UTP vanaf ISRA naar appartement

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:07
Situatie is als volgt. Ik woon in een huis dat opgedeeld is in 3 appartementen. In de meterkast zit het ISRA punt met 4 aansluitingen (van de 20 ofzo die mogelijk zijn). Vanaf dit punt loopt er een kabel naar mijn appartement waar een kastje zit waar 2 telefoonlijnen op uitkomen (dus ingang voor 2 RJ11 stekkertjes). De afstand tussen ISRA en dat kastje zal ongeveer 7 a 8 meter zijn.

Nu zat ik te bedenken of er een mogelijkheid is om die lijn kwalitatief wat beter te maken, zodat m'n adsl verbinding er misschien op vooruit gaat... Stel dat ik UTP kabel leg (4 van de acht aders gebruikt dan) die gelijk in mijn modem geplugged wordt, zou dit wat opleveren, of is dit allemaal verwaarloosbaar?

Mijn gedachte was namelijk dat UTP beter afgeschermd is, en dat ik sowieso het kastje in mijn appartement oversla waardaar er weer aftakking verdwijnt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vanaf het isra punt gewoon telefoon kabel naar boven, ook 7-8 m, daar pas de splitter... wekrt probleemloos ook al is het advies splitter liefst zo dicht mogelijk bij het isr punt, dus per situtie checken of er winst te halen is... idem voor utp kabel...
Kun je niet beneden een testje doen of het wellicht dus niet beter kan... effe modem daar plaatsen met laptop testen en vergelijken met "boven"... Als het toch niet beter is/kan..... dan weet je dat tenminste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je nu problemen met je verbinding hebt (verbrekende lijn, te lage verbindingsnelheid), kan dat zeker verbetering bieden. Anders niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
JvS schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:34:
Als je nu problemen met je verbinding hebt (verbrekende lijn, te lage verbindingsnelheid), kan dat zeker verbetering bieden. Anders niet.
Problemen heb ik niet nee, ik was alleen benieuwd of ik er misschien wat (snelheids)winst uit kan halen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus testen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Maakt niks uit en vanaf de IS/RA 4 draads naar je modem kan niet de lijn is 2 draads vanaf de IS/RA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Queenfanmichel schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:06:
Maakt niks uit en vanaf de IS/RA 4 draads naar je modem kan niet de lijn is 2 draads vanaf de IS/RA.
Dat bedoel ik ook niet, het gaat erom dat mijn gedachte was dat UTP minder storingsgevoelig was waardoor de lijnkwaliteit beter werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Martijn schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:54:
[...]

Dat bedoel ik ook niet, het gaat erom dat mijn gedachte was dat UTP minder storingsgevoelig was waardoor de lijnkwaliteit beter werd...
Heb het gestest; macht kein flaus aus.
Ik heb gewoon een rol van KPN gekocht normaal telefoonkabel voor een paar euro en die ligt nu helemaal afgerold door de gang en overal langs (25 meter) met op het eind een splitter naast mijn modem. (moet nog steeds onder de vloer door maar is daar nu kooouuuudddd ;))

Haal gewoon 20Mbit+ ondanks dat de het ISRA punt een stuk verderop ligt.
Mijn ervaring is ook splitter zo dicht mogelijk bij je modem aangezien een ISRA punt ook niet veel meer is dan een verlening van je kabel zonder electronica of whatever.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Wat is je kwaliteit nu dan?
Heb je problemen? (zo ja, welke?)
Een kabel van 8 meter is geen enkel probleem!
Als het nou een kabel van >100 meter was en je hebt aantoonbare problemen... tja, dan zou ik ook eens verder gaan zoeken.
Zoals JvS al zei:
Maar als je "kwaliteit" wil gaan verbeteren, moet je wel weten waar je nu staat en waar je naartoe wilt.
Anders is het verspilde moeite en kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Martijn schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:54:
[...]

