Toon posts:

Asus A8N-SLI fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gister mijn onderdelen binnengekregen en oa. ook een: Asus A8N-SLI
Maar ik lees best wel veel dat de northbridge fan snel stuk gaat. (zoomen, veel lawaai enz)

Zijn er ook mensen die geen last hebben gehad van deze fan?

Vanavond wil ik me computer inelkaar zetten, en ik wil het wel graag zeker weten.
want als er een andere northbridge cooler opmoet, dan moet het hele moederbord er weer uit.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26
Die fannetjes willen na verloop van tijd wel eens herrie maken. Ik zou het gewoon lekker monteren en als je er last van krijgt kan je er altijd nog een andere op zitten. Het is niet zo dat die dingen na 2 weken al kapot gaan (meestal niet iig)

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees ook wel veel dat het fannetje na 1 week al veel herrie gaat maken (zoomen enz).
Echt veel positieve ervaringen kan ik niet vinden over het fannetje :P

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
Bijvoorbeeld een Zalman ZM-NB47J genoeg om een nforce 4 bordje te koelen?

.... en nog zo wat topics op GoT

De fan gaat meestal niet kapot, maar mensen, onder wie ik, ergeren zich aan het lawaai. Ik had overigens nog wel een "oud" type fan die 8000 toeren maakte

[ Voor 31% gewijzigd door Stiegl op 03-03-2006 15:23 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:21:
Ik lees ook wel veel dat het fannetje na 1 week al veel herrie gaat maken (zoomen enz).
Echt veel positieve ervaringen kan ik niet vinden over het fannetje :P
Ja, dat komt omdat die gevallen op GoT terecht komen, als het goed werkt merkt niemand dat op omdat dat gewoon zo hoort :)

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb op mijn a8n-e een zalman blokje gezet, en op een andere a8n-sli ook dezelfde gezet, scheelt een hoop herrie :)

Verwijderd

Topicstarter
Topics heb ik al doorgelezen ;)
Ik heb hier ook een Zalman ZM-NB47J liggen, maar volgens mij is dat niet genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 15:28 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Dit is inderdaad waar, maar helaas moest hem weer eraf halen omdat ik op mijn ati-kaart een nv silencer had gezet.

Ik had van veel mensen gehoort dat als de vinnen van de koelblok afknipte dat hij dan niet genoeg koelde.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
arjen sukkel :P
had je nou maar wel de SE genomen, dan zit er een verbeterde fan op ;).

Ik ben gysbert btw

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was om het zalman blokje vlak te maken, en dan een 40x40 cooler er op te zetten ...

-edit-

firewire gysbert :p

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 15:32 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Tja, heb hier 4 van die asus moederborden gebruikt. Alle vier maken ze na korte tijd herrie, met name in koude toestand is het extreem.
Dit dus na een periode van 1 a 2 maanden.
Nu waren de fans vanaf het begin al niet bepaald rustig te noemen, maar dit slaat echt alles. Snap niet dat ze die dingen erop zetten. Heb uit ellende maar de fan uitgetrokken bij 1 mainboard. De chipset wordt nu wel loeiheet, begint soms zelfs te stinken... maarja, wat moet je anders.
Vervang je dat ding door een koelblok is de garantie weg, nog even afgezien van het werk (je moet je mainboard eruit halen etc.).
We zien wel...

[ Voor 15% gewijzigd door KBDE op 03-03-2006 15:33 ]

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47

KingCrash

Angry Rabbit

Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:30:
Mijn idee was om het zalman blokje vlak te maken, en dan een 40x40 cooler er op te zetten ...
Heb je daar ruimte dan ? Op mijn mobo zitten de zalman en mijn zalman GPU koeler erg dicht op elkaar (stukje van de northbridge koeler afgehaald)
Geen problemen qua temperatuur btw.

