ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline
Welkom in 2006, die zijn er dus wel, alleen de prijs is niet lief.Jazzy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:20:
Die zijn er momenteel nog niet.
Maar niet ongebufferd toch? Kun je anders eens een pricewatch-linkje geven?cardinal808 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:24:
[...]
Welkom in 2006, die zijn er dus wel, alleen de prijs is niet lief.
Anyway, voor de TS is dit voorlopic geen issue want zijn moederbord heeft gewoon 4 geheugenslots. Twee blauwe en twee zwarte..
[ Voor 7% gewijzigd door Jazzy op 03-03-2006 10:31 ]
Denk dat er dan 2 verschillende versies zijn, zie Google Image Search: ASUS A8NE-FMJazzy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:30:
Anyway, voor de TS is dit voorlopic geen issue want zijn moederbord heeft gewoon 4 geheugenslots. Twee blauwe en twee zwarte..
€ 461,01
Kingston KVR400X72RC3A/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, -
€ 466,-
Deze staan op azerty.nl
Blij Met Wilco
Volgens mij zijn deze bijvoorbeeld toch zeker unbufferdJazzy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:30:
[...]
Maar niet ongebufferd toch? Kun je anders eens een pricewatch-linkje geven?
Zoek in de pricewatch maar eens op "2 GB" en scroll naar beneden onder de ECC en REG staan de normale.
[ Voor 16% gewijzigd door Cardinal op 03-03-2006 10:39 ]
Maar dat is dan ook DDR2! 'k Weet niet of de TS dat wel bedoeltcardinal808 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:38:
[...]
Volgens mij zijn deze bijvoorbeeld toch zeker unbufferd
Zoek in de pricewatch maar eens op "2 GB" en scroll naar beneden onder de ECC en REG staan de normale.
[ Voor 3% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 03-03-2006 10:43 ]
remember your end, someone owns us
Pakken we een andere die wel DDR1 is. Zoeken is niet moeilijke.vanbeijnum schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:40:
[...]
Maar dat is dan ook DDR2! 'k Weet niet of de TS dat wel bedoelt!
KVR, Kingston Value Ram-Thunder- schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:36:
Kingston KVR333X72RC25/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC2700, 333 MHz, -
€ 461,01
Kingston KVR400X72RC3A/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, -
€ 466,-
Deze staan op azerty.nl
400 , 400MHz (DDR1)
X72 , ECC 72bit
R , Registerd
C3 , Cas 3
2GB gaat nog niet echt lukken... of het is stervens duur.
Je moet dan een 128Mx8 chip hebben en die zijn nu meestal Stacked 64Mx8
(Wel bruikbaar op Registerd vanwege eigen "geheugen controller")
Deze heb ik:GJ-tje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:33:
[...]
Denk dat er dan 2 verschillende versies zijn, zie Google Image Search: ASUS A8NE-FM

(Sowieso gek dat er twee versies van zijn... Had liever die andere ivm extra geheugen mogelijkheid...)
[ Voor 29% gewijzigd door Dutch_Baseline op 03-03-2006 14:07 ]
ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline
Die contactpuntjes zitten er niet voor niets, toch?
dat geloof ik ik zag zelf ook dat er op gegeven moment meerder versies waren daarom heb ik even dubbel gecheckt bij mijn leverancier om welke versie het ging want er zit namelijk geen prijsverschil in zover ik weetDutch_Baseline schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:05:
[...]
(Sowieso gek dat er twee versies van zijn... Had liever die andere ivm extra geheugen mogelijkheid...)
Ja man, dat klopt! Gevalletje van genaaid zou ik zeggen! Twee maanden later heb ik voor mijn broer een pc samengesteld en toen had hij dus die andere versie... Voor EXACT dezelfde prijs. Hier kwam ik pas weken later achter toen ik een keer die kast openschroefde...Terran888 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 14:21:
[...]
dat geloof ik ik zag zelf ook dat er op gegeven moment meerder versies waren daarom heb ik even dubbel gecheckt bij mijn leverancier om welke versie het ging want er zit namelijk geen prijsverschil in zover ik weet
Verwijderd
Is daar ook een handleiding beschikbaar voor. Of is het gewoon een kwestie van warm maken en insteken en klaar?
Ik wil dit ook wel proberen. Ik kan wel redelijke solderen al zeg ik het zelf.
Edit: Hoe kom ik er achter dat ik de juiste heb besteld(dus met 4 banken?)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 16:40 ]
heb geen idee heb boekje nog wel maar staat opzich niet zoveel nuttigs in alleen het normale installatie procedure etc. staat wel rechts boven in E1950 mis dat iets met versie temaken heeft?
