voor iets wat ik de komende jaren toch niet ga gebruiken.

Dan , hoeveel poorts ? Rekening houdend met alle clients en servers (3) en de poort die nodig is voor de ethernet modem kom ik in totaal op 4. Een 5-poorts switch lijkt me wat krap te worden. Als ik in de nabije toekomst dan een voip hardphone erop aansluit zit de switch al vol... Ook kan het zijn dat er nog een client / server bijkomt dus 8-poorts leek me wel aan te raden. Indien blijkt dat rekening houdend met voorgaande eisen een 12-poorts switch (doordat deze bv actief gekoeld is) beter zou zijn vind ik dit ook nog wel het overwegen waard.

Zelf dacht ik aan een 3com officeconnect 8 poorts switch , maar ik weet helaas weer niet of dit een goede keus is. Van wat ik heb gehoord en gelezen is 3com normaal gezien wel een vrij betrouwbaar en goed merk , voor cisco heb ik helaas geen geld :P

Ook hierbij geGoT en gegoogled maar op GoT vond ik alleen threads van +- 3 jaar oud waar de discssusie was of het 10 of 100mbit moest zijn , aan zulke outdated informatie heb ik helaas niets...

3. De firewall. Noodzakelijk voor het internet gedeelte een beetje veilig te maken.
Zelf dacht ik aan m0n0wall gezien deze FreeBSD based is , op een soekris embedded boardje een troughput van > 50mbit/s zou halen , en een heleboel leuke Features bevat waarmee ik eens zou willen 'spelen' en gebruik van maken. Is dit een goede keus ? Ik heb bewust gekozen voor een hardwarematige firewall oplossing zodat de clients dit zelf niet moeten draaien , en omwille van de performance.
Omdat een perfect veilig netwerk niet bestaat , zou ik door middel van monitoring door monomon een extra laag van veiligheid willen scheppen.

Als hardware dacht ik aan een Wrap embedded systeem omwille van het lage stroomverbruik (< 15 watt) , de kleine afmetingen , de stabiliteit , en om ook eens ervaring gehad te hebben met embedded systemen. Volgens de m0n0wall site is m0n0wall hier volledig compatible mee , dus dat zou normaal gezien wel goed moeten zitten. Als alternatief heb ik nog een p2 350mhz staan , maar voor deze bruikbaar te maken zou ik nog 2 netwerkkaarten moeten gaan kopen , een cf > ide adaptor en ontbreek ik de mogelijkheid om in een latere fase de firewall ook als wireless ap te gaan gebruiken.

Enkele vragen hieromtrend :
-Worden deze geleverd met standaard fabrieksgarantie ? (niks terug te vinden hierover op de site)
-Wat als de cf card waarop m0n0wall staat crasht ? Ik weet wel dat deze zogoed als alles uit het geheugen runt , maar ik neem aan dat settings gewoon op het cf kaartje geschreven worden ? Valt dit dan gewoon te backuppen ?
-Zal deze hardware geen bottleneck vormen bij hoge (25mbit/s) internetspeeds met een heleboel toepassingen erop draaien ?

1.6 Dankwoord

Ik zou alvast iedereen die de moeite heeft gedaan om deze thread te lezen hartelijk willen bedanken. Verder heb ik geprobeerd alles zo goed mogelijk te formuleren en het zo ordelijk mogelijk te houden , ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept. Alvast hartelijk bedankt voor alle kritiek / reacties / adviezen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161430

die 20 meter telefoonkabel zorgt voor signaalverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:37

ralpje

Deugpopje

Welkom op GoT :)
Meest briljante, doordachte en goed uitgewerkte topicstart die ik in tijden van een 'newbie' heb gezien, hulde!
Verder: die 20 meter telefoonkabel is inderdaad niet handig, aangeraden wordt om je splitter / modem zo dicht mogelijk bij het ISRA te plaatsen. Aan de andere kant lijkt het me stug dat je telefoonlijn op zolder binnenkomt. Logischer zijn meterkast, woonkamer of eventueel kruipruimte.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ralpje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:28:
Welkom op GoT :)
Meest briljante, doordachte en goed uitgewerkte topicstart die ik in tijden van een 'newbie' heb gezien, hulde!
Verder: die 20 meter telefoonkabel is inderdaad niet handig, aangeraden wordt om je splitter / modem zo dicht mogelijk bij het ISRA te plaatsen. Aan de andere kant lijkt het me stug dat je telefoonlijn op zolder binnenkomt. Logischer zijn meterkast, woonkamer of eventueel kruipruimte.
Het leek me inderdaad ook al dat die 20 meter telefoonkabel voor signaalverlies zorgde. Daarom dat ik bij de nieuwe netwerksituatie ervoor zou willen zorgen dat , zoals jij het zegt , de modem zo dicht mogelijk bij de telefoonlijn staat. Dan is hooguit 5meter telefoonkabel nodig. Ik weet echter niet zeker of de telefoonlijn daar effectief binnenkomt , wel dat 5 jaar geleden (toen men adsl kwam installeren) er een telefoonkabel naar daar getrokken is.

offtopic:
ik ben niet echt een newbie op GoT , ik lees al ongeveer mee sinds 2004 , maar nooit echt veel gepost... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Het is mij niet duidelijk waarom je gaat voor een aparte hardwarematige firewall oplossing. Je kunt op de meeste modems (sterker nog, ik denk alle ADSL2+ modems) gewoon de poorten dichthouden. Daarnaast kun je op de clients gewoon softwarematige firewalls installeren. Het lijkt me namelijk een vrij prijzige oplossing die daarnaast nogal overkill is omdat je niet aan load balancing wil gaan doen o.i.d..