Ik begreep hem wel ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:50
@Ballebek

Totdat je eens een storing hebt en er met de KS van je provider niet uitkomt. Dan sturen ze monteur en indien hij het probleem oplost door je aansluiting aan te passen dan brengen ze die kosten in rekening :)

Daarnaast is het idd zo dat het zal werken, totdat je veel te lange kabel ouder wordt. Ik kom het bijna dagelijks tegen en de reacties zijn 'maar het heeft maanden lang zo gewerkt'

Voor grotere afstanden is de kans op storingen kleiner wanneer je UTP gebruikt maar dat zal geen extra snelheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Als je FTP (Foiled Twisted Pair) gebruikt, en dan de aardedraad aan de aarde van het isra-punt maakt, dan het je een lijn die goed afgeschermt is, omdat er over de tel.lijn geen hoogfrequent datasignaal gaat zal het voor de echt kwaliteit niet uitmaken.

(mijn persoonlijke keuze zou wel FTP zijn, alleen al omdat je standaard meer aders hebt ;) )

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
UTP is niet beter afgeschermd dan gewone telefoonkabel. Als je nu 1 lange telefoonkabel met goede connectoren hebt liggen zal het niks uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
ik heb ook me isra punt in de kelder
heb adsl lite van hccnet 3mbit
vanuit kleder loopt er zo'n gamma-snoertje naar boven (30m)
2-aders voor telefoon,2 aders voor huisbel
daarna heb ik 20meter lintsnoer (ja die dunne shit)verlengkabel eraan
daarop zit splitter en daarna 5meter lintkabel naar modem
totaal wel 55meter dunne rotkabel
en ik haal 320-350Kbytes/sec!!!!! en geen problemen
dat zou iets beter kunnen voor 3mbit maar dat kost me 100 euro aan kabel.
Dus ik laat het zo

[ Voor 6% gewijzigd door wooley op 04-03-2006 19:31 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Voor 3 mbit haal je niet eens hoger ;) ADSL heeft 10 tot 20% overhead, dus kom je ongeveer uit op 330 kB/s

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Vergeet vooral niet dat er al tig meter kabel vanaf de centrale naar je isra ligt.
En of je daar nu nog 25meter aan knoopt maakt niks uit.
Het moet wel minimaal dezelfde kwaliteit zijn als het draad van kpn, b.v. utp kabel is goed

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Laatst online: 14:23

IEF

Why so serious?

verschilt van lijn tot lijn, van ISRA punt tot ISRA punt.
als je UTP gebruikt heb je wel twisted, betere afscherming dus.
als je nu volkern twisted cable gebruikt zit je altijd goed.

overigens is het makkelijk gezegd dat 30 meter kabel niets uitmaakt,
zolang die kabel van goeie kwaliteit is ja, en afhankelijk wat jij voor een abonnement hebt.

als je RUIM je signaalwaardes haalt bij een wide open 24 mbit met een lange telefoonkabel, dan
is er inderdaad niks aan de hand. Hoe hoger je abonnement, en hoe slechter het signaal is om mee te beginnen, hoe belangrijker de kabelkwaliteit.

just my two cents

(en nee ik heb het dus niet over ADSL1 3 mbit abo's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
IEFtm schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 21:07:
verschilt van lijn tot lijn, van ISRA punt tot ISRA punt.
als je UTP gebruikt heb je wel twisted, betere afscherming dus.
als je nu volkern twisted cable gebruikt zit je altijd goed.
Twisted-pair heeft voor zover ik weet geen invloed zolang het signaal op 1 ader niet geïnverteerd is t.o.v. de andere ader. Dit is bij telefonie niet het geval, dus dan zou het geen invloed hebben op je signaalkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

Bigs schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 21:09:
[...]