[ Voor 40% gewijzigd door Terran op 03-03-2006 18:32 ]
Verwijderd
PS: Voortaan Hoofdletters, Punten en Komma's gebruiken aub. Dit leest net even wat gemakkelijker.
Hou ik in gedachten. Mocht je een versie krijgen met maar 2 banken kan je die altijd snel terug sturen. Je heb namelijk 8 daggen de tijd om je van de aankoop te ontbinden.
De bovenste 800+mb geheugen wordt door je moederbord opgeslurpt voor reserveringen voor pci e.a. resources.
Ik heb 4x1gb in een Asus Vintage PH-1 gehad en 3.2gb was beschikbaar. De rest was niet aan te komen.
Dus de second-best oplossing is 2x1gb en 2x512mb zodat je 3gb ram hebt.
Met de moderne 64 bits cpu's is dat allemaal niet meer zo'n issue in combinatie met een 64 bits OS (en een fatsoenlijk BIOS)_Arthur schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:46:
4x1gb is vaak niet lonend in standaard desktop-moederbordjes.
De bovenste 800+mb geheugen wordt door je moederbord opgeslurpt voor reserveringen voor pci e.a. resources.
Ik heb 4x1gb in een Asus Vintage PH-1 gehad en 3.2gb was beschikbaar. De rest was niet aan te komen.
Dus de second-best oplossing is 2x1gb en 2x512mb zodat je 3gb ram hebt.
[edit]
En wat de iegenlijke vraag betreft. Als je per se 4GB wilt moet je gewoon een ander moederbord nemen. Áls je al 2GB unbuffered PC3200 DIMM's kunt krijgen zijn ze dusdanig duur dat je beter een nieuw bord kunt kopen met vier 1GB DIMM's en dan hou je nog geld over ook. Maar let er wel op dat je systeem voldoet aan de eisen die ik hierboven noem, anders heeft 4GB geen enkele zin (i.v.m. 32bits beperkingen).
[ Voor 24% gewijzigd door Abbadon op 03-03-2006 22:54 ]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Precies. Ik liep er zelf helaas in de praktijk tegenaan. Beetje 'jammer' van de moederbord leveranciers dat ze er gewoon doodleuk "4gb ram ondersteund" op plakken terwijl je er maar 3,2gb kan gebruiken.Abbadon schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:52:
Met de moderne 64 bits cpu's is dat allemaal niet meer zo'n issue in combinatie met een 64 bits OS (en een fatsoenlijk BIOS)Maar als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan heb je inderdaad gelijk.
(Doosje is inderdaad 32bits). Maar 3gb ram is gelukkig ook genoeg achteraf
Verwijderd
Hoe kom ik achter de 32Bit's beperkingen dan! Bedoel je hier mee de adresserings mogelijkheden van het MB?Abbadon schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:52:
[...]
Met de moderne 64 bits cpu's is dat allemaal niet meer zo'n issue in combinatie met een 64 bits OS (en een fatsoenlijk BIOS)Maar als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan heb je inderdaad gelijk.
[edit]
En wat de iegenlijke vraag betreft. Als je per se 4GB wilt moet je gewoon een ander moederbord nemen. Áls je al 2GB unbuffered PC3200 DIMM's kunt krijgen zijn ze dusdanig duur dat je beter een nieuw bord kunt kopen met vier 1GB DIMM's en dan hou je nog geld over ook. Maar let er wel op dat je systeem voldoet aan de eisen die ik hierboven noem, anders heeft 4GB geen enkele zin (i.v.m. 32bits beperkingen).
Ik heb dus een 64 bits Cpu, ik verwacht binnenkort Vista te kunnen testen, en ik ga natuurlijk mijn BIOS flashen
Niet dat ik nu meteen voor 4x1 reepje 1GB DIMM's ga, maar toch. Voor de toekomst is het wel handig om te weten.
Je hebt wel Windows XP 64, Linux 64 of Vista 64 (etc.) nodig. Of je zou de PAE-switch kunnen aanzetten onder een 32-bit OS. De normale max van 2^32 bytes wordt dan 'omgezet' naar 2^36 bytes (met sommige softwarematige incompatibiliteiten op de koop toe).Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:14:
Hoe kom ik achter de 32Bit's beperkingen dan! Bedoel je hier mee de adresserings mogelijkheden van het MB?
Ik heb dus een 64 bits Cpu, ik verwacht binnenkort Vista te kunnen testen, en ik ga natuurlijk mijn BIOS flashen
Verder weet ik niet hoe jij het woord 'toekomst' interpreteert, want misschien tegen de tijd dat je echt 2GB+ gaat nodig hebben, koop je misschien al een nieuwe pc. Dus vraag je af of je dan echt 2GB-dimmetjes wil kopen, zoals Abbadon al aangaf.