Daarnaast als ik je verhaal nog een keer lees, wil je er ook een server erbij zetten. Er staat wel toekomstig bij, maar toch. Dan kun je die toch ook daarvoor gebruiken, die staat immers toch al altijd aan...

[ Voor 22% gewijzigd door Hoedje op 03-03-2006 15:37 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Waarom splits je in hemelsnaam al die apparaten op? Je kan bijvoorbeeld een ZyXEL Prestige 334, dit is een router/firewall/nat/4 poort switch, kost slechts € 62. Of bijvoorbeeld een Asus WL500 achtig iets. ZyXEL heeft ook modellen die voldoende trougput hebben met een modem ingebouwd, of enkel een modem. Wat dat betreft leverd ZyXEL erg goed spul :)

Ik snal niet waarom je het allemaal los zou kopen, of heb je daar speciale redenen voor? Oké op een ZyXEL kan je geen monowall draaien, maar die hebben een eigen firewall. Verder is mijn ervaring met de Asus WL500g er goed kwa firewalling/etc. Ik gebruik hem op mijn werk om een systeembeheer wifi te verzorgen (rest allemaal cisco/hp spul, behalve wifi). Ik vind dat hij kwa configuratie redelijk gelijk staat met een pro router/firewall, zeker voor de thuismarkt.

[edit]bah, ben te traag :+

Ik denk dat het voor jou wel handiger is om een apart modem en router/firewall ding te nemen. Dan kan je de router ergens anders neer zetten (grotere afstand), dus dan is die P334 perfect :)
5 meter telefoonkabel is nog steeds te veel, zoek je ISRA op, die is wel ergens te vinden, ik heb slechts 5cm telefoonkabel vanaf ISRA, daarna direct de splitter en een kabeltje van 10cm naar de router. Werkt goed :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 03-03-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wow, mooie, duidelijk post idd.. Je hebt er klaarblijkelijk goed over nagedacht.. Ik ben het helemaal eens met de oplossing die je kiest, zou het zelf ook zo doen..

Modem: kan ik je niet mee helpen, heb een Cisco 827 (kosten 75 euro 2e hands, maar da's geen ADSL2+ modem natuurlijk), heb geen ervaring met ADSL2+ hardware.

Switch: 8 poort officeconnect is prima.. Zou sowieso minstens 8p nemen, zodat iemand die langskomt met zijn laptop er zo in kan prikken, of een netwerkprinter, etc.. Een 8p switch kost rond de 50 euro, en voor 85 euro heb je een GBit switch.. Ik zou zelf voor die 35 euro extra wel voor GBit gaan, met het oog op de toekomst.. Elke nieuwe PC of laptop heeft een GBit poort.. En je gebruikt misschien in het dagelijks leven niet die volle Gb, maar toch handig als een DVD-image in 5 minuten kopieert in plaats van in 20 minuten op het moment dat het nodig is.

Firewall: geen ervaring met de hardware waar je het over hebt, maar monowall lijkt me een uitstekende keuze..

Ik houd dit topic in de gaten.. (met name voor die embedded doosjes, en je ervaringen daarmee)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoedje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:36:
Het is mij niet duidelijk waarom je gaat voor een aparte hardwarematige firewall oplossing. Je kunt op de meeste modems (sterker nog, ik denk alle ADSL2+ modems) gewoon de poorten dichthouden. Daarnaast kun je op de clients gewoon softwarematige firewalls installeren. Het lijkt me namelijk een vrij prijzige oplossing die daarnaast nogal overkill is omdat je niet aan load balancing wil gaan doen o.i.d..
Omdat ik ook zou willen experimenteren met toepassingen als Vpn , WoL , dyndns settings gewoon automatisch wil laten updaten ipv door een client op de pc / server zelf , SNMP wil gebruiken ism monomon om te monitoren , ...

Verder is het bv niet mogelijk om op m'n xbox een softwarematige firewall te installeren , en als ik m'n server hier vrij van kan houden zou dit natuurlijk ook mooi zijn . (Wat niet wil zeggen dat ik dan dmv iptables nog voor extra security kan zorgen).