Angry Rabbit

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik zo niet .... ik krijg straks mijn videokaart binnen.
(xfx 7800 gt extreme)

• Y0ur1
  • Niet online
KBDE schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:31:
Tja, heb hier 4 van die asus moederborden gebruikt. Alle vier maken ze na korte tijd herrie, met name in koude toestand is het extreem.
Dit dus na een periode van 1 a 2 maanden.
Nu waren de fans vanaf het begin al niet bepaald rustig te noemen, maar dit slaat echt alles. Snap niet dat ze die dingen erop zetten. Heb uit ellende maar de fan uitgetrokken bij 1 mainboard. De chipset wordt nu wel loeiheet, begint soms zelfs te stinken... maarja, wat moet je anders.
Vervang je dat ding door een koelblok is de garantie weg, afgezien van het werk.
Dus tja.
Asus fan zet je zo terug hoor als er iets is.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
mijn 6800GS steekt uit over de nb-fan

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Y0ur1 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:33:
[...]

Asus fan zet je zo terug hoor als er iets is.
Hier zat er een witte seal op. Zodat je dus ziet dat ie eraf is geweest.

Maar goed, dit is voor mij in elk geval een reden om dit mainboard niet te kopen voor prive gebruik.
Zou ik nog liever een goedkope asrock met dezelfde chipset kopen waar het wel opeens passief kan.

[ Voor 30% gewijzigd door KBDE op 03-03-2006 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt erg :X
misschien dat er nog positieve ervaringen komen

Verwijderd

Hoi mensen,

Ik heb ook dat moederbord A8N SLI DELUXE, en ik heb dat probleem met de fan anders opgelost, Als iemand het intresseerd :) mijn koelertje van de NB begon ook al na 3 weken ofzo lawaai te maken bij koude start, ik heb toen voorzichtig de koeler van het moederbord verwijderd, toen voorzichtig het fannetje eruit gesloopt, kan je doen met een kleine kruis schroevendraaier, een 40 x 40 mm papst kogelgelagerd fannetje gekocht, en die er voorzichtig ingelijmd, past precies :D ik heb ook 2 GTX en in SLI en geen problemen, ik heb wel de fan geregeld met zo een zalman regelaar dat ie 4000 toeren maakt, je hoort hem bijna niet.
De temp is 33 graden idle nu, met speedfan gemeten.

succes :)

Verwijderd

Topicstarter
een 40×40×10mm fan?

-edit-

http://zaak.homeshop-productions.nl/html/9232.php
zou deze kunnen? en is dit een kogellager?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 15:48 ]

Verwijderd

Ja inderdaad, van papst :), mja ik meen ook gelezen te hebben ergens in deze topics dat je ook bij asus een nieuwe kan vragen dat ze je die op sturen... maarja daar had ik geen zin in want dan blijf je het probleem hebben.

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35

gatlarf

So say we all...

7 dagen zonder herrie, 2 weken mét herrie en daarna was ie gewoon stuk. Zalman passief koelertje erop. (ZM-NB47J, dat blauw ding) Koelt perfect en uiteraard geen lawaai meer.

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:44:
een 40×40×10mm fan?

-edit-

http://zaak.homeshop-productions.nl/html/9232.php
zou deze kunnen? en is dit een kogellager?
Nja die heeft wat weinig rpm, ik heb deze,
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TL2P03&

Of je kan zo een zalman passive erop zetten, ik kon dat niet omdat ik 2 GTX'en is SLI heb met 2 silencers.

Verwijderd

Topicstarter
HMm ja ... maar ik had ook gelezen dat de northbridge dan superheet wordt.
en er was ook winkel die de zalman dingen niet aanraadde.

• Stiegl
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:42:
De temp is 33 graden idle nu, met speedfan gemeten.
Knap, want er zit geen sensor op :Y)

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Gewoon ff naar ASUS NL bellen, dan krijg je waarschijnlijk te horen dat je een mailtje moet sturen met het serienummer van je moederbord (die sticker op je seriele poort). Dan krijg je gratis een nieuwe toegestuurd binnen een paar dagen. Of je moet inderdaad een passief koelblok kopen van bijvoorbeeld Zalman, al schijnt deze niet genoeg koelen zonder goede/extra airflow.

Verwijderd

The Cheese schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:02:
[...]

Knap, want er zit geen sensor op :Y)
Oh sorry dan heb ik verkeerd gekeken, waar leest die dan moederbord temperatuur vanaf? bij everest geeft ie 33 graden aan :S

• Stiegl
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:10:
[...]
Oh sorry dan heb ik verkeerd gekeken, waar leest die dan moederbord temperatuur vanaf? bij everest geeft ie 33 graden aan :S
Ik geloof dat die sensor ergens bij de geheugen modules zit.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan het ook zijn dat er op de nieuwere versies een betere fan zit?
rev 1.02 staat op het moederbord ..

