Toon posts:

HD Crash. Data/schijfruimte verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een externe HD van Conceptronic 200GB.

Vanmiddag merkte ik op dat het ding de geest had gegeven (nog geen 2 jaar oud). Hij gaf in de root een aantal bestandjes met allemaal vreemde tekens. En alle andere bestanden waren weg. Alleen een paar bestanden die ik daar net naartoe had gekopieerd stonden er wel keurig. Maar dat is ná de crash gekopieerd denk ik. De data is voor mij persoonlijk erg belangrijk.

Toen ik de computer herstartte begon windows XP direct de schijf te scandisken. Daarbij merkte die allemaal fouten op, en nu staan er veel .CHK bestandjes op die schijf. Het vreemde is verder. De HD geeft dezelfde hoeveelheid vrije ruimte (40GB) aan als voor de crash. En de besteedde ruimte is slechts 128 MB. Dus dat is in totaal 40,1 GB. Dus er is een gat van 160GB (de oude data). Maar hoe krijg ik die weer geactiveerd?!?!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met dit soort gevallen is het meestal zo dat de data op je schijf corrupt is. Je kunt proberen door de bekende recovery tools proberen bestanden terug te halen, maar als je al weer naar de schijf geschreven hebt is de kans groot dat je data die in die sectoren hebt staan niet meer terug te halen is.
In dat geval is het klote voor je maar kun je ervanuit gaan dat je de data kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit iets eerder gehad, en toen kon ik het recoveren. Nu liet ik PC Inspector File Recovery.er op los en die vond wat, maar dat zijn alleen maar vele cluster. Ik zie er geen enkel normaal bestand tussen. Ja wel een aantal mp3 bestanden zoals cluster 1240526.MP3 en die hadden allemaal dezelfde grootte 1474560. Maar die mp3's waren helemaal door de war. Paar seconden van dit, paar seconden van dat.

1) Als iemand nog een tip heeft, graag!

2) Is de HD verrot, of kan ik die gewoon formatteren? of misschien moet ik hem partitioneren?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29

Croga

The Unreasonable Man

Twee dingen vallen op:

- Je denkt dat je bestanden naar de schijf geschreven hebt na de crash.
- Je hebt Scandisk laten uitvoeren.

Beiden zijn schrijfacties na het incident. Dat betekend dus dat zowieso de backup van je file tabel naar zijn grootje is. Daarnaast zijn hoogstwaarschijnlijk een groot aantal sectoren overschreven met nieuwe data. Ik ben dus bang dat de kans dat je je oude data nog ooit terug gaat zien nihil is.

Wat je mischien nog kunt proberen is alle bestanden die er nu nog op staan, die nog heel zijn naar een andere schijf zetten, vervolgens formateren en met tools kijken of er dan nog wat terug te halen is. Persoonlijk geef ik je echter weinig kans.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tip: gebruik NTFS ipv FAT32, zo ben je af van die ranzige acties van scandisk :Y)

Voor de rest kan ik je weinig anders tippen dan reeds in de FAQ van dit subforum staat beschreven:
OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-02 12:23
2e schijf erin hangen met getdataback geinstalleerd? In mijn ervaring het enige programma dat in bijna elke situatie 90%+ terugkrijgt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Pagina: 1