Als laatste , het hele 'netwerk' hierboven is berekent zodat er geen bottleneck kan vormen op een WAN interface troughput van +- 25mbit/s , de max van adsl2+ , die mijn isp binnen enkele maanden normaal gaat aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat ik ook zou willen experimenteren met toepassingen als Vpn , WoL , dyndns settings gewoon automatisch wil laten updaten ipv door een client op de pc / server zelf , SNMP wil gebruiken ism monomon om te monitoren , ...
De Asus router kan gewoon zelf dyndns updates verzorgen. En doet misschien ook aan SNMP, anders kan je dat er zelf opzetten, het is gewoon Linux wat er op draait. De ZyXEL's hebben wel standaard SNMP. VPN is niet een groot probleem voor een beetje ZyXEL, en WOL kan je bijvoorbeeld op de Asus draaien (simpel scriptje wat je er op kan installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:37

ralpje

Deugpopje

Die telefoonkabel is getrokken toen je ADSL geïnstalleerd werd? Grote kans dat het andere eind van die kabel dan je ISRA is.
Mijn gok: ze hebben het isra gepakt, die op 2 van de 4 aders doorgezet naar boven, daar splitter + modem geplaats, en gaan over de andere twee aders weer terug om (bij je ISRA) je lijn weer te splitsen, als je meerdere telefoontoestellen in huis hebt.
Optie 2: ze gaan vanaf het ISRA naar boven, en hebben daar je splitter geplaatst.
Beste optie blijft: bij je ISRA gelijk je splitter en zo mogelijk je modem (moet je uitaard stroom voor hebben), en vanaf daar met een netwerkkabel naar je switch / router.
Dat zou bijvoorbeeld ook gelijk een reden kunnen zijn om voor een modem / router zonder build-in switch te kiezen: het is makkelijker te verdelen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou bijvoorbeeld ook gelijk een reden kunnen zijn om voor een modem / router zonder build-in switch te kiezen: het is makkelijker te verdelen.
Ik zou persoonlijk een los modem behouden, dan kan je namelijk zonder een upgrade van je router/etc meteen over naar nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld VDSL over 1 a 2 jaar, dan hoef je niet direct je router te vervangen. Ik wil enkel routers die een ethernet WAN aansluiting hebben, dat scheelt me veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

Anoniem: 169968 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:41:
[...]

Verder is het bv niet mogelijk om op m'n xbox een softwarematige firewall te installeren , en als ik m'n server hier vrij van kan houden zou dit natuurlijk ook mooi zijn . (Wat niet wil zeggen dat ik dan dmv iptables nog voor extra security kan zorgen).
eermz ... dat eerste daar, dat kan met zowat elke hedendaagse modem... (ja, ook dyndns enzo, dat is bij de betere merken gewoon standaard ingebouwd)

en snmp, dat zit ook al in zowat alle modems in (mijn 4 jaar oude speedtouch heeft zelfs snmp)

en op je xbox hoef je geen firewall te installeren, dat is namelijk een toestel waar men niks aan heeft om het bij u thuis te hacken :s

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 37691 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:44:
[...]

De Asus router kan gewoon zelf dyndns updates verzorgen. En doet misschien ook aan SNMP, anders kan je dat er zelf opzetten, het is gewoon Linux wat er op draait. De ZyXEL's hebben wel standaard SNMP. VPN is niet een groot probleem voor een beetje ZyXEL, en WOL kan je bijvoorbeeld op de Asus draaien (simpel scriptje wat je er op kan installeren).
Ik neem aan dat je met 'de asus router' de wl-500g bedoeld ? Deze kost nog altijd 80€ + (waarschijnlijk dure , ben van België) verzending... voor dat geld heb ik als ik naar een embedded systeempje ga kijken veel meer bang for the buck , als je naar de systemspecs gaat kijken , en ik moet er dan nog zowieso een switch aan gang hangen , want met 4poorten kom ik niet toe. Wat er dan nog bijkomt is dat ik van m0n0wall zeker ben dat bovenstaande features erop gaan , terwijl dat bij die asus modem niet geheel zeker is (?) . Verder lijkt het me ook wel eens leuk om met encryptie te spelen zoals bv IPsec , waarvan ik ook niet weet of een normale router dit aankan.
ralpje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:45:
Die telefoonkabel is getrokken toen je ADSL geïnstalleerd werd? Grote kans dat het andere eind van die kabel dan je ISRA is.
Mijn gok: ze hebben het isra gepakt, die op 2 van de 4 aders doorgezet naar boven, daar splitter + modem geplaats, en gaan over de andere twee aders weer terug om (bij je ISRA) je lijn weer te splitsen, als je meerdere telefoontoestellen in huis hebt.
Optie 2: ze gaan vanaf het ISRA naar boven, en hebben daar je splitter geplaatst.
Beste optie blijft: bij je ISRA gelijk je splitter en zo mogelijk je modem (moet je uitaard stroom voor hebben), en vanaf daar met een netwerkkabel naar je switch / router.
Die telefoonkabel is inderdaad getrokken toen ADSL hier geinstalleerd werd , dit was in 2001 , ik was toen 11 jaar oud en had totaal geen verstand van pc's / netwerken dus ik was al blij dat ik toen gewoon internet had , gezwegen van te kijken / verstaan hoe en naar waar die kabel getrokken werd :)
Ik ben net trouwens onder eens gaan kijken , ik kan zoals je zei inderdaad vlak naast de ISRA een splitter met daarop de modem zetten , met slecht een minimum (5cm) aan telefoonkabel om signaalverlies te vermijden. Ook is het gemakkelijker te verdelen zoals je zegt , je kan alle kanten uit eenmaal je modem een ethernet interface doorgeeft aan het internetsignaal.
Anoniem: 37691 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:47:
[...]