-edit-

Op de site van asus staat het volgend plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/382/382_l.jpg

Deze heb ik;

http://members.chello.nl/j.schmitz3/IMG_3141-small.jpg

Welke ging bij jullie zo vaak stuk?

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 00:15 ]

Verwijderd

Ja ik heb die wat jijzelf ook hebt :), maar die ging al ratelen na 3 weken...

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, ik dacht dat het misschien wel een andere was ;) (nieuwere versie oid)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 17:33 ]

• Bravebart
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 11:05
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:32:
Jammer, ik dacht dat het misschien wel een andere was ;) (nieuwere versie oid)
Die fan op de bovenste foto is de oude fan en die op de onderste foto is de nieuwste :)

Check anders ook ff Asus A8N-SLI deluxe fan alternatief

Specs

Verwijderd

Topicstarter
In dat ander topic heeft iemand de bovenste opgestuurd gekregen? is dat niet de nieuwe? :X

-edit-

ik heb in het ander topic gepost

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 00:15 ]

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik heb bij mijn bord(de deluxe wel) gewoon de fan uitgetrokken, geeft hier geen merkbare problemen, en een ontzettende stilte :D Zolang bord er niet mee kapt geen probleem toch? :D draait zo dus al ongeveer 2maand denk ik, en nog nooit problemen gehad(buiten freezes na 9dagen uptime, maar kan wel aan iets anders liggen denk ik) dus gewoon uittrekken dat ding :P

• Y0ur1
  • Niet online
MYST schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:08:
Ik heb bij mijn bord(de deluxe wel) gewoon de fan uitgetrokken, geeft hier geen merkbare problemen, en een ontzettende stilte :D Zolang bord er niet mee kapt geen probleem toch? :D draait zo dus al ongeveer 2maand denk ik, en nog nooit problemen gehad(buiten freezes na 9dagen uptime, maar kan wel aan iets anders liggen denk ik) dus gewoon uittrekken dat ding :P
zal wel heet worden denk ik hoor. Mijn zalman blokje wordt al behoorlijk heet, ik kan me hand er iig niet te lang op houden :P Maar ik ga er nog een stille fan bijzetten voor een betere airflow.

• Mili
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05-2024
met een passief zalman blokje
als ik geen geen extra koeling opzet bereikt een temp in een stressed situatie(WoW)meer dan 45 graden en valt dan dus ook uit
heb nu als tijdelijk oplossing een 120m fan los in de kast staan en nu is die stressed 38 graden
nog steeds niet optimaal dus
(de temperaturen zijn gemeten met een temperatuur meter die bij mijn frontpanel zit (Sunbeam 20-in-1 Superior Panel) dus wel redelijk betrouwbaar)
maar ben dus nog opzoek naar een betere oplossing weet alleen ff niet wat
heb een 6800 gt videokaart met vf-700 alcu en dat past precies met de northbridge op dit moment dus veel bewegingsruimte is er niet
zal kijken of ik asus binnenkort kan bellen voor die alternatieve koeler

maar ik blijf het een wanprestatie vinden van asus :(
geen goede ondersteuning met maxtor daimond max 10
een zeer lawaaige northbridge
bios die overclocken onmogelijk maakt(zodra ik de processor sneller zet draait het geheugen langzamer en als ik het geheugen hoger klok zet ie de processor terug 8)7 )
te gek voor woorden dus eigenlijk