[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 04-03-2006 11:42 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Verwijderd
Hehe...inderdaad je hebt misschien wel gelijk._the_crow_ schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:36:
Verder weet ik niet hoe jij het woord 'toekomst' interpreteert, want misschien tegen de tijd dat je echt 2GB+ gaat nodig hebben, koop je misschien al een nieuwe pc. Dus vraag je af of je dan echt 2GB-dimmetjes wil kopen, zoals Abbadon al aangaf.
Ik vraag het meer omdat ik het wel een interessant onderwerp vond. Dus ik dacht vraag er maar even op door. Ik ben nog niet van plan om meer geheugen te kopen dan 1 GB(2x512MB).
Okay, cpu en OS zijn dus covered (je kunt nu ook al Win XP 64 bit draaien overigens, dat doe ik ook in combinatie met 4GB en dat werkt uit de kunst). Als je t.z.t. voor 4GB wilt gaan moet je sowieso een ander moederbord nemen, al was het om het prijsvoordeel welke ik al aangaf. Niet elk moederbord doet het even fijn met 4GB, ondanks een 64 bits cpu en 64bits OS, dit door een pover BIOS. Als je een populair bord als de Asus A8N huppeldepup neemt gaat 't wel goed werken, daar zit een goed BIOS op voor 4GB ondersteuning (en zo zijn er nog wel een paar, maar lang niet allemaal).Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:14:
[...]
Hoe kom ik achter de 32Bit's beperkingen dan! Bedoel je hier mee de adresserings mogelijkheden van het MB?
Ik heb dus een 64 bits Cpu, ik verwacht binnenkort Vista te kunnen testen, en ik ga natuurlijk mijn BIOS flashen![]()
Niet dat ik nu meteen voor 4x1 reepje 1GB DIMM's ga, maar toch. Voor de toekomst is het wel handig om te weten.
Hou wel in het achterhoofd dat AMD binnen een half jaar met DDR2 ondersteunig komt. Ik zou me hier overigens niet te druk om maken omdat je dan dus ook een nieuwe cpu aan moet schaffen, dan gaat het allemaal erg in de papieren lopen terwijl je qua prestaties geen wonderen moet verwachten van DDR2 t.o.v. het huidige DDR (hooguit enkele procentjes schat ik).
Verwijderd
Ik heb ze meteen gemaild. Ik krijg een met 4 geheugenbanken.Terran888 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:21:
haha,
Hou ik in gedachten. Mocht je een versie krijgen met maar 2 banken kan je die altijd snel terug sturen. Je heb namelijk 8 daggen de tijd om je van de aankoop te ontbinden.
Verwijderd
Oke, thnx. Ik ben net Win xp 64 trail aan het downloaden. Ik zal eerst beperken tot 1GB.Abbadon schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:00:
[...]
Okay, cpu en OS zijn dus covered (je kunt nu ook al Win XP 64 bit draaien overigens, dat doe ik ook in combinatie met 4GB en dat werkt uit de kunst). Als je t.z.t. voor 4GB wilt gaan moet je sowieso een ander moederbord nemen, al was het om het prijsvoordeel welke ik al aangaf. Niet elk moederbord doet het even fijn met 4GB, ondanks een 64 bits cpu en 64bits OS, dit door een pover BIOS. Als je een populair bord als de Asus A8N huppeldepup neemt gaat 't wel goed werken, daar zit een goed BIOS op voor 4GB ondersteuning (en zo zijn er nog wel een paar, maar lang niet allemaal).
Hou wel in het achterhoofd dat AMD binnen een half jaar met DDR2 ondersteunig komt. Ik zou me hier overigens niet te druk om maken omdat je dan dus ook een nieuwe cpu aan moet schaffen, dan gaat het allemaal erg in de papieren lopen terwijl je qua prestaties geen wonderen moet verwachten van DDR2 t.o.v. het huidige DDR (hooguit enkele procentjes schat ik).
Dat DDR2 is dus iets voor mij volgende pc.
Dat had ik ook wel verwacht maar zoals je ziet kan ooit kwaad om contact op te nemen met de gene die de spullen levert dit kan namelijk een hoop terleurstelligen en tramelant voorkomenVerwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 14:12:
[...]
Ik heb ze meteen gemaild. Ik krijg een met 4 geheugenbanken.
Tsja... Had ik dat destijds maar gedaan!Terran888 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 18:22:
[...]
Dat had ik ook wel verwacht maar zoals je ziet kan ooit kwaad om contact op te nemen met de gene die de spullen levert dit kan namelijk een hoop terleurstelligen en tramelant voorkomen
Ik denk dat als ik ooit een upgrade wil een nieuw moederboard koop waar meer geheugenbankjes in passen.