Ik zou persoonlijk een los modem behouden, dan kan je namelijk zonder een upgrade van je router/etc meteen over naar nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld VDSL over 1 a 2 jaar, dan hoef je niet direct je router te vervangen. Ik wil enkel routers die een ethernet WAN aansluiting hebben, dat scheelt me veel gedoe.
Klopt , dan hoef ik enkel deze te vervangen en kan de rest van de apperatuur behouden blijven , dit was ook een argument om alles 'los' te doen.
bogy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:56:
[...]

eermz ... dat eerste daar, dat kan met zowat elke hedendaagse modem... (ja, ook dyndns enzo, dat is bij de betere merken gewoon standaard ingebouwd)

en snmp, dat zit ook al in zowat alle modems in (mijn 4 jaar oude speedtouch heeft zelfs snmp)

en op je xbox hoef je geen firewall te installeren, dat is namelijk een toestel waar men niks aan heeft om het bij u thuis te hacken :s
welk eerste ? ik denk dat ik daarnet trouwens nog een aantal features van m0n0wall heb opgesomt die niet door de meeste modems (denk ik toch tenminste) ondersteund worden. En nee , op mijn xbox heb ik inderdaad niet veel aan een firewall , maar dit was slechts als illustratie... STEL (en ja , ik zeg stel :9 ) dat ik een windows server zou hosten in het netwerk , maar omwille van te lage machinespecs het geheugen en processorverbruik van een firewall wil beperken...dan is het beter toch dat dit hardwarematig gebeurd ? Ook dacht ik dat hardwarefirewalls vaker beter beveiligd zijn dan softwareoplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

om eerlijk te zijn...

het is echte overkill wat je doet ...

nu moet je én een modem én een switch én een embedded systeem kopen...

je kan beter gewoon een goede modem en een switch kopen... dat bespaart je minstens 100 euro...
en ja hoor, goede modems ondersteunen alles wat je maar wenst de dag van vandaag ...
sommige modems zijn eigenlijk ook maar gewone moederplankjes met een chippie erop dat linux draait (sweex routertje iemand?) en dat je zelf kan aanpassen naar je eigen wensen.

hier bij mij thuis staat er ook maar een gewone speedtouch modem als 'voordeur' ... In het netwerk dat erachter ligt is er geen enkele firewall meer op de moment. en geloof mij... ik heb nog nooit een hacker in mijn netwerk gehad, en ja hoor, mijn ip is redelijk gekend op internet want ik draai een aantal publieke services vanuit mijn netwerk.

Ik heb ook nog een xbox360 daartussen staan en daar speel ik ook zonder problemen mee op internet...

ik zie het nut echt niet in van je monowall ... dat is zuivere overkill... het zal niks anders doen dan extra lag veroorzaken op je netwerk (alles wat geprocessed moet worden kost cpu_TIJD_) tijdens het gamen.

de ingebouwde firewalls van een modem is nog altijd software, uwe monowall, is ook nog altijd software hoor, vergeet dat niet!

moest je nu echt een groot bedrijf zijn met echt kritische data enzo... dan zou ik je misschien nog een punt kunnen geven, maar nu ... naaah... pure geldverkwisting...

edit: en wat ik nog doe om mijn ping stabiel te houden tijdens het gamen... mijn serverpc in de kelder maakt gebruik van NetLimiter om ervoor te zorgen dat de verbindingen niet verzadigd geraken en ik dus geen ping van 1200ms krijg ... :)

[ Voor 9% gewijzigd door bogy op 03-03-2006 16:25 ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
TS geeft aan dat het ook een leerprojectje is, en geef toe, het is toch gewoon veel leuker om zelf een mini-pc'tje in elkaar te knutselen, en daar een bsd smaakje op te draaien.. Nog een andere voordeel, als de firewall je niet bevalt, installeer je weer iets anders. IpCop ofzo, of FreeBSD, wat jij wilt.. En dan kost dat misschien iets meer.. tja.

Overkill? Vast.. Ik heb thuis een ESX server met 6 linux machines, waaronder een open source telefooncentrale (asterisk), ipv6router, postfix server, cacti, nog een exchange server, sql2005 server, etc.. Is dat overkill zodat mijn vriendin en ik kunnen bellen, mailen en internetten? Yup.. Maar het is ook m'n hobby, en het zijn allemaal leerprojectjes.. Het is leuk!