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mili schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:36:
met een passief zalman blokje
als ik geen geen extra koeling opzet bereikt een temp in een stressed situatie(WoW)meer dan 45 graden en valt dan dus ook uit
heb nu als tijdelijk oplossing een 120m fan los in de kast staan en nu is die stressed 38 graden
nog steeds niet optimaal dus
(de temperaturen zijn gemeten met een temperatuur meter die bij mijn frontpanel zit (Sunbeam 20-in-1 Superior Panel) dus wel redelijk betrouwbaar)
maar ben dus nog opzoek naar een betere oplossing weet alleen ff niet wat
heb een 6800 gt videokaart met vf-700 alcu en dat past precies met de northbridge op dit moment dus veel bewegingsruimte is er niet
zal kijken of ik asus binnenkort kan bellen voor die alternatieve koeler

maar ik blijf het een wanprestatie vinden van asus :(
geen goede ondersteuning met maxtor daimond max 10
een zeer lawaaige northbridge
bios die overclocken onmogelijk maakt(zodra ik de processor sneller zet draait het geheugen langzamer en als ik het geheugen hoger klok zet ie de processor terug 8)7 )
te gek voor woorden dus eigenlijk
- Ondersteuning DiamondMax10 is meer een probleem van Maxtor/nVidia.
- Zet overclocken dan eens op manual en verhoog de FSB.

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
Hij heeft waarschijnlijk de platinum, die heeft dat probleem inderdaad (de één wel, de ander weer niet :|).

Verwijderd

Je kunt de fan ook vervangen door de nokjes voorzichtig met een tang aan de bovenkant kapot te knippen, hoeft niet het hele moederbord eruit!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
ik heb 3 pc's met dit moederbord gebouwd, bij 1 moederbord maakte de fan al direct lawaai, en het hele bord werkte ook niet. Bij de andere 2 borden is de fan kapot gegaan na een aantal weken.

Mijn advies is dus om er direct een zalman blokje op te zetten :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Mili
  • Laatst online: 27-05-2024
nee ik heb de deluxe
en waarom werkt diezelfde maxtor wel op een msi met een nvdia

Verwijderd

Ik ga binnenkort een Asus A8N-E mobo kopen, heeft deze hetzelfde probleem en/of heeft Asus al nieuwe fans bijgeleverD? ik kan me namelijk niet echt wijs worden.. er zijn iets van 3 topics over dit probleem

• Bravebart
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 14:10:
Ik ga binnenkort een Asus A8N-E mobo kopen, heeft deze hetzelfde probleem en/of heeft Asus al nieuwe fans bijgeleverD? ik kan me namelijk niet echt wijs worden.. er zijn iets van 3 topics over dit probleem
Als het goed is hebben de revisie's die nu verkocht worden allemaal de nieuwe fan al, maar dat kan je simpel checken door bij de winkel te informeren welke fan erop zit/welke revisie het is :)

Specs

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bravebart schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 14:47:
[...]

Als het goed is hebben de revisie's die nu verkocht worden allemaal de nieuwe fan al, maar dat kan je simpel checken door bij de winkel te informeren welke fan erop zit/welke revisie het is :)
Helaas heeft de nieuwe fan het probleem ook, de fan van mijn A8N-E (nieuwere versie) is het op dit moment aan het begeven.

• Bravebart
Commendatore schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:42:
[...]
Helaas heeft de nieuwe fan het probleem ook, de fan van mijn A8N-E (nieuwere versie) is het op dit moment aan het begeven.
Raar, mijn fan heeft 3 maanden zonder problemen gedraaid :/

Specs

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bravebart schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Raar, mijn fan heeft 3 maanden zonder problemen gedraaid :/
Die van mij ook, maar nu beginnen de problemen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij mij was het originele (oude model) fannetje van het begin al niet de stilste en werd toen snel lawaaiiger en de vervangende van Asus heeft het wat langer volgehouden, maar ook die maakte af en toe een flink kabaal de afgelopen paar weken.

Dus heb ik als stil alternatief de Cooler Master Ice Blue 2 besteld. Het is niet de allerhandigste om aan te brengen en je moet even puzzelen, maar hier past ie en bij casejunkies zo te zien ook. En het lijkt er op dat ie zelfs in een SLI-opstelling zou moeten passen.
't Fannetje erbij draait op zo'n 4.5k rpm en zou evt nog door een ander (stiller) 40x40x10 fannetje vervangen kunnen worden of met een fan-control nog wat langzamer gezet kunnen worden. Zonet voelde het koelblokje handwarm aan, dus het koelt zo te merken nog best fatsoenlijk en weet zijn warmte ook nog kwijt te raken ook.
Het setje komt echter nu al niet boven de geluiden van de vga-kaart en harde schijven uit, dus die moeite om het nog stiller te maken neem ik voorlopig niet. Dan kan ik beter eerst de hdd's of vga-koeler aanpakken.

