Beeld nooit precies in het midden

Pagina: 1
Acties:

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Iedere keer als ik mijn PC weer aanzet merk ik dat het scherm een tikkeltje verschoven is naar links of rechts. En zie ik dus links of rechts een marge van 2 of 3 millimeter.
Met de knoppen van mijn monitor verschuif ik het beeld naar links of rechts.

Hoe komt dit en is dit te verhelpen zodat het altijd precies in het midden staat?

Ik heb een Gigabyte 6600GT en een Dell D1626HT 21" monitor, meestal op 1200x1024, 85Hz

[ Voor 14% gewijzigd door razoon op 03-03-2006 15:10 ]

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Niemand hier last van?

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Het kicken van een topic binnen 24 uur is niet toegestaan.

Blij Met Wilco

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:16
Dat is een van de nadelen van een CRT, je kunt nooit het beeld 100% perfect afstellen, iets wat bij een TFT automatisch gebeurd, maar zo goed krijg je het bij een crt helaas niet.

Ermee leren leven is denk ik de enige oplossing :)

Het zou ook nog te maken kunnen hebben met het opwarmen van de buis, in dit geval zal het beeld iets groter worden, als ie koud is volgens mij kleiner. maar dit kan ik verkeerd hebben .

[ Voor 30% gewijzigd door Nephalem82 op 03-03-2006 15:54 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is niet helemaal waar... Ik had vroegah een 15" Sony trinitron bak, die altijd zijn instellingen onthield (is dit correct nederlands?)
Is een chippie in de monitor hiervoor verantwoordelijk? Zo ja, dan is die misschien wat brak aan het worden...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
razoon schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:04:
Iedere keer als ik mijn PC weer aanzet merk ik dat het scherm een tikkeltje verschoven is naar links of rechts. En zie ik dus links of rechts een marge van 2 of 3 millimeter.
Met de knoppen van mijn monitor verschuif ik het beeld naar links of rechts.

Hoe komt dit en is dit te verhelpen zodat het altijd precies in het midden staat?

Ik heb een Gigabyte 6600GT en een Dell D1626HT 21" monitor, meestal op 1200x1024, 85Hz
Of je instellingen worden niet meer bewaard (Eeprom gaar) of je beeld staat niet op een herkende resolutie/frequentie , dan word het ook niet (bij elke monitor) opgeslagen.

[ Voor 1% gewijzigd door fraggie op 03-03-2006 16:20 . Reden: typo |:( ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Nephalem82 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 15:53:
Het zou ook nog te maken kunnen hebben met het opwarmen van de buis, in dit geval zal het beeld iets groter worden, als ie koud is volgens mij kleiner. maar dit kan ik verkeerd hebben .
Nee klopt. Ik had een iiyama crt monitor die moest eerst enkele minuten opwarmen voordat het beeld "recht trok".

Verwijderd

Ik heb ook een Sony 21" F520 CRTtje.
Dat ding schuift 2 mm naar links en omhoog bij een koude start. Na een opwarmtijd staat ie weer op de juiste plek. Volgens Sony Badhoevendorp valt het binnen de fabrieksspecs.
Ik heb een ander vaag probleem: ik krijg steeds vaker verticale strepen (soort ghosting) bij donkere strepen tegen lichte achtergrond.
Daarbij moet ik vermelden dat ik 5x BNC kabel gebruik. Ca. 3 jaar geen last gehad, maar nu moet ik zowat om de 5 minuten aan 1 of 2 (horizontale / verticale sync) stekkers trekken/duwen bij de monitor om die strepen kwijt te raken. Ik heb ook Rocket WD-40 gebruikt om de contacten te reinigen. Resultaat: verloren tijd.
Owja: de PC EN de monitor zijn netjes geaard. Voor de verhuizing ca. 3 maanden geleden waren ze niet geaard. Aangezien het probleem nog steeds is, ligt het voor de hand dat het aan de kabel ligt. VGA-VGA is geen optie, aangezien het ontzettend slecht beeld oplevert bij 1600x1200@85 Hz. Ik kan trouwens nergens meer aan die kabel komen (of ik moet ergens in Verwegistan gaan zoeken: lees >50 km). Ik had hem bij Dunnet gekocht voor 75 gulden. Dus een prul was ie niet.
Pagina: 1