Nog een nadeel van de meeste SOHO routertjes vind ik dat ze bij een paarduizend simultane connecties spontaan over de flos gaan.. Dat komt normaliter niet voor, maar als je aan het bittorrenten bent op 1 client, emule op de andere, en je wil zelf dan nog in CoD2 een serverlist opvragen, dan heb je grote kans dat je SOHO routertje eruit klapt..

Sinds ik nu mijn modem in bridge heb en alles forward naar mijn losse firewall, loopt het allemaal een stuk vloeiender.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
axis schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:07:
TS geeft aan dat het ook een leerprojectje is, en geef toe, het is toch gewoon veel leuker om zelf een mini-pc'tje in elkaar te knutselen, en daar een bsd smaakje op te draaien.. Nog een andere voordeel, als de firewall je niet bevalt, installeer je weer iets anders. IpCop ofzo, of FreeBSD, wat jij wilt.. En dan kost dat misschien iets meer.. tja.

Overkill? Vast.. Ik heb thuis een ESX server met 6 linux machines, waaronder een open source telefooncentrale (asterisk), ipv6router, postfix server, cacti, nog een exchange server, sql2005 server, etc.. Is dat overkill zodat mijn vriendin en ik kunnen bellen, mailen en internetten? Yup.. Maar het is ook m'n hobby, en het zijn allemaal leerprojectjes.. Het is leuk!

Nog een nadeel van de meeste SOHO routertjes vind ik dat ze bij een paarduizend simultane connecties spontaan over de flos gaan.. Dat komt normaliter niet voor, maar als je aan het bittorrenten bent op 1 client, emule op de andere, en je wil zelf dan nog in CoD2 een serverlist opvragen, dan heb je grote kans dat je SOHO routertje eruit klapt..

Sinds ik nu mijn modem in bridge heb en alles forward naar mijn losse firewall, loopt het allemaal een stuk vloeiender.
Dit waren inderdaad nog een paar voorbeelden die ik vergeten was om te posten. Op GoT had ik een tijd terug al enkele topics geleze waarin vermeld werd dat er routers spontaan crashten met bittorent gebruik , dit zou te wijten zijn aan een gebrek aan geheugen. Nu is het zo dat de meeste routers (correct me if i'm wrong) slechts enkele mb's geheugen en een trage (386 / 486) processor hebben. Normaal gezien zou een embedded systeem met 266mhz en 128mb ram hier dan toch (veel) minder last van hebben ?

Verder begrijp je ook dat het inderdaad leuker is , en zeker voor er iets van bij te leren :) En inderdaad , als m0n0wall me niet zou bevallen zou ik gemakkelijk naar alternatieven kunnen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

axis schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:07:
knipknip

ik heb een asus wl500g deluxe en die houdt het wel zo'n beetje vol. Pas als ik én emule (+-40 files, 50-100 sources per file) én limewire (+-20-30 files) en 8 torrentjes draai dan begint ie het moeilijk te krijgen. Nou ja moeilijk, het downloaden gaat nog goed maar internet pagina's openen niet meer. 'k heb nog maar 1 keer gehad dat dit gebeurde en toen heb ik uiteindelijk de router een herstartje moeten laten doen maar verder.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Een klasse router. Deze wordt denk ik trouwens vervangen voor een 700g zodra ie leverbaar is hier. Die kan nóg meer connecties aan met dank aan de 300MHz (give or take a few MHz) cpu die derin zit en er kan een IDE harde schijf in. Dat vind ik ídeaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 03-03-2006 19:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 21:39
Als leerrijk project zou ik ook monowall gebruiken, maar echter niet voor permanenente operatie. Het is hoe dan ook nogal overkill en duur. Toch zeker voor die enkele pc's. Het lijkt me in de praktijk vooral handig wanneer je +10 pc's gebruikt met vele connecties naar het internet toe.

Nog een opmerking over je modem, zet die niet in bridged mode maar in dhcp spoof modus. Zo heb ik het ook op m'n speedtouch 510.

Het verschil tussen beide is, dat bij bridged de aangekoppelde client (of dit nu een windows pc, linux router, of soho router is) nog steeds zelf moet inbellen.
Bij dhcp spoof zorgt de modem zelf voor de connectie, en wordt er ook automatisch een reconnect gedaan bij het verbreken. Vergelijk het met een kabelmodem: altijd online, hetgeen er achter hangt moet zelf nooit inbellen/verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tom_G schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 21:12:
Als leerrijk project zou ik ook monowall gebruiken, maar echter niet voor permanenente operatie. Het is hoe dan ook nogal overkill en duur. Toch zeker voor die enkele pc's. Het lijkt me in de praktijk vooral handig wanneer je +10 pc's gebruikt met vele connecties naar het internet toe.

Nog een opmerking over je modem, zet die niet in bridged mode maar in dhcp spoof modus. Zo heb ik het ook op m'n speedtouch 510.