• Bravebart
Commendatore schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 16:42:
[...]
Die van mij ook, maar nu beginnen de problemen.
Ik heb mijn fan vervangen door de NB-47J. Je mag mijn fannetje wel hebben, hij is (nog) fluisterstil ;)

Specs

Verwijderd

Als ik het topic zo is doorlees ben ik denk een van de weinigen die kan zeggen dat ik er niet echt last van hebt, en verder is me kast toch echt geen stofzuiger :+

Bij het booten wil ik m nog wel is een beetje horen maar daarna valt t toch al bijna niet meer op.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ik heb er al heel snel een Zalman NB47 koelblok er opgezet. In het vooronder van m'n case is een 120 mm silent fan geinstalleerd.
Daarnaast zorgt de Zalman VF600 CuAl van m'n videokaart ook nog voor wat luchtstroming.

Wanneer je de een passief koelblok monteert en je je pc aanzet moet je elk half uur even checken hoe warm je NB is. Ik heb het gewoon met m'n hand gecheckt. Vervolgens een dag aanlaten staan en hij bleef gewoon draaien. Niets aan het handje.

Dat was een jaar geleden en nog steeds heb ik geen problemen.

Verwijderd

Hmm, handig topic!

Ik heb zelf ook een Asus A8N-SLI Deluxe sinds zomervakantie 2005, en al na een paar maanden begon mijn NB fannetje te ratelen. Ik heb hem toen ook losgehaald en het Zalman blokje erop gezet zoals velen met mij. Mijn NB wordt ongeveer 33 graden.
Weet iemand hoe warm zo'n ding maximaal mag worden? Met videokaarten en processoren vertel ik anderen altijd dat boven de 80 graden kritiek is (hoewel alles boven de 60 graden zowieso geen goed idee is natuurlijk) maar van een chipset heb ik echt geen idee.

• Bravebart
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 10:53:
Hmm, handig topic!

Ik heb zelf ook een Asus A8N-SLI Deluxe sinds zomervakantie 2005, en al na een paar maanden begon mijn NB fannetje te ratelen. Ik heb hem toen ook losgehaald en het Zalman blokje erop gezet zoals velen met mij. Mijn NB wordt ongeveer 33 graden.
Weet iemand hoe warm zo'n ding maximaal mag worden? Met videokaarten en processoren vertel ik anderen altijd dat boven de 80 graden kritiek is (hoewel alles boven de 60 graden zowieso geen goed idee is natuurlijk) maar van een chipset heb ik echt geen idee.
Er zit geen sensor op de NB weetje dus de temp is niet van je NB :Z

Specs

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
Lawrentium schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:07:
Gewoon ff naar ASUS NL bellen, dan krijg je waarschijnlijk te horen dat je een mailtje moet sturen met het serienummer van je moederbord (die sticker op je seriele poort). Dan krijg je gratis een nieuwe toegestuurd binnen een paar dagen. Of je moet inderdaad een passief koelblok kopen van bijvoorbeeld Zalman, al schijnt deze niet genoeg koelen zonder goede/extra airflow.
die nieuwe maakt ook herrie, maarrr.. je kan ook gewoon tweaken ;)
ik heb hem laatst ingebouwd bij een maat, gelijk problemen met een ratelend fannetje, mobo eruit, nb fan los, afdekkapje eraf:
Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/1791/img11296yw.jpg

en stil was die.. en gratis

ik heb ook welleens een nb47j erop gezet, maar dat kost geld en je hebt airflow nodig, en je bent je garantie kwijt

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:00:
HMm ja ... maar ik had ook gelezen dat de northbridge dan superheet wordt.
en er was ook winkel die de zalman dingen niet aanraadde.
Ik meen zelfs in de eerder genoemde thread over A8N-SLI (delux) te lezen dat Asus zelf eens geadviseerd heeft _wel_ zo'n Zalmann te gebruiken.

Alleen ben je natuurlijk wel je garantie kwijt... Dat spreekt voor zich.

Blokkie erop, zorgen voor een goede airflow (zoals zovaak opgemerkt) en dan gaat het prima.

