[Debian] Vmware tijd-onthouden..

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Goedendag,

Ik heb een klein probleempje en eerlijk gezegt is mijn kennis niet toereikend om een oplossing te verzinnen. Ik heb een debian installatie draaien via vmware in een windows omgeving. Het probleem is echter dat Debian zijn tijd niet goed onthoud.

De hwclock staat goed (loopt 1 uur achter, dat klopt wel). En na een ntpdate ntp.xs4all.nl loopt de tijd weer prima. Echter na een paar uurtjes (zo'n 6 meestal) loopt de tijd weer incorrect. Na een ntpdate loopt het weer eventjes prima. Bij wijzen van test heb ik een ntpdate in een cronjob van iedere 5 minuten gezet, maar zelfs dat helpt niet.

De windows installatie zelf heeft nergens last van, daar draaid de tijd prima. Iemand enig idee?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Welke VMWare versie ? Welke Windows versie ? De tijd wordt uit de timer interrupts gehaald, dus het probleem ligt in principe ergens bij VMWare. Als test kun je een andere kernelversie proberen, en anders word het toch vmware support inschakelen. Met Linux heeft dit echter niks van doen.

• Icey
Windows XP SP2
VMWare Player 1.0.1 build-19317

Volgens mij loopt mijn tijd gewoon trager ofzo... Het is nu 11:04, terwijl ik net de tijd een uurtje geleden goed gezet had.

edit:
http://www.vmware.com/sup.../std_adp.php?p_faqid=1420

Het blijkt dus bekend, nu nog een oplossing want mijn linux kennis is niet echt super.

[ Voor 33% gewijzigd door Icey op 03-03-2006 11:37 ]

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
heb je de vmware-tools al geinstalleerd in debian? daarin zit een optie voor tijdsynchronisatie met het host-systeem

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Icey
Waar kan ik die vmware-tools tools vinden? Ik zie nergens iets wat daarop moet lijken in VMWare Player.

• laurencevde
ik heb vmware-workstation, en daar kan ik het uit het menu in vmware kiezen(vm>instal VMware tools) :)
voor de Player zal je de CD-image ervan moeten downloaden, of een .deb moeten zoeken. image mounten in debian, en inhoud uitvoeren.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Icey
Gedaan, gelukt (er staan goede handleidingen op internet), en alhoewel dingen nu iets sneller gaan heb ik nogsteeds hetzelfde probleem...

Zou het gebruik van VMWare server ipv Player het probleem op kunnen lossen?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

backupdevice

No Risk , Full Push

Nee,

Zet in Debian wel tijdsync uit, dit doet Vmware tools nu

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Icey
Heb je voor mij een commando zodat ik kan google?

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:59
Op mijn Redhat 9 binnen VMware heb ik dat als volgt opgelost:

Een tijd synchronisatiejob op de cron plaatsen

Commando:
"crontab -e"

Regel toevoegen:
"*/30 * * * * /usr/sbin/ntpdate -u -b ntp.xs4all.nl > /dev/null 2>&1"
(30 is hier het interval in minuten, eigenlijk is dit een te kort interval)

Editor afsluiten met:
":wq"

Vervolgens je timezone goed zetten voor je systeem door het plaatsen van een symlink /etc/localtime naar de betreffende timezone in /usr/share/zoneinfo/

Commando:
"ln -s /usr/share/zoneinfo/Europe/Amsterdam /etc/localtime"

Wellicht dat het onder Debian op een gelijksoortige manier werkt.
Heb zelf geen ervaring met Debian

[ Voor 20% gewijzigd door Kokkers op 03-03-2006 16:48 ]

• Icey
Debian is ongeveer soort gelijk. Echter heeft dat bij mij niet geholpen, tenzij 'ntpdate ntp.xs4all.nl' iets geheel anders doet dan jou code. Ik ga even opzoeken waar de u en b voor staan.

Verwijderd

Kokkers schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:46:
Op mijn Redhat 9 binnen VMware heb ik dat als volgt opgelost:

[...]

Wellicht dat het onder Debian op een gelijksoortige manier werkt.
Heb zelf geen ervaring met Debian
Dit is een bijzonder ranzige oplossing. Applicaties die gebruik maken van de klok worden hierdoor opeens hard op het verkeerde spoor gezet, configuratiebestanden kunnen zo corrupt raken en je kunt aardig wat gezeik krijgen. Voor dit soort problemen moet je gewoon een NTP-daemon laten draaien.

• Kokkers
Excuses, ik was te snel met posten van een antwoord waar je niet op zat te wachten.
Naja, wellicht een aanvulling voor anderen.

• Kokkers
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:55:
[...]

Dit is een bijzonder ranzige oplossing. Applicaties die gebruik maken van de klok worden hierdoor opeens hard op het verkeerde spoor gezet, configuratiebestanden kunnen zo corrupt raken en je kunt aardig wat gezeik krijgen. Voor dit soort problemen moet je gewoon een NTP-daemon laten draaien.
Bijzonder ranzig lijkt me een ietwat harde uitspraak. Mag jij mij uitleggen hoe een configuratiebestand corrupt kan raken van een periodieke ntpdate sync. Applicaties die op dusdanige manier gebruik maken van de systeemklok dat ze door een periodieke ntpdate sync op hun bek gaan zijn per definitie ook ranzig. Authenticatiemechanismen afhankelijk van een redelijk accurate klok kunnen dit volgens mij wel hebben.

Then again, ik kan ernaast zitten.

Maar je hebt wel helemaal gelijk een NTP daemon is een stuk netter en de juiste manier.