Het verschil tussen beide is, dat bij bridged de aangekoppelde client (of dit nu een windows pc, linux router, of soho router is) nog steeds zelf moet inbellen.
Bij dhcp spoof zorgt de modem zelf voor de connectie, en wordt er ook automatisch een reconnect gedaan bij het verbreken. Vergelijk het met een kabelmodem: altijd online, hetgeen er achter hangt moet zelf nooit inbellen/verbinding maken.
Bedankt voor je tip ivm de dhcp spoof modus ! Ik wist niet dat dit bestond en kende het verschil niet met bridged mode. Is het zo dat de speedtouch 516 die ik vanplan ben om te gaan kopen dit ondersteund ? Of is dit een soort van 'basis' feature en hoef ik me hier dus geen zorgen om te maken ?

Over de embedded box (want het gaat per slot van rekening over de kostprijs hierover) met m0n0wall op ben ik eigenlijk nog niet uit....Was het niet zo bij de Asus wl500g dat er verschillende revisies zijn , en dat de laatste bekend staat als 'slecht' terwijl die ervoor net diegene was waar iedereen zo enorm enthousiast over deed ? Waar valt deze revisie dan nog te krijgen ?

Dan , is mijn keuze met betrekking tot de 8poorts 3com baseline 10/100mbit goed ? Dan is deze tenminste al zeker , en hoef ik hier nietmeer aan te twijfelen...

Blijft nog over : de modem : Speedtouch 516 , ZyXEL Prestige 334 (die KingOfDos aanrade , maar ik vind nergens in de datasheet terug of deze adsl2+ ondersteund ?) , of nog een ander merk ?

Wat verder misschien ook een bepalende factor kan zijn , indien ik voor het embedded systeem ga ,en er komt een laptop bij en ik dus graag draadloos zou willen werken , kan ik hiervoor een pci kaart en een 5dBi antenne kopen... Is het niet zo dat dit meer , tot veel meer is dan wat in de normale routers (zoals asus wl500g , sweex , ZyXEL prestige 334) zit ? Graag had ik ook een ietswat goede wireless performance , dus dit kan zeker meebeslissen in wat ik uiteindelijk ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 21:39
Anoniem: 169968 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je tip ivm de dhcp spoof modus ! Ik wist niet dat dit bestond en kende het verschil niet met bridged mode. Is het zo dat de speedtouch 516 die ik vanplan ben om te gaan kopen dit ondersteund ? Of is dit een soort van 'basis' feature en hoef ik me hier dus geen zorgen om te maken ?

Over de embedded box (want het gaat per slot van rekening over de kostprijs hierover) met m0n0wall op ben ik eigenlijk nog niet uit....Was het niet zo bij de Asus wl500g dat er verschillende revisies zijn , en dat de laatste bekend staat als 'slecht' terwijl die ervoor net diegene was waar iedereen zo enorm enthousiast over deed ? Waar valt deze revisie dan nog te krijgen ?

Dan , is mijn keuze met betrekking tot de 8poorts 3com baseline 10/100mbit goed ? Dan is deze tenminste al zeker , en hoef ik hier nietmeer aan te twijfelen...

Blijft nog over : de modem : Speedtouch 516 , ZyXEL Prestige 334 (die KingOfDos aanrade , maar ik vind nergens in de datasheet terug of deze adsl2+ ondersteund ?) , of nog een ander merk ?

Wat verder misschien ook een bepalende factor kan zijn , indien ik voor het embedded systeem ga ,en er komt een laptop bij en ik dus graag draadloos zou willen werken , kan ik hiervoor een pci kaart en een 5dBi antenne kopen... Is het niet zo dat dit meer , tot veel meer is dan wat in de normale routers (zoals asus wl500g , sweex , ZyXEL prestige 334) zit ? Graag had ik ook een ietswat goede wireless performance , dus dit kan zeker meebeslissen in wat ik uiteindelijk ga kopen.
dhcp spoof is niet standaard, ik heb die kunnen installeren door ergens een template te downloaden... Ben eerlijk gezegd al vergeten hoe ik dat toen gedaan heb, maar hier zal men je wel verder kunnen helpen.

Wat die revisie van die Asus router betreft bedoel je waarschijnlijk die van hardware (grootte flash geheugen e.d.?)

Die switch, daar zou ik me zeker geen zorgen over maken. Echt slechte switchen bestaan er waarschijnlijk wel niet (de kwaliteit zal hem meer zitten in interne bandbreedte, en robuustheid, in die zin dat hij niet oververhit bij intensief gebruik). Naar ik zie zal je wel geen intensief gebruik van maken (gemiddeld maar 4 poorten). Mocht je veel bandbreedte gebruiken, dan nam je gewoon een gigabit exemplaar.
Met andere woorden, die switch is veel meer dan goed voor wat je er maar van nodig hebt. Zelf heb ik een Unex 8 poorts 100 mbit en een D-Link 5 poorts gigabit switch in gebruik.