Ik heb zelf een zalmannetje, daar tegenover zit een 80mm fan, en op mijn 7800GT zit een zalman (met blauwe led, weet even niet meer hoe die heet), die ook nog een beetje richting het koelblokje blaast.

Ik moest daarvoor wel deze vga-koeler 'gekanteld' monteren.

[ Voor 2% gewijzigd door NaN op 10-03-2006 15:59 . Reden: daarom... ;) ]

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Redelijk oud topic maar uiteraard blijft het probleem bestaan, zo nu ook voor mij;
Ik heb dus ook het beruchte ratelprobleem met mijn NB fan.
Nu heb ik de hotline van ASUS nederland proberen te bellen alleen die hebben geen nederlandse (telefonische) afdeling moederbord.
De nederlandse contact website van asus werkt ook niet (script fouten); http://nl.asus.com/aboutasus.aspx?show=3

Nu kan ik deze nieuwe NB fan voor €5,- verzendkosten ook bij de winkel krijgen waar ik mijn pc heb gekocht. Nu vroeg ik me alleen af of het moeilijk is om de fan te demonteren en weer te monteren, want ik heb daar niet veel ervaring mee? Want volgens mij krijg ik geen handleiding met mijn fannetje meegestuurd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bernaar schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:03:
Redelijk oud topic maar uiteraard blijft het probleem bestaan, zo nu ook voor mij;
Ik heb dus ook het beruchte ratelprobleem met mijn NB fan.
Nu heb ik de hotline van ASUS nederland proberen te bellen alleen die hebben geen nederlandse (telefonische) afdeling moederbord.
De nederlandse contact website van asus werkt ook niet (script fouten); http://nl.asus.com/aboutasus.aspx?show=3

Nu kan ik deze nieuwe NB fan voor €5,- verzendkosten ook bij de winkel krijgen waar ik mijn pc heb gekocht. Nu vroeg ik me alleen af of het moeilijk is om de fan te demonteren en weer te monteren, want ik heb daar niet veel ervaring mee? Want volgens mij krijg ik geen handleiding met mijn fannetje meegestuurd.
Het is niet veel anders dan huidige fan-bevestiging "kapot knippen" en fan eraf halen. Nieuwe erop klikken en klaar.

Aan de andere kant; mijn A8N-SLI draait al maanden zonder fan (wel goede case-airflow).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bernaar
MAX3400 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 16:06:
[...]

Het is niet veel anders dan huidige fan-bevestiging "kapot knippen" en fan eraf halen. Nieuwe erop klikken en klaar.

Aan de andere kant; mijn A8N-SLI draait al maanden zonder fan (wel goede case-airflow).
Door de winkel is verteld dat ik het moederbord zal moeten demonteren voor het installeren van de nieuwe fan, maar dat is dus niet nodig? Heeft er iemand toevallig al een foto-reportage van dit "creatief met fan" werkje? :)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zoals Alsem zei is er een gratis vervanging voor die rare vierkant-fan.

@Bernaar
Ja, er is wel een nederlands telefoon nummer, maar ik heb die ook van iemand anders, geen idee hoe ze eraan gekomen zijn.

Voor degenen met die oude rottige fan, mail me voor het telnr.: Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djsebas/Temp/Mail2.png

[ Voor 72% gewijzigd door Saturnus op 07-07-2006 15:06 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

@Bernaar: Als je via Asus zo'n nieuwe NB fan besteld dan krijg je hem gratis. Althans, dat was hier het geval. Er is wel een nederlandse hotline, volgens mij kun je die gewoon vinden op de NL site van Asus. Ik heb namelijk gewoon een Nederlandse lijn gebeld en ik kreeg gratis die fan toegestuurt.