(Om je voor te zijn; Ik heb op moeten zoeken wat betreft het hoe en wat van NTPD.
Ik was dus niet voldoende op de hoogte)

Laat ik vervolgens de post aanvullen met wat NTPD achtergrond informatie en dan kan de topicstarter verder met zijn probleem.

• Icey
Helaas werkt het nogsteeds niet. De installatie van die tools gingen prima, maar wellicht moet ik daarna nog wat andere dingetjes instellen? En hoe moet ik die tijdsync uitzetten?

• Icey
Klein kickje, de tijd loopt nogsteeds ver achter.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
nofi, maar ik denk dat het tijd is dat je het zelf doet.
je hebt naar mijn idee voldoende informatie gekregen om zelf aan de slag te kunnen.

it's my opinion, some may agree, others may not..

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
De HZ waarde in de guest-kernel lost je probleem op.
http://www.vmware.com/sup.../std_adp.php?p_faqid=1420

[ Voor 9% gewijzigd door Jelmer op 04-03-2006 20:26 ]

Verwijderd

Kokkers schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:17:
[...]
Bijzonder ranzig lijkt me een ietwat harde uitspraak. Mag jij mij uitleggen hoe een configuratiebestand corrupt kan raken van een periodieke ntpdate sync. Applicaties die op dusdanige manier gebruik maken van de systeemklok dat ze door een periodieke ntpdate sync op hun bek gaan zijn per definitie ook ranzig. Authenticatiemechanismen afhankelijk van een redelijk accurate klok kunnen dit volgens mij wel hebben.
Ik overdrijf natuurlijk, maar ik kan je toch vertellen dat ik toch bijzonder harde problemen heb gehad met bijvoorbeeld portage, een set scripts dat wel degelijk van de tijd gebruik maakte terwijl ik 'm aan het updaten was. Ik heb er nog behoorlijk wat problemen mee gehad. :/

• Icey
gupje schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:49:
nofi, maar ik denk dat het tijd is dat je het zelf doet.
je hebt naar mijn idee voldoende informatie gekregen om zelf aan de slag te kunnen.

it's my opinion, some may agree, others may not..
Begrijpelijk, maar laat ik mijn kant even uitleggen.

Ik kan mij prima vinden in debian, de installatie tegenwoordig is een eitje... aptén werkt natuurlijk geweldig, beetje prutsen met een crontab is leuk, vimmen en apache configs aanpassen is ook leuk en niet zo ingewikkeld.

Echter zoals het er nu naar uitziet moet ik kernel command line parameters meegeven... Iets wat opzich niet zo moeilijk zou moeten zijn (eg, gewoon vim) maareh... Ik kan dus geen /boot/grub/grub.conf vinden. De map bestaat wel maar dat bestand niet. Op dat moment houd het voor mij op, ook omdat ik er dus op internet weinig over kan vinden...

Ja ik kan ook de kernel hercompilen. Eehm... ja... leuk... Valt in de bovenstaande categorie :+.

Ander voorbeeld: Ik moet de tijdsync uitzetten. Okay, prima.. dus ik tik google in en ga opzoek naar hoe, wat en/of waar. Ik heb geen X-server dus ik kan niet zomaar ergens een vinkje neerzetten ofzo.

Snap je waar ik heen wil? Ik ben echt geen sukkel die alles voorgekauwd moet hebben maar ik heb wel wat meer hints nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Icey op 05-03-2006 00:49 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kokkers schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:17:
[...]

Then again, ik kan ernaast zitten.

Maar je hebt wel helemaal gelijk een NTP daemon is een stuk netter en de juiste manier.

(Om je voor te zijn; Ik heb op moeten zoeken wat betreft het hoe en wat van NTPD.
Ik was dus niet voldoende op de hoogte)

Laat ik vervolgens de post aanvullen met wat NTPD achtergrond informatie en dan kan de topicstarter verder met zijn probleem.
je hebt kans op niet-chronologische logs etc. Tevens kan een script dat 1x per dag moet draaien per ongeluk een dag 2x draaien (als de klok na sync terugspringt naar een tijd voordat het script uitgevoerd moest worden). Zo kunnen dingen aardig in de soep lopen. Als jij een logparser hebt die niet snapt dat je logentries van 13:30, 13:31, 13:32 en daarna weer 13:30 achter elkaar kunt hebben, ben je gewoon behoorlijk de zak. En omdat het een probleem is dat je niet verwacht is het meestal een paar nachten debuggen. Blij word je daar niet van.

• weijl
  • Niet online
Misschien werkt het, misschien niet.
iig de moeite waard om te lezen.

Na het artikel zelf (bijna) helemaal gelezen te hebben denk ik dat dit je beste optie is (wsl klopt het niet met je kernel versie, maar zoals je in het eerste artikel kunt lezen maakt dat niet zoveel uit.).

Dit gaat overigens allemaal over 2.6 kernels, ik neem aan dat je debje de standaard 2.6.8-2-386 heeft aangezien ik dit nergens vermeld staat.

[ Voor 15% gewijzigd door weijl op 05-03-2006 13:47 ]

• Icey
Debian 2.6.8-2-386 inderdaad. De meeste voorbeelden gaan uit van het feit dat ik een kleine toevoeging aan grub moet maken. Die verwijzen vervolgens naar een grub.conf.. en die heb ik dus gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net:90/arjan/grub.png

• weijl
  • Niet online
je hebt dus grub als bootloader haal ik hieruit.

waarom maak je die grub.conf dan niet?

• laurencevde
menu.lst is hetzelfde

Pagina: 1