Maxtor Diamondmax 10 compatible met nforce2

Pagina: 1
Acties:

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:49
Omdat mijn 80 GB IDE schijf erg vol begint te worden ben ik op zoek naar een grotere schijf.
Ik vind de Maxtor Diamondmax 10 300GB wel een mooie. Deze schijf is SATA 2.

Maar omdat ik topics voorbij zie komen met problemen van een Maxtor Diamondmax 10 met een nforce 4 moederbord, vraag ik mij af of de schijf uberhaupt wel compatible is met een nforce 2 bord.

Het moederbord dat ik heb is een Asus A7N8X-E Deluxe en heeft een nForce2 Ultra 400 chipset. Deze heeft SATA 1.

Nu heb ik ook gelzen dat SATA 1 geen NCQ ondersteunt en SATA 2 wel. Is dit een groot prestatieverlies ten opzichte van SATA 2?

Kan iemand mij hier antwoord op geven?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
NCQ levert in de praktijk bij desktopgebruik zo goed als geen winst op. Net zoals de andere SATA-II features. Daar hoef je het alvast niet voor te laten.
Het is net in die SATA-II features dat de compatibiliteitsrproblemen bij sommige versies van de de DialondMAX 10 schijven optreden. Maw; jij hoeft je nergens zorgen over te maken.
Overigens als je nu een harde schijf koopt, is de kans al wel hééél klein dat het er nog eentje met de oudere, foutieve, firmware is.

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 03-03-2006 13:10 ]

Verwijderd

Nee, daarvan zul je helemaal niets merken, zeker niet in wat oudere systemen.

Verwijderd

Ik heb hier een Maxtor Diamond Max 10 250GB 16MB cache draaien op een NForce 2 ultra 400 moederbord (een Soltek SL-75FRN2-RL) en geen enkel probleem (het is wel een sata150 HD, maar zoals hierboven gezegd maken die sata2 dingen niet uit in een "ouder" systeem)

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik heb een Asus A7n8x-x Nforce2 moederbord en daar draait de Maxtor Diamondmax 10 300GB SATA-2 perfect op!
Hij wordt automatisch op SATA-1 gezet

[ Voor 16% gewijzigd door bokko! op 03-03-2006 14:44 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Afrader.

Ik heb hier twee Diamondmax harddisks (200 GB) op een Asus A8N-E (Nforce4) bordje, niets dan ellende. Of dit met NCQ te maken heeft of niet weet ik niet, maar met default instellingen was de pc instabiel:

- Met de oorspronkelijke BIOS en de meegeleverde Nforce drivers (vaak)
- Met de oorspronkelijke BIOS en de in Windows ingebakken drivers (sporadisch)
- Met de allernieuwste BIOS en allernieuwste (6.70) Nforce drivers (sporadisch)

Dit alles met Maxtor D.max 10 harddisks met de nieuwste firmware.

Heb van arren moede de harddisks maar vervangen door Samsungs; de twee Maxtors zijn werkeloos.

Ik vind het schandalig dat men dergelijke hardware durft te leveren.

Overigens heeft Maxtor de laatste tijd ook meer dan gemiddelde uitval.

Op dit moment is voor mij de eerste keus Seagate, dan Samsung en Western Digital.

P.S. dat het sporadisch (of misschien vaak) wel goed gaat betekent minder dan dat het soms (of vaak) wel fout gaat! Het zou namelijk nooit voor moeten komen. (Zo heb ik met IDE schijven nooit dit soort rare compatibiliteitsproblemen gezien.)

[ Voor 14% gewijzigd door pinockio op 03-03-2006 20:38 . Reden: Sorry, maar ik raad Maxtor sowieso af, Sata 1, 2 3 of whatever ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:48
bokko! schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:41:
Ik heb een Asus A7n8x-x Nforce2 moederbord en daar draait de Maxtor Diamondmax 10 300GB SATA-2 perfect op!
Hij wordt automatisch op SATA-1 gezet
Een A7N8X-X? Dan heb je zeker een PCI S-ata controller geplaatst of iets dergelijks?

• bokko!
Sorry ik heb die van mij op een controllertje gezet

[ Voor 59% gewijzigd door bokko! op 03-03-2006 14:53 ]

• bokko!
GH45T schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:52:
[...]

Een A7N8X-X? Dan heb je zeker een PCI S-ata controller geplaatst of iets dergelijks?
Ja sorry....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

pinockio: lees de vraagstelling maar nog 1x B)

De DM10 is gewoon compatibel met de nF2, immers de nF2 heeft geen (nep) SATA-II controller. Het verlies van NCQ is niet dramatisch, zie ook de reviews op o.a. www.tweakers.net/reviews.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
pinockio schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:46:
Afrader.

Ik heb hier twee Diamondmax harddisks (200 GB) op een Asus A8N-E (Nforce4) bordje, niets dan ellende. Of dit met NCQ te maken heeft of niet weet ik niet, maar met default instellingen was de pc instabiel:

- Met de oorspronkelijke BIOS en de meegeleverde Nforce drivers (vaak)
- Met de oorspronkelijke BIOS en de in Windows ingebakken drivers (sporadisch)
- Met de allernieuwste BIOS en allernieuwste (6.70) Nforce drivers (sporadisch)

Dit alles met Maxtor D.max 10 harddisks met de nieuwste firmware.

Heb van arren moede de harddisks maar vervangen door Samsungs; de twee Maxtors zijn werkeloos.

Ik vind het schandalig dat men dergelijke hardware durft te leveren.

Overigens heeft Maxtor de laatste tijd ook meer dan gemiddelde uitval.

Op dit moment is voor mij de eerste keus Seagate, dan Samsung en Western Digital.

P.S. dat het sporadisch (of misschien vaak) wel goed gaat betekent minder dan dat het soms (of vaak) wel fout gaat! Het zou namelijk nooit voor moeten komen. (Zo heb ik met IDE schijven nooit dit soort rare compatibiliteitsproblemen gezien.)
Dat ze problemen kunnen geven op een Nforce4 bord is algemeen bekent, maar de TS wil weten of die problemen er ook kunnen zijn op een Nforce2!! bord en dat is niet geval. :)

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:49
Ok dank voor jullie snelle reply's. Ik kan dus een harddisk gaan kopen. Wel moet ik eerst een andere voeding hebben omdat de huidige brakkie-hakkie-mi-toto is en geen SATA aansluitingen heeft.
Maar daar lopen er andere topics voor op GoT.

Kan dicht wat mij betreft!

Verwijderd

Erikjebaldie schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 21:20:
Ok dank voor jullie snelle reply's. Ik kan dus een harddisk gaan kopen. Wel moet ik eerst een andere voeding hebben omdat de huidige brakkie-hakkie-mi-toto is en geen SATA aansluitingen heeft.
Je kan bepaalde molex tot sata verloop stekkertjes kopen.
Zoals dit http://www2.multithread.c...r_adapter_cable_large.jpg
Dat bespaart je weer een nieuwe voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 12:20 ]

Pagina: 1