Twisted-pair heeft voor zover ik weet geen invloed zolang het signaal op 1 ader niet geïnverteerd is t.o.v. de andere ader. Dit is bij telefonie niet het geval, dus dan zou het geen invloed hebben op je signaalkwaliteit.
ik heb het getest met het verschil tussen standaard KPN telefoonkabel (20 meter ongeveer),
waarbij de 2 aderparen werden gebruikt door mij voor ADSL en Voice apart.

Hierbij had ik toch nog wel een paar mbit verlies.

Vervolgens UTP CAT5e genomen, 2 van de 4 aderparen gebruikt voor hetzelfde doel.

Geen enkel verlies meer, perfecte verbinding, (zelfde waardes als direct op ISRA).

UTP bij een ADSL aansluiting heeft in sommige gevallen dus zeker effect (zoals gezegd,
afhankelijk van de lijn, afhankelijk van de kwaliteit van de huidige bekabeling of gebruikte telefoon/UTP kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Kom op mensen er ligt in de grond hornderden meters kabel en geen UTP, FTP of STP kabel gewoon een dikke grondkabel met 900 aderparen die worden maar 2 draads afgemonteerd richting je huis.

Denk je nu echt dat de laatste 20 meter echt wat uitmaakt als je UTP, FTP os STP gebruikt????? dacht het niet.

Daarbij is het ook nog zo dat een UTP maar max 100 meter mag zijn anders heeft hij verliezen, ISDN en ADSL over een UTP kabel stoort ISDN en een telefoonlijn terug vanaf een ISDNcetrale met cat 5 UTP stoort.

mijn tip gebruikt vanaf de IS/RA een standaard 1x4tje (telefoonkabel) en ga vanaf de modem met een UTP stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

Queenfanmichel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:06:
Kom op mensen er ligt in de grond hornderden meters kabel en geen UTP, FTP of STP kabel gewoon een dikke grondkabel met 900 aderparen die worden maar 2 draads afgemonteerd richting je huis.

Denk je nu echt dat de laatste 20 meter echt wat uitmaakt als je UTP, FTP os STP gebruikt????? dacht het niet.

Daarbij is het ook nog zo dat een UTP maar max 100 meter mag zijn anders heeft hij verliezen, ISDN en ADSL over een UTP kabel stoort ISDN en een telefoonlijn terug vanaf een ISDNcetrale met cat 5 UTP stoort.

mijn tip gebruikt vanaf de IS/RA een standaard 1x4tje (telefoonkabel) en ga vanaf de modem met een UTP stoeien.
wat een onzin. ligt er in de grond naar jouw kpn wijkcentrale een simpel plat of rond telefoonkabeltje?
ik dacht het niet. Als je inderdaad de mogelijkheid HEBT om modem bij ISRA te zetten:
altijd doen.

gaat dat echt niet (zelfs niet als je een beetje inventief bent) dan kun je bij hoge snelheden (denk aan ADSL2+ wide open) beter utp kabel gebruiken dan telefoonkabel IMHO. maar ook hier geldt weer:
lukt het met telefoonkabel: doen. lukt het NIET (slechte signaalwaardes), ga over op UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
IEFtm schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:10:
[...]

wat een onzin. ligt er in de grond naar jouw kpn wijkcentrale een simpel plat of rond telefoonkabeltje?
ik dacht het niet. Als je inderdaad de mogelijkheid HEBT om modem bij ISRA te zetten:
altijd doen.

gaat dat echt niet (zelfs niet als je een beetje inventief bent) dan kun je bij hoge snelheden (denk aan ADSL2+ wide open) beter utp kabel gebruiken dan telefoonkabel IMHO. maar ook hier geldt weer:
lukt het met telefoonkabel: doen. lukt het NIET (slechte signaalwaardes), ga over op UTP.
Ik zeg net in de grond ligt een grondkabel met 900 aderparen dus rond, en zodra je bv 20 meter aan kabel moet gebruiken is draadloos dan geen betere optie???

UTP is vooral als het een cat 6 kabel betreft een dure kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Queenfanmichel op 06-03-2006 17:34 ]

Pagina: 1