Ik ben het ook eens met de punten die Blues roept. Te vaak zie ik om me heen dat organisaties zowel planning als meting afstemmen op een resultaat dat is behaald in het verleden, maar met onrealistische resources.
Ten gevolge daarvan heb ik meerdere mensen al zien instorten onder de druk die werd opgelegd, mensen zijn nu eenmaal niet zo goed in het "nee" roepen tegen hun werkgever. Verder zie je heel snel dat de kwaliteit achteruit gaat, zo dacht een systeembeheerder bij T-Mobile in de late uurtjes dat hij nog wel een wijziging kon doorvoeren, door zijn vermoeidheid maakte hij grove fouten, en het hele SAP systeem met orders lag de dag erna volledig op zijn gat.
Ik zeg niet dat je niet flexibel moet zijn, maar "gedwongen" structureel overwerken is een organisatorisch probleem. En als van OzBoz wordt verwacht, dat er bij praktisch elke deadline wordt overgewerkt dan is de planning niet goed, de doorlooptijd te kort, er zijn te weinig resources, de afspraken niet duidelijk, etc. vul maar in. En Oz... ik heb toch hele andere situaties gezien bij bureaus als Qi, en Colors en daar werden dat soort zaken wel goed geplanned, het is dus mogelijk.
Dus op dat aspect heeft Blues in mijn ogen gewoon gelijk. Dat de branche het van elkaar verwacht roept iedereen die moet overwerken, in alle branches. Kledingwinkels die kleding opvouwen, reclame heeft ingekochte zendtijd, websites die al in een persbericht zijn gecommuniceerd.
Tuurlijk kan er is een probleem ontstaan door je eigen fouten, door collegea's, en dan doe ik ook niet moeilijk. Maar het moet niet zo zijn dat er wordt verwacht, dat je dagelijks ondanks een 40 uren contract meer uren moet maken omdat het een algemeen aanvaarde situatie is in de branche. Ook in planningen en inschattingen worden fouten gemaakt, en dat doet bijna niemand moeilijk om is een keer over te werken.
Het resultaat daarvan zijn mensen met een hoog verzuim, mensen die 's ochtends de eerste uren slecht presteren, humeurig zijn, fouten veroorzaken die uiteindelijk het driedubbele aan geld kosten om op te lossen, een non-actieve houding, en totaal niet gemotiveerd meer zijn.
Ik verwacht echter wel van beiden kanten flexibiliteit, zo ontving ik eens een email van een manager waarom ik die dag 30 min. vroeger naar huis was gegaan. Ik heb hem toen op niet al te subtiele wijze duidelijk gemaakt dat ik niet alleen vroeger was begonnen en daardoor al dik over de 9 uur heenzat, de rest van de week in totaal al zeker 60 uur had gewerkt en daarvoor ook weken achtereen me drie keer in de rondte had gewerkt omdat het MT eigenhandig complete planningen had omgegooid voor hun eigen politieke spelletjes. Wel zeiken over iets korter werken, maar zodra je meer uren maakt hoor je niets.
Die situatie heeft ook behoorlijk tot wat verhitte discussies geleid, want je gaat in een situatie komen dat je aangeeft niet alles over te hebben voor je bedrijf, dat smaakt altijd slecht bij werkgevers, en vervolgens beland je in zielige verhalen over dat ze zelf ook zoveel uren maken, en gaan ze jouw situatie met die van hunzelf vergelijken. Ondertussen zitten er wel mensen op kantoor die vanwege stressproblemen de ziekenhuizen platlopen, dagelijks ibuprofen slikkn, met trillende handen aan de lunchtafel zitten, en 's avonds als ze thuiskomen dikwijls bijna out gaan van de spanning van die dag.
Uiteindelijk is het goed gekomen, en ben ik naar een richting gegaan waar ik daadwerkelijk iets kon betekenen op een hoger niveau en ook daadwerkelijk op organisatorisch vlak zelf verbeteringen kon aanbrengen, en bepaal dus nu zelf die planning.
Maar punt blijft, dat je wel je vrije tijd nodig hebt, en je rust om de volgende dag weer fit, ontspannen en vol goede moed aan het werk te kunnen. Als je van je werk houdt, en op eigen wil dingen wil doen buiten die 40 uur, prima maar ik zeg zelf altijd, maak het niet te laat, en met een reden. Ik heb liever iemand produktief, aanspreekbaar en pro-actief voor een hele dag, dan iemand 40% productief voor die paar overuurtjes en de volgende een verlaagde productiviteit.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 07-03-2006 11:00
]