Verder moet je inderdaad, om de fan te vervangen, het moederbord uit je kast halen. Je moet dus je complete systeem weer uit elkaar halen. Je moet immers aan de achterkant van het moederbord zijn om daar die (plastic) pinnen van de huidige fan kapot te knippen. Als je gewoon rustig en voorzichtig te werk gaat is het helemaal niet zo'n eng klusje. ;)
Ik had hier wel voordeel van de grote Zalman 7700Cu cooler op de CPU, deze kon ik heel mooi beetpakken om het mobo uit de kast te beuren en de andere hand pakte een PCI slotje.
Anyway, zodra je die andere fan er af hebt kun je de andere gewoon er op doen zoals je ook een CPU fan plaatst, alleen dan zonder de schroefjes. Kwestie van de beschermstrip van het blokje afhalen, recht er boven houden en er op drukken terwijl je zorgt dat de pinnen door de gaatjes gaan. Met een beetje duwen zeggen de pinnetjes vanzelf *klik* en ben je klaar :)
Dubbel check dan of hij goed vast zit en proberen of het werkt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 11:55
Heb er zelf ook een NB-blokje van Zalman opgezet, zonder airflow wordt ie echt ongezond heet, maar ik heb er nu een 80mm voorzitten die op 1200 rpm fluisterstil zijn werk doet.

Wanneer ik de pc flink stress, wordt het blokje ongeveer handwarm.

Echt veel ruimte is er niet, ik heb er een x600 pro met zalman heatpipe inzitten en ze raken elkaar net niet!

De fan hangt aan een dwarsbalk die dwars door de kast loopt (4u serverkastje):

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/PC170016.JPG

Zo zit het blokje:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/joey/PC170018.JPG

Natuurlijk heefdt bijna geen enkele kast zo'n dwarsbalk, maar er meot toch wel een en ander te fixen zijn denk ik?

Garantie heb je officieel niet meer, maar ik heb de originele fan bewaard, en als ik die terugzet zou je niet zeggen dat ie er ooit vanaf geweest is.

Je moet alleen wel ff voorzichtig zijn met het losmaken aan de onderkant vna het mobo, daar de printsporen ronden de clips nogal snel kunnen beschadigen.

Er zit trouwens onder die van echt _extreem_ veel koelprut, alles voorzichtig schoongemaakt met alcohol en een wattenstaafje en een klein erwtje erop, dat beschermende 'velletje' wat om de core van je nf4 blokje heen zit, heb ik later ook weer (schoon) teruggezet.

Zolang je voorzichtig bent en goed uit je doppen kijkt, moet het lukken (ik had toen ook nog nooit een nf blokje vervangen, wel cpu blokken etc, maar dit is iets gevoeliger denk ik).

[ Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 08-07-2006 14:36 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

LiquidSmoke schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 14:32:
Er zit trouwens onder die van echt _extreem_ veel koelprut, alles voorzichtig schoongemaakt met alcohol en een wattenstaafje en een klein erwtje erop, dat beschermende 'velletje' wat om de core van je nf4 blokje heen zit, heb ik later ook weer (schoon) teruggezet.

Zolang je voorzichtig bent en goed uit je doppen kijkt, moet het lukken (ik had toen ook nog nooit een nf blokje vervangen, wel cpu blokken etc, maar dit is iets gevoeliger denk ik).
Dat kan idd bevestigen :X

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bernaar
Voor de zekerheid gaan we toch maar even op en neer naar de winkel om het fannetje te laten verwisselen. Waarschijnlijk zal het me wel lukken, alleen de garantie wil ik toch wel graag behouden.

Verwijderd

Heb er zelf al 15 maanden het blauwe Zalman NB-47J blokje op, na montage nooit problemen mee gehad.
Met de montage wel :X
Voornamelijk omdat één van de pushpins bij de eerste montage kapot ging, daarna 'floepte' hij er steeds uit, waardoor het blokje slecht contact maakte met de chipset, en deze dus te warm werd. (Geluid viel dan weg, ook vastlopers)
Nieuwe besteld, want 1 losse pushpin kon ik niet krijgen van het bedrijf (begrijpelijk, maar als er toevallig één hadden liggen...). Ach was maar paar euro ook. Toen installatie opnieuw gedaan, althans laten doen deze keer. Tegelijk met het 'modden' van m'n 6800GT. Nu totaal geen problemen mee. De Zalman VF700Cu op m'n 6800GT drukt het blokje mooi nog een beetje extra aan.

Afijn, imo koelt dat blokje dus echt wel voldoende..misschien dat het wel een beperking is met OC-en t.o.v. een actieve fan op de chipset. Goeie air-flow draagt ook een steentje bij.

Ahja, het meeste staat hierboven ook wel he..
Pagina: 1