Ik heb hier al een paar jaar oude AMD 1500+ computer staan en sinds ongeveer een maandje heb ik nogal wat problemen met de koeler van de cpu. bij het opstarten krijg je dan de melding 'cpu fan isn't running. shutdown computer (Y/N)'. In het begin was het dan gewoon een kwestie van 20x opstarten en dan deed hij het op een gegeven moment wel, maar dat gaf al aan dat er iets niet goed was. ik heb ff de kast opengehaald en koeler losgeschroefd en dergelijke en al het stof verwijderd en de power kabeltjes opnieuw bevestigd, maar ook dit verhielpt het probleem niet. Ik zelf denk dat het probleem in de stroom toevoer zit. Is het dan gewoon kwestie van nieuw koelertje kopen en monteren of zou het ook kunnen dat de error in de stroom toevoer op het moederbord zit en dus het kopen van een nieuwe fan geen zin heeft? Alvast bedankt.
Draait je fan ook werkelijk niet?
Sluit de fan eens aan op een andere fan header, zo kan je controleren wat de oorzaak is (fan of header).
De melding dat hij niet draait kan je overigens in je mobo uitzetten mocht je er last van hebben.
Sluit de fan eens aan op een andere fan header, zo kan je controleren wat de oorzaak is (fan of header).
De melding dat hij niet draait kan je overigens in je mobo uitzetten mocht je er last van hebben.
waarschijnlijk wordt het RPM signaal niet meer meegegeven, het enige wat je daar aan kan doen is een nieuwe fan kopen.
je kan ook proberen die melding in de bios uit te zetten.
je kan ook proberen die melding in de bios uit te zetten.
Je verhaal is niet helemaal duidelijk.
Draait die fan nou wel of niet? Geeft ie RPM signaal af, zoja hoeveel? Op hoeveel Volt heb je hem aangesloten 12 of 5? Wat zijn je voedingspanningen?
Draait die fan nou wel of niet? Geeft ie RPM signaal af, zoja hoeveel? Op hoeveel Volt heb je hem aangesloten 12 of 5? Wat zijn je voedingspanningen?
nee de fan draait ook werkelijk niet nee.
En die melding uitzetten is voor mij geen optie omdat de computer dan erg heet wordt, het rook gisteren zelfs naar brand.
EDIT: en hoe kan ik hem op een andere fan header aansluiten? Waar traceer ik het RPM signaal?
En die melding uitzetten is voor mij geen optie omdat de computer dan erg heet wordt, het rook gisteren zelfs naar brand.
EDIT: en hoe kan ik hem op een andere fan header aansluiten? Waar traceer ik het RPM signaal?
[ Voor 23% gewijzigd door bart1074 op 03-03-2006 12:10 ]
Verwijderd
Is het ook niet zo dat de fan pas aanspringt zodra dat het nodig is (als hij te warm wordt)?
nee ook niet het geval
waar kan ik zien hoeveel volt de header krijgt? Voeding is volgens mij gewoon 300 volt
waar kan ik zien hoeveel volt de header krijgt? Voeding is volgens mij gewoon 300 volt
[ Voor 68% gewijzigd door bart1074 op 03-03-2006 12:19 ]
WATT zul je bedoelen!Murderer schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:18:
nee ook niet het geval
welk merk voeding heb je? Heb je al andere aansluitingen geprobeert?
[ Voor 13% gewijzigd door andreict op 03-03-2006 12:20 ]
Ik zou proberen de Fan op een andere aansluiting op het moedernord aan te sluiten, als hij het dan ook niet doet zou ik denken dat de fan stuk is, als ie het dan wel doet dan is je probleem opgelost en weet je dat de CPU fan aansluiting van je moederbord is overleden.
Succes
Succes
Geen koeling is slecht voor je processor, laat staan een ouwe heethoofd als AMD 1500+.Murderer schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:09:
nee de fan draait ook werkelijk niet nee.
Ik heb zelf een 1400 thunderbird twee seconden zonder koeling laten draaien en het was bye-bye.
Probeer dus hoe dan ook je processor gekoeld te houden voordat je ermee gaat werken. Je kan dus niet je computer aan laten staan om te kijken wanneer die fan nou eindelijk eens gaat draaien.
Wat je wel kan doen is een andere voedingsbron pakken (batterij/vodeing) en hiermee de fan te testen zonder je computer aan te laten gaan. Als je geen andere voedingsbron hebt dan kan je alle voedingsstekkertjes uit je computer halen en de voeding met de hand starten door twee draadjes kort te sluiten. Vervolgens de fan aansluiten en kijken of die draait. Het makkelijkste is om een ouwe 12 volt trafo te pakken en hem daarop aan te sluiten.
Pagina: 1