Of je op dat embedded bordje nog een pci kaart kan steken in één of andere vorm, heb ik geen idee van.

Ik dacht gelezen te hebben dat je nog een oude pentium 2 had draaien, ik zou me eerder daar aan wagen. Een kleine oude disk erin en dat zal werken, goedkoper zijn. Het enige dat duurder uitkomt, is het stroomverbruik.
Je wilt van dat embedded systeem/ zelgemaakte router dus gewoon één wan zijde, één lan zijde en één wlan zijde? Dan zou je op één of andere manier die laatste 2 in een bridge moeten kunnen plaatsen, en NAT doe van je wan naar die bridge.
Dan krijg je het zelfde resultaat zoals bij een wireless soho router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 08:24
Ik vind dit een erg leuk topic. Ik ben zelf opzoek naar een goede oplossing. Hier zit ik namelijk met het probleem dat er 6 PC's zijn aangesloten. Daarvan zijn er een paar verbonden met een VPN connectie (naar belangrijke werkservers) en draait er 1 server. Vooral de server moet altijd draaien.

Omdat er ook nog op 1 pc veel gedownload wordt viel de router er hier nogal veel uit. Ik heb daarom nu tijdelijk een servertje draaien die die taak opzich neemt.

Ik zelf wilde ook een wrap bordje met m0n0wall gaan gebruiken (zuinig en uitgebreid). Heb te horen gekregen dat dit erg stabiel werkt. Maar werkt dit ook snel genoeg met een 22mbit lijn? en crashed dit niet met veel connecties.... want er staan hier veel connecties open :| Ik blijf dit topic aandachtig volgen, zeker met die inkoopactie er nog bij :)

Ik denk trouwens aan een 3Com OfficeConnect Dual Speed Switch

Edit:
Dit inkoopactie, leeft die nog een beetje en is zoiets betrouwbaar? (1 keer aan meegedaan en die inkoopactie was de laatste op GOT :Y))

[ Voor 14% gewijzigd door YscO op 08-03-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tom_G schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:23:
[...]

dhcp spoof is niet standaard, ik heb die kunnen installeren door ergens een template te downloaden... Ben eerlijk gezegd al vergeten hoe ik dat toen gedaan heb, maar hier zal men je wel verder kunnen helpen.
Ik heb even gezocht in de handleiding of dhcp spoof soms standaard al mogelijk was , dit lijkt me wel zo te zijn (te zien op die screenshot) maar zou iemand kunnen bevestigen of dit wel zo is ? Want ik vind het zo raar dat er "=> phonebook list" staat... de andere resultaten in de pdf hadden hier ook betrekking op :?
[...]

Wat die revisie van die Asus router betreft bedoel je waarschijnlijk die van hardware (grootte flash geheugen e.d.?)
Als ik me niet vergis was de 'vorige' (dacht dat de 'huidige' revisie 5 is) revisie , de 4 , gekend vanwille z'n ongekende stabiliteit en performance. Helaas was de volgende serie een slechte door componenten met mindere kwaliteit (waarschijnlijk flash geheugen ja).

Zou het nog eens moeten opzoeken hoe dit precies zat maar het was toch iets gelijkaardigs.
[...]
Mocht je veel bandbreedte gebruiken, dan nam je gewoon een gigabit exemplaar.
Ik neem nu bewust geen gigabit exemplaar omdat ik geen 2 clients in m'n netwerk heb die geschikt zijn voor gigabit speed. Wel verwacht ik perfecte performance (met de overhead van tcp/ip ervanaf dus een 11,5-12mb/s) op 100mbit , dit zou de eerste jaren snel voldoende moeten zijn. (Als berekening neem ik een dvd 5 transferen over het netwerk , aan deze snelheden duurt dit +- 5minuten wat volgens mij wel acceptabel is) Het geld dat ik hiermee uitspaar kan ik dan weer investeren in andere zaken , zoals dat embedded systeempje ipv een router bevoorbeeld :)
[...]
Of je op dat embedded bordje nog een pci kaart kan steken in één of andere vorm, heb ik geen idee van
Hier ben ik 100% zeker van , aangezien ze in de IA mee te koop staan en het ook op de site van soekris / wrap vermeld staat.
Ik dacht gelezen te hebben dat je nog een oude pentium 2 had draaien, ik zou me eerder daar aan wagen. Een kleine oude disk erin en dat zal werken, goedkoper zijn. Het enige dat duurder uitkomt, is het stroomverbruik.
Hier twijfel ik aan : in tegenstelling tot de embedded systeempjes weet ik niet of alle hardware wel volledig *nix (FreeBSD in mijn geval) compatible is. Vooral voor de netwerkkaarten lijkt me dit niet altijd zo te zijn... En als ik dan speciaal hiervoor 2 apparte (nieuwe) netwerkkaarten moet kopen lijkt me dit ook niet bepaald handig...Omwille van deze reden zou ik liever dit systeempje bewaren als toekomstige server of als testconfiguratie als ik de rest van mijn hardware (modem , switch) heb , ik zal toch nog wel minstens een maand op het embedded systeem moeten wachten.
Je wilt van dat embedded systeem/ zelgemaakte router dus gewoon één wan zijde, één lan zijde en één wlan zijde? Dan zou je op één of andere manier die laatste 2 in een bridge moeten kunnen plaatsen, en NAT doe van je wan naar die bridge.
Dan krijg je het zelfde resultaat zoals bij een wireless soho router.
In eerste instantie eerst één lan en één wlan zijde , (netwerkmodem > wan , andere nic > lan). Als ik later behoefte zou hebben aan wireless zou het inderdaad de bedoeling zijn om de lan en wan in bridged mode te zetten. En inderdaad , wat je dan eigenlijk heeft is een wireless soho router , alleen met veel meer functies , snelheid en performance... Ook wat veiligheid betreft denk ik dat ik met een embedded systeem beter af ben : ik ben namelijk aan het nadenken om , mits ik wireless zou gaan gebruiken , hier een vpn van te maken , aangezien de FreeBSD kernel waarop m0n0wall draait nog niet overweg kan met WPA en dus nog WEP gebruikt , zal het truckje met het decoderen van WEP files niet lukken aangezien hierop encryptie door de vpn wordt toegepast.
YscO schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:38:

Omdat er ook nog op 1 pc veel gedownload wordt viel de router er hier nogal veel uit. Ik heb daarom nu tijdelijk een servertje draaien die die taak opzich neemt.
Hier was ik ook al aan over aan het nadenken , daarom dat ik eerst een stabiel netwerk (qua internet ) wou vooraleer hier gebruik van te maken. Dit van de router heb ik zelf ook aan de hand gehad , vandaar dat ik nu op embedded wil overschakelen omdat dit me veel stabieler en betrouwbaarder lijkt.

Ik zelf wilde ook een wrap bordje met m0n0wall gaan gebruiken (zuinig en uitgebreid). Heb te horen gekregen dat dit erg stabiel werkt. Maar werkt dit ook snel genoeg met een 22mbit lijn? en crashed dit niet met veel connecties.... want er staan hier veel connecties open :|
Normaal gezien zou m0n0wall een tcp troughput van >100mbit/s moeten kunnen halen als ik er van uit ga dat de gegevens op de site juist zijn.
On a net4501, m0n0wall provides a WAN <-> LAN TCP throughput of about 17 Mbps, including NAT, when run with the default configuration. On faster platforms (like net4801 or WRAP), throughput in excess of 50 Mbps is possible (and > 100 Mbps with newer standard PCs).
Bedoel je met veel connecties dat bittorent openstaat ? Zoals eerder in dit topic gezegt denk / hoop ik dat een embedded systeem hier meer snelheid en stabiliteit brengt , omwille van het grotere geheugen en de snellere processor. Zelf gebruik ik uiterst zelden bittorent dus zo erg zou het voor mij niet zijn moest dit niet het geval zijn.
Edit:
Dit inkoopactie, leeft die nog een beetje en is zoiets betrouwbaar? (1 keer aan meegedaan en die inkoopactie was de laatste op GOT :Y))
De hoofd IA organisator gaf aan dat hij het omwille van andere zaken wat druk had en dat hij daardoor wat later reageerde , maar de IA zou dus normaal gezien gewoon doorgaan :)

Over het betrouwbare , voor mij is dit ook de eerste keer dat ik aan een IA meedoe maar de man die deze organiseerd heeft er al zoveel georganiseerd en al zoveel deelgenomen dat hij volgens mij gewoon te vertrouwen is hoor. Ik hoop je hiermee wat overtuigd te hebben , hoe meer mensen bestellen hoe goedkoper te prijzen voor ons :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:03

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

offtopic:
Mag deze persoon geen award krijgen voor beste topicstart (iig qua effort!) voor een beginnend GoT'er 2006?

Op zich een mooie oplossing en als een beetje experimenteren bij de "requirements" hoort dan is dit heus geen overkill, zoals sommigen roepen. Waarom die 20 meter telefoonkabel inkorten naar 5?, maak er gewoon 1 meter van.

[ Voor 59% gewijzigd door Max|Burn op 10-03-2006 18:05 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
Ik heb zo`n bordje besteld. Als ik hem binnen krijg, dan laat ik jullie mijn ervaringen horen en zal ik een korte review schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YscO
Ik heb inmiddels het bordje + m0n0wall al een geruime tijd in gebruik. Korte sammenvatting:
- Stabiel, niet te crashen te krijgen
- Internet werkt zeer snel, voor m`n gevoel sneller (maar ja dat is altijd lastig ;))
- Goede instel mogelijkheden
- Syteem werkt heel erg makkelijk
- Een nadeel is dat de installatie lastig kan zijn (dat wil zeggen helemaal opnieuw installeren)

Ik ben er dik tevreden mee en had dit veel eerder moeten doen.
Pagina: 1