Ik heb op dit moment een:
AMD Athlon64 4000+
2 gig. DC geheugen
Creative Soundblaster Fatal1ty
XFX 6600GT PCI-e
Asus A8NE-FM (met maar twee bankjes
Als ik over een jaar ofzo niet meer de nieuwste spellen met maximale instellingen kan spelen (klinkt misschien een beetje verwaand, I know), ga ik een ander moederboard aanschaffen. De rest van de hardware kan ik dan zonder problemen overzetten. Inclusief het nu al aanwezige geheugen. Volgens mij hoef ik dan niet zo duur uit te zijn....
Overigens: Vaak is het toch zo dat slechts 2 geheugenreepjes in DC zullen werken en de overige twee niet?
Bedankt voor de reacties tot zo ver!
Base
Hoezo zou 4x 512 sneller zijn dan 2x 1024Terran888 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:55:
vroeger kwam dat wel regelmatig voor ja maar tegenwoordig is het gewoon dat al je 4 banken dual channel ondersteunen. Veel mensen doen daarom 4x 512mb in hun mobo in in plaats van 2x1 gig omdat dit vaak sneller en goed koper is.
Naar mijn weten is juist 2x 1024 beter, omdat je dan (in combinatie met een AMD Venice+ core) dan 1T kan draaien.
Ok, dat wist ik niet. Moet ik dan 4 identieke bankjes aanschaffen? Of kan ik mijn huidige twee blijven gebruiken (in DC) en dan nieuwe 2 gig dc erbij zetten? Dat laatste zou de meest ideale situatie zijn.Terran888 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 18:55:
vroeger kwam dat wel regelmatig voor ja maar tegenwoordig is het gewoon dat al je 4 banken dual channel ondersteunen. Veel mensen doen daarom 4x 512mb in hun mobo in in plaats van 2x1 gig omdat dit vaak sneller en goed koper is.
Base
2 banken of 4 banken maakt echt niet uit.
Er zijn maar twee kanalen (elk 64 bits breed), in het geval van vier DIMM's delen twee module's één kanaal. Dus het wordt niks sneller met vier DIMM's, sterker, met twee kun je bepaalde timings strakker instellenTerran888 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:21:
als ik me niet vergis heb je over 4 banen meer bandbreedte als over 2 klinkt ook vrij logisch vind ik zelf. Maar voor zekerheid zou je even moeten vragen
Dit kan dus niet??Dutch_Baseline schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 09:33:
[...]
Ok, dat wist ik niet. Moet ik dan 4 identieke bankjes aanschaffen? Of kan ik mijn huidige twee blijven gebruiken (in DC) en dan nieuwe 2 gig dc erbij zetten? Dat laatste zou de meest ideale situatie zijn.
Base
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
en ik zeg dat je dat nooit gaat lukkenVerwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:39:
[...]
Is daar ook een handleiding beschikbaar voor. Of is het gewoon een kwestie van warm maken en insteken en klaar?
Ik wil dit ook wel proberen. Ik kan wel redelijke solderen al zeg ik het zelf.)
Nu met WP, PV, EV en PC
Verwijderd
PS: aangezien het ander topic gesloten is dump ik het hiermaar in!
AMD Athlon64 Venice 1800 3000+
Gigabyte i-DNA K8N51GMF-9 moederboard
4x1 Gigabyte Kinston ram.
ik heb nu een kale debian AMD64 etch geinstalleerd met wat ia32libs om vmware server werkend te krijgen... works like a charm.
er wordt wel 4 gig herkend.. ik zal nog eens even zien of ik het ook uit kan nutten.
1
2
3
4
5
6
7
8
| cat meminfo MemTotal: 3540724 kB MemFree: 22816 kB Buffers: 180424 kB Cached: 3110744 kB SwapCached: 0 kB Active: 941200 kB Inactive: 2388528 kB |
Blijkbaar wordt er toch maar 3,5 gig herkend (lees: effectief gebruikt) kan ik dit alsnog uitnutten? ik las ergens hierboven dat dat met een 64 bits processor moet kunnen ?
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Jij draagt ons dus op om een BIOS te vinden omdat je zelf te lui bent om dat te doen?Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:35:
Oke ik heb dus nu ook het A8NE-FM bordje. Nu wilde ik het BIOS gaan updaten. Ik heb geprobeerd de laaste versie van Asus te flashen. Helaas geen resultaat. Hij zegt dat het niet op het juiste moederbord gaat. En dat zou heel goed kunnen want ik heb de 1011-004 geprobeerd. Deze is voor de A8N-E. Maar aangezien ik niet een voor de A8NE-FM kon vinden vond ik dit wel het proberen waard. Weet iemand wel een geschikte voor het A8NE-FM bordjes?
PS: aangezien het ander topic gesloten is dump ik het hiermaar in!
[ Voor 80% gewijzigd door The__Virus op 27-03-2006 